• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład jazdy pociągów od niedzieli. Na co zwrócić uwagę?

Maciej Naskręt
11 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
13 grudnia wszyscy przewoźnicy kolejowi w Trójmieście zmieniają lokalną ofertę. 13 grudnia wszyscy przewoźnicy kolejowi w Trójmieście zmieniają lokalną ofertę.

Duże zmiany czekają od 13 grudnia pasażerów na kolei. Zmienia się oferta u przewoźników aglomeracyjnych, jak i krajowych. Opisujemy najważniejsze zmiany, które warto zapamiętać.



Informacje o ofercie którego przewoźnika kolejowego interesują cię najbardziej?

13 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład na kolei. U wybranych przewoźników zmienia się nie tylko oferta połączeń czy czasy przejazdu, ale też oferta biletowa. Do tej pory opisywaliśmy je wszystkie w odrębnych artykułach. Teraz, przed niedzielą, przyszła pora, by zebrać wszystkie najważniejsze zmiany w jednym miejscu.

SKM: likwidacja kursów do Pruszcza Gdańskiego

Od 13 grudnia przestają kursować pociągi SKM relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. Decyzję o ich likwidacji przewoźnik tłumaczy niewielkim zainteresowaniem ofertą przewozową. Pasażerowie spod gdańskiej miejscowości będą musieli korzystać z pociągów SKM kursujących do i z Tczewa.

Sprawdź aktualny rozkład jazdy SKM.

Zmiany obejmą też główną linię SKM. Przewoźnik postanowił wzmocnić ofertę w godzinach popołudniowego szczytu. Dodatkowe pięć par pociągów pojedzie wtedy z Gdańska Śródmieście do Wejherowa.

Nie zmieniają się ceny biletów.

Szynobus poruszający się m.in. po torach PKM. Szynobus poruszający się m.in. po torach PKM.
Z PKM-ki skorzystają mieszkańcy Gdyni

Od niedzieli co ok. 30-50 minut będą kursować szynobusy PKM na linii z Gdyni Głównej przez Gdańsk Port Lotniczy do Wrzeszcza. W ciągu doby wyjedzie w sumie 38 składów. Pierwszy poranny wyruszy na trasę z Wrzeszcza o godz. 4:44, ostatni 55 minut po północy. Z kolei z Gdyni Głównej pierwszy szynobus wyruszy o 3:48, by po 46 minutach zameldować się we Wrzeszczu. Ostatni wyjedzie na trasę o godz. 22:22.

W przeciwnym kierunku z Wrzeszcza do Gdyni Głównej brakować będzie regularności. Najmniejsza różnica w odjeździe dwóch pojazdów wyniesie 12 minut (21:32 - 21:45), najdłuższa - równo godzinę (9:13 - 10:13 i 23:25 - 00:25). Również w tej relacji przytrafią się krótkie okresy z regularną częstotliwością. Pierwszy między 15:25 a 16:55, kiedy pociągi pojadą co pół godziny i drugi od 21:45 do 22:45 z częstotliwością 15-minutową.

Kolejarzom nie udało się opracować rozkładu tak, by zachować regularne odstępy między poszczególnymi kursami. Tzw. takt ułatwia pasażerom zapamiętanie rozkładu oraz umożliwia zgranie innych środków komunikacji miejskiej z kursami pociągów, dzięki czemu podróżni mogą się przesiadać.

Co z pociągami z Kartuz i Kościerzyny do Trójmiasta?

Po 17 pociągów w jedną i drugą stronę pojawi się na trasie Gdańsk - Kartuzy. I tylko ostatni kurs zacznie i skończy się na stacji we Wrzeszczu. Reszta składów docierać będzie do Gdańska Głównego i stamtąd ruszać w drogę powrotną.

Ponad połowa składów (9 z 17) pokona trasę z Gdańska Głównego do Kartuz w 1 godzinę i trzy minuty, pozostałe będą potrzebowały kilka minut więcej. Najdłużej, bo 75 minut, potrwa podróż szynobusem wyruszającym o 15:59.

Od wejścia w życie nowego rozkładu (13 grudnia) SKM będzie świadczyła usługi na trasie Gdynia - Kościerzyna. Każdego dnia na tej trasie wyjedzie po 10 pociągów w obu kierunkach.

Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość. Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim. Czas oczekiwania na przesiadkę może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Czytaj też: Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Pociąg EN-57 Przewozów Regionalnych. Pociąg EN-57 Przewozów Regionalnych.
Przewozy Regionalne z biletem za 4 zł w Trójmieście

Od niedzieli tymi pociągami będzie można podróżować między stacją Gdańsk Główny a Gdynią Chylonią, kupując bilet jednorazowy (bez względu na przebyte kilometry) w cenie 4 zł, dla młodzieży szkolnej - 2,52 zł, dla studentów - 1,96 zł, a nauczycieli - 2,68 zł. W ofercie będą także bilety miesięczne w wysokości 80 zł, dla młodzieży szkolnej - 40,80 zł, dla studentów - 39,20 zł, dla nauczycieli - 53,60 zł.

Do skorzystania z oferty przekonuje o 14 minut krótszy przejazd na trasie Gdańsk Główny - Gdynia Główna w porównaniu do SKM-ki. Składy zatrzymują się na przystankach wyłącznie położonych przy dalekobieżnych torach w Trójmieście.

Czytaj też: Z Gdańska do Gdyni za 4 zł i szybciej o 14 min. Przewozy Regionalne konkurują z SKM

Pociąg Pendolino PKP Intercity. Pociąg Pendolino PKP Intercity.
Szybsza podróż pociągiem Pendolino. Połączenie z Rzeszowem

Od połowy grudnia pociągami Pendolino, które należą do spółki PKP Intercity, dotrzemy z Trójmiasta do Rzeszowa. Podróż zajmie z Gdyni blisko osiem godzin. Za pokonanie tej samej trasy bezpośrednim pociągiem Pendolino (EIP) zapłacimy co najmniej 139,30 zł w II klasie i 259 zł w I klasie.

Od 13 grudnia korekcie ulegają również czasy przejazdów pociągami Pendolino do Warszawy oraz Krakowa i Katowic.

Do Warszawy Centralnej pociągi z Gdyni Głównej dotrą najszybciej w 3 godz. 7 min (szybciej o 12 minut), zaś do Krakowa - 5 godz. 39 min (szybciej o 8 minut). Najwięcej czasu zaoszczędzą pasażerowie udający się pociągami Pendolino z Trójmiasta do Katowic. Podróż najszybszym bezpośrednim połączeniem z Gdyni ulegnie skróceniu z 6 godz. 7 min do 5 godz. 37 min.

Czytaj też: Pendolino pojedzie do Rzeszowa, przyspieszenie na innych trasach

Nowy pociąg Flirt 3 ze Stadlera w barwach PKP Intercity. Nowy pociąg Flirt 3 ze Stadlera w barwach PKP Intercity.
Nowe pociągi do z Trójmiasta do Katowic

Przy okazji niedzielnych zmian na kolei spółka PKP Intercity wprowadzi na trasę Trójmiasto - Katowice pociągi typu Flirt 3 ze Stadlera. Podróż ma się skrócić na tej trasie i kosztować 51 zł w drugiej klasie, a składy zatrzymają się m.in. w Bydgoszczy, Toruniu, Włocławku i Łodzi.

Stolicę Śląska z Trójmiastem od 13 grudnia połączy pociąg IC "Chemik". Odjazd z Katowic zaplanowano na godz. 10:34, a przyjazd do Gdyni Głównej na godz. 19:12. Pociąg z Gdyni Głównej natomiast będzie odjeżdżał o 9:07, a w Katowicach będzie pojawiał się o godz. 17:25.

W identycznej relacji będzie kursował też pociąg IC "Hutnik", którego odjazd z Gdyni Głównej zaplanowano na godz. 5:07, a przyjazd do Katowic na godz. 13:30. W drodze powrotnej natomiast odjazd z Katowic ustalono na godz. 14:43 i przyjazd do Gdyni Głównej o 23:23.

Ostatni skład z Gdyni Głównej, czyli IC "Stoczniowiec" odjedzie do Katowic o godz. 13:08 i dotrze na miejsce o godz. 21:21. Z kolei skład obsługujący "Stoczniowca" z Katowic wyruszy o godz. 6:34 i dotrze do Gdyni Gł. o godz. 15:14.

Czytaj też: Nowym pociągiem do stolicy Śląska

Miejsca

Opinie (178) 2 zablokowane

  • A o nowym weekendowym połączeniu Kolei Mazowieckich nic! (2)

    Odjazd 13:40 Gdynia Główna; 14:05 Gdańsk Główny
    Przyjazd 17:30 Warszawa Centralna; 17:44 Warszawa Zachodnia
    Ma kursować w piątki, soboty i niedziele; pierwszym dniem kursowania będzie 18.12. br.
    Powrotny pociąg:
    Odjazd 7:20 Warszawa Zachodnia; 7:30 Warszawa Centralna
    Przyjazd 11:11 Gdańsk Główny; 11:38 Gdynia Główna

    • 8 0

    • To jest pociąg dla Warszawki (1)

      Bo kto rano wraca z Warsawy i wieczorem do niej jedzie?

      • 2 1

      • tani pociąg na nocne harce po Warszawie

        • 1 0

  • Wiec w Gdańsku

    Może warto pokazać rządzącym, że ich też obowiązuje prawo? W niedzielę na pl. Solidarności w Gdańsku odbędzie się wiec ,,Obywatele dla demokracji.

    • 5 5

  • Brawo skm!

    Gratuluje pomysłowości zarządu SKM. Dać 12 pociągów w ciągu doby do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa o nieregularnych godzinach odjazdu, zrobić przesiadkę w Gdańsku Głównym na którą trzeba czekać czasem nawet ponad 10 minut i nagle ojej, zdziwienie że mało osób tym jeździ. Ale możemy być spokojni, widać że tęgie umysły nad tym pracują i na pewno po likwidacji połowy połączeń więcej ludzi zacznie korzystać z usług SKM na tej relacji...

    • 9 0

  • PKM z Gdyni

    Szkoda że na dworcu w Gdyni nic nie wiedzą na temat PKM !!!!

    • 6 0

  • to dopiero będzie szał z biletami ;)

    na święta w prezencie najlepiej kupić sobie taki portfel z dużą ilością zakładek i trzymać bilety na każdego z przewoźników z osobna, bo nigdy nie wiadomo na który pojazd akurat zdążymy ;)

    a do tego, konia temu co przygotuje jedną wielką i łatwą w zrozumieniu ściągę z rodzajów biletów na wszystkich przewoźników w Trójmieście, czyli ile i za co trzeba zapłacić :)

    • 10 1

  • Do d*py ten rozkład, komu oni go zrobili dlaczego są takie długie przerwy w regio dla tych podróżnych którzy jadą i wysiadaja na mniejszych stacjach.

    • 2 0

  • Nowe polaczenia

    wciaz czekamy na polaczenie gdynia - koscierzyna - lipusz - bytow

    • 1 1

  • zygzaki do miast

    ale fajnie pociag do Katowic krocej o kilkananscie minut bedzie jezdzil PLK bo to i tak krotko, bo do Krakowa ok.10 godz..wtedy mozna kawal innej roboty odwalic,wypoczac przez 11godz.
    szkoda ze trasa ma malo miast po drodze, moglo by byc przez Inowroclaw,Wrzesnia,Pila,Grojec, Radom i via Katowice...

    • 0 1

  • ja

    czakam na pociąg do mnie do domu ,przystanek klatka schodowa , jużdziś

    • 0 1

  • Biedna ta nasza Pomorska kolej, biedna bo glup.ia

    W wielu zawodach jest tak, ze wszelkie wykonywane prace wykonuje sie od ogolu do szczegolu, czyli w przypadku naszej kolei, od ogolnego zarysu i strategii jej funkcjonowania az po rozdysponowanie poszczegolnych pociagow, odpowiednio przygotowanych dla danych tras. I nigdy odwrotnie, jak ma to miejsce w Pomorskim. Nie przetargi i inne dziwne kombinacje powinny o tym stanowic, tylko mozliwosci poszczegolnych przewoznikow, a dokladniej komfort i mozliwosci posiadanych przez nich pociagow.

    Na dzien dzisiejszy OGROMNA BZDURA JEST BY SKM WYJEZDZALA POZA TROJMIASTO. SKM jest do tego kompletnie nie przygotowana, nie posiada odpowiednich skladow z klima, WC, WiFi, etc i do tego zatrzymuje sie na kazdej stacji w Trojmiescie. Podroze z Elblaga do Slupska SKM-ka zajmuja w 2015 roku 6-8 godzin !!!!! ABSURD !!!

    Wszyscy pasazerowie i sympatycy kolei wiedza, ze na dzien dzisiejszy:
    PKP IC powinno obslugiwac trasy ogolnokrajowe i miedzywojewodzkie, zatrzymujac sie tylko na najwazniejszych stacjach kolejowych, Nigdzie indziej
    Przewozy Regionalne, powinny tworzyc przewozy regionalne, jak sama nazwa mowi powinny zajac sie obsluga ruchu wokol aglomeracyjnego, zatrzymujac sie na wszystkich stacjach poza aglomeracja trojmiejska i na wybranych w 3 city.
    Jej sklady, podobnie jak PKP IC, powinien cechowac komfort i dzialajace czyste WC. PR-y powinny obslugiwac trasy Elblag - Trojmiasto - Slupsk, a nawet Koszalin, naprzemiennie ze Szczecin - Slupsk Kolej Zachodnipomorskich.
    To PR-y powinny jezdzic na Hel - Koscierzyna - Chojnice, czy Ustka - Ilawa.
    SKM powinna skupic sie tylko i wylacznie na PORZADNEJ ORGANIZACJI PRZEWOZOW W OBREBIE WEJHEROWO - GDYNIA - GDANSK - PRUSZCZ GDANSKI. I nigdzie indziej, no teraz wraz z PKM jeszcze na Kartuzy - Gdansk.

    I Wszyscy o tym wiedza, tylko nie MARSZALEK WOJEWODZTWA I SAMORZADY LOKALNE. A najmniej zarzady miejscowych spolek kolejowych

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane