- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (165 opinii)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (216 opinii)
- 3 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (60 opinii)
- 5 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
- 6 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (147 opinii)
Duże zmiany w rozkładach jazdy trolejbusów i autobusów w Gdyni od 1 lutego
Zmniejszenie częstotliwości kursowania większości linii trolejbusowych oraz kilkunastu autobusowych, a także likwidacja części kursów - to zmiany, które przyniesie nowy rozkład komunikacji miejskiej w Gdyni. Zacznie obowiązywać od 1 lutego. Kierownictwo ZKM ograniczenia tłumaczy pandemią i zmniejszającą się liczbą pasażerów, co przekłada się na niższe wpływy z biletów.
- Od nadchodzącego wtorku, 1 lutego, zacznie obowiązywać w Gdyni nowy rozkład jazdy autobusów i trolejbusów.
- Rozkład przynosi największe od lat zmiany, które będą w większości niekorzystne dla pasażerów.
- Najwięcej zmian dotyczy linii trolejbusowych, gdzie właściwie na każdej linii nastąpią ograniczenia kursów.
Najważniejsze zmiany w kursowaniu trolejbusów
- W dni powszednie, w godzinach porannego szczytu przewozowego, rzadziej pojadą linie: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30. Zamiast co 12 minut będą jeździły co 15 minut. Linie 23 i 33 pojadą od lutego co pół godziny.
- Linie 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowej, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia pojadą nie co 20, ale co 30 minut.
- Zostaną zlikwidowane dwa kursy na linii 21 wykonywane w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie - z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM "Klif".
- Na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych zostaną zlikwidowane trzy kursy z Cisowej do Kaczych Buków. W zamian za nie pojawią się trzy kursy zjazdowe w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowej do Grabówka oraz cztery kursy linii 27 na części trasy - z węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków.
- Rzadziej pojadą trolejbusy na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13). Zamiast co 20 minut pojadą co 40 minut. Po godz. 13 linia nie będzie funkcjonować.
- Linia trolejbusowa 320 (Dworzec Główny PKP - Przystań Żeglugi) będzie jeździć w dni powszednie do godziny 14 zamiast do godz. 18. Częstotliwość zmniejszy się z 30 do 40 minut, a linia mająca w założeniu pomóc w dotarciu na skwer Kościuszki i plażę przestanie jeździć w soboty.
Bieżący rozkład ZKM Gdynia
Najważniejsze zmiany w kursowaniu autobusów
- Więcej autobusów przegubowych pojawi się na liniach: X, 109, 173 i 209. Na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19.
- Rzadziej będzie kursować linia 119 (Dworzec Morski - Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy odjadą co 30 minut i będą jeździć tylko do godz. 17.
- Autobusy linii 147 nie dojadą już na ul. Polską. Trzy kursy realizowane w tej relacji zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
- Dodatkowe pary kursów pojawią się na linii 160 (Dworzec Główny PKP - Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych. Umożliwią zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki.
- Kilka kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa - Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych zostanie zlikwidowanych. Pojawi się dodatkowy kurs w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego.
- Mniej kursów będzie na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP - Pustki Cisowskie) w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego. W niedzielę i święta linia przestanie jeździć.
- Mniej kursów pojawi się na linii 180 (Karwiny Tuwima - Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. Do szpitala tym autobusem będzie można dojechać do godz. 15:30.
- Rzadziej będzie kursować linia 182 (węzeł Franciszki Cegielskiej - Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy pojadą co 40 minut, kursując do godz. 17:30.
- Rano pojedzie mniej autobusów na linii 190 (pl. Kaszubski - Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. W zamian pojawi się jeden dodatkowy kurs wieczorem.
- Po południu nie będzie kursować linia 209 (pl. Kaszubski - Babie Doły).
- Linia W (Redłowo Szpital - Pustki Cisowskie) w niedziele i święta pojedzie w godzinach 10-19 zamiast 9-20.
- Wszystkie kursy zjazdowe autobusów wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków zostaną zlikwidowane.
Więcej informacji o zmianach na stronie ZKM Gdynia
ZKM: Mniej kursów z powodu mniejszej liczby pasażerów
Kierownictwo ZKM Gdynia cięcia w rozkładzie jazdy tłumaczy trudną sytuacją ekonomiczną.
- Zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii. Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego - co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia. - W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie.
Elektrobusy w Gdyni w pierwszym półroczu
Przedstawiciele ZKM Gdynia informują przy okazji, że do końca pierwszego półrocza sukcesywnie będą włączane do eksploatacji autobusy elektryczne. Obsłużą linie: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 objęte projektem unijnym oraz dodatkowo 104 i 196 - funkcjonujące w godzinach porannego szczytu przewozowego.
Miasto kupiło 16 elektrobusów standardowych i osiem przegubowych. Założono, że akumulatory gdyńskich pojazdów będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie - podczas postojów na pętlach - poprzez montowane w dzielnicach ładowarki pantografowe w ramach tzw. szybkiego ładowania.
Elektrobusy w Gdyni: więcej informacji
Społecznicy: komunikacja w Gdyni zwija się od kilkunastu lat
Zmiany krytykują m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego proponujący kilka miesięcy temu wspólny, tani bilet miesięcznym na kolej i ZKM w granicach miasta, który mógłby być rekompensatą za cięcia w komunikacji.
Zwracają też uwagę, że to właśnie przez zakup elektrobusów trzeba ograniczać kursowanie innych autobusów.
- Budżet na transport publiczny jest mniejszy niż w ubiegłym roku. Wszystko w obliczu prowadzonej przez miasto polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów i jednoczesnego kasowania projektów rozbudowy sieci dróg rowerowych - co zaczyna zakrawać o schizofrenię. Cięcia są spowodowane m.in. wprowadzeniem elektrobusów. To błąd, za który będziemy płacić przez kolejne lata. Pojazdy te są drogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, a jednocześnie zapomina się o sieci trolejbusowej. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta musiało to się skończyć cięciami - zauważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Elektryczne autobusy na filmach
Jak wskazuje, cięcia w komunikacji miejskiej w Gdyni trwają już od kilku lat.
- Zgodnie z danymi samego ZKM - trwa to od 2006 r. Mechanizm był prosty - praktycznie co roku, wraz ze zmniejszaniem się liczby pasażerów, zmniejszano częstotliwość kursów poszczególnych linii, co powodowało dalszy odpływ pasażerów, przybywało za to samochodów, problemów z parkowaniem, rosły koszty inwestycji drogowych, przy czym jeszcze w 2014 r. długość linii buspasów wynosiła okrągłe "zero" - dodaje.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizZtm Gdynia linia 33 (3 opinie)
Miejsca
Opinie (366) 8 zablokowanych
-
2022-01-27 11:16
Wincej hulajnóg!!!
I koniecznie wincej dróg na hulajnogi, zlikwidować BUSpasy i zrobić HULApasy. Wywalają samochody z ulic, drogi zamalowują na czerwono, nawet piesi mają kłopot z poruszaniem, bo pas rowerowy ważniejszy, W zimie, pasy rowerowe były odśnieżane i odladzane na Alei Zwycięstwa, a na chodniku można było zęby wybić. Widać lobby protetyczne działało ;) . Zwężają ulica samoistnie dławiąc przepustowość ZKM i się dziwią, że ludzie wolą "hulać". Sami sobie ten sznur na szyje założyli.
- 11 0
-
2022-01-27 11:14
Zmiany
Co za bezsens, 141 w godzinach szczytu (kierunek Obłuże) jest tak zapełniony głowa mała, ludzie jadą jak śledzie (COVID) a Wy jeszcze zabieracie kursy w godzinach szczytu.
- 10 0
-
2022-01-27 11:12
kiedy komunikacja przejdzie na tryb zdalny pracy?
- 8 0
-
2022-01-27 10:52
Ludzie kiedy wy przejrzycie na oczy i zaczniecie wybierać własciwych ludzi a nie starych wyżeraczy
- 10 0
-
2022-01-27 10:50
przeładowane autobusy,przecież to widać kazdego dnia, co sie dzieje, co sie dzieje w tej gdyni.
- 7 0
-
2022-01-27 10:37
Myśle że (zważywszy ze na Sokółce mieszka coraz więcej ludzi ) zamiast innych rozwiązań należałoby przedłużyć linie 141 do pętli Sokółka co może zmniejszyłoby częstotliwość kursów ale pozwoliłoby jednocześnie na rezygnacje z innych a umożliwiłoby większej ilości pasażerów na dotarcie do tych osiedli.
- 4 0
-
2022-01-27 10:12
Po co autobus 159? (1)
Po co ten autobus w ogóle jeździ? Jest przecież 28, S, W ?
- 7 0
-
2022-01-27 10:33
Po to żeby obsługiwać Pustki Cisowskie.28 jest jedyną normalną linią która obsługuje tą dzielnicę w dodatku w godzinach popołudniowego szczytu wozy są notorycznie spóźnione.Linie S,W są liniami pospiesznymi z droższymi biletami.Teraz zajmij się swoim Wejherowem i nie interesuj się czym nie powinieneś.
- 0 4
-
2022-01-27 10:19
Bilet
Też zrobię oszczędność i przy zakupie biletu miesięcznego nie kupię na Gdynię ze wszystkimi dniami tygodnia z pospiesznymi tylko ten od poniedziałku do piątku albo ze zwykłymi albo pospiesznymi. To się zastanawiam. A w sobotę i niedzielę odpalę moje 2.0D i pojadę na zakupy bez stania na przystanku i przesiadek bo w soboty i niedziele trudno gdziekolwiek się autobusami w Gdyni dostać.
- 6 0
-
2022-01-27 10:05
Mniej przywilejów!
Jak dzieci szkololne zapłacą za ulgowe bilety to rodzice nie zbankrutują a ZKM zyska trochę pieniążków. Władze niestety, ale muszą skończyć z tym rozdawnictwem. Za bardzo zapatrzyły się na PiS. Ale Pis we władzach krajowych dysponuje większymi pieniędzmi niż miasteczko Gdynia.
- 3 2
-
2022-01-27 01:36
Cięcia (1)
Szukajcie cięcia ale nie u kierowców
- 6 3
-
2022-01-27 10:01
Odp:
Jak wasza zkm-owa "Solidarność" będzie dalej wojowała to pewnie będą dalsze cięcia, bo miasto nie ma pieniędzy dokładać do waszych pensyjek i przywilejów.
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.