• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł połączenia tras na gdańskim Południu

Michał Brancewicz
13 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Plany budowy nowych tras tramwajowych w Gdańsku. Plany budowy nowych tras tramwajowych w Gdańsku.

Zła wiadomość jest taka, że nawet o dwa lata opóźni się powstanie projektu ul. Nowej Jabłoniowej. Dobra, że dzięki temu na styku Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Jabłoniowej i Nowej Warszawskiej może powstać tańszy i lepiej dostosowany do potrzeb mieszkańców węzeł komunikacyjny.



Która inwestycja jest najważniejsza?

W najbliższych latach Gdańsk zamierza zbudować kilka tras tramwajowych i dróg, by dzięki nim połączyć południowe i zachodnie dzielnice miasta z Wrzeszczem. Chodzi o to, by ominąć centrum miasta, które już teraz jest na granicy przepustowości.

Najpierw muszą jednak powstać szczegółowe projekty tych dróg, by później na podstawie tych dokumentów móc ubiegać się o unijne dofinansowanie. Problemy z Nową Jabłoniową sprawiają, że na tym planie pojawia się rysa.

Dzisiaj gotowy jest jedynie projekt Nowej Bulońskiej Północnej, czyli jezdni wraz z linią tramwajową, która stanowić będzie przedłużenie tzw. odnogi w Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie i zakończy się na skrzyżowaniu Jabłoniowej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Właśnie stamtąd ma zostać wyprowadzona ul. Nowa Jabłoniowa, która kończyć się będzie na ul. Przywidzkiej przy Fashion House. Tym samym pozwoli obsłużyć wiele znajdujących się tam osiedli.

Zerwana umowa i kara

Pierwotnie dokumentacja umożliwiająca ubieganie się o środki na budowę tej trasy miała być gotowa pod koniec kwietnia tego roku. Jednak ze względu na zmiany w koncepcji (linia tramwajowa zamiast między jezdniami została wytyczona obok nich) umowa z wykonawcą została przedłużona o kolejnych pięć miesięcy.

Konsorcjum firm Znak z Gdańska, Europrojekt z Bielska-Białej i KOMI z Białegostoku, które miało zainkasować za to 1,142 mln zł, nie wywiązało się ze swojego zadania nawet w nowym terminie, dlatego umowa została zerwana.

Przez rok i siedem miesięcy wykonawcy zdążyli właściwie jedynie opracować kilka koncepcji, a na ich podstawie wybrany został przebieg trasy, chociaż - jak się okazuje - nawet on może ulec zmianie. W tym czasie projektanci zainkasowali za swoją pracę ok. 230 tys. zł, ale niemal połowę twej kwoty (114 tys. zł) będą musieli oddać ze względu na nałożone na nich kary.

Nowa koncepcja węzła łączącego trzy trasy

Choć początkowo Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska deklarowała, że nowego wykonawcę dokumentacji projektowej wyłoni do końca roku, teraz okazuje się, że przetarg na to zadanie zostanie ogłoszony na początku następnego roku. Dlaczego?

- W ostatnim czasie sporo się zmieniło. Pojawił się m.in. pomysł wybudowania nowej zajezdni tramwajowej zobacz na mapie Gdańska u zbiegu Warszawskiej i Jabłoniowej [po drugiej stronie pętli w ramach Nowej Bulońskiej - red.]. Dlatego postanowiliśmy zlecić za niewielkie pieniądze dodatkową koncepcję dla tego miejsca - tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG. - Skoro pojawił się plan powstania zajezdni to stwierdziliśmy, że budowa dużej pętli jest niepotrzebna i zbyt kosztowna. Niewykluczone, że odstąpimy także od pomysłu budowy skrzyżowania z wyspą centralną.
Koncepcja ma być gotowa w połowie grudnia (w tym miesiącu poznamy też projektantów Nowej Warszawskiej i Nowej Świętokrzyskiej). Wykona ją firma Alter Polis. To spod jej ręki wyszedł zupełnie nowy pomysł przebiegu Nowej Politechnicznej.

Dwa lata później

Te wszystkie zmiany mogą oznaczać potrzebę korekty w specyfikacji przetargowej dla Nowej Jabłoniowej, a w przypadku Nowej Bulońskiej Północnej, której budowa zaplanowana jest na przyszły rok, konieczność stworzenia zamiennego projektu.

Wstępne założenia dotyczące Nowej Jabłoniowej mówiły o rozpoczęciu budowy w 2017 roku. Teraz ten termin stanął pod znakiem zapytania.

- Tego projektu nie skończymy w przyszłym roku. Dzisiaj zakładamy, że opracowanie dokumentacji może potrwać nawet do połowy 2017 roku - przyznaje Bartosiewicz, co będzie oznaczało ponad dwuletnie opóźnienie względem pierwszego terminu.

Miejsca

Opinie (230) 1 zablokowana

  • czy ktoś już dopieprzył się do nazwy "Morena" zamiast Piecki-Migowo-nie?Boże cud (1)

    zawsze jest jakiś pajac, który zapłacze nad prawidłowym używaniem nazwy dzielnicy

    • 20 13

    • Ja się dopieprzę. Bo już mnie oczy bolą jak widzę tą nieszczęsną nazwę "Morena". Przecież to osiedle dla słoików

      • 4 6

  • Bałagan zawdzięczacie Adamowiczowi (3)

    Zamiast pętli na Chełmie a potem ślepej trasy tramwajowej do Łostowic należało zbudować linię do wielkiego centrum handlowego w rejonie Fashion House, z perspektywą przedłużenia do Kowal ( a być może i Kolbud) i Borkowa. No ale ważniejsza była kiełbasa wyborcza Adamowicza. Tak to głupi trwoni fundusze.

    • 11 19

    • Wielkiego centrum FH ???

      Rozumie, że tramwaj miał jechać do FH i ominąć dzielnice, gdzie najwięcej ludzi mieszka i iść przez te mniej zamieszkałe ????

      Dla przypomnienia, bo przy jabłoniowej i przy FH to póki co za dużo ludzi nie mieszka. A po drodze do obecnej Pętli to wręcz przeciwnie, a do tego wokół pętli jest znacznie więcej mieszkań niż przy FH.

      • 6 3

    • Tramwaj do Kolbud? (1)

      • 9 2

      • jeszcze do Pruszcza, Straszyna, Banina, Nowego Dworu i Żukowa

        Prezydent Adamowicz w ogóle nie dba o mieszkańców a ich podatki wydaje na fanaberie takie jak rewitalizacje starych dzielnic czy ścieżki rowerowe

        • 7 1

  • Łostowicka (3)

    A kiedy powstaną bezkolizyjne skrzyżowania Łostowicka/Armii Krajowej i Łostowicka/Kartuska? Poza tym krótki łącznik tramwajowy na Łostowickiej byłby bardzo sensowny

    • 10 7

    • ~nigdy (2)

      1. estakad nie będzie, bo nie będzie kasy. dopóki było to droga krajowa, były szanse na multifinansowanie. teraz miasto samo musiałoby za to bulić.

      2. krótkiego łącznika TRAM nie będzie, bo idioci nie przewidzieli rezerwy pomiędzy jezdniami lub obok.

      tak samo z tzw. Moreny do Wrzeszcza nie będzie jeździł TRAM, bo w Słowaka nie ma miejsca na tory i ktoś wymyślił TRAM tylko do przystanku PKM ... po estakadzie ... dużo nie kosztowałoby przedłużenie do Niedźwiednika choćby, ba, byłoby tańsze, bo uniknięto by idiotycznej, mega drogiej estakady tramwajowej.

      katastrofalne rozwiązania

      • 3 6

      • tram można poprowadzić stara nitką Słowackiego (sa przymiarki) (1)

        poza tym świat i myślenie sie zmienia - za jakiś czas zamknie się jedną nitkę tzw. Nowej Słowackiego. Wprowadzi opłatę za wjazd- jak na zachodzie.

        • 2 3

        • opłaty za wjazd do czego niby?

          do tzw. centrum ciągnącego się przez X km wzdłuż ciągu Trakt-Zwycięstwa-Grunwaldzka?
          darujmy sobie ...
          Gdańsk to nie skala np. Londynu, Paryża, Berlina ...
          co też ciekawe pomysły z opłatami za wjazd do centrum wdrażane są głównie w Reżimowo-Socjalistycznych Republikach Europejskich.

          Słyszał ktoś o czyś takim w NYC, Mexico City? Śmiało!

          • 3 4

  • Dopóki z Myśliwskiej nie będzie dojazdu do Wrzeszcza (7)

    to dobrze nie będzie. Chcąc dostać się z Myśliwskiej do Jelitkowa nic mi te tramwaje ani autobusy nie dają. Jestem zmuszony jeździć autem.

    • 16 7

    • Myśliwska dzielnica mentalnej biedy i słoików nie chcemy ich we Wrzeszczu. (2)

      • 9 10

      • Podpisano Zenek z Białej (1)

        co lubi tanie wina

        • 7 4

        • podpisano Janusz Frankowicz z Myśliwskiej z apartamentu 32m2

          • 7 0

    • (2)

      127 jedzie do/z Jelitkowa przez Myśliwską.

      • 8 1

      • a to ciekawe... w jakim mieście (1)

        127 jedzie do Oliwy. Żeby dostać się do Jelitkowa na 8 musiałbym wsiadać w 127 o 6:50. Dziękuję. Wolę jechać autem i wyjeżdżać o 7:25, nawet stojąc w korkach.
        Z powrotami pewnie jeszcze gorzej. Dobrze by było jakbym do domu zlądował przed 18...

        • 2 6

        • Przystanek Wolkowyska linia 127 g. 7:08, przesiadka na Warnenskiej o godz. 7:14/7:16 na 227, pętla Jelitkowo godz. 7:46.

          • 5 0

    • Dokładnie. Pracuję w UCK. Pieszo - 40 min., autobusem - 40 min., rowerem, jak sie
      ktoś nie boi jeździć Schuberta 15 min. Samochodem poza korkami 5 min.

      • 2 2

  • (1)

    Może to i dobrze że te firmy tak nawalily. Nowsza wersja będzie dużo lepszą

    • 25 12

    • to nie firmy nawaliły, wystarczy że inwestor nie uzgadniał dokumentacji i przeciągał temat

      • 4 1

  • planów to już tyle było, że szkoda sobie nimi zawracać głowę....

    co jeden to lepszy i widać że kompletnie nie skoordynowany z pozostałymi...

    pożyjemy, zobaczymy co z tego "planu" wyjdzie

    • 5 2

  • Jestem na nie (2)

    Nikt w cywilizowanych miastach Europy nie buduje nowych dróg dla śmierduchów, tylko stawiają na komunikację miejską !!!

    • 15 28

    • A kim są śmierduchy ? Prosimy o wyjasnienie.

      .

      • 2 1

    • i teleportery

      • 9 2

  • A może by tak puścić jakieś autobusy obwodnicą ? (4)

    Z obwodnicy korzysta dziennie kilkadziesiąt tys. ludzi. Gdyby tą drogą jeździły autobusy, umożliwiając przesiadkę na węzłach (na już istniejących przystankach), to z pewnością część osób wybrałoby ten środek transportu. Teraz aby z Kiełpinka dojechać na Osową, trzeba jechać ponad godzinę czasu zjeżdżając najpierw do Centrum Gdańska, a następnie do Oliwy, by później dostać się Osową. Podobnie wygląda dojazd na Karczemki. Dlaczego miasto chce cały ruch autobusowy prowadzić przez Gdańsk Główny czy Wrzeszcz ? Dlaczego nie korzysta się z obwodnicy ? tym bardziej, że dokłada się do utrzymania tej drogi. Dobrym pomysłem byłoby zwiększenie chociaż kursów linii 210, autobus ten nawet poza szczytem jest przepełniony.

    • 24 12

    • autobusy na obwodnicy (2)

      obwodnica już jest na skraju przepustowości szczególnie w godzinach porannych i popołudniowych autobusy na prawym pasie człapiące ze średnią prędkością 50-60 km/godz przy zakazie wyprzedzania dla pojazdów pow.3,5 t kumulowały by jeszcze większe korki ,jedyne rozwiązanie to wydzielony buspas ale to na dzień dzisiejszy mżonka.

      • 7 7

      • (1)

        Z drugiej strony - więcej autobusów, to mniej samochodów.

        • 8 5

        • buhaha

          • 3 1

    • swiete slowa

      • 3 2

  • KARCZEMKI (1)

    Dlaczego nic nie powstaje w Karczemkach. Jezdza tam tylko dwa autobusy. PKM jest na Wiszących Ogrodach oraz 3 autobusy, za daleko by iść z Karczemek. Kokoszki mają 4 autobusy. A Karczemki wciąż tylko dwa połączenia!!!!

    • 2 17

    • jest Armii Krajowej

      bogata dzielnica to i kazdy ma auto, po co komunikacja

      • 12 2

  • skoro Poludnie sie rozwija

    to komunikacja rowniez powinna
    Osowa dostala PKMke i tak z niej nie korzysta
    a Oliwa jest przy glownej arterii.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane