• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy sprzęt do obsługi tramwajów: podnośnik i wóz techniczny

Krzysztof Koprowski
9 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Tramwaj może być podniesiony maksymalnie 160 cm ponad poziom podłogi hali.

Nowoczesny podnośnik i wóz ratowniczo-manewrowy to nowy sprzęt, który ułatwi serwisowanie tramwajów w Gdańsku. Szybciej i sprawniej będzie także usuwać awarie, w tym wyciągać z torowiska samochody oraz wstawiać na tory wykolejone tramwaje.



Jak oceniasz bieżące utrzymanie techniczne tramwajów w Gdańsku?

Największym udogodnieniem dla pracowników Zakładu Komunikacji Miejskiej jest długi na 30 metrów i zdolny udźwignąć do 50 ton podnośnik całowagonowy do tramwajów. Został wyprodukowany przez firmę Pfaff Silberbalu Verkehrstechnik z Niemiec i kosztował ok. 2,3 mln zł (530 tys. euro).

- To pierwszy podnośnik tego typu w naszej części Europy. Dotychczas posiadały je głównie zakłady komunikacyjne w Niemczech, Austrii i Szwajcarii - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk. - Spełnia najnowsze normy Unii Europejskiej w zakresie podnośników dla pojazdów.
Podnośnik wyróżnia rozwiązanie "Long Beam", które umożliwia obsługę różnego typu wagonów na jednym stanowisku bez potrzeby przestawiania ciężkich podnośników kolumnowych będących na wyposażeniu ZKM-u.

Ponadto dotychczasowe podnośniki działały tylko na zasadzie podnoszenia karoserii przy kołach pozostających na torze. Nowe urządzenie pozwala na podniesienie obu części jednocześnie, po czym możliwe jest zwolnienie układu jezdnego i opuszczenie go do poziomu szyn.

- Eliminuje to kanał naprawczy, ponieważ praca obsługi wykonywana jest z poziomu posadzki hali, zaś pracownik może dostosować wysokość pola pracy do swojego wzrostu - dodaje Mongird.
Nowy podnośnik pozwoli na szybszą i wygodniejszą wymianę elementów podwozia takich jak wózki jezdne z kołami, silniki czy inne ciężkie elementy znajdujące się pod pudłem wagonu.

  • Podnośnik pozwala na łatwiejszą prace przy tramwaju bez potrzeby wykorzystywania w tym celu kanału rewizyjnego.
  • Tramwaj Pesa Jazz Duo na nowym podnośniku.
  • Szafa techniczna, z której steruje się pracą podnośnika.

Zakupiony wóz ratowniczo-manewrowy może również służyć do holowania tramwaju.

Przy okazji prezentacji nowego podnośnika, ZKM przedstawił również zakupiony za prawie 1,6 mln zł netto pojazd ratowniczo-manewrowy Mercedes Benz Unimog U423. Może on poruszać się zarówno po szynach, jak i jezdni. Wyposażony jest w zabudowaną kabinę do przewozu obsługi i sprzętu ratownictwa technicznego, a także system umożliwiający oświetlenie pola pracy.

Pojazd będzie wykorzystywany przede wszystkim przy usuwaniu awarii na trasie. Wyciągarka linowa pozwoli na usunięcie samochodów z torowisk, zaś będący na wyposażeniu zestaw podnośników hydraulicznych wspomoże inny sprzęt do ponownego ustawienia na torach wykolejonych tramwajów.

  • Wóz ratowniczo-manewrowy zakupiony przez ZKM Gdańsk.
  • Wnętrze wozu ratowniczo-manewrowego.
  • Kabina wozu ratowniczo-manewrowego.
  • Przód wozu ratowniczo-manewrowego.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (62) 1 zablokowana

  • Szpece z Zkm-u... (1)

    ..młotek ,przecinak ,sznurek od snopowiązałki , silikon uniwersalny i czarna taśma izolacyjna do zaklejania świecących kontrolek na panelu kierowcy .....

    • 6 2

    • Szpec z Zkm

      Dobrze że jest jeszcze ten młotek, przecinak a w szczególności czarna taśma!
      jak jej zabraknie to wozy już nie wyjadą! co mam tym pracuje!

      • 2 0

  • A działa to tak (2)

    Przychodzi przedstawiciel handlowy do prezesa ZKM:
    -panie podnośnik panu sprzedam
    -za ile ?
    -za chwilę śmieje się przedstawiciel tylko 2 małe bańki, a pod stołem wręcza prezesowi odpowiednio wyochaną kopertę
    - aaaa jak tak tanio to wezmę na początek jedną sztukę, a potem dokupię może jeszcze ze trzy.
    I tak się rozeszli panowie ubijając interes. Prezes ma kopertę , a przedstawiciel 10% prowizji (od 2 baniek).

    • 4 4

    • A ty masz problem (1)

      Nie jesteś prezesem.........

      • 0 0

      • Jest prezesem bo ZKM to spółka miejska należąca do mieszkańców

        A tego człowieka od łapówek za mieszkania z PO powinni usunąć z ZKM w trybie pilnym.

        • 0 0

  • kiedys nie "wyczymie "

    Hahaha niech zaczną jeździć według rozkładu w końcu

    • 0 0

  • Kto myślał, że kupili karton taśmy malarskiej w castoramie, łapką w górę

    • 1 0

  • jak sie kupiło stary złom od niemców nadodatek drogo to trzeba potem go naprawiac!!

    • 3 1

  • ZKM nie dba o tramwaje !!!!! (1)

    ZKM stan taboru ma głęboko gdzieś. Nowe torowiska, a niektóre tramwaje (wcale nie najstarsze ) tłuką jak mloty udarowe.
    SKANDAL!!!
    Nigdzie na świecie nie widziałem takich zaniedbań
    Kilka razy pisałem do nich który dokladnie jest niesprawny. I niccccc. Za zaniedbywanie obowiazkow utrzymania taboru powinny poleciec glowy.

    • 5 1

    • głowy

      Pierwsze powinny polecieć głowy z góry! 11

      • 0 0

  • kiedy rozwina tory na Orunie ????

    • 1 0

  • Artykuly pierwszej potrzeby - ze trzy wyjazdy dziennie gwarantowane. Mogliby wiecej kupic.

    • 0 0

  • 1166

    Może w końcu po dwóch latach postoju w zajezdni naprawią wozy 1166 i 1172, za których modernizację zapłacili dużą kasę

    • 2 0

  • 2300 000 zł za likwidację kanału naprawczego. (1)

    Normalnie kurka brawoo POwski bezmyślny nowy prezesie.
    komu spłyneły cymesy za zakup tego zbędnego podnośnika?
    Podobnie jest z zakupem wozu serwisowego. ma on służyć do ściągania aut z torowiska? Do tego wystarczy mały wóz straży pożarnej z wyciągarką albo laweta do holowania rozbitych aut która ma wyciągarkę.
    Ktoś chyba powinien sprawdzić te wydatki podpisywane prz\ez ludzi z PO bo pachnie grubym przekrętem.
    Za 2300 000zł można zbudować nową halę dla tramwajów z kanałami bo podnośnik w przeciwieństwie do kanału się psuje!!!
    PO w praktyce.
    Dlatego należy wpuścić prywatnego przewoźnika na Gdańskie szyny.
    Politycy PO traktują miejskie firmy jak własne folwarki. Wydają miliony z miejskich pieniędzy na zbędne inwestycje.

    • 0 0

    • Jesteś chory na PO? W d.... byłeś i g.... widziałeś. Ten "wóz serwisowy" (szkoda, że nie konny) ma służyć do holowania tramwajów. Ściąganie "aut" z torowiska to tylko dodatek.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane