- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (64 opinie)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (85 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (119 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (162 opinie)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (285 opinii)
Nowy przetarg na tereny w Porcie Północnym. "Oferta DCT za mało merytoryczna"
Będzie nowy przetarg na wieloletnią dzierżawę jednej z ostatnich działek zlokalizowanych w gdańskim porcie zewnętrznym. Chodzi o 26 hektarów między Terminalem Suchych Ładunków Masowych "Port Północny", a terminalem kontenerowym DCT. , w tym część Pirsu Rudowego. Poprzedni przetarg, w którym uczestniczył tylko jeden podmiot - DCT - został unieważniony z powodu... niewyczerpania merytorycznych założeń. Do nowego przetargu szykują się już jednak nowi inwestorzy, którzy w tym miejscu chcą wybudować terminal zbożowy.
Komisja przetargowa potwierdziła złożenie oferty oraz wpłynięcie wadium. Jednak przetarg został unieważniony na początku lutego 2015 roku. Dlaczego?
- Przetarg na oddanie w dzierżawę nieruchomości gruntowej został unieważniony z uwagi na to, że złożona oferta nie wyczerpała merytorycznych założeń przedstawionych w dokumentacji przetargowej - twierdzi Monika Wszeborowska, p.o. dyrektora Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - W najbliższym czasie ZMPG SA planuje ponownie ogłosić przetarg na tę nieruchomość.
Nie wiadomo jednak czy terminal DCT będzie jeszcze zainteresowany tą działką. Tym bardziej, że działka jest przeznaczona na budowę i eksploatację ogólnodostępnego terminalu głębokowodnego do przeładunku towarów pochodzenia roślinnego, z wyłączeniem ropy naftowej i produktów ropopochodnych. - W tej chwili trudno nam to ocenić. Nie znamy założeń i tego jak będzie skonstruowany nowy przetarg - mówi Jadwiga Grabowska, rzecznik prasowy DCT.
Pojawił się jednak nowy podmiot zainteresowany nieruchomością. To Krajowa Federacja Producentów Zbóż, która chce wraz z partnerami finansowymi utworzyć spółkę celową i przystąpić do przetargu. Federacja pojawiał się już przy poprzednim przetargu. Miała ona zamiar wydzierżawić część nieruchomości od DCT i teren przeznaczyć na budowę nowych magazynów Polskiego Terminala Zbożowego.
Na działce znajduje się bateria 16 silosów żelbetowych o pojemności łącznej 66,5 tys. m sześc., oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni 8,7 tys. m kw. Natomiast nabrzeże przeładunkowe ma długość 600 metrów. KFPZ zainteresowana była głównie znajdującymi się na działce silosami oraz magazynem wybudowanymi przez kanadyjską spółkę Euro Port Poland. Spółka ta w 1998 roku rozpoczęła budowę terminalu paszowo-zbożowego w Gdańsku. Niestety, inwestor i gdański port popadły w konflikt (chodziło o przerwanie prac przez inwestora) i sprawa na kilka lat trafiła do sądów różnych instancji. Doszło nawet do tego, że inwestorzy stojący za spółką Euro Port - firmy Elia Inc. i Renaissance Trust Inc. ze Stanów Zjednoczonych oraz Dessaport International Corporation Inc. z Kanady złożyły skargę do Komisji Europejskiej. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk dopiero w 2010 roku odzyskał kontrolę nad nieruchomością.
- Rozmowy na temat inwestycji prowadzimy już od dawna. Mamy nadzieję wygrać kolejny przetarg, dlatego aktywnie poszukiwaliśmy partnerów. Sama działka to nie wszystko. Ogromne koszty to wybudowanie infrastruktury i remont części Pirsu Rudowego - mówi Rafał Mładanowicz, prezes KFPZ. - Mamy już zapewnione finansowanie, partnerów i nazwę nowej spółki, której jak na razie nie mogę wyjawić.
Polski Terminal Zbożowy w Gdańsku miałby głównie służyć do eksportu zboża. Jego pomysłodawcy nie wykluczają jednak obsługi importu. W planach jest przeładunek nawet do miliona ton zboża rocznie w początkowym okresie funkcjonowania terminalu. Głównymi odbiorcami miałby być kraje arabskie i afrykańskie. Jednym ze strategicznych partnerów KFPZ jest Krajowa Spółka Cukrowa, która jest także zainteresowana inwestycjami w trójmiejskich portach. Chodzi o magazyn cukrowy na 60 tys. ton. Jak na razie KSC prowadzi w tej sprawi wstępne rozmowy z władzami portów w Gdyni i Gdańsku.
Miejsca
Opinie (10) 3 zablokowane
-
2015-02-27 09:03
Ludzie suchajcie!
Mają już nawet nazwę : "Mamy już zapewnione finansowanie, partnerów i nazwę nowej spółki, której jak na razie nie mogę wyjawić" - tylko się cieszyć.
Ps. Amber Gold?- 10 12
-
2015-02-27 10:04
No to grubo, bo premie w zarządzie już sobie przyznali a tu zonk.
- 13 4
-
2015-02-27 12:40
Mam pytanie (2)
"Natomiast nabrzeże przeładunkowe ma długość 600 metrów"
Znaczy, w którym miejscu to nabrzeże się znajduje? Na plaży? Czy pirs Sea-investu ma być "współdzielony"?- 11 3
-
2015-02-27 17:38
Pirs ma dwie strony (1)
- 3 0
-
2015-02-28 19:57
Zgoda
Tylko że z tego co wiem z drugiej strony nie jest przystosowany do cumowania statków, ani nie ma tam linii technolgicznej przystosowanej do przeładunków?
- 0 0
-
2015-02-27 14:14
Silosy - Stogi
A ja powiem wam tak: fajnie zmelanżować się na silosach w nocy, zaje.... efekty :))))))
- 2 0
-
2015-02-27 16:20
"Oferta DCT za mało merytoryczna"
Czyli co? Za mało pod stołem dla pana prezesa oraz ekipy czy jak?
- 8 3
-
2015-02-28 10:37
Zanim był Amber Gold był Europort (2)
Gdzie są te menagery onagery? Czy już odsiedzieli swoje?
- 2 0
-
2015-02-28 11:03
Gdzie są znaki zapytania w twojej wypowiedzi? (1)
To tylko jedno kliknięcie więcej na każde zdanie. Naprawdę to taki problem?
- 1 0
-
2015-03-01 17:52
bo tam nie ma zadnego pytania
bez przecinka nie ma zdania a bez znaku zapytania?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.