• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dolny Wrzeszcz z ładniejszym obliczem ul. Białej

Krzysztof Koprowski
1 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mur oporowy o długości ok. 430 metrów ciągnie się wzdłuż ul. Białej od ul. Waryńskiego do peronu SKM stacji Gdańsk Wrzeszcz. Mur oporowy o długości ok. 430 metrów ciągnie się wzdłuż ul. Białej od ul. Waryńskiego do peronu SKM stacji Gdańsk Wrzeszcz.

Mur oporowy torów kolejowych wzdłuż ul. Białej we Wrzeszczu doczeka się wreszcie remontu. Prace mogą wystartować już w przyszłym roku. Nieco wcześniej pasażerowie skorzystają z dodatkowego peronu SKM, a oko cieszyć będą odnowione kamienice obok przejazdu pod torami kolejowymi.



Jak oceniasz estetykę terenów wzdłuż torów kolejowych w Trójmieście?

Mur oporowy po stronie Dolnego Wrzeszcza ciągnie się na odcinku ok. 430 metrów: od przejścia pod torami na wysokości ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska (po naszym artykule z października udało się w nim uruchomić oświetlenie) do peronu SKM stacji Gdańsk Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.

Po stronie Górnego Wrzeszcza mur jest nieco dłuższy - sięga wiaduktu na wysokości ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska i został już w całości wyremontowany przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.

Teraz także SKM chce poprawić estetykę i dokonać niezbędnych napraw muru przyległego do infrastruktury kolejowej. Niedawno ogłoszono przetarg na wykonawcę niezbędnej dokumentacji budowlanej.

- Przebudowę będziemy najprawdopodobniej próbowali wpisać w plan inwestycji na rok 2017. Wszystko będzie zależało od zakresu prac i kwoty, jaka zostanie oszacowana w kosztorysie inwestorskim, sporządzonym przez projektantów - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
  • Balustrada zostanie zastąpiona nową, ale wzorowaną na oryginalnej.
  • Kolejarze na razie nie planują remontu ogrodzenia na odcinku Waryńskiego - Wyspiańskiego.
  • Mur oporowy w pobliżu peronu SKM Gdańsk Wrzeszcz.
  • Mur oporowy w pobliżu peronu SKM Gdańsk Wrzeszcz.
  • Wyremontowany przez PKP PLK mur oporowy po stronie Wrzeszcza Górnego.
  • Wyremontowany przez PKP PLK mur oporowy po stronie Wrzeszcza Górnego.
W ramach prac przewiduje się m.in. wypełnienie wszystkich ubytków, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i odwodnienia oraz zabezpieczenie przed graffiti. Ozdobna balustrada, która jest w znacznym stopniu skorodowana i nie spełnia obecnych wymogów technicznych, zostanie wykonana na nowo z zachowaniem historycznego kształtu (podobnie postąpiła PLK po swojej stronie muru).

Na pozostałym odcinku wzdłuż ul. Białej SKM na razie nie planuje robót budowlanych.

- Nie rozważamy wymiany ogrodzenia na odcinku Waryńskiego-Wyspiańskiego. Na pewno nie będziemy też przedłużali istniejącego muru oporowego - dodaje Głuszek.
  • Biała 12, 13, 14 - ten zespół kamienic wkrótce przejdzie gruntowny remont.
  • Schemat malowania elewacji Biała 12, 13, 14.
  • Odnowiona elewacja kamienicy Wajdeloty 14.
Nieco szybciej, bo już za kilka tygodni, powinny ruszyć na większą skalę remonty kamienic wzdłuż ul. Białej. Są to budynki komunalne, przeznaczone od pół wieku do wyburzenia w związku z planowaną budową Drogi Czerwonej.

Ponieważ wciąż nie ma żadnych terminów realizacji tej arterii, postanowiono poprawić zarówno ich estetykę, jak i komfort mieszkań m.in. poprzez montaż okien dźwiękoszczelnych czy docieplenia ścian (z wyjątkiem elewacji frontowych). W pierwszej kolejności prace budowlane skupią się na budynkach przy ul. Białej 12, 13, 14 zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z umową, wykonawcy robót będą mieli 120 dni na odnowienie kamienic od momentu jej podpisania.

- Wpłynęły oferty od potencjalnych wykonawców. Obecnie je analizujemy i dlatego też przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty - informuje Agnieszka Kukiełczak, rzecznik Gdańskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych.
Praktycznie zakończone są już natomiast prace przy innej gminnej kamienicy - przy ul. Wajdeloty 14 zobacz na mapie Gdańska. Stojący tuż obok rezerwy Drogi Czerwonej budynek zyskał m.in. odnowioną elewację, nową stolarkę okienną oraz częściowo zagospodarowany fragment podwórza.

Czytaj też: Remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu

  • Elewacja Galerii Metropolia od strony ul. Wajdeloty. Po lewej widoczny wjazd do rezerwy Drogi Czerwonej, która będzie służyła jako tymczasowy parking.
  • W godzinach funkcjonowania galerii będzie można wysiadać także na peron po jej stronie.
W pobliżu zobacz na mapie Gdańska trwają też zaawansowane prace na budowie Galerii Metropolia, której otwarcie przewidziano na wrzesień-październik br. Od kilku tygodni można w pełni zobaczyć szklaną elewację od strony ul. Białej i Wajdeloty. W tej części budynku przewidziano miejsce na poprowadzenie wspomnianej Drogi Czerwonej w kubaturze obiektu.

- Do czasu realizacji Drogi Czerwonej będzie funkcjonował tutaj tymczasowy ogólnodostępny parking. Wjazd będzie otwarty i nie będzie w żaden sposób zamaskowany [pod względem architektonicznym - dop. red.] - mówi Magdalena Kosmus, przedstawiciel Galerii Metropolia w kontaktach z mediami.
Na poziomie torów kolejowych od strony Galerii Metropolia powstaje również dodatkowa krawędź peronowa, która pozwoli wysiąść z pociągu bezpośrednio po stronie centrum handlowego. W godzinach pracy obiektu drzwi pociągu będą otwierane na dwie strony - na peron przy galerii, jak i "podstawowy" peron SKM.

W godzinach nocnych obowiązywała będzie obecna organizacja ruchu pociągów, choć w samej galerii będzie działało przez całą dobę centrum fitness - dostęp do niego będzie wiódł kładką nad torem kolejowym SKM w stronę Gdyni zobacz na mapie Gdańska.

Plac budowy Galerii Metropolia w październiku 2014 r.

Dolny Wrzeszcz widziany z żurawia na budowie Centrum Kuźniczki. Materiał z 2014 r.

Miejsca

Opinie (68) 2 zablokowane

  • Mieszkańcy też będą mieli ładniejsze oblicza?

    Bo póki co obecny tam posterunek przypomina tylko, że najciemniej jest pod latarnią.

    • 5 2

  • (1)

    Mają być odnowione kamienice przy ul. Białej 12,13,14 a co z kamienicą nr. 11. Trochę to śmieszne ,że kamienica która znajduje się na samym początku bo stoi na rogu z ul. Wajdeloty nie będzie remontowana.

    • 2 4

    • badziew

      Do wyburzenia

      • 1 3

  • piekny murek

    aż chciałoby się rozstrzeliwac przeciwników jedynie słusznej partii

    • 2 2

  • po drugiej stronie (3)

    wyremontowali, trawnik zrobili, ładnie było

    parę tygodni później już tylko rozjechane błoto

    a ZDiZ liczy, że kierowcy będą przestrzegać zakazu parkowania na trawnikach. Dobre sobie.

    • 11 1

    • Bo tam przy okazji remontu (1)

      Należało położyć kostkę i zrobić parking. Było by czysto i funkcjonalnie.

      • 3 3

      • parking o szerokości 50 cm

        • 2 1

    • Gdzie Ty ten trawnik tam widziałeś?

      Na Miszewskiego (od tunelu dla pieszych, przy Waryńskiego, w dół, w stronę Lidla) nikt nie próbował robić trawnika przy ostatnim remoncie muru oporowego. Oczywiście, aż się prosiło o położenie podłoża twardego w miejsce rozjechanego przez kierowców, przed ostatnie 60 lat "niby trawnika"- zaraz pod murem. Ale po co? W tym idiotycznym kraju, mieście (ze smutkiem to piszę..) buduje się na niby.
      A ciekawostką jest, że jakaś "mądra inżynier" mimo sugestii robotników tam pracujących, kazała położyć pod murem czarnoziem (od którego pół ulicy jest już zbryzganej na CZARNO!- łącznie z pięknie pomalowanym na BIAŁO murem oporowym) zamiast piasku- bo spłynie ..z deszczem! I mamy tam to ..co widać.

      • 2 0

  • Juz w przyszlym roku ?

    No naprawde rekordowe tempo ;)

    • 6 0

  • Dolny Wrzesz i okolice starego browaru

    bylam tam ostatnio i teten nie do poznania, szok.
    Jak zupelnie inny swiat. Ulice nabraly klimatu oby tak dalej.

    • 11 5

  • stan tej ulicy (1)

    jest spowodowany utrzymywaniem idiotycznej rezerwy na tzw. drogę czerwoną. Plan tej drogi został wyznaczony już w latach 50-tych ubiegłego wieku i do dzisiaj nie doczekał się realizacji i nie wiadomo czy kiedykolwiek doczeka się realizacji. Drogę planowano, gdy w Polsce nei jeździło nawet milion samochodów. ( Obecnie mamy 24 miliony) a ulica Grunwaldzka świeciła pustkami. Droga miała być trazytem do Gdyni. Nikt nie myślał wówczas od obwodnicy czy obwodnicy metropolitalnej Opacie , południowej obwodnicy tunelu pod Martwa Wisłą trasie Słowackiego czu Sucharskiego. Obecnie , mimo 24 krotnego wzrostu liczby samochodów Grunwaldzka we Wrzeszczu nadal zachowuje swoją przejezdność , to wniosek stąd że ta droga czerowna jest po prostu niepotrzebna. Ilośc samochodow w Polsce osiągnęla pułap, że nie może już się więcej powiększać. Zatem należy raz na zawsze poniechać tej durnej inwestycji i skasować rezerwę pod nią. Skutkiem utrzymywania rezerwy pod drogę czerwona był zakaz sprzedaży lokali przy ul. Białej i zakaz remontowania tych budynków. Po 70 latach ich stan nie mógł być inny. Skasowanie tej rezerwy wreszcie uwolniłoby możłiwośc sprzedaży lokali, powstania wspólnot i normalnego zagospodarowania ulicy. Dlatego wołam. Precz z drogą czerwoną.

    • 29 3

    • Brawo

      Popieram w 100% to co piszesz.

      • 8 1

  • najpierw zrobia remont ul bialej a pozniej zburza budynek dla drogi czerwonej czubki

    • 3 4

  • Nie dla Drogi Czerwonej.

    Wrzeszcz i tak jest podzielony na dwa Wrzeszcze. Droga Czerwona poprowadzona tak naprawdę przez środek Wrzeszcza to byłaby tragedia. Już dziś ciężko przejechać w godzinach szczytu pod mostem na ul. Miszewskiego i pod mostem łączącym ul. Wajdeloty z ul Dmowskiego. A trzy kamienice przy Białej albo wyremontować, albo zezwolić ich mieszkańcom na wykupienie mieszkań. Mieszkańcy założą Wspólnotę i sami wyremontują. Popatrzcie na uliczki: Wajdeloty, Aldony, Wallenroda, Grażyny. Kamienicami zarządzają Wspólnoty Mieszkaniowe i remontują budynki. ZAPRASZAM na spacer po tej okolicy.

    • 20 6

  • Po co wydawac wiele pieniedzy?

    Wystarczy pomalowac cala ta sciane muru na bialo i bedzie odpowiadac nazwie ulicy.

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane