• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład jazdy pociągów od niedzieli. Na co zwrócić uwagę?

Maciej Naskręt
11 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
13 grudnia wszyscy przewoźnicy kolejowi w Trójmieście zmieniają lokalną ofertę. 13 grudnia wszyscy przewoźnicy kolejowi w Trójmieście zmieniają lokalną ofertę.

Duże zmiany czekają od 13 grudnia pasażerów na kolei. Zmienia się oferta u przewoźników aglomeracyjnych, jak i krajowych. Opisujemy najważniejsze zmiany, które warto zapamiętać.



Informacje o ofercie którego przewoźnika kolejowego interesują cię najbardziej?

13 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład na kolei. U wybranych przewoźników zmienia się nie tylko oferta połączeń czy czasy przejazdu, ale też oferta biletowa. Do tej pory opisywaliśmy je wszystkie w odrębnych artykułach. Teraz, przed niedzielą, przyszła pora, by zebrać wszystkie najważniejsze zmiany w jednym miejscu.

SKM: likwidacja kursów do Pruszcza Gdańskiego

Od 13 grudnia przestają kursować pociągi SKM relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. Decyzję o ich likwidacji przewoźnik tłumaczy niewielkim zainteresowaniem ofertą przewozową. Pasażerowie spod gdańskiej miejscowości będą musieli korzystać z pociągów SKM kursujących do i z Tczewa.

Sprawdź aktualny rozkład jazdy SKM.

Zmiany obejmą też główną linię SKM. Przewoźnik postanowił wzmocnić ofertę w godzinach popołudniowego szczytu. Dodatkowe pięć par pociągów pojedzie wtedy z Gdańska Śródmieście do Wejherowa.

Nie zmieniają się ceny biletów.

Szynobus poruszający się m.in. po torach PKM. Szynobus poruszający się m.in. po torach PKM.
Z PKM-ki skorzystają mieszkańcy Gdyni

Od niedzieli co ok. 30-50 minut będą kursować szynobusy PKM na linii z Gdyni Głównej przez Gdańsk Port Lotniczy do Wrzeszcza. W ciągu doby wyjedzie w sumie 38 składów. Pierwszy poranny wyruszy na trasę z Wrzeszcza o godz. 4:44, ostatni 55 minut po północy. Z kolei z Gdyni Głównej pierwszy szynobus wyruszy o 3:48, by po 46 minutach zameldować się we Wrzeszczu. Ostatni wyjedzie na trasę o godz. 22:22.

W przeciwnym kierunku z Wrzeszcza do Gdyni Głównej brakować będzie regularności. Najmniejsza różnica w odjeździe dwóch pojazdów wyniesie 12 minut (21:32 - 21:45), najdłuższa - równo godzinę (9:13 - 10:13 i 23:25 - 00:25). Również w tej relacji przytrafią się krótkie okresy z regularną częstotliwością. Pierwszy między 15:25 a 16:55, kiedy pociągi pojadą co pół godziny i drugi od 21:45 do 22:45 z częstotliwością 15-minutową.

Kolejarzom nie udało się opracować rozkładu tak, by zachować regularne odstępy między poszczególnymi kursami. Tzw. takt ułatwia pasażerom zapamiętanie rozkładu oraz umożliwia zgranie innych środków komunikacji miejskiej z kursami pociągów, dzięki czemu podróżni mogą się przesiadać.

Co z pociągami z Kartuz i Kościerzyny do Trójmiasta?

Po 17 pociągów w jedną i drugą stronę pojawi się na trasie Gdańsk - Kartuzy. I tylko ostatni kurs zacznie i skończy się na stacji we Wrzeszczu. Reszta składów docierać będzie do Gdańska Głównego i stamtąd ruszać w drogę powrotną.

Ponad połowa składów (9 z 17) pokona trasę z Gdańska Głównego do Kartuz w 1 godzinę i trzy minuty, pozostałe będą potrzebowały kilka minut więcej. Najdłużej, bo 75 minut, potrwa podróż szynobusem wyruszającym o 15:59.

Od wejścia w życie nowego rozkładu (13 grudnia) SKM będzie świadczyła usługi na trasie Gdynia - Kościerzyna. Każdego dnia na tej trasie wyjedzie po 10 pociągów w obu kierunkach.

Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość. Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim. Czas oczekiwania na przesiadkę może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Czytaj też: Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Pociąg EN-57 Przewozów Regionalnych. Pociąg EN-57 Przewozów Regionalnych.
Przewozy Regionalne z biletem za 4 zł w Trójmieście

Od niedzieli tymi pociągami będzie można podróżować między stacją Gdańsk Główny a Gdynią Chylonią, kupując bilet jednorazowy (bez względu na przebyte kilometry) w cenie 4 zł, dla młodzieży szkolnej - 2,52 zł, dla studentów - 1,96 zł, a nauczycieli - 2,68 zł. W ofercie będą także bilety miesięczne w wysokości 80 zł, dla młodzieży szkolnej - 40,80 zł, dla studentów - 39,20 zł, dla nauczycieli - 53,60 zł.

Do skorzystania z oferty przekonuje o 14 minut krótszy przejazd na trasie Gdańsk Główny - Gdynia Główna w porównaniu do SKM-ki. Składy zatrzymują się na przystankach wyłącznie położonych przy dalekobieżnych torach w Trójmieście.

Czytaj też: Z Gdańska do Gdyni za 4 zł i szybciej o 14 min. Przewozy Regionalne konkurują z SKM

Pociąg Pendolino PKP Intercity. Pociąg Pendolino PKP Intercity.
Szybsza podróż pociągiem Pendolino. Połączenie z Rzeszowem

Od połowy grudnia pociągami Pendolino, które należą do spółki PKP Intercity, dotrzemy z Trójmiasta do Rzeszowa. Podróż zajmie z Gdyni blisko osiem godzin. Za pokonanie tej samej trasy bezpośrednim pociągiem Pendolino (EIP) zapłacimy co najmniej 139,30 zł w II klasie i 259 zł w I klasie.

Od 13 grudnia korekcie ulegają również czasy przejazdów pociągami Pendolino do Warszawy oraz Krakowa i Katowic.

Do Warszawy Centralnej pociągi z Gdyni Głównej dotrą najszybciej w 3 godz. 7 min (szybciej o 12 minut), zaś do Krakowa - 5 godz. 39 min (szybciej o 8 minut). Najwięcej czasu zaoszczędzą pasażerowie udający się pociągami Pendolino z Trójmiasta do Katowic. Podróż najszybszym bezpośrednim połączeniem z Gdyni ulegnie skróceniu z 6 godz. 7 min do 5 godz. 37 min.

Czytaj też: Pendolino pojedzie do Rzeszowa, przyspieszenie na innych trasach

Nowy pociąg Flirt 3 ze Stadlera w barwach PKP Intercity. Nowy pociąg Flirt 3 ze Stadlera w barwach PKP Intercity.
Nowe pociągi do z Trójmiasta do Katowic

Przy okazji niedzielnych zmian na kolei spółka PKP Intercity wprowadzi na trasę Trójmiasto - Katowice pociągi typu Flirt 3 ze Stadlera. Podróż ma się skrócić na tej trasie i kosztować 51 zł w drugiej klasie, a składy zatrzymają się m.in. w Bydgoszczy, Toruniu, Włocławku i Łodzi.

Stolicę Śląska z Trójmiastem od 13 grudnia połączy pociąg IC "Chemik". Odjazd z Katowic zaplanowano na godz. 10:34, a przyjazd do Gdyni Głównej na godz. 19:12. Pociąg z Gdyni Głównej natomiast będzie odjeżdżał o 9:07, a w Katowicach będzie pojawiał się o godz. 17:25.

W identycznej relacji będzie kursował też pociąg IC "Hutnik", którego odjazd z Gdyni Głównej zaplanowano na godz. 5:07, a przyjazd do Katowic na godz. 13:30. W drodze powrotnej natomiast odjazd z Katowic ustalono na godz. 14:43 i przyjazd do Gdyni Głównej o 23:23.

Ostatni skład z Gdyni Głównej, czyli IC "Stoczniowiec" odjedzie do Katowic o godz. 13:08 i dotrze na miejsce o godz. 21:21. Z kolei skład obsługujący "Stoczniowca" z Katowic wyruszy o godz. 6:34 i dotrze do Gdyni Gł. o godz. 15:14.

Czytaj też: Nowym pociągiem do stolicy Śląska

Miejsca

Opinie (178) 2 zablokowane

  • Pięć "dodatkowe" par pociągów...

    ...czy pięć dodatkowych par pociągów?

    • 0 1

  • Zainteresowanie SKM do Pruszcza faktycznie było małe, ale na początku. Teraz ludzi jeździło już dość sporo, szczególnie w godzinach szczytu. Jak to jest, że jak coś zaczyna się opłacać to jest likwidowane. Korzystałem z tych kolejek odkąd zaczęły kursować. W tej chwili rozkład jazdy jadących z i do Tczewa jest taki, że pasuje mi tylko jedna, ta około 6.30, Druga zmiana w pracy najczęściej zaczyna się o 14, a jadąc kolejka w Gdańsku jestem 14.03, a trzeba jeszcze dojechać dalej. Ludzie pomyślcie. Brawo SKM. Właśnie tracicie pasażera

    • 4 1

  • Lotnisko - Osowa\Gdynia po 22:55 do 1h czekania!!!

    Jak oni do tego doszli, puszczaja cztery pociagi z Lotniska w kierunku Osowa\Gdynia po 22, tj 22:10, 22:25, 22:40, 22:55 i potem dluga przerwa i nastepny dopiero o 23:51!?

    Moze jest wiecej przylotow o 22? Otoz jest tyle samo tj 4 (21:45, 21:45, 21:50, 22:25) ktore zalapia sie na PKM o 22:55 lub wczesniejsza. A nastepne 4 przyloty (22:45, 22:45, 23:10, 23:35) beda musialy czekac do 1h na PKM o 23:51!

    Coz, taksoweczka czeka!

    • 4 0

  • podsumowanie 100 dni PKM (1)

    Dojeżdżając codziennie do pracy na trasie: Gdańsk-Kiełpinek - Gdynia Stocznia , podsumowanie:

    - każdy pociąg wjeżdżający do Wrzeszcza ma "planowe" spóźnienie 2-4 minut.
    Powód: konieczność oczekiwania przed stacją Gd-Strzyża na wyjazd pociągu z Wrzeszcza.

    - każdy pierwszy kurs do Wrzeszcza (4:17 z Gd-Kiełp.) miał 2-5 minut "planowego" opóźnienia. W ostatnich 2 tygodniach opóźnienie wynosiło 15-19 minut!
    Powód: problemy z semaforami i rozjazdami w Gdyni. (cokolwiek to znaczy)

    - INFORMACJA telefoniczna PKM 58-721-21-70 - gdzie osobą udzielająca informacji nie potrafi powiedzieć nic, poza odczytaniem odjazdu pociągu zgodnie z rozkładem. Na pytanie: o której PKM przyjedzie w ogóle? czy dalej czekać (po 10 minutach opóźnienia) - usłyszysz odpowiedź: "a skąd ja to mam wiedzieć?"

    A najsmutniejsze jest to, że w nowym rozkładzie jazdy NIE UWZGLĘDNIONO rozwiązania powyższych problemów i dalej PKM będą miały "planowe" spóźnienie.
    Przykład od rannych kursów:
    4:45 z Gd-Strzyża do Wrzeszcza (musi poczekać 3 minuty) bo
    4:44 z Wrzeszcza dojedzie do Strzyży o 4:47
    dlaczego 3 minuty?
    bo czeka 100m przed przystankiem, musi dojechać do przystanku, zatrzymać się, i po ruszeniu 2 minuty zajmuje wjazd do Wrzeszcza.

    We Wrzeszczu dalej nie ma tablicy z wyświetlaczem: z którego peronu odjedzie PKM.
    A uprzejma Pani z INFORMACJI będzie w stanie tylko przeczytać rozkład z tabelki - bez wiedzy : czy pociąg jest odwołany?czy przyjedzie opóźniony 2-5-15 minut?

    A to ma znaczenia dla kogoś, kto PKM/SKM dojeżdża do pracy.
    Szkoda.... bo wydano 780 mln a najprostszych i relatywnie tanich rozwiązań, jak
    tablice informacyjne we Wrzeszczu wciąż nie można wykonać.

    • 5 1

    • planowe późnienia we Wrzeszczu to wina ignorantów kierującuch ruchem

      potrafią wytrasować towarówki i myślą, że nieco większy tramwaj trasuje się tak samo. Gdyby dyżurni ruchu programowali sygnalizacje świetlne, to wypadki byłyby rzadkością, ale co drugi odcinek drogi byłby zupełnie pusty.

      • 0 0

  • Skm

    Niech jeszcze mniej puszcza kursow skm z oliwy co raz gorzej z tymi skm ...

    • 0 0

  • Kiedy wreszcie doczekamy szybkiego PR: Elblag - Tczew - Trojmiasto - Lebork - Slupsk

    po torach dalekobieznych i koniecznie z WC, bo to wstyd, ogromny wstyd, nie moc sie ......... w pociagu.

    • 2 0

  • Czy przy organizaowaniu transportu w Pomorskim istnieje cos takiego jak planowanie i odpowiedzialnosc za rezultaty ?

    Co robi SKM na torach dalekobieznych poza trojmiastem ?
    Dlaczego nie mamy wzorem innych wojewodztw, nowoczesnych i komfortowych pociagow elektrycznych, zwlaszcza na regionalnych trasach takich jak:
    Elblag - Slupsk, Bydgoszcz - Gdynia, Ilawa - Slupsk, etc.
    Kiedy wreszcie wojewodztwo, samorzad, czy inni odpowiedzialni za przewozy, zorganizuja u nas wreszcie przewozy z prawdziwego zdarzenia, czyli w pelni komfortowe i z wyraznym podzialem na krajowe, regionalne i aglomeracyjne ?

    • 1 0

  • nieudolność

    Upadek i dno oraz nepotyzm .SKM,PKM i nie wiadomo co jeszcze. Najważniejsze to bronić własnego stołka. Jak się zajmować organizacją i ulepszaniem w takiej firmie, jak trzeba intrygować, albo bać się, że przyjdzie ktoś myślący ( a nie przyjdzie bo jak się dostanie wszystko obsadzone przez swojaków) no to mam wszystko w d... Przykłady bardzo proszę : PKM BRAK automatów biletowych na czas, Wrzeszcz duża stacja -JEDEN automat biletowy co rusz nieczynny. Zmęczony już jestem..

    • 2 0

  • ON

    Z PKP zrezygnowałem juz kilka ladnych lat temu, podróżowałem bardzo dużo lecz warunki były tragiczne nie wspomnę o toaletach, czy jadąc w zimą było wyłączone ogrzewanie wyłączone lub był skwar albo latem pkp uraczyło mnie ogrzewaniem :D. Czas wypróbować nowe pociągi i może zmienić zdanie, ale i tak mysle ze do innych państw bedzie nam daleko. Ale zawsze to lepsze zmiany w PKP niż nic :).Co do SKM to powinni pomyśleć o przyspieszeniu "Szybkiej" Kolei Miejskiej oraz o lepszej modernizacji, co do PKM to wracając z lotniska, stwierdzam że ona się toczy po tych torach a nie jedzie, przyznam ze jest wygodnie itp ale czas w jakim dociera z lotniska do Wrzeszcza oraz odwrotnie to kpina. Pozdrawiam.

    • 1 0

  • Elbląg (3)

    A kiedy SKM będzie kursować do Elbląga?

    • 1 1

    • Skm (1)

      ma gdzies pasażerów z Pruszcza i po za nim.

      • 0 0

      • I bardzo dobrze

        Poza Pruszcz Gdanski, poza Wejherowo, powinny jezdzic wylacznie czyste,, szybkie i komfortowe PR-y. Z dobrze dopasowana czestotliwoscia.
        Ewentualnie powinny ta oferte uzupelniac drozsze PKP IC

        • 0 0

    • Oby nigdy !

      SKM to nie jest pociag stworzony do jazd poza aglomeracje trojmiëjska.
      Elblazanie !
      Domagajcie sie polaczen Przewozow Regionalnych, z zastrzezeniem dotyczacym komfortowych i szybkich pociagow, lacznie z dzialajacym WC ! :).
      Tak byc powinno. Tego oczekujcie od kolei, Zadne tam SKM.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane