• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy przystanek SKM w Gdyni. Potrzebny?

Michał Brancewicz
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.

Na to pytanie, ale nie tylko, odpowie wykonawca studium, którego poszukuje Szybka Kolej Miejska. Będzie on analizował pod wieloma względami zasadność budowy nowego peronu SKMMapka między Orłowem a Redłowem. Odpowiedź poznamy za rok, a realizacja, o ile zostanie zarekomendowana, odbędzie się po 2022 roku.



Nowe przystanki SKM w Gdyni są potrzebne?

Ponad dwa lata temu Gdynia i SKM zawarły porozumienie dotyczące przygotowania studium wykonalności dla dwóch nowych przystanków:


Prace nad studium dopiero ruszą, ale będą dotyczyły wyłącznie tej drugiej lokalizacji. Szybka Kolej Miejska poszukuje właśnie wykonawcy tego obszernego dokumentu. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 17 września.

O wyborze zadecyduje w 60 proc. cena i w 40 proc. termin realizacji. SKM chce, by studium powstało w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, ale wykonawca może skrócić ten czas maksymalnie o cztery miesiące.

To oznacza, że najwcześniej wiosną, a najpóźniej jesienią przyszłego roku dowiemy się, czy i gdzie ma powstać nowy przystanek.

Wykonawca jest zobowiązany do opracowania czterech wariantów:

  • wariant 0 - bezinwestycyjny, polegający tylko na utrzymaniu infrastruktury w stanie istniejącym.
  • wariant 1 - budowa nowego przystanku pomiędzy peronami Gdynia Orłowo i Gdynia Redłowo na wysokości wiaduktu kolejowego przy ulicy Wielkopolskiej
  • wariant 2 i 3 - warianty autorskie wykonawcy

- Wykonawca studium wykonalności, w ramach symulacji, może zarekomendować SKM inne miejsce położenia przystanku, ale musi się on znaleźć gdzieś pomiędzy Orłowem a Redłowem - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
W specyfikacji tego przetargu czytamy, że sama realizacja, o ile będzie rekomendowana, nastąpi dopiero po 2022 roku. SKM będzie ubiegać się o środki unijne na ten cel z perspektywy 2021-2027.

Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni. Potencjalne miejsce powstania nowego przystanku SKM w Gdyni.
A co z przystankiem SKM Gdynia ŚródmieścieMapka?

- Niniejszy element, w ramach podpisanej w czerwcu bieżącego roku Umowy Partnerskiej pomiędzy spółką PKP SKM a Miastem Gdynia, został wyłączony z naszego opracowania - informuje Złotoś. - W lipcu 2019 roku PKP PLK podpisały z wykonawcą Multiconsult Polska umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic miasta Gdyni i gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Ze względu na nałożenie się zakresów naszych projektów SKM i Gdynia dokonały wyłączenia tego elementu z analizy.
To właśnie w tym projekcie ma zostać uwzględniona budowa dodatkowego przystanku osobowego Gdynia Śródmieście na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury. Opracowanie tej dokumentacji potrwa do końca 2020 roku.

Opinie (290) 1 zablokowana

  • Może co 100 metrów przystanek?! Wtedy SKM będzie bić rekordy czasu podróży!!!

    • 37 7

  • Tak. Potrzebne.

    Jak świni siodło.

    • 31 5

  • Pomysł (3)

    Moim zdaniem to już nie jest zły pomysł, tylko głupi... zgadzam się z innymi komentarzami odnośnie konsekwencji wybudowania przystanku SKM w tym miejscu. Powinni ruszyć łbami i obmyśleć jak dojechać skm na Obłuże, Dąbrowę a nie betonować okno w domu... I tak czas przejazdu szybkiej kolei miejskiej jest z roku na rok coraz dłuższy, nie wiedzieć czemu. Pewnie nic nie znacząca opinia, bo nikt z SKM tego nie przeczyta, ale może ktoś zgodzi się ze mną.

    • 63 6

    • Musisz się douczyć

      Kolej na Obłuże może zrobić marszałek do spółki z pkp plk i miastem Gdynia. Jak będzie Infrastruktura ( tory, perony itd) to marszałek może zlecić przewozy np. SKM.

      • 2 1

    • i dalej do lądowiska w Kosakowie (1)

      Marcin VAT vel CPK poprze ten pomysł

      • 1 0

      • to lądowisko to pomysł ,a nasz koszt , naszych gdyńskich asów

        • 0 0

  • dodać w Gdyni jeszcze 100 przystanków!!!

    dodać w Gdyni jeszcze 100 przystanków - dzięki temu SKM z Wejherowa do Gdańska będzie jechał 2 godziny !!! Nie mają tramwajów, to z SKM chcą zrobić tramwaj. totalna głupota i zakompleksienie.

    • 29 5

  • A gdzie autobus- trolejbus (3)

    Analiza powinna od razu wskazywać miejsce przystanków autobusowych. Bez tego ten przystanek niema sensu. A z miejscem może być problem. Ten przystanek mógłby dac oszczędność około 10 minut dla pasażerów z Karwin.

    • 10 4

    • Nic nie da , 181 i jestem na SKM w Sopocie (2)

      • 0 2

      • (1)

        Dobra porada dla jadacych w kierunku Wejherowa :)

        • 0 0

        • do Redłowa z Orłowa (Wielkopolska ) 4 minuty km

          Weź przestań jest kasa na kolej do wydania to kombinują.Lepiej już faktycznie do Kosakowa pociągnąć tyle że samorządy zadłużenie mają takie , że się nie da

          • 1 0

  • niech kupią nowe pociągi

    a nie jeżdżą co 15 minut 50-letnimi trupami po reanimacji
    Straszna Kolej Miejska w trakcie rozkładu
    i przystanek jak we Włoszczowej dla 3 osób

    • 33 6

  • Calkowity bezsens....

    Czy w Gdyni naprawdę nie ma na co wydawać pieniędzy tylko na niepotrzebne przystanki skm.
    Mieszkańcy nie tego oczekują od władz.....
    Jeśli już chcecie poprawić naszą sytuację to zbudujcie przystanki na Obłuże , tam jest potencjał a nie jakieś pół środki . Kogo ma to uszczęśliwić??????.

    • 32 5

  • sejm uchwalił nowelizację ustawy o transporcie kolejowym określającą możliwości finansowania programu Kolej Plus. (1)

    pkp plk dla Gdyni i Trójmiasta w ramach rządowego programu odbudowy linii lokalnych zrealizować drogie i czasochłonne projekty. Zwłaszcza Północnego i Zachodniego połączenia gdyńskich dzielnic i ew. ich obarzanków. Samorządów przy dzisiejszych okrojeniach na to nie stać. Ostatnie lata, tam gdzie dokonano takich inwestycji/modernizacji zwiększającej ilość stacji/przystanków , a także coraz częstsze kursowanie składów wpływa na znaczący wzrost liczby pasażerów, co eliminuje samochodziarzy z naszych dróg. Oznacza to, że tylko z tej jednej linii, która jest nieczynna, może korzystać i to wygodnie (pod warunkiem, że będzie zachowany pewien standard) naprawdę wiele tys. pasażerów dziennie. Moim zdaniem, należałoby się perspektywicznie zastanowić nad przystankiem SKM Gdynia Kolibki. Oczywiście wcześniej przewidzieć przystanki w rozwijającej się Gdyni Zachód.

    • 3 7

    • dobre ;) choć smutne

      • 0 0

  • Gdynia

    Ten prrzestanek jest potrebny jak swini siodło

    • 16 9

  • Ze Wzgórza do Gdyni Głównej jest taki kawałek że się siadać nawet nie opłaca.

    • 38 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane