• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na zabudowę terenów wokół dworca PKS

Michał Brancewicz
13 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
Przesuń aby
porównać

Miejski plac z zielenią w części środkowej, biurowiec i hotel po jego obu stronach, a dworzec i perony autobusowe pod ziemią na poziomie -1 - tak może wyglądać zagospodarowanie terenów PKS-u przy ul. 3 MajaMapka w Gdańsku.



Podoba ci się pomysł zabudowy terenów dworca PKS?

W marcu 2016 roku Rada Miasta Gdańska zdecydowała o sporządzeniu miejscowego planu dla Grodziska i Centrum Hewelianum, obejmującego również tereny dworca PKS przy ul. 3 MajaMapka.

Ten plan ostatecznie nie powstał, a obszar nim objęty został podzielony na dwie części:
  • Góra Gradowa - Centrum Hewelianum
  • rejon dworca autobusowego w Gdańsku.

Nowy plan dla PKS-u



Prace nad planem dla Grodziska i Hewelianum trwają od września 2018 roku. Z kolei na czerwcowej sesji Rady Miasta zdecydowano o rozpoczęciu prac nad nowym planem dla terenów PKS-u.

Użytkownikiem wieczystym budynku dworca i placu dla autobusów jest od 2012 roku Przedsiębiorstwo Budowlane Górski. Inwestor od dawna zapowiadał chęć wybudowania w tym miejscu hotelu.

Przesuń aby
porównać
Na czerwcowej sesji zaprezentowana została nowa wizja zagospodarowania tego terenu, która uzyskała wstępną aprobatę pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Koncepcja zagospodarowania terenów PKS zakłada:

  • w centralnej części terenu, w miejsce dzisiejszego parkingu, powstanie miejskiego placu z elementami zieleni i miejscami rekreacji
  • budowę nowych budynków o funkcji usługowo-biurowo-hotelowych w północnej i południowej części terenu, czyli w sąsiedztwie budynku przy ul. 3 Maja 9 i w miejscu istniejącego budynku dworca PKS. Ich wysokość nie może przekroczyć budynku zajmowanego do niedawna przez Powiatowy Urząd Pracy
  • nowe budynki będą mogły powstać bliżej jezdni ul. 3 Maja. Wyższe kondygnacje mogą być nadwieszone, a ciągi piesze powstaną w podcieniach
  • stworzenie nowego budynku dworca oraz peronów autobusowych na poziomie -1
  • możliwe jest utworzenie naziemnego przejścia przez ul. 3 Maja


  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
  • Koncepcja zabudowy terenów wokół dworca PKS w Gdańsku zaprezentowana przez inwestora na Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
Radni przyznali, że nowa wizja inwestora jest bardzo ambitna i zakrojona na szeroką skalę, więc jej realizacja z pewnością rozłoży się na lata.

Zapytaliśmy prezesa firmy PB Górski, kiedy przewiduje rozpoczęcie prac.

- Czekamy na uchwalenie nowego planu - ucina Bogdan Górski.
Standardowo prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego trwają od półtora roku do dwóch lat.

Urzędnicy miejscy opuszczają budynek Urzędu Pracy



Z budynku Urzędu Pracy część urzędników wyprowadziła się już do nowej siedziby na Lastadii. Obiekt również znalazł się w obszarze nowego miejscowego planu, ale miasto zapewnia, że nie zamierza go sprzedawać. Z budynku Urzędu Pracy część urzędników wyprowadziła się już do nowej siedziby na Lastadii. Obiekt również znalazł się w obszarze nowego miejscowego planu, ale miasto zapewnia, że nie zamierza go sprzedawać.
Co ciekawe, obszar nowego planu został poszerzony o budynek dawnej szkoły wojskowej przy ul. 3 Maja 9Mapka, który, jak już wspominaliśmy, był do niedawna zajmowany m.in. przez Gdański Urząd Pracy i urzędników kilku wydziałów magistratu. Większość z nich już przeniosła się do nowej siedziby w odrestaurowanych budynkach przy ul. LastadiaMapka.

Czytaj też: Atrakcyjne budynki stają się siedzibami urzędów

Wyremontowany budynek przy ul. Lastadia 41 stał się siedzibą kilku wydziałów Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Wyremontowany budynek przy ul. Lastadia 41 stał się siedzibą kilku wydziałów Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
W budynku przy ul. 3 Maja 9 wciąż obecnie działa tam Gdańskie Centrum Świadczeń i referat mobilności aktywnej. Jednak również ci urzędnicy wyprowadzą się stamtąd jeszcze w tym roku.

Co miasto zrobi z opróżnionym budynkiem?

- Nie ma na razie sprecyzowanych planów. Na chwilę obecną nie zamierzamy go sprzedawać - informuje Izabela Kozicka-Prus z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (225) 7 zablokowanych

  • Generalny remont wystarczy (5)

    Polscy wcale nie szanują modernizmu
    A architekturę sprowadzają do poprzedniego ustroju (patrz mówienie na budynki PRLowskie, a wszystko co za PRLu jest złe...)

    • 74 30

    • Ale co było dobrago w tym co jest? (4)

      Przejścia na perony jakimiś krecimi tunelami, kawał terenu bilsko historycznego centrum zabrane pod plac autobusowy, Na dworcu jedyna przestrzeń to na kolejki do kas.
      Oczywiście, że modernizm nie jest lubiany, ale z drugiej strony jakby niefunkcjona;lny nie był to jego zwolennicy będą robić Rejtana w ich obronie. A zaprezentowany projekt też nie do przyjęcia. I dodatkowo obwawiam się że hala autobusowa będzie po taniości i ciagle w spalinach.

      • 8 14

      • Krecie tunele są na pewno lepsze (2)

        Niż piesi chodzący pomiędzy jeżdżącymi busami

        • 18 5

        • są inne rozwiązania (1)

          tylko trzeba korzystać z dworców na świecie, a nawet w Polsce. np. PRLowski dworzec w Kielcach.
          No i puszczanie pieszych tunelami to jest ta recepta modernizmu? A przypomnam że w tym wątku dyskutujemy o moderniźmie.

          • 4 5

          • No a może powinniście o deweloperskim postmoderniźmie.

            Bo modernizm wg tego planu, nawet fasadowy, zniknie, pasażerowie zupełnie znikną pod ziemią, a u góry wykwitną klinkierowe bloki.

            • 6 0

      • Krecie tunele to są przejscia przez jezdnie dla pieszych i rowerow,aby udrażniać ruch na drogach i niwelowac choc w częsci

        Trzeba myslec,a nie jak beton tylko o reliktach prlu. Jak juz tak te gejzery intelektu zwani aktywistami miejskimi chca blokować ile się da ruchu na ulicach,to niech zablokują wjazd do miasta wszystkim 3 literowym gwe,gka,gks itd,bo te oszolomy nigdy nie wiedza co sie dzieje i paralizuja ulice. Wtedy moze kolejne pìńcet przejsć naziemnych 8 swiateł tak nie sparaliżuje miasta.

        • 0 10

  • Dwie uwagi

    Po pierwsze mam nadzieję, że gmina Gdańsk nie zapłaci deweloperowi za plac miejski, jaki zamierza on utworzyć na swoim terenie.

    Po drugie jakoś nie widzę na tych wizualizacjach wjazdu dla autobusów na ten podziemny dworzec.
    Ciekawe kto zapłaci za przebudowę układu drogowego?

    • 15 0

  • Drzewa (1)

    Oczywiście standardowo jak to w Gdańsku żadnych drzew przy ulicy tylko pustynia i parkowanie

    • 23 2

    • miejsc do parkowania, to akurat jest tam za mało

      a gdzie chciałbyś odebrać/wysadzić babcię która przyjedzie do Gdańska
      to jedyne miejsce - bo przed wejściem głównym na Dworzec Główny PKP, takich miejsc nie ma.
      Ja odbierając gości którzy przyjeżdżają pociągiem, staję zawsze tam na górze przed PKS

      • 1 2

  • dworzec PKS jest kultowy

    władze zapewniają,że nie sprzedają...za 5-10 lat przeczytamy o super projekcie zachodnich inwestorów,którzy wzięli kredyt na wykonanie planu pod zastaw gruntu miejskiego,który dostali za darmo od pana/pani prezydenta...władze nie sprzedają :)

    • 13 2

  • nie zapomnijcie nawalic z 10 przejść naziemnych i zasypać tunel do dworca PKP

    • 7 0

  • No tak (1)

    po co w Gdańsku dworzec autobusowy z prawdziwego zdarzenia. Jest w Berlinie.
    Biurowce i hotel. Puknijcie się w głowę wy gamonie z UM. Budujcie w tym miejscu dworzec na miarę XXI wieku i tylko to.

    • 51 9

    • nie mogą, bo Bogdan G. na wielkie pieniądze i długie łapska

      • 6 1

  • Górski robi co chce, to jest miasto prywatne

    ale pytanie - gdzie teraz podzieją się PKS i autokary? To nikogo nie o obchodzi. Ważne żeby Kaszub zarobił.

    • 17 3

  • Jarosław

    Muzeum PRL, gdyz nie daje wiary w zapewniania o zmianie zabudowu na terenie PKS od lat 90 nic tylko puste słowa

    • 2 2

  • Totalna bzdura i nigdy niesprawne windy w Gdańsku.

    • 16 0

  • Po co te pytania ?

    W mieście rządzonym przez deweloperów powstanie kolejny śmieć .
    Dlaczego nie może być tam po prostu teren rekreacyjny dla mieszkańców zwykły park połączony z Górą gradową ?

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane