• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na zliczanie pasażerów w Gdyni

Patryk Szczerba
17 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Liczba pasażerów w Gdyni jest sprawdzana poprzez badania marketingowe i sprzedaż biletów. Liczba pasażerów w Gdyni jest sprawdzana poprzez badania marketingowe i sprzedaż biletów.

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni testuje nowy system zliczania pasażerów. Działa on w oparciu o czujniki podczerwieni nad drzwiami, które wykrywają przechodzące przez nie osoby.



Czy często trafiasz na tłok w komunikacji miejskiej?

ZKM Gdynia informacje o pasażerach w większości czerpie z badań marketingowych i kamer monitoringu. Razem z danymi o sprzedaży biletów dają władzom miasta i dyrekcji organizatora komunikacji miejskiej zbiorczy obraz liczby pasażerów jeżdżących autobusami i trolejbusami po Gdyni.

Czytaj też: Ankieterzy odwiedzą pasażerów ZKM

Liczba pasażerów w Gdyni: kierowcy nie liczą



Choć może się to wydawać dziwne, w znikomej części przydaje się spostrzegawczość kierowców.

- Coraz trudniej o kursy przepełnione, dlatego nie pozyskujemy informacji od kierowców o występujących anomaliach, czasami jedynie proszeni są o podanie liczby pasażerów w specyficznych, mało angażujących ich czas i uwagę badaniach, np. w krótkim kursie dojazdowym wcześnie rano. Ważnym źródłem informacji są też sygnały od pasażerów, które otrzymujemy najczęściej w sposób elektroniczny, a także poprzez media społecznościowe - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Przełomem może okazać się w najbliższych latach automatyczny system do zliczania pasażerów. Na razie został zamontowany w jednym gdyńskim trolejbusie.

Całość działa w oparciu o czujniki podczerwieni. Są zamontowane nad drzwiami i wykrywają pasażerów przechodzących przez drzwi. Dane są przesyłane bezprzewodowo, na skrzynkę e-mail lub ustaloną lokalizację w Internecie. Zamawiający usługę otrzymuje później raport o liczbie pasażerów wysiadających, wsiadających i liczbie pasażerów w pojeździe na każdym przystanku na trasie.

  • Nowym pomysłem są czujniki na podczerwień, które automatycznie zliczają wchodzących i wychodzących pasażerów.
  • Na razie testy odbywają się w jednym trolejbusie.
W przypadku ZKM dane są przesyłane w odstępach 24-godzinnych - zawsze o godzinie 3.

- Technologia jest stosowana od wielu lat na całym świecie, ale problemem do tej pory była dość niska jej dokładność - duża liczba pomyłek oraz znaczące rozbieżności w raportowanej liczbie pasażerów w stosunku do stanu faktycznego. Celem testów jest sprawdzenie, czy obecny poziom technologii pozwala już na zastąpienie ankieterów systemem elektronicznym, bez szkody dla jakości pozyskiwanych wyników - opowiada Marcin Gromadzki.

Zdecyduje dokładność i koszty



Nie tylko dokładność, ale także koszty będą decydujące przy decyzji o zamontowaniu takich urządzeń na stałe. Według szacunków potrzeba co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Koszt jest bardzo zróżnicowany, gdyż zależy od zastosowanej architektury sprzętowej, momentu montażu w czasie produkcji pojazdu lub później, kosztów pracy (czy przeszkolony serwis operatora może zamontować urządzenia samodzielnie), itp. Zamawiający może też zamówić serwer, który będzie gromadzić dane i generować raporty, a także zakupić licencję do specjalistycznego oprogramowania - zaznacza Gromadzki.

Tyle, że w przeciwieństwie do metod tradycyjnych - czyli zatrudniania ankieterów - są to koszty ponoszone jednorazowo, bo późniejsze serwisowanie urządzeń nie wymaga już dużych nakładów.

Miejsca

Opinie (147) 2 zablokowane

  • Proponuję zliczać pasażerów w gdyni tak jak "turystów"

    czyli na podstawie telefonów komórkowych logujących się w gdyni. Wtedy wyjdzie tak samo jak z turystami, że jest ich kilka razy tyle co w Gdańsku!!!

    No to co? Pomożecie?

    • 5 0

  • ZLICZANIE PASAŻERÓW

    technologia stara, jak świat antyczny. Za nowościami jedzie się na zachód, ale w tym przypadku proponuje na wschód, do Białegostoku. Pracowali nad tym 15 lat i pieniędzy więcej z biletów nie mieli. Doświadczenia mają tez inni organizatorzy i operatorzy w Polsce - czy nie warto zapytać?.

    • 5 0

  • UWAGA

    Napiszcie lepiej kto przytulił za taką bzdurę kasę.

    • 6 0

  • 146 (2)

    Kurs Rewa, każdy weekend pełny autobus.

    • 3 1

    • to jeździj do Jelitkowa

      • 1 0

    • O 5 rano albo 22 pełne nie jeżdżą.

      • 1 0

  • cyfrowe kamery mogą być rozwiązaniem problemu

    W komunikacji miejskiej są kamery - być może analogowe.
    Obecne kamery cyfrowe z monitoringu CCTV potrafią:
    - zliczać osoby przekraczające linię
    - zliczać ilość samochodów przejeżdżających w określonym miejscu
    - szacować prędkość przejeżdżających pojazdów
    - śledzić i podążać z obiektywem za osobami
    - wykrywać pozostawione bagaże
    - identyfikować błąkające się osoby
    - rozpoznawać twarze
    Wszystko zależy od wybranego modelu kamery. Ile to kosztuje w porównaniu z systemem zliczania w podczerwieni nie powiem bo nie wiem, jednak systemy video z widzianych prezentacji robią to bezbłędnie.

    • 3 0

  • Policzyć można szybko.

    Ale rozumna interpretacja tych danych może okazać się niewykonalna.

    • 3 0

  • Szkoda ze te czujniki nie wykrywaja smrodu z papierosow i brudu

    • 1 2

  • brak ankieterów

    Kurcze a takie kokosy z tego byly dla mlodych

    • 2 1

  • W godzinach szczytu

    wszystko jest przepełnione - godz. 15-17

    • 3 0

  • Nie do końca dobrze.

    Czujniki będą wychwytywać osoby wchodzące ale niejednokrotnie w trakcie podróży wysiadam i wsiadam po paru sekundach ponownie by np. ułatwić wyjście kobiecie z wózkiem czy ogólnie w tłoku. Taki czujnik znowu mnie wyłapie także wyniki będą zawyżone.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane