• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy logotyp ESK: 'G' jak Gdańsk i jak spinacz

Katarzyna Moritz
28 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Jedna z kilku kolorystycznych wersji nowego logotypu ESK. Pomysł oparty jest na dwuznaczności litery G. Jedna z kilku kolorystycznych wersji nowego logotypu ESK. Pomysł oparty jest na dwuznaczności litery G.

20 tys. zł, które zapłacono w zeszłym roku za logotyp Gdańska - Europejskiej Stolicy Kultury poszły na marne - poddany miażdżącej krytyce projekt zastąpiono nowym. Czy lepszym?



Metropolitalna łódka kultury - ten logotyp, miał promować Gdańsk przez 4 lata. Metropolitalna łódka kultury - ten logotyp, miał promować Gdańsk przez 4 lata.
- Nie mogę powiedzieć, że tamta krytyka nie była brana pod uwagę. Natomiast głównym powodem poszukiwania nowego logotypu jest program ESK. Poprzednie logo powstało, gdy nasz program był w fazie koncepcji i towarzyszyło nam do powołania biura ds. ESK we wrześniu. Od tamtej pory szukaliśmy nowego - wyjaśnia Romuald Pokojski, odpowiedzialny za działania programowe w biurze ESK.

Poprzednie logo zostało wybrane w zorganizowanym przez miasto konkursie. Zwyciężył pomysł gdańszczanki Moniki Krause, która w nagrodę otrzymała 20 tys. zł. Jednak gdy logo ujrzało światło dzienne, nie pozostawiono na nim suchej nitki. Porównywano je do wanny, słonecznika, mówiono o estetyce dziecięcych rysunków.

Czy nowy projekt spotka się z większą przychylnością - nie tylko grafików i projektantów, ale także zwykłych gdańszczan? "Nowy logotyp jest oparty na prostym pomyśle dwuznaczności litery "G" - pierwszej litery nazwy miasta, a jednocześnie kształcie spinacza - symbolu ujęcia w jedną całość wydarzeń i działań na terenie Metropolii. Przedsięwzięcie ESK ma być klamrą, która ma łączyć wszelkie aktywności kulturalne Gdańska i Metropolii" - można przeczytać w opisie logotoypu opracowanym przez biuro ds. ESK.

Zagłosuj na miasta, które powinny otrzymać tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016.


Autorem nowego logo jest Piotr Korona, zaś samą koncepcję spinacza opracowała Justyna Kosińska z warszawskiej agencji Temperówka. Czy nowy logotyp podoba się pracownikom z biura ESK?

- Tak. Ze względu na czas, sami działaliśmy i szukaliśmy ofert i propozycji wśród propozycji zgłoszonych przez grafików. Chodziło o to, żeby logo łączyło się z wizualną oprawą całego projektu. Ważna jest też jego użytkowa strona - że logotyp może funkcjonować w formie spinki czy znaczka. Chcemy, aby w przyszłości każdy spinacz kojarzył się z Gdańskiem - Europejską Stolicą Kultury. Spójne działania promocyjne wymagają spójnej identyfikacji graficznej - tłumaczy Pokojski.

Wydarzenia

Opinie (90) 4 zablokowane

  • marne

    toż to wcześniejsze było o niebo lepsze !!!

    • 0 0

  • JA PROPONUJE INNE LOGO (1)

    Na biłym tle napis:

    G jak ...

    • 0 0

    • G jak...Adamowicz

      G jak ...PO

      • 0 0

  • (2)

    nie bardzo rozumiem czemu miasto gdańsk nie promuje swego herbu, który jest w bardzo przejrzysty sposób opowiedzianą historią miasta
    dwa lwy mówią o potędze hanzeatyckiego miasta, które stawiało opór królom
    krzyże mówią o ciemnej przeszłości miasta, zalewie teutońskiej szarańczy itd
    a korona mówi o mieście które polski król obdarzył przywilejami, ale i wierności Koronie
    trzeba nie kochać swojego miasta żeby nie dość, że trwonić grosz publiczny, to jeszcze jakieś właśnie miseczki słoneczka tu żagielek a tam rzeczka

    • 0 0

    • pierwszy raz się z Tobą zgodzę

      • 0 0

    • bo trzeba rozdac kase i dac komus zarobić.
      bo to co normalnym wydaje sie oczywiste dla niektórych jest niejasne.
      bo ktos tam siedzi "we wtych władzach" i za cos musi brac kasę.
      bo bo bo

      • 0 0

  • na czym oprzec, jak nie na G..nie

    zajmuje sie grafika i projektowaniem znakow graficznych od dluzszego czasu (juz same konkursy na znaki organizowane przez magistraty przyprawiaja mnie o bol glowy - ludzie ktorzy sa politykami zabieraja sie za wizerunek swojego miasta, nie umiejac niejednokrotnie zadbac o swoj wizerunek)...

    Obecne logo nie jest oparte o zaden element ktory laczylby sie z umiejscowieniem, historia, czyms co z ta szerokoscia geograficzna sie kojarzy - podsumowujac logo jest o niczym, dotyczy niczego i mogloby byc logiem kazdej firmy na "G"...

    Torun, Poznan i Lodz - maja lepsze gusty ;-) niz wyborcy w Trojmiescie i ich politycy :-)

    I wlasnie dlatego ze konkursami graficznymi zajmuja sie politycy, wielu osobom o ponad przecietnej zdolnosci projektowania - nie chce sie brac udzialu w tego typu szopkach ;-)

    • 0 1

  • G-UNIT lub PUNKT G

    Mój pomysł na promocje to:

    1) zatrudnienie 50Centa i jego G-UNIT (na łańcuchach mogliby mieć
    herb gdańska albo dwa lwy)
    2) zatrudnic Jenne Jameson żeby na bilboardach pokazywała gdzie
    jest PUNKT G a wtle gdańskie stare miasto

    • 0 0

  • Szczerze mowiąc fajniejszy ten logotyp z "wanną",

    bo to "gie" jest TOTALNE BEZPŁCIOWE. Równie dobrze mogłoby o[pisywać zlot garncarzy. ;(

    • 0 0

  • poznań faktycznie kojarzy mi się z koziołkami, mamy tu dwa w jednym logo na konkurs i utrwalanie wizerunku swojego herbu

    • 0 0

  • (1)

    szczecin troche trumienny

    • 0 0

    • A Lublin prawie jak Dublin. Prawie...

      • 0 0

  • Co za porażka..

    G jak Gniot, tyle moich skojarzeń.

    • 0 0

  • Symbolika! (1)

    "Jedno wielkie GIE."

    A kolor różowy oczywiście nawiązuje do BUDYNIU!

    • 0 0

    • ;D:D:D

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane