• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rekord lotniska: 5,9 mln pasażerów w rok

Maciej Korolczuk
19 stycznia 2024, godz. 12:30 
Opinie (232)
W 2023 r. z gdańskiego lotniska skorzystało 5,9 mln pasażerów. W 2023 r. z gdańskiego lotniska skorzystało 5,9 mln pasażerów.

5 mln 907 tys. osób skorzystało w ubiegłym roku z Portu Lotniczego w Gdańsku. To najlepszy wynik w historii lotniska w Rębiechowie, które w tym roku będzie obchodzić 50. urodziny.



Ile razy latałe(a)ś za granicę w 2023 r.?

92 720 osób zabrakło, by gdańskie lotnisko już teraz mogło świętować 6-milionowego pasażera. Nikt jednak nie zamierza załamywać nad tym rąk, bowiem ubiegły rok był rekordowy pod względem liczby obsłużonych pasażerów i definitywnie pozwolił zapomnieć władzom lotniska o dwuletnim załamaniu rynku lotniczego spowodowanym pandemią.

W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku przez Port Lotniczy w Gdańsku przewinęło się 5 907 280 pasażerów. To o 1,4 mln więcej niż w 2022 r. i o ponad 530 tys. więcej niż w dotychczas rekordowym 2019 r.

Tablice odlotów i przylotów w twoim telefonie



- Rok 2023 to dla naszego lotniska rekordy, rekordy, rekordy - mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. - Pobiliśmy je praktycznie we wszystkich dziedzinach, przy czym punktem odniesienia jest dla nas rok 2019, czyli ostatni normalny rok przed pandemią. O pandemii już zapominamy, patrzymy do przodu.
W tym roku planem jest przebicie bariery 6 mln zł. W tym roku planem jest przebicie bariery 6 mln zł.
W pobiciu rekordu pomogły nowe połączenia. W 2023 r. samoloty Wizzair poleciały z Gdańska m.in. do Werony, Tirany, Alicante, Kopenhagi, Sztokholmu, na Teneryfę i do Malagi. Z kolei irlandzki Ryanair udostępnił połączenia do Malagi, Barcelony, Rzymu, Pragi, Rygi, Podgoricy czy Wenecji.

W sumie Gdańsk dysponuje siatką 84 połączeń, które obsługuje 9 przewoźników.

Tradycyjnie najwięcej pasażerów korzystało z lotniska latem: 658 tys. w lipcu i 642 tys. w sierpniu.

Dokąd lataliśmy najchętniej?

10 najpopularniejszych kierunków w 2023 r.:


  • Londyn 509 tys.
  • Oslo 443 tys.
  • Sztokholm 354 tys.
  • Warszawa, 277 tys.
  • Kopenhaga, 241 tys.
  • Amsterdam, 164 tys.
  • Bergen, 153 tys.
  • Hamburg, 152 tys.
  • Goteborg, 136 tys.
  • Dortmund 132 tys.

Czartery:
  • Turcja 47 proc.
  • Grecja 20 proc.
  • Egipt 14 proc.




Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego, podkreślił, że rok 2023 był jednym z najlepszych w historii gdańskiego lotniska. Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego, podkreślił, że rok 2023 był jednym z najlepszych w historii gdańskiego lotniska.
Pozytywnym sygnałem dla linii lotniczych, które mogą chcieć zwiększać ofertę i uruchamiać nowe połączenia lub dogęszczać już obowiązującą siatkę połączeń, jest wypełnienie samolotów na poziomie 82,5 proc.

O 12,7 proc. wzrosły też przewozy cargo.

Z zadania wywiązuje się też system ILS cat. III, który pozwala pilotom lądować w warunkach ograniczonej widzialności. W ubiegłym roku przekierowano tylko 22 rejsy (15 ze względu na wiatr, a 7 z powodu ograniczeń przewoźnika).

To wszystko sprawiło, że lotnisko rok zamknęło z bardzo dobrym wynikiem finansowym. Przychody na poziomie 244 mln zł pozwoliły na wypracowanie zysku na poziomie 45 mln zł.


Lotnisko w Gdańsku na 3. miejscu w kraju



Ubiegłoroczny wynik gdańskiego lotniska daje mu 3. pozycję w kraju. Najwięcej pasażerów w 2023 r., co oczywiste, skorzystało z lotniska Chopina w Warszawie - 18,5 mln. 2. miejsce na podium zajmuje krakowskie lotnisko w Balicach, z którego w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystało 9,4 mln osób.

Łącznie wszystkie krajowe lotniska obsłużyły w 2023 r. ponad 52 mln pasażerów.

Miejsca

Opinie (232) 10 zablokowanych

  • (2)

    najlepsze te samoloty między 23 a 5 rano byle rypać rekordy.

    • 9 18

    • Niech latają

      • 9 4

    • nie wiem ktow wymuslil lotnisko gdzie podesjcie do lądowani przebiega przez śródmiescie i inne obszary gęsto zaludnione, co z lotniskiem w Kosakowie?

      • 1 2

  • Rok 2016- Koleżanka zarabiała tam 10 na rękę, agencja pracy, umowa zlecenie...

    • 7 3

  • Ostatni taki rekord (3)

    Przy obecnej władzy loty zostaną zminimalizowane do jednego przelotu na osobę przez trzy lata, tak mówił Trzaskowski. Przy tym co oni teraz wyczyniają to tak będzie niech żyje totalne bezprawie.

    • 13 34

    • Kwiii.. kwiiiiii.. kwiiiiiii.... (2)

      • 8 7

      • (1)

        Po jakiemu to? Przetłumaczysz?

        • 1 3

        • Po pisowemu

          • 2 1

  • A tymczasem na JFK 65 000 000 rocznie;)

    • 4 9

  • piknie rozwijają się loty "za robotą". Szkoda, że zarabia na nich Ryianair i Wizzair, a nie polski przewoźnik (1)

    • 14 3

    • My lubimy wydawać pieniądze obcym, prywatyzacje były początkiem - jedni zarobili, Polska straciła i jeszcze wmówiono nam, że to dobra jest, że tak rynkowo.

      • 3 0

  • I 50. rocznica zamknięcia lotniska we Wrzeszczu takoż samo (5)

    ale o tym już dawno zapomniano.
    Gdańsk - 3. lotnisko w Polsce ale Horała z uporem maniaka twierdzi że trzeba mu CPK czyli Centralnego Przekrętu Kasy.

    • 13 18

    • Bo z zgdańska Lufa i Inni dowożą do hubu Frankfurtu i (1)

      Tak tojesteśmy pariasem w Europejskiej sieci

      • 5 4

      • ciekawe, bo ja słyszę ze turyści z Gdańska tłuka się pociągiem lub samolotem

        do Poznania, Warszawy czy Katowic (lub Krakowa na loty indywidualne)

        • 3 0

    • CPK to przyszłość i jedyna szansa na rozwój (1)

      i konkurencja dla Niemiec... dlatego trzeba uwalić. POlaki są durne

      • 5 4

      • Burasie - wracaj na Podlasie

        • 1 2

    • Trol Donalda Rympałka?

      • 1 0

  • Porażka! (13)

    Lotnisko w Gdansku to jest wielka porazka. Znowu paplanie glupoty o rekordach, wykresiki pierdu pierdu...ale zeby doleciec poza Europę to trzeba latac z Wawy, KAtowic itd z reszta sama oferta nawet w Europie z Gdanska to wiocha maksymalna ale co tam rekord goni rekord...do Szwecji i Amsterdamu...i jeszcze sie tym chwalą.

    • 25 20

    • (8)

      Bo z Gdańska nie wypełni się samolotu, który leci bezpośrednio do Azji czy USA. Tak to właśnie działa, że z lotniska regionalnego trafiasz na duże lotnisko, gdzie zbierani są pasażerowie z różnych kierunków i dopiero lecą jednym samolotem poza Europę. Jak w ubiegłym roku uruchomiono z Gdańska połączenia na Dominikane to równie szybko zamknięto ten kierunek bo nie było wystarczająco dużo chętnych.

      • 13 3

      • (2)

        A Wrocław czy Katowice to nie są lotniska lokalne ? Z nich jakoś mogą latać duże samoloty, są loty do Dubaju, do USA.

        • 8 0

        • (1)

          Śląsk to jednak sporo większa aglomeracja, która zbiera więcej pasażerów. Druga sprawa to lokalizacja biznesu. Jak koło Wrocławia otwarto fabrykę baterii LG, a za tym też poszli koreańscy kooperanci, to od niedawna można polecieć bezpośrednio z Wrocka do Seulu. Z Krakowa lata British Airways i kilku innych dużych graczy ale potencjał turystyczny Krakowa jest kilkukrotnie większy niż Gdańska. Biznes i atrakcyjność turystyczna napędza liczbę pasażerów.

          • 6 2

          • nie jest prawdą że potencjał turystyczny centusiowa jest większy

            wynika po prostu z uwarunkowań historycznych sięgających PRLu oraz niemrawości naszych lokalnych decydentów

            1 już w PRLu Polacy uważali, nie wiedzieć czemu, ze tylko Kraków jest ładny i godny uwagi, z 3 plakatów w ambasadach najładniejszy był reklamujący Kraków, najgorszy Sopot (70% zdjęcia zajmował dach obiektu pokryty papą)

            2 Kraków w wolnej Polsce zaczął stawiać na Anglików i nawet się tam reklamował, to przełożyło się na ich wyjazdy weekendowe

            3 wielu managerów w tanich liniach pochodzi z południa i dlatego przepychają kolanem połączenia tam, a nie na północy - mówienie o zapełnieniu czy dużym ruchu jest bajką, bo to właśnie z Gdańska od zawsze były samoloty zapełnione w 90%, z Krakowa w 60%, co nie przekładało się ani na połączenia ani na cenę (mniejsza liczba u nas i do tego droższe bilety)

            4 Wizz nie latał przez dłuższy czas z Krakowa, a jedynie z Katowic, ale konkurując z Ryan w końcu się tam pojawił. Niestety Ryan wymyślił sobie, że zrobi z Krakowa największe swoje lotnisko w Polsce...

            5 Jeśli Kraków ma połączenia nastawione na turystów, to tacy się tam pojawiają. Jeśli Gdańsk takich nie ma to trudno, by lecieli do Poznania czy Warszawy i stamtąd dodatkowo tłukli się pociągiem do Trójmiasta, bo nie na tym polega wypoczynek na wakacjach. tak robią nasi turyści i tracą pieniądze i czas (1-2 dni dodatkowe urlopu i kilkaset złotych dodatkowych kosztów na osobę). Istnienie połączeń nakręca większy ruch, a to z kolei zwiększa liczbę turystów i tak w kółko.

            6 Spory udział w ruchu do Krakowa mają Izraelczycy, którzy każdego roku wysyłają chyba setki tysięcy uczniów na wizyty do Auschwitz.

            7 Gdy utworzyli połączenia bodaj z Dubaju, w Zakopcu pojawiły się tabuny Arabów, nie dlatego ze tam jest coś sensownego do zobaczenia, ale dlatego że mogli, a tradycyjnie w lecie uciekają do miejsc z niższą temperaturą. Gdyby Gdańsk miał podobne polaczenia, jak i większą liczbę tych z Włoch czy Hiszpanii, to mielibyśmy też wielu turystów

            • 2 0

      • (4)

        Człowieku nie rozumiesz tego komentarza. Tu nie chodzi o loty bezposrednie tylko loty do duzych lotnisk przesiadkowych typu Dubaj, Doha, Stambuł czy Heatrow. Z Katowic, Wawy itd dolecisz do Stambulu, Dohy czy Dubaju a stamtad to juz mozesz latac na caly swiat. I tak samo powinno byc z Gdanska. Paplaja co roku o jakiejs umowie, ktora jest stara jak swiat i przez tyle lat nie potrafia z nia nic zrobic. Z wiekszosci lotnisk w PL potrzebujesz jednej przesiadki zeby dotrzec np do Azji a z Gdanska potrzebujesz dwoch przesiadek. JEzeli nie widzisz roznicy i mamisz jakas Dominikana to widocznie jarasz sie tymi wykresikami, ktore zaprezentowali. No rekord przeciez :D klekajcie narody.

        • 7 3

        • (3)

          Dziwne żeby z Wawy, która jest stolicą Państwa i największą aglomeracją w kraju nie było lotów w kierunkach, która opisałeś. Gdzie tu porównywać Gdańsk z Warszawą z ich potencjałem biznesowym i turystycznym.

          • 4 3

          • (2)

            No tak bo Katowice, Wroclaw i Krakow to tez stolice Polski :D

            • 4 0

            • (1)

              Ale dużo większe aglomeracje koncentrujące wokół dużo więcej międzynarodowych firm.

              • 2 2

              • tak zwłaszcza Wrocław :O)

                • 2 1

    • W punkt

      • 1 0

    • ale pretensje do linii lotniczych, nie lotniska

      co prawdę region mógłby bardziej się promować, ale to już wtórne

      • 2 0

    • Lol (1)

      Smiesza mnie malkontenci, ktorzy narzekaja na brak dalszych polaczen. To ze kilku z Was chce sie leciec raz na kilka lat na wakacje do azji czy usa, nie oznacza ze zaraz linie beda otwierac dla was loty ;) Gdansk to male lotnisko w porownaniu do innych i nie ma co sie ludzic ze beda loty miedzykontynentalne bo samol nigdy by sie nie wypelnil a uatem nest to dla linii nieoplacalny biznes. BL niedawno lot na Dominikane i zamkneli bodajze po miesiacu.

      • 4 1

      • NAucz sie czytac malkonencie bo nic nie zrozumiales z tego jakis temat jest poruszany. Nikt nie chce lotów bezposrednich z biur podrozy na jakas smieszna Dominikane tylko polaczen do duzych hubow typu Dubaj,Doha, Heathrow, Stambuł.

        • 0 0

  • Zmienić nazwę na im. Lecha Kaczyńskiego! (1)

    Na ten tychmiast!

    • 10 15

    • Z dopiskiem "Kartofla poległego"

      zraz konie czy nie

      • 4 0

  • Istotna informacja - Rębiechowo ma kategorię cat iii b

    a więc jedną z najwyższych gdzie wysokość względna decyzji do lądowania jest mniejsza niż 15 m, bądź bez wysokości względnej i zasięgu widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 75 m.
    Czyli lądowania odbywa się za pomocą autopilota a pilot bierze udział jedynie w kołowaniu.

    • 11 0

  • A proniemiecki rząd nie chce cpk. (4)

    Największy port lotniczy w Niemczech generuje PKB kraju na poziomie 3% tylko z cargo. Dla niewtajemniczonych sam Amazon przejął 60% handlu w sieci na terenie Niemiec. Zyski z tytułu cargo są gigantyczne dla lotniska i budżetu. To miliardy przesyłek docelowych i tranzytowych. Polska ma idealne położenie dla regionu z punktu widzenia dalekiego wschodu i nie tylko. To również punkt przerzutowy dla wojska na wypadek wojny. Nie wspomnę o pasażerach. Dzisiaj latamy do Pragi, Londynu czy Berlina aby polecieć dalej. CPK to wielka szansa dla Polski. Fakt będziemy konkurentami dla Niemiec ale to nie powinno interesować prawdziwych Polaków.

    • 18 9

    • to chcesz żeby u nas Amazon przejął 60% handlu w sieci? bo ja jednak nie za bardzo (1)

      • 3 2

      • Już przejął tyle że na tym Polska nie zarabia

        Niemcy na tanie towary nie mogli nałożyć cła to nałożyli podatek od każdej nawet najdrobniejszej przesyłki za szt.....można? można, tylko trzeba znać swoją wartość a nie robić z Polski podnóżka Europy

        • 4 1

    • Nowy rząd ma jasny cel: uwalić CPK. (1)

      To żywotny interes Niemiec, żeby w Polsce nie było tego lotniska. To samo z rozwojem portu w Świnoujściu. Zobaczycie, że rząd zrobi wszystko, żeby opóźniać te budowy, będą audyty, rozliczenia, ponowne analizy, cięcia kosztów i odwlekanie kolenych etapów. Potem przyjdzie jakiś większy kryzys i szlag trafi rozwój Polski na tym polu. Za to będziemy brnąć w inne inwestycje dające zarobić rządzącym unią. Już widać wyścig między Niemcami, a Francją, kto bardziej przeciągnie KO w swoją stronę. Był temat wiatraków z Niemiec, to od razu pojawił się temat atomu z Francji. Widać, że oni odetchnęli po rządach PISu i wracają z tematem rozdrapywaia naszego rynku.

      • 1 2

      • Atom super

        Lecz ile krajów produkuje paliwo atomowe? Czy to nie kolejny strzał w kolano w razie kryzysu światowego?

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane