Fakty i opinie

Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni

Najnowszy artukuł na ten temat

Nowy przystanek SKM w Gdyni. Potrzebny?

Jeden z nowych przystanków - SKM Gdynia Wielkopolska - miałby powstać między przystankami w Orłowie (widoczny na zdjęciu) i Redłowie.
Jeden z nowych przystanków - SKM Gdynia Wielkopolska - miałby powstać między przystankami w Orłowie (widoczny na zdjęciu) i Redłowie. fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl

Gdynia i SKM złożą się po połowie na studium wykonalności, które odpowie na pytanie czy i gdzie wybudować dodatkowe przystanki w mieście. Chodzi o przystanek Śródmieście zobacz na mapie Gdyni, który miałby powstać między Wzgórzem św. Maksymiliana oraz Gdynią Główną, a także przystanek Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, zlokalizowany między Orłowem i Redłowem.



zakończona Łącznie głosów: 2953
O budowie przystanku w Śródmieściu mówi się już od siedmiu lat. Do tej pory nie pojawiły się jednak żadne konkrety. Gdy niespełna rok temu wróciliśmy do tego tematu, to zarówno miasto, jak i kolejarze przerzucali się odpowiedzialnością za brak działań w tej sprawie.

Czytaj także: Co z obiecanym przystankiem SKM Gdynia Śródmieście?

Nowe przystanki SKM w Gdyni: najpierw studium



Teraz obie strony zainicjowały współpracę, podpisując porozumienie dotyczące przygotowania studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia. Odpowie ono również na pytanie o sens i możliwość powstania przystanku SKM Gdynia Wielkopolska oraz połączenia linii kolejowych 250 i 201 (tzw. linii kościerskiej, po której kursują m.in. pociągi PKM) w rejonie przystanku SKM Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana.

- Na podstawie pozyskanych danych i analiz chcemy podjąć decyzję, czy taka inwestycja jest nam potrzebna już teraz, czy lepiej odłożyć ją na lata lub całkowicie z niej zrezygnować - mówi Marcin Wołek, radny Gdyni.
Inwestycje mają być ocenione pod względem zasadności ich realizacji w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2021 - 2027.

Warto wspomnieć, że w pobliżu planowanego przystanku Wielkopolska deweloperzy chętnie kupują grunty. W połowie zeszłego roku firma Semeko nabyła od SKOK-u teren przy al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, z kolei jesienią AB Inwestor kupił od miasta inny grunt przy tej samej ulicy zobacz na mapie Gdyni. Oba są położone w odległości kilkuset metrów od miejsca, gdzie mógłby powstać nowy przystanek SKM. Jeszcze bliżej, bo u zbiegu Wielkopolskiej i Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, swoją nieruchomość ma spółka Batory Property.

Z kolei na wysokości przystanku SKM Śródmieście grupa Hossa przymierza się do zabudowy skweru między ulicami Władysława IV, Obrońców Wybrzeża i Armii Krajowej zobacz na mapie Gdyni. Kwartał dalej na północ zobacz na mapie Gdyni AB Inwestor i firma BMC również realizują swoje inwestycje mieszkaniowe.

Opinie (315) 2 zablokowane

  • (9)

    Częstotliwość PKM trochę za mała :(

    • 126 6

    • (3)

      A propos, czy nie przydałoby się raczej zmodernizować przystanku Wzgórze Maksymiliana, żeby PKM mogła tam stawać?

      • 29 2

      • Spokojnie mamy dużo farby w Gdyni

        • 9 6

      • Wprawdzie nie jest to napisane wprost, (1)

        ale tutaj może chodzić właśnie o "możliwość (...) połączenia linii kolejowych 250 i 201 w rejonie przystanku SKM Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana." Jeśli spojrzysz na rozkład torów z góry (np. Google Maps) to zobaczysz, że obecnie PKM nie ma jak zajechać pod przystanek Wzgórze, bo nie ma rozjazdów. Rozjazdy byłyby na pewno tańszym rozwiązaniem niż dodatkowy peron, bo tam nie ma miejsca i trzeba byłoby kombinować (tzn. dość dużo przebudować).

        • 5 1

        • Zastanawiam się czy rozjazd tam nie stworzy szczególnych niebezpieczeństw.

          • 1 1

    • Tak i będzie do końca zimy

      • 1 2

    • (1)

      przystanek śródmieście ciężka głupota

      • 15 1

      • zepsujmy coś co działa

        a potem: "uśmiechnij się, jesteś w Gdyni". Tragiczne jest to, że z braku alternatywy w listopadzie Gdynia znowu wybierze tę samą ekipę.

        • 4 0

    • Przedłużyć kursy PKM do Chyloni!

      • 7 1

    • czemu wielkopolska ? tam jest ambasada poznania ?

      • 1 1

  • więcej przystanków = dłuższa podróż (21)

    • 367 24

    • (9)

      ale też wiecej pasażerów

      • 18 53

      • (6)

        Niech pociągną linię SKM na północną Gdynię, to dopiero przybędzie im pasażerów.

        • 88 3

        • (4)

          tam nie ma gotowych torów, no bo chyba nie myślisz o zablokowaniu przejazdami Hutniczej

          • 4 21

          • hutnicza może być tunelem - miejsce jest (2)

            Ale pewnie się nie da.

            • 28 5

            • (1)

              hehe jak oni tunelu pod torami SKM od 20 lat nie mogą wybudować

              • 26 5

              • Bo się nie da. Tam leżą żyły granitu tytanowego.

                • 6 3

          • jest łącznica omijająca Hutniczą

            Omija również Grabówek i Chylonię. Prowadzi jednak przez torowiska rozrządowe ale to mniejszy problem niż kolizje z drogami. I jest to najszybszy i najkrótszy wariant.

            • 25 5

        • tam chociaz PKM by byla dobra

          • 10 2

      • dłuższe pociągi - więcej pasażerów ???

        • 14 4

      • Mniej pasażerów.

        Bo dłuższy czas przejazdu.

        • 27 6

    • i otochozi (3)

      antypolski spisek Orlenu i Folkswagena

      • 6 8

      • (2)

        Nie na temat.

        • 3 2

        • sam jesteś nie na temat (1)

          a temat, po przetłumaczeniu na język ludzki brzmi:

          Gdynia robi temat pozorny i bzdurny,
          tj. zbędne przystanki skm w absurdalnym miejscu,
          bo popiera fury, ich producentów, dilerów, obsługę,
          a zniechęca ludzi od komunikacji publicznej
          którą ma za utrapienie, fatygę, koszt,
          a które to kłopoty chetnie zrzuca na barki mieszkańcow
          rozdymając komunikacj indywidualną,
          z jej wypadkowością, umieralnością, chorobowością,
          ale którą łatwiej "oskubać", legalnie opodatkować

          lepiej?

          • 3 2

          • nie wydaje mi się żeby popierała producentów samochodów

            wszelkimi dostępnymi sposobami próbują utrudnić życie kierowcom - buspasy, przejścia naziemne, światła, szykany, wieczne remonty bez prac w porze nocnej itd. Jeszcze nie wiem, jaki mają w tym interes ale widzę, że teraz zamierzają te same represje zastosować na pasażerach SKM i PKM. Może to taki eksperyment pscho/socjologiczny żeby zobaczyć jak wysoki poziom frustracji społecznej mieszkańcy są w stanie wytrzymać.

            • 4 1

    • Czyli likwidujmy przystanki

      Idąc tym tropem ;)

      • 8 13

    • Więcej stojących...

      ...w wejściach - dłuższa wymiana pasażerów! Więcej drzwi wejściowych - szybsza wymiana, mniej miejsc siedzących - mniej pasażerów ( niższy komfort podróży). Jest wiele sposobów na zachęcenie do podróży koleją i równie wiele na zniechęcenie... ciekawe, który wybiorą SKM i UMWP?

      • 11 3

    • S-Bahn (2)

      Więcej drzwi, krótsze postoje.

      • 17 2

      • (1)

        Gdynia chce iść na rękę nowej dzielnicy i z nowym lekkim pociągiem ma to sens (lepsze przyspieszenie i mniejsza siła inercji), bo to sznasa na skok w wydajności systemu i jego atrakcyjności, szczególnie jeśli PKM podepnie się pod wspólne perony na WŚM.
        Wielu z nas wychodzi z założenia obecnych pociągów i stanu technicznego starych i z archaicznego podejścia niektórych ludzi z SKM do spraw. Ale siłą rzeczy będą i tam zmiany bo w 3M już sporo firm i biurowców, w których siedzą kumaci ludzie, którym tak ważny aspekt życia w mieście jak kolej miejska nie jest obojętny. Można liczyć na pewne naciski. Ta zależność jest widoczna w kilku miejscach na świecie.

        • 3 1

        • Jestem ciekaw czy PKM ma stawać na WŚM czy Śródmieście.

          • 1 1

    • (1)

      trzeba by sobie odpowiedzieć czy eskaemka jest dla pasażerów czy dla spółki z moich obserwacji wynika że dla spółki w tej sytuacji nie ma znaczenia czego oczekują ludzie i będą realizowane abstrakcyjne plany zarządzających bonzów przepchną przystanek śródmieście ale może się okazać że ktoś z nich wymyśli że na tym odcinku powinny powstać dwa przystanki np śródmieście I i śródmieście II itd

      • 11 4

      • Nie znam się na kolejach ale co mówisz ma sens choć może z innej racji bo może dwie stacje są wręcz konieczne?

        • 1 2

  • SKM na pólnoc.... (27)

    Słuchajcie ludzi z Miasta Wspólnego misiaki z UM...

    • 240 12

    • (4)

      Najważniejsze są najpierw analizy za miliony potem się zobaczy co dalej

      • 42 6

      • no tak, to lepiej zbudować za setki milionów (3)

        A potem się martwić ze nikt z tego nie korzysta? Widzę, że mamy tu geniusza od inwestowania. Pewnie kupiłeś złoto w Amber Gołd.

        • 16 10

        • (1)

          to zleć mi analizę wykonalności dwupiętrowej estakady kwiatkowskiego

          też będzie drogo, też z góry wiadomo, że się da, też wiadomo, że dobrze wpłynie na komunikację z Oksywiem i z portem, też niepotrzebna, a zarobił bym tyle, ze w końcu kupię ten wymarzony dom na szkierze pod Karlskroną

          • 4 9

          • Z góry wiadomo że się da?

            Teraz się nie da (to co było budowane w latach 70-80tych trzeba by zburzyć i nową konstrukcje wsporczą postawić więc jak widać anlaizy są potrzebne

            • 0 3

        • Nie wyczuł ironii?

          • 7 1

    • dlaczego szczurek nie popiera tego pomysłu? (1)

      • 10 5

      • A czy wiadomo co Szczurek popiera poza pomysłami deweloperów.

        Czy przedstawił plan w jakim kierunku widzi roozwój Gdyni? Czy ma pozostać miastem portowym czy tylko sypialnią i hotelem dla całej Polski? Jak planuje zasilać kasę miasta w przyszłości? W naszym klimacie na turystykę bym za bardzo nie liczył. Jak wszystkie miasta dookoła też zapewnią więcej atrakcji turystycznych to my zostaniemy z ręką w nocniku i z pustą kasą.

        • 3 0

    • błagamy deweloperzy kupcie coć na obłużu, pogórzu oksywiu (2)

      inaczej prezydent nic nie zrobi z kolejką na pónocnych dzielnicach, on nic nie robi tylko chodzi za wami dzień w dzień

      • 46 4

      • Przecież deweloperzy kupuja i budują w północnych dzielnicach. Albo jesteś trollem albo nie masz pojęcia co się tam dzieje?

        • 5 0

      • Deweloper najmniej się przejmuje tym jak mieszkańcy będą dojeżdżać.

        Najważniejsze aby jego ciężarówki i sprzęt budowlany miał swobodny dostęp na plac budowy. W jakim celu chcą wprowadzić ruch jednokierunkowy na Beniowskiego? Gdyby chodziło o poprawę bezpieczeństwa to już dawno byłoby spowolnienIe ruchu i przynajmniej trzy przejścia dla pieszych.

        • 2 0

    • po co?

      • 6 9

    • dziennikarze trojmiasto.pl (3)

      zróbicie taką prowokację:
      halo czy tutaj sekretariat Prezydenta Gdyni, tutaj biuro zarządu Semeko, kupiliśmy grunty na obłużu, czy możecie zrobić porzędek z przystankami na obłuży, i oksywiu i puścić kolejkę, bo mieszkania nam za tanio zejdą?

      • 50 5

      • Głupiś

        No i pomysł spalony. Będą się teraz pilnować

        • 0 2

      • Hallo!

        - Tu pani Basia z sekretariatu prezydenta. Coś żadnych mieszkań prezydentowi nie odpalacie, a w Gdańsku koledze Pawłowi rozdajecie mieszkania jak bezdomny auta ojcowi Tadeuszowi. Proszę się poprawić na przyszłość.

        • 4 3

      • Semeko

        To śmieszna firemka która buduje na bagnach domy, w których zalega grzyb na grzybie. Projekt koło skoku zmienili tak, ze teraz będzie to bunkier, bo na szklane pokrycie nie maja kasy. Banda patalachow gehehege

        • 3 1

    • żeby uruchomić kolej na północ miasta potrzeba ok 8 milionów złotych (1)

      Czyli tyle co szczur daje na szkołę filmową...

      • 39 6

      • I na Arkę

        • 1 1

    • Skm na północ (1)

      Słuchajcie ludzi!!!!!!!!! Przypuszczam, że pan wołek nigdy nie stał w korku na wiśniewskiego, a może nie ma prawa jazdy?????

      • 35 2

      • Chyba to drugie...

        • 5 2

    • W północnych dzielnicach Gdyni nie mieszka żaden ważny urzędnik , w związku z tym kolejki tam nie będzie

      • 22 3

    • (6)

      miasto wspólne i lepszy gdańsk powinny się rozwiązać (za nieudolność)

      i zrobić jedną Wspólne Lepsze Trójmiasto, z postulatami:
      ■ wypieprzyć hurtem wszystkie trzy sitwy rządzące (za nieudolność), prezydentów, rady miast itd
      ■ od razu powołać zarząd komisaryczny, a po wyborach z połączonych okręgów wyborczych, wspólny zarząd ostateczny, nie większy niż obecna administracja miasta Sopot
      ■ natychmiastowe wrogie przejęcie i połączenie taryfowe, właścicielskie, faktyczne ZTM i ZKM Gdynia i jak najszybciej (nie później niż w 3 lata, przyłączenie SKM, a w razie niemożliwości, utworzenie alternatywnej miejskiej organizacji przewozów kolejowych zamiast SKM
      z jednym biletem tramwajowo-kolejowo-rowerowym, z dowolną liczbą przesiadek w zależności od wykupionego biletu, w 20, 40, 80 minut, lub dobę, trzy doby tydzień, dwa tygodnie, miesiąc, kwartał, rok. Prosty system zniżek i ulg, jak Ztm/Zkm raczej niż jak PKP.
      ■ alternatywne do estakady płączenia Oksywia, Pogórza, Obłuża przez SKM oraz prom teraz, a docelowo most lub tunel pod portem
      ■ renowację skm do Nowego Portu
      ■ postulowany rower publiczny skoordynowany taryfowo z resztą komunikacji miejskiej, w tym w/w bilety upoważniające do max godzinnej jazdy rowerem, ale dłuższe wypożyczenia karnie i progresyjnie taryfowane
      ■ przedłużenie linii trolejbusowej tak, by połączyć je z tramwajową
      ■ zamiast gdańskiego tunelu pod Pachołkiem, sopocka droga powierzchniowa ulicą Reja, oraz oliwska Kościerska

      itd itd

      • 25 5

      • Odp

        Popieram w 100%.

        • 4 3

      • pissuarowy zarzad komisaryczny ...sukces gwarantowany lol

        • 2 2

      • bzdury...

        ...gonią bzdury

        • 2 1

      • Prom na Oksywie, tunel pod portem lub most? Edzio, poprawiłeś mi humor :)

        • 2 1

      • Niedasię

        • 0 2

      • nie most ani tunel pod portem

        zwodzona kładka pieszo rowerowa od ulicy admirała Wagi do placu Gombrowicza- to jest sposób na pozytywną rewolucję w tworzeniu infrastruktury komunikacyjnej Gdyni

        • 0 2

  • Im więcej, tym lepiej. Najlepiej niech co kilometr zrobią przystanek, trzeba iść ludziom na rękę. (4)

    Wreszcie dobra i mądra inicjatywa.

    • 36 137

    • brawo Edzio, muj idol!

      • 5 1

    • Co kilometr to akurat dobra odległość

      mniej więcej tylko co metro. Wówczas pieszo jest do mniej niż 500 metrów do każdego miejsca między przystankami.

      • 10 5

    • Edziu...

      Tam właśnie jest kilometr...

      • 11 0

    • SKM to nie tramwaj!!!

      • 1 1

  • Bardziej potrzebny jest peron dla PKM przy Wzgórzu Św. Maksymiliana. (9)

    Od tego trzeba zacząć! A nie że "nie da się".

    • 247 10

    • Nie da się

      • 15 8

    • Musi zmienić się prezydent

      • 15 7

    • (3)

      Kurczę, jak ja bym się cieszył z PKM Wzgórze.

      • 18 3

      • (2)

        a ja jakbym się cieszył. Praca na Świętojańskiej, dodam, że jestem z budyniowa i pkm chętnie bym dojeżdzał do Gdyni

        • 11 5

        • Masz SKM. (1)

          • 2 3

          • może mieszka na Morenie albo na Osace

            • 6 1

    • Nie uda się ...

      • 4 3

    • peron?

      Przecież jest "Stadion". Zanim PKMka ruszyłaby z miejsca i zamknęła drzwi, to już musiałaby się zatrzymywać na Wzgórzu. Bez sensu. A może tory podprowadzić pod Twój dom? Które piętro?

      • 0 10

    • Peron na Wzgórzu już jest tylko tory PKM trzeba tam wpiąć...

      • 3 1

  • ile to będzie beczek farby? (1)

    Jak tam urzędnicze niedorajdy?
    Da się czy nie da się?

    • 94 21

    • spokojnie na istniejących przystankach wymajujemy miejsca farbą gdzie ma zatrzymywać się PKM, wszystko się da

      • 6 6

  • (3)

    kolejna analiza- ktoś zleca... ktoś zarabia... i do szuflady

    • 137 8

    • (2)

      Zrobić nad Hutniczą most tak jak jest w Gdańsku przy Leroy nad Grunwaldzką

      • 5 2

      • Raczej wiadukt... (1)

        • 6 2

        • Dokładnie, bo most nad wodą a wiadukt nad ziemią. Nawet etymologicznie jest to sensowne, ponieważ rodzime "most"
          wskazuje etymologicznie na budowlę na i nad wodą.
          "Wiadukt" pierwotnie też ale jego użycie "tam" dotyczy głównie łączenia nierównego terenu.

          • 1 0

  • (2)

    Przynajmniej jak sie skm zepsuje to ludzie będą mieli gdzie wysiąść.
    A może jeden wielki peron od Gdańska po Gdynię i skm "na żądanie" wsiadanie-wysiadanie?

    • 140 5

    • i jeszcze: wsiad za darmo, ale by wysiąść - płacisz, licytacja kto da sięcej na zatrzymanie sie na danym (sposrod kilkuset) przystanku w drodze z Gdańska do Gdyni. głosowanie przez apke. możesz zaplacić więcej, by wysiaść blizej do swego celu. demokracja elektroniczna

      ,psychiatryk mój widzę ogromny'

      • 8 2

    • To zrobią zasadę - skoro jeden taki długi peron to idź wzdłuż niego tam gdzie chcesz !

      I będą dni pieszych pasażerów SKM.

      Wejdziesz na peron w Cisowej i tup, tup, tup skierujesz się do wyjścia w Gdańsku Śródmieście. Po drodze w niedzielę wstąpisz na dworzec "Gdańsk Wrzeszcz Metropolia" na odpoczynek, zakupy i kawkę ! :) :) :)

      • 3 2

  • Przystanek SKM Pogórze (5)

    taki bym dodał

    • 266 6

    • (2)

      Galeria Szperk kończy trasę

      • 18 2

      • (1)

        No. I tym właśnie sposobem przybędzie kolejny dworzec, dworzec handlowy :)

        • 30 1

        • Imienia Lecha z trupolewa, pierwszego tego imienia.

          • 12 6

    • (1)

      to może lepiej przenieść tam tą kolejkę górską bo chyba zbyt stromy podjazd musiałby być lub jakieś estakady.

      • 1 0

      • przecież są tory do lotniska ułożone, popatrz na mapę

        • 0 1

  • Nie inwestowac w gdyni (4)

    Nie warto drogbie skm nie warto na pewno nie w gdyni, prosze wiecej przystankow w Gdansku ale nie w gdyni.

    • 29 93

    • (2)

      zmodernizujcie lepiej tory na polnoc Gdyni bo estakada lada dzien bedzie remontowana obudzcie sie w tym urzedzie

      • 20 4

      • żeby zakorkować pół miasta?

        • 6 6

      • To nie temat dla urzędu miasta, tylko dla urzędu marszałkowskiego

        • 2 4

    • konstruktywna wypowiedz

      przekonałeś mnie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.