• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład SKM niedostosowany do potrzeb?

Krzysztof Koprowski
22 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Długie oczekiwanie na SKM wieczorami oraz składy niedostosowane do potrzeb - zdaniem naszych czytelników to największe wady nowego rozkładu pociągów. Długie oczekiwanie na SKM wieczorami oraz składy niedostosowane do potrzeb - zdaniem naszych czytelników to największe wady nowego rozkładu pociągów.

Obowiązujący zaledwie tydzień nowy rozkład pociągów SKM już już budzi sporo wątpliwości wśród naszych czytelników. Po zmianach wprowadzono cięcia w długości składów, a niedzielny wieczorny rozkład zupełnie nie przystaje do miana kolei miejskiej.



Nowy rozkład jazdy pociągów wprowadzono 15 grudnia br. Miało być lepiej i wreszcie bez znacznych utrudnień dla pasażerów. Niestety, przez cały tydzień dostajemy wiadomości od czytelników, którzy narzekają na ścisk i słabą ofertę przewozową. Prezentujemy wybrane z nich, bo wiele uwag się powtarzało.

- Pociągi wprawdzie kursują ponownie z częstotliwością co ok. 7,5 minuty, ale prawie wszystkie kończą bieg w Cisowej. Do Wejherowa kursują tylko co pół godziny, a co gorsza, w przeciwieństwie do tych, które nie jadą dalej niż Cisowa, składają się tylko z jednego zespołu trakcyjnego - pisze do nas pan Michał.

Jak oceniasz nowy rozkład SKM na trasie, z której korzystasz najczęściej?

Nasz czytelnik opisuje również jak wygląda sytuacja z napełnieniem pociągów - Pociąg z Gdańska Głównego do Cisowej o 17:52 rusza relatywnie pusty. Przez całą trasę można znaleźć miejsca siedzące. Kolejny pociąg, o 18 (do Wejherowa, a nawet Lęborka) składa się tylko z czterech wagonów i już w Gdańsku Głównym większość miejsc siedzących jest zajęta. Od Politechniki możliwa jest już tylko jazda na stojąco, zaś od Gdyni Głównej panuje ogromny ścisk, tak że w Chyloni pasażerowie nie mogą już wejść do pociągu.

Na brak podwójnych EZT-ów skarży się także pan Mateusz, który wprawdzie docenia starania SKM-ki o częstsze kursowanie, ale co z tego, że pociągi jeżdżą częściej, jak nie da się do nich wejść?.

Również pani Alicja obwinia kolejarzy o niedostosowanie pociągów do zapotrzebowania - Pociągi na głównej, "trójmiejskiej" trasie składają się z długich składów, zaś te przeznaczone na dalsze trasy, gdzie nie ma żadnej alternatywy w postaci tramwaju czy autobusu, a sama podróż trwa dłużej, puszcza się krótkie pociągi. Gdzie tu logika?

Kolejarze przyznają, że faktycznie istnieją problemy ze skierowaniem na trasy odpowiednio długich składów, ale wynika to z... polepszenia oferty przewozowej. Chodzi m.in. o zwiększenie (a raczej powrót do starej) częstotliwości kursowania co 7,5 minuty oraz wydłużenie tras z Gdyni Chyloni do Cisowej oraz, od poniedziałku do soboty, z Gdyni Głównej do Cisowej.

- Realizując w szczycie komunikacyjnym przewozy co 7,5 minuty na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Cisowa - Gdańsk Główny, jesteśmy niestety zmuszeni tam, gdzie to najmniej bolesne do skracania długości składów. Mielibyśmy znacznie większe pole manewru gdyby nie fakt, że dziewięć naszych pociągów znajduje się w tym momencie w modernizacji. To dla nas wyraźnie odczuwalny brak taborowy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Czytaj też: Pierwsza zmodernizowana SKM-ka dotarła do Trójmiasta

Skargi pasażerów nie dotyczą wyłącznie długości pociągów, ale też godzin ich kursowania - Paradoksem jest, że SKM nie chce dać nocnych pociągów do Wejherowa, które są niesamowicie potrzebne, bo się nie opłaca, ale za to pusty, długi pociąg do Cisowej co 7,5 minuty jest już w pełni opłacalny.

W tym przypadku szykowane jest już jednak polepszenie oferty, choć na jej wdrożenie będzie trzeba poczekać aż do 15 czerwca przyszłego roku - Jeden pociąg, który dziś jeździ w dni robocze w relacji Gdynia Cisowa - Gdańsk Główny pojedzie w nocy w relacji Wejherowo - Gdańsk Główny. Kolejne dwa pociągi kursujące dziś również od poniedziałku do piątku w relacji Gdańsk Główny - Gdynia Cisowa pojadą w nocy w relacji Gdańsk Główny - Wejherowo. - zapowiada Głuszek.

Niemiłą niespodziankę przygotowano także pasażerom, którzy muszą jechać SKM-ką w niedzielne wieczory z Gdyni lub Sopotu do Gdańska. W najgorszym razie czeka ich nawet godzinne oczekiwanie na kolejny skład.

- Pociąg z Gdyni Wzgórza św. Maksymiliana w kierunku Gdańska odjeżdża o 21:17, a następny dopiero o 22:18. Co więcej, jest to możliwie najkrótszy pociąg typu EN57, a więc jedzie się ściśniętym jak śledzie w puszce - skarży się nasz czytelnik.

W przeciwną stronę (do Gdyni) jednogodzinna dziura jest obecna w rozkładach nieco później - przykładowo dla Gdańska Głównego między 22 a 23, przy czym oba pociągi, pomiędzy którymi nie przewidziano żadnych kursów, kończą bieg w Wejherowie. Kto nie zdąży na ostatni niedzielny pociąg z Gdańska (23:35, również do Wejherowa), musi czekać aż do 1 w nocy.

W tym przypadku kolejarze zapewniają jednak, że przyjrzą się ewentualnym możliwościom poprawienia rozkładu po sylwestrze. Do tego czasu pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość lub znaleźć alternatywny środek transportu.

Miejsca

Opinie (335) ponad 10 zablokowanych

  • a czy renoma tez jezdzi czesciej?

    bo w scisku chyba nie ma szans na kontrolowanie. ;)

    • 6 2

  • A propos - "napełnić" to można zbiornik a nie pociąg (10)

    A po drugie propos - co w tym dziwnego że Smutna Kolej Miejska robi wtopę za wtopą?

    • 12 2

    • to wroc do czasow prl (9)

      jak ci teraz zle

      • 2 3

      • Biedaczku - za PRL - chociaż dla ciebie to czasy Egiptu za Faraona (8)

        SKM jeździła co 6 minut i 12 minut.
        Było czysto.
        Ławki były co prawda drewniane.
        A miejsca siedzące były - czasami nawet w godzinach szczytu.
        Ale nie poniszczone.
        Nie jeździło menelstwo.

        • 9 1

        • fajne byly bilety takie twarde (2)

          i komu to przeszkadzalo? po co rozwalono taka dobra siec kolejowa?

          • 2 0

          • aby zalozyc spolki co jest lepsze bo ponoc kapitalistyczne (1)

            • 0 0

            • Spółki założono po to, by rozmnożyć prezesów i zarządy. Gdzies trzeba tych partyjnych ziomów upchnąć przecież.

              • 3 0

        • Było czysto i był porządek, bo władza trzymała za mordę. Teraz nie trzyma i jest syf. Trzymanie za mordę może zastąpić kultura i obywatelska postawa - własne te elementy odróżniają normalne kraje od Polski.

          • 1 1

        • tak tak tak..i piles kawke w robocie i dali ci kase. zmnielis po 10 godzinach zone czekajac na mebloscianke (3)

          i oczywiscie dostales premie bo zakapowales kolege z pracy.. a i dzieci pojechaly na kolonie...a skad na to kasa byla?? nikt nie wie, bo to cuda ekonomiczne

          • 3 3

          • zly dotyk?

            • 1 0

          • A może tak bardziej po polsku (1)

            Bo bełkoczesz po wolsku.

            • 2 0

            • hmm

              dramat z tą skm

              • 0 0

  • Nie ma się o co złościć. Jeżdżę kolejką ok 8.30 z Chylonii w kierunku Gdańska (13)

    Milion ludzi jedzie na 9.00 do roboty. Podjeżdża fuknel nówka kolejka - oczywiście jeden skład. Wewnątrz drugi milion ludzi, gorąco jak szlak.
    Na przystankach jeden włazi na drugiego, oczywiście kłótnie i bluzgi co bardziej krewkich podróżnych.

    Już bym się też wku...ił, gdyby nie napis wewnątrz kolejki na elektronicznym pokazywaczu przystanków: "SKM życzy przyjemnej podróży" :-)
    Rozczula mnie ta szydera SKM rodem z Barei.
    Dziękuję tym samym za codzienne niezapomniane wrażenia i mam nadzieję, że SKM jest jeszcze w stanie czymś zaskoczyć pasażerów.

    Proponuję puszczać w godzinach szczytu samą kabinę z motorniczym - to by było coś.

    • 44 1

    • mniejsze zuzycie pradu (6)

      ekologiczne myslenie jest w cenie wiec moze nawet beda na to dotacje ue.

      • 2 0

      • (5)

        bo jak sie remontuje sklad zostawiajac rozruch oporowy, to potem trzeba na pradzie oszczedzac.

        • 5 0

        • sie zrobi

          najzywej przerzuci sie klasyczny transport drezynowy o napedzie pasazerskim

          • 1 0

        • (3)

          A oszczędzać trzeba, bo trzeba przecież tym prądem ogrzewać składy do parametrów piekarnika. Poparzony tyłek niezapomnianą pamiątką z podróży!

          • 6 0

          • ja kiedys jajka usmazylem (2)

            na tym

            • 4 0

            • swoje? (1)

              • 0 0

              • nie, kolegi

                wiozlem jajka od tesciowej

                • 0 0

    • a co nie moga sobie zyczyc?

      skoro czegos nie ma to chociaz zyczmy

      • 0 0

    • tak tak... pusc lepiej znowu glos na slawka zegarka....i jego poprzednika i dorzuc glos na ministra polaka (1)

      • 1 0

      • Wiesz co? jesteś typowy pisowski cebulak po podstawówce,z widocznymi brakami w uzębieniu

        • 0 2

    • kocham Cie Stanisław,

      jezeli jest poczucie humoru, to nie jest źle ;)
      Przy okazji nieustające pozdrowienia dla trwającego na posterunku Głuszka, którego kompetencje idealnie komponują sie z wizerunkiem tej firemki

      • 1 0

    • Ostatnie zdanie :)

      Już dawno się tak nie uśmiałem :)

      • 2 0

    • podróżnym skm pozostaje wyłącznie poczucie humoru

      inaczej można by oszaleć

      • 0 0

  • podwyzszyc ceny biletow (3)

    to spadnie ilosc pasazerow.

    • 14 2

    • no nie spadnie

      zaskocze cie ale liczba pasazerow nie spadnie, co bedziemy na piechote chodzic czy zabierzemy komus samochod?

      • 1 0

    • Gdzie tak było ?

      A jak podwyższyć ilość pasażerów to ceny spadną ?

      • 2 0

    • hahah to raczej tak nie działa ...

      • 0 0

  • A co w Polsce funkcjonuje normalnie i jest dostosowane do potrzeb obywateli? (1)

    Nic!!!

    • 15 2

    • w POlsce do POtrzeb dostosowany jest rząd

      i zwieksza to dostosowanie tak zeby nigdy juz nie opuscic sejmu.

      • 3 1

  • (2)

    Jak można sobie dostosować do potrzeb rozklad, który ciągle się zmienia? Znajdzie sobie człowiek pociąg, który pasuje mu do autobusu, np. regionalny odjeżdżający o 7:08 z Gdyni, a on po trzech tygodniach zostaje przesunięty na 7:23. I tak w kółko. To samo SKM.

    Niech ten rozklad będzie jakikolwiek, byle stały choć przez parę lat!!

    • 10 3

    • to juz nie jest takie latwe

      za duzo zarzadzajacych zeby mozna bylo mowic o czymkolwiek spojnym

      • 2 0

    • a dopasowywacze rozkładowi to co, na bruk? musi sie krecic....

      • 2 0

  • Nie jest źle - jest coraz lepiej (3)

    Nie wiem co się ludziom nie podoba ustani miesiąc śmigam skm na trasie wrzeszcz - gdynia główna do pracy i z powrotem (normalne godziny szczytu).

    Plusy:
    - zawsze mam miejsce siedzące
    - zawsze na czas i wiem że nie muszę biec na pociąg bo zaraz bedzie następny
    - czas podróży krótszy niż autem
    - brak stresu związanego z idiotami na drodze

    Minusy:
    - czasem faktycznie jest brudno ale takich mamy obywateli ;)

    • 13 12

    • (2)

      Widzisz... problem prawdopodobnie by się pojawił, gdybyś podróżował w drugą stronę. Jeżdżę codziennie rano 7.30 z Chylonii w kierunku Gdańska - jak śledź w beczce. Jeden skład EN57 podstawiają! Natomiast w przeciwną stronę mijają mnie puste kolejki, co najmniej po dwa składy EN57. Wystarczyłoby zamienić składy i kierunki, w których jadą i po problemie, ale widać ze zdrowym rozsądkiem na kolei nie jest najlepiej.

      • 4 0

      • (1)

        mijają cię puste w drugą stronę bo sorry kto ma jaki interes w Redzie czy Wejherowie przed 8 rano?O tej porze większość jedzie do Gdańska Gdyni czy Sopotu

        • 4 1

        • no właśnie. I wystarczyłoby dłuższe składy puszczać w kierunku Gdańska, a krótsze w kierunku Chylonii i byłoby OK.

          • 0 0

  • (1)

    A jezdzijta tymi kolejkami, ja mam mniejsze korki na drogach i się ciesze! Jak tak narzekata to jeszcze możecie piechotą chodzić.

    • 5 5

    • róbta co chceta

      • 0 3

  • pretensje (1)

    Ale ci pytani pasażerowie to marudy. Tylko pretensje, uwagi itp. - kijem pogonić. Trzeba działać kreatywnie a nie narzekać. Można wziąć taksówkę, kupić lub wypożyczyć auto, dogadać się ze znajomym dojeżdzającym autem. itp. Dla chcącego nic trudnego mówi przysłowie

    • 2 15

    • Tam też byłeś taki mądry?

      • 1 1

  • zmodernizowane bydlęce wagony

    głuszek najwyraźniej chce zostać osobowością roku magazynu forbes popieram!!!

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane