- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (176 opinii)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (122 opinie)
- 3 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (52 opinie)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (69 opinii)
- 5 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (121 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu
Zwężone dwie pary drzwi, odnowione wnętrza, a także przedwojenne malowanie - tak prezentuje się pierwszy zmodernizowany ok. 18-letni tramwaj typu NGd99. Miejska spółka GAiT chce w podobny sposób odnowić jeszcze trzy pojazdy tego typu.
Wśród nich są cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99. Ich konstrukcja bazuje w dużej mierze na doświadczeniach chorzowskiego producenta w budowie pierwszych polskich tramwajów niskopodłogowych - w tym także dla Gdańska pojazdów 114Na z 1997 r.
Choć polscy inżynierowie mieli znaczący wkład w projekt NGd99, a tramwaje te nie były nigdy eksploatowane w Niemczech, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła pomalować je w kremowo-niebieskie barwy z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich (kremowe tramwaje można było spotkać przed wojną m.in. w Berlinie, Szczecinie czy Wrocławiu).
Dlaczego więc zdecydowano się na takie malowanie?
- Po wprowadzeniu do ruchu kremowego tramwaju Grassa, spotkaliśmy się z bardzo dużym odzewem ze strony mieszkańców. Gdańszczanom, miłośnikom komunikacji miejskiej, ale też i turystom, bardzo spodobało się nowe malowanie. Dlatego postanowiliśmy zrobić eksperyment i przemalować modernizowane obecnie tramwaje NGd99 w podobny sposób - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Jeżeli pomysł się przyjmie, być może zastanowimy się wspólnie z włodarzami, czy nie zmienić barw gdańskim tramwajom. Oczywiście odbywałoby się to etapami przy okazji modernizacji pojazdów.
Węższe drzwi, czyli dłuższa wymiana pasażerów
O ile jednak ocena malowania jest kwestią estetyki, to zastosowane przy modernizacji rozwiązania techniczne mogą już budzić bardzo sprecyzowane wątpliwości. GAiT zdecydował się zwęzić o połowę dwie z łącznie pięciu par drzwi dla pasażerów (z czego ostatnie fabrycznie są równie wąskie), skutkiem czego dłużej potrwa wchodzenie i wychodzenie z tramwaju na przystankach.
Co więcej, zmieniono mechanizm drzwi ze stosowanego w nowoczesnych pojazdach systemu odskokowo-przesuwnego (taką konstrukcję spotkamy w Bombardierach czy Pesach) na rzecz wolniejszych drzwi odkładanych na zewnątrz, które wymagają od pasażerów na przystanku odsunięcia się od pojazdu podczas ich otwierania (tego typu drzwi spotkać można m.in. w środkowym członie Dortmundów oraz Kasselczyków).
- Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu. Do takich sytuacji dochodziło m.in. na pętli w Oliwie . Ponieważ drzwi są węższe, problem ten nie będzie już występował [całkowicie zlikwidowano płaty drzwi otwierające się na wózki - dop. red.] - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie zmodernizowane tramwaje do końca lipca
W ramach modernizacji dokonano również wymiany elektroniki napędu, sterowania i okablowania. We wnętrzu zainstalowano nowe oświetlenie oraz siedziska. Pojawiło się miejsce do przewożenia roweru, a informacje dla pasażerów zostały opisane także w języku Braille'a. Pojazd został wyposażony w defibrylator, a motorniczowie otrzymali zmodernizowaną kabinę z nowym pulpitem.
Koszt kompleksowego remontu jednego tramwaju NGd99 to 1 mln 760 tys. zł. Obecnie w Gdańsku znajduje się pierwszy z czterech pojazdów (o numerze bocznym 1002), które przejdą modernizację. Wielkopolski Modertrans, zwycięzca przetargu i zarazem jedyny oferent, będzie musiał pozostałe tramwaje dostarczyć do Gdańska najpóźniej do końca lipca br.
W latach 20. XX wieku, czyli po ok. 25 latach od elektryfikacji tramwajów, zaczęto stosować kremowo-niebieskie malowanie. Obecnie według tego wzoru pomalowane są historyczne pojazdy Bergmann oraz Ring. Do tego wzorca w luźny sposób nawiązuje też wspomniany w tekście tramwaj poświęcony Guenterowi Grassowi, który został wyprodukowany przez niemiecką firmę Duewag w 1981 r.
W okresie II wojny światowej eksploatowano kilka tramwajów konstrukcji wojennej przypuszczalnie w kolorze zielonym. Stały się one następnie pierwowzorem dla powojennej polskiej produkcji Konstali N.
Po wojnie w polskich miastach dominowały kremowo-czerwone pojazdy komunikacji miejskiej. Jednak nie wszędzie wzorzec ten się przyjął. Wrocław i Kraków swoje tramwaje malowały na kremowo-niebiesko, zaś Poznań stosował połączenie kremowego z zielonym.
W Gdańsku po 1945 r. tramwaje były kremowo-czerwone, ale eksperymentowano także z dominującym kolorem kremowym i niewielkimi pasami czerwonego w nawiązaniu do okresu WMG. Ten schemat odtworzono na zabytkowym tramwaju Konstal 102Na.
Obecnie obowiązujący kremowo-czerwony wzorzec, w którym kolory te się przeplatają, można uznać za pewnego rodzaju kompromisowe połączenie historii komunikacji miejskiej z czerwoną barwą obecną w gdańskim herbie oraz ceglanej architekturze najważniejszych zabytków.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Materiał archiwalny
Konstal N w malowaniu z lat 50.
Materiał archiwalny
Tramwaj Ring w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska.
Miejsca
Opinie (176) ponad 20 zablokowanych
-
2017-04-26 20:20
DES - jestem na nie!
Po pierwsze, to co za mądra głowa zgodziła się na zmianę dwupłatowych drzwi na
wąskie jednopłatowe? Że zachaczały w Oliwie o przystanek? Wydając prawie 2 mln na remont, można było zmienić nieco układ dzwi i okien i tak to zrobić, że dalej byłyby 2x podwójne drzwi, podobnie jak w katowickich 116Nd, które były budowane zaraz po gdańskich NGd99. Kolejna sprawa - malowanie. Prezez Lisicki coś mówi o pozytywnym odbiorze N8C "Güunter Grass", owszem, ładnie wygląda, ale malowanie ma jednak nieco inne i sylwetkę inną! Nie róbmy przedwojennej malatury na wagonach z końca XX wieku i n ajnowszych nabytkach! Może jeszcze układ tras z okresu przedwojennego? Nie dajm ysię zwariować!- 12 0
-
2017-04-26 20:15
Pantone
Kolor kremowy jest wyjątkowo mdły, a dla bezpieczeństwa ruchu wręcz szkodliwy. Mamy XXI wiek i tysiące kolorów farb dostępnych od zaraz.
- 1 1
-
2017-04-26 11:16
przeciwko przywracaniu niemieckiej kolorystyki (5)
1) czerwony kolor lepiej pasuje do historycznego koloru Śródmieścia, i herbu miasta.
2) obecna kolorystyka lepiej odróżnia się od kolorystyki gdyńskiej.
3) myślę że dobrze byłoby również (a może i przede wszystkim) w warstwie symbolicznej dystansować się od kolorystyki używanej w narodowo-socjalistycznym, niemieckim mieście Freie Stadt Danzig.- 33 28
-
2017-04-26 19:53
Czerwony kolor pasuje do PRL i jego sojusznika na wschodzie.
- 3 2
-
2017-04-26 12:06
sprostowanie (3)
WMG narodowo-socjalistyczne bylo tylko w latach 33-45.Gdynia równierz byla narodowo-socjalistyczna przez kilka lat .Bardzo słaby argument."Czerwony kolor lepiej pasuje do herbu miasta" albo ładnie z nim kontrastuje,kolejny slaby argument.I kolejny slaby argument. Kolorystyka narodowo socjalistyczna , a co to takiego w odniesieniu do koloru tramwajow . Nedza prosze Pana lub Pani :-(((((((((( W
- 12 11
-
2017-04-26 12:26
Sprostowanie sprostowania (2)
Freie stadt danzig był przez całe swoje istnienie tylko niemiecki. Przez całe jego istnienie język niemiecki był językiem urzędowym, będącym językiem ojczystym ponad 95% mieszkańców.
konstytucja freie stadt danzig została wprowadzona już na początku, w 1920 roku, i była narodowo-socjalistyczna. Proszę ją sobie przeczytać ze zrozumieniem, szczególnie te artykuły które mówią o możliwości demokratycznego przegłosowania prywatnej własności.
gdynia była okupowana przez narodowych-socjalistów niemieckich w czasie wojny. Freie stadt danzig był niemiecki w czasie pokoju.
"również" pisze się przez zet z kropką.- 6 5
-
2017-04-26 14:04
(1)
Narodowo-socjalistyczna konstytucja od lat 20tych ???? Wracaj do książek.
- 7 2
-
2017-04-26 14:33
w odpowiedzi na chamski komentarz
Tak.
- 1 2
-
2017-04-26 10:47
(11)
Na co komu te szroty jeszcze, to moje passerati w tdi jest młodsze i lepszym stanie
- 31 87
-
2017-04-26 19:48
A gdzie nowe tramwaje? Co już o nich zapomnieli? Ciągle tylko artykuły że Gdańsk kupuje, buduje a tramwaje to szrot kupiony od Niemców... i tak ze wszystkim
- 0 1
-
2017-04-26 17:11
A mi sie podoba kolor zielony jak sa pomalowane solarisy dla olsztyna
- 2 3
-
2017-04-26 14:45
żałosne naśladownictwo
- 2 1
-
2017-04-26 11:58
(5)
Marzenie większości okolicznych Kaszubów Passat B6 lub nawet B7.
- 11 3
-
2017-04-26 12:38
(4)
Tak i ta zawiść w oczach gdy sąsiad kupi Mercedesa lub BMW.
- 7 1
-
2017-04-26 14:04
Nie oceniajcie wszystkich rodaków swoją miarą. Nie wszyscy sa tacy jak w Waszej rodzinie .
- 0 0
-
2017-04-26 13:20
(2)
gimbusy ze wsi wracac passerati do domu. tylko nie obwodnica bo jezdzic kulturalnie nie umiecie
- 4 2
-
2017-04-26 13:25
Eh, Polska. Kraj miłująch się katolików. Tu się chce żyć. (1)
- 2 1
-
2017-04-26 13:29
Pojedź na wycieczkę na Cypr tam nie lepiej Turasy jeszcze bardziej się miłują z Grekami.
- 3 0
-
2017-04-26 10:56
Masz długa przerwę w szkole, czy lekcję informatyki?
- 20 2
-
2017-04-26 10:55
akurat to są najfajniejsze tramwaje w naszej flocie. Zdecydowanie lepsze niż te nowe Pesy
- 20 9
-
2017-04-26 19:42
Ja bym chciała aby pomalowany był w stylu hygge.
- 1 1
-
2017-04-26 19:28
Czy pan Krzysztof Koprowski zastanowił się nad tym, co napisał?
"Zarazem innych miast niemieckich" Czyli WMG było wg pana miastem niemieckim? "Gratuluję" popierania niemieckiego przedwojennego stanowiska w sprawie statusu WMG
- 7 5
-
2017-04-26 18:38
kolory z lat 20-tych zdecydowanie najładniejsze
- 5 5
-
2017-04-26 18:27
Biało
Niebieski kolor i napìs Stocznia!
- 2 1
-
2017-04-26 18:07
HEIL (1)
dobre czasy idą ...
HEIL- 5 9
-
2017-04-26 18:19
WYPAD !!!
- 2 2
-
2017-04-26 11:26
Halo mamy 2017rok Gdańsk leży w Polsce (3)
Już wystarczy tych tramwajów nazwanych imieniem morderców z niemieckiej nazistowskiej partii socjalistycznej czy malowań odwołujących się do czasów krótkiego okresu gdy Gdańsk zawłaszczyli sobie Niemieccy naziści.
Panie Adamowicz sprawdzałem kilka razy jestem Polakiem i oczekluję od Pana i Pana podwładnych stosownego zachowania. Ordery lenina popiersia ssmanów itp hece proszę sobie wieszać w domu choć i to jest karalne zgodnie z prawem zarówno europejskim jak i polskim.
Przerabianie drzwi na węższe w tramwaju to jest naukowy dowód na istnienie ujemnego IQ. VIVAT IDIOCI!
Jak chcecie zrobić coś ciekawego to wypośćcie w sezonie na trasę tramwaj konny po pętli wokół tego betonowego szkaradztwa którego budowę wspieracie zapewne nie bez powodu jak się wkrtótce okaże gdy ktoś was wsypie.- 37 28
-
2017-04-26 18:00
jakbym słuchał rasowego komunisty z PZPR z lat 60-tych
- 3 2
-
2017-04-26 12:15
:-(
"Malowań odwołujących się do czasów krótkiego okresu gdy Gdańsk zawłaszczyli sobie Niemieccy naziści."Przed tym okresem tramwaje tez tak byly malowane.Przekreslając historię Gdanska przed rokiem 1945 , przekreslamy rowniez historie polonii gdanskiej .Wszyscy ci oszalali z nienawiści pieniacze często o tym zapominaja,żal mi was.:-(
- 10 3
-
2017-04-26 11:30
ale Pan Adamowicz nie jest do końca polakiem
I co mu zrobisz?podpalisz mieszkanie ;-)
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.