• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przystanek SKM w Gdyni. Potrzebny?

Michał Brancewicz
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.

Na to pytanie, ale nie tylko, odpowie wykonawca studium, którego poszukuje Szybka Kolej Miejska. Będzie on analizował pod wieloma względami zasadność budowy nowego peronu SKMMapka między Orłowem a Redłowem. Odpowiedź poznamy za rok, a realizacja, o ile zostanie zarekomendowana, odbędzie się po 2022 roku.



Nowe przystanki SKM w Gdyni są potrzebne?

Ponad dwa lata temu Gdynia i SKM zawarły porozumienie dotyczące przygotowania studium wykonalności dla dwóch nowych przystanków:


Prace nad studium dopiero ruszą, ale będą dotyczyły wyłącznie tej drugiej lokalizacji. Szybka Kolej Miejska poszukuje właśnie wykonawcy tego obszernego dokumentu. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 17 września.

O wyborze zadecyduje w 60 proc. cena i w 40 proc. termin realizacji. SKM chce, by studium powstało w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, ale wykonawca może skrócić ten czas maksymalnie o cztery miesiące.

To oznacza, że najwcześniej wiosną, a najpóźniej jesienią przyszłego roku dowiemy się, czy i gdzie ma powstać nowy przystanek.

Wykonawca jest zobowiązany do opracowania czterech wariantów:

  • wariant 0 - bezinwestycyjny, polegający tylko na utrzymaniu infrastruktury w stanie istniejącym.
  • wariant 1 - budowa nowego przystanku pomiędzy peronami Gdynia Orłowo i Gdynia Redłowo na wysokości wiaduktu kolejowego przy ulicy Wielkopolskiej
  • wariant 2 i 3 - warianty autorskie wykonawcy

- Wykonawca studium wykonalności, w ramach symulacji, może zarekomendować SKM inne miejsce położenia przystanku, ale musi się on znaleźć gdzieś pomiędzy Orłowem a Redłowem - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
W specyfikacji tego przetargu czytamy, że sama realizacja, o ile będzie rekomendowana, nastąpi dopiero po 2022 roku. SKM będzie ubiegać się o środki unijne na ten cel z perspektywy 2021-2027.

Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.
A co z przystankiem SKM Gdynia ŚródmieścieMapka?

- Niniejszy element, w ramach podpisanej w czerwcu bieżącego roku Umowy Partnerskiej pomiędzy spółką PKP SKM a Miastem Gdynia, został wyłączony z naszego opracowania - informuje Złotoś. - W lipcu 2019 roku PKP PLK podpisały z wykonawcą Multiconsult Polska umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic miasta Gdyni i gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Ze względu na nałożenie się zakresów naszych projektów SKM i Gdynia dokonały wyłączenia tego elementu z analizy.
To właśnie w tym projekcie ma zostać uwzględniona budowa dodatkowego przystanku osobowego Gdynia Śródmieście na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury. Opracowanie tej dokumentacji potrwa do końca 2020 roku.

Opinie (290) 1 zablokowana

  • A będzie SKM jeździć przez witomino? (2)

    • 13 0

    • tak od Wiczlina w 2090

      • 4 0

    • Za stromo. Musieliby kolejke jak na Gubalówke zrobic;)

      • 1 0

  • bardziej by się przydał przystanek we Wrzeszczu przy rynku. bliżej na PG i do akademików by było (1)

    • 4 14

    • Przecież to będzie ledwo 200 metrów różnicy

      Co nie chce się chodzić?

      • 5 1

  • Absurd

    Kosmos niedługo pasażer przejdzie na środek pociągu między peronami i tam będzie nowy przystanek. Brakuje w Gdyni jeszcze statków kosmicznych o ulicach nic nie piszą pewno mamy super hiper.

    • 17 6

  • Przystanek SKM na wysokości ul.Wielkopolskiej jest jak najbardziej potrzebny.

    Koniecznie!

    • 14 14

  • Głupota (4)

    Te dodatkowe przystanki są niepotrzebne. Równie dobrze można by budować co 100 m... Tylko po co? To ma być szybka kolej (pod)miejska, a nie powolna kolej w jednym mieście. Proponuję lepiej skomunikować i zadbać o infrastrukturę dojazdową do już istniejących przystanków, a nie budować nowe. Lepiej kasę przeznaczyć na budowę nowych albo odbudowę starych linii, niż budować nie-wiadomo-po-co.

    • 19 6

    • i**otyczne,samolubne argumenty. (3)

      • 0 5

      • samolubne to są twoje wydać kasę , zwiększyć czas przejazdu nie wiadomo dla kogo (2)

        • 1 2

        • Dla mieszkanców tej strony Orlowa,Małego i Dużego Kacku,Karwin,Fikakowa, (1)

          To co?
          Za mało ludzi tam mieszka?
          Ja tam nie mieszkam,a więc bezpośrednio mnie to nie dotyczy mądralo.

          • 0 0

          • a ja mieszkam , jak do Gdańska to jadę do Sopotu , a jak w drugą stronę to K albo X

            Gdyby był wspólny bilet na Pkm to fajnie gdyby kursowała do Chyloni

            • 0 0

  • (2)

    Potrzebne to jest połączenie kolejowe Karwin z kierunkiem Wejherowo i oczywiscie kolej przywrócona do Oksywia

    • 17 2

    • po co mamy jechać z Karwin do Wejherowa ?Choć do Chyloni by było ok (1)

      • 0 2

      • Po to żebyś się pytał i narzekał...

        • 1 0

  • Proponuję żeby przystanki połączyć peronami. Tam gdzie kończy się peron jednego zaczyna się peron drugiego.

    • 14 1

  • (2)

    Potrzebny przystanek PKM Potok Wiczliński

    • 4 3

    • dobre ;) stworzyli potok którego nie było i nie będzie (1)

      To co dopiero jakieś perony

      • 1 2

      • Będzie

        Bo powstaną wielkie nowe osiedla i zabetonują wszystko. I wtedy wody opadowe muszą mieć odpływ. To sru tym potokiem do Kaczej i dalej do morza. A po drodze zaleje Mały Kack i Orłowo

        • 0 1

  • Niedługo same przystanki zostaną, patrząc na jeżdżące atyczne składy i coraz rzadsze kursowanie coraz dłuższa czas podróży normalnie skm raczej się zwija niż rozwija

    • 10 3

  • Bez sensu (1)

    Pociągi skm i tak mają problemy z punktualnością i są ciągle przepełnione...

    • 16 2

    • Jaki związek?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane