• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • W tramwaju zwężono drugie i czwarte drzwi, a ponadto zmieniono sposób ich otwierania.
  • Nowe malowanie po stronie bez drzwi (tramwaj pozostał jednokierunkowy).
  • Tył tramwaju z nowym malowaniem.
  • Kabina motorniczego po modernizacji.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.

Zwężone dwie pary drzwi, odnowione wnętrza, a także przedwojenne malowanie - tak prezentuje się pierwszy zmodernizowany ok. 18-letni tramwaj typu NGd99. Miejska spółka GAiT chce w podobny sposób odnowić jeszcze trzy pojazdy tego typu.



Jaką kolorystykę powinny posiadać gdańskie tramwaje?

W ostatnich latach, oprócz zakupu całkowicie nowych tramwajów i używanych pojazdów z Niemiec, Gdańsk postanowił zmodernizować tramwaje zakupione w latach 90. od chorzowskiego Konstala (przejętego następnie przez francuski koncern Alstom).

Wśród nich są cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99. Ich konstrukcja bazuje w dużej mierze na doświadczeniach chorzowskiego producenta w budowie pierwszych polskich tramwajów niskopodłogowych - w tym także dla Gdańska pojazdów 114Na z 1997 r.

Choć polscy inżynierowie mieli znaczący wkład w projekt NGd99, a tramwaje te nie były nigdy eksploatowane w Niemczech, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła pomalować je w kremowo-niebieskie barwy z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich (kremowe tramwaje można było spotkać przed wojną m.in. w Berlinie, Szczecinie czy Wrocławiu).

Dlaczego więc zdecydowano się na takie malowanie?

- Po wprowadzeniu do ruchu kremowego tramwaju Grassa, spotkaliśmy się z bardzo dużym odzewem ze strony mieszkańców. Gdańszczanom, miłośnikom komunikacji miejskiej, ale też i turystom, bardzo spodobało się nowe malowanie. Dlatego postanowiliśmy zrobić eksperyment i przemalować modernizowane obecnie tramwaje NGd99 w podobny sposób - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Jeżeli pomysł się przyjmie, być może zastanowimy się wspólnie z włodarzami, czy nie zmienić barw gdańskim tramwajom. Oczywiście odbywałoby się to etapami przy okazji modernizacji pojazdów.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2012 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2014 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2015 r. - odstawiony na boczny tor na Zajezdni Wrzeszcz.
Węższe drzwi, czyli dłuższa wymiana pasażerów

O ile jednak ocena malowania jest kwestią estetyki, to zastosowane przy modernizacji rozwiązania techniczne mogą już budzić bardzo sprecyzowane wątpliwości. GAiT zdecydował się zwęzić o połowę dwie z łącznie pięciu par drzwi dla pasażerów (z czego ostatnie fabrycznie są równie wąskie), skutkiem czego dłużej potrwa wchodzenie i wychodzenie z tramwaju na przystankach.

Co więcej, zmieniono mechanizm drzwi ze stosowanego w nowoczesnych pojazdach systemu odskokowo-przesuwnego (taką konstrukcję spotkamy w Bombardierach czy Pesach) na rzecz wolniejszych drzwi odkładanych na zewnątrz, które wymagają od pasażerów na przystanku odsunięcia się od pojazdu podczas ich otwierania (tego typu drzwi spotkać można m.in. w środkowym członie Dortmundów oraz Kasselczyków).

- Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu. Do takich sytuacji dochodziło m.in. na pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Ponieważ drzwi są węższe, problem ten nie będzie już występował [całkowicie zlikwidowano płaty drzwi otwierające się na wózki - dop. red.] - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
  • Najnowszy fabrycznie nowy gdański tramwaj, czyli Pesa Jazz Duo w kremowo-czerwonych barwach.
  • Tramwaj typu N8C, którego patronem jest Guenter Grass, podczas rozładunku.
  • Konstal 114Na z 1997 r., choć przeszedł w 2013 r. kompleksową modernizacją wraz z wymianą czoła, otrzymał współczesne malowanie.
Wszystkie zmodernizowane tramwaje do końca lipca

W ramach modernizacji dokonano również wymiany elektroniki napędu, sterowania i okablowania. We wnętrzu zainstalowano nowe oświetlenie oraz siedziska. Pojawiło się miejsce do przewożenia roweru, a informacje dla pasażerów zostały opisane także w języku Braille'a. Pojazd został wyposażony w defibrylator, a motorniczowie otrzymali zmodernizowaną kabinę z nowym pulpitem.

Koszt kompleksowego remontu jednego tramwaju NGd99 to 1 mln 760 tys. zł. Obecnie w Gdańsku znajduje się pierwszy z czterech pojazdów (o numerze bocznym 1002), które przejdą modernizację. Wielkopolski Modertrans, zwycięzca przetargu i zarazem jedyny oferent, będzie musiał pozostałe tramwaje dostarczyć do Gdańska najpóźniej do końca lipca br.

Gdańskie barwy tramwajów

Pierwsze tramwaje w Gdańsku były malowane w odcieniach brązu. Do dzisiaj został zachowany wagon z 1873 r., który był zaprzęgany jeszcze do koni.

W latach 20. XX wieku, czyli po ok. 25 latach od elektryfikacji tramwajów, zaczęto stosować kremowo-niebieskie malowanie. Obecnie według tego wzoru pomalowane są historyczne pojazdy Bergmann oraz Ring. Do tego wzorca w luźny sposób nawiązuje też wspomniany w tekście tramwaj poświęcony Guenterowi Grassowi, który został wyprodukowany przez niemiecką firmę Duewag w 1981 r.

W okresie II wojny światowej eksploatowano kilka tramwajów konstrukcji wojennej przypuszczalnie w kolorze zielonym. Stały się one następnie pierwowzorem dla powojennej polskiej produkcji Konstali N.

Po wojnie w polskich miastach dominowały kremowo-czerwone pojazdy komunikacji miejskiej. Jednak nie wszędzie wzorzec ten się przyjął. Wrocław i Kraków swoje tramwaje malowały na kremowo-niebiesko, zaś Poznań stosował połączenie kremowego z zielonym.

W Gdańsku po 1945 r. tramwaje były kremowo-czerwone, ale eksperymentowano także z dominującym kolorem kremowym i niewielkimi pasami czerwonego w nawiązaniu do okresu WMG. Ten schemat odtworzono na zabytkowym tramwaju Konstal 102Na.

Obecnie obowiązujący kremowo-czerwony wzorzec, w którym kolory te się przeplatają, można uznać za pewnego rodzaju kompromisowe połączenie historii komunikacji miejskiej z czerwoną barwą obecną w gdańskim herbie oraz ceglanej architekturze najważniejszych zabytków.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Materiał archiwalny

Konstal N w malowaniu z lat 50.

Materiał archiwalny

Tramwaj Ring w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska.

Miejsca

Opinie (176) ponad 20 zablokowanych

  • DES - jestem na nie!

    Po pierwsze, to co za mądra głowa zgodziła się na zmianę dwupłatowych drzwi na
    wąskie jednopłatowe? Że zachaczały w Oliwie o przystanek? Wydając prawie 2 mln na remont, można było zmienić nieco układ dzwi i okien i tak to zrobić, że dalej byłyby 2x podwójne drzwi, podobnie jak w katowickich 116Nd, które były budowane zaraz po gdańskich NGd99. Kolejna sprawa - malowanie. Prezez Lisicki coś mówi o pozytywnym odbiorze N8C "Güunter Grass", owszem, ładnie wygląda, ale malowanie ma jednak nieco inne i sylwetkę inną! Nie róbmy przedwojennej malatury na wagonach z końca XX wieku i n ajnowszych nabytkach! Może jeszcze układ tras z okresu przedwojennego? Nie dajm ysię zwariować!

    • 12 0

  • Pantone

    Kolor kremowy jest wyjątkowo mdły, a dla bezpieczeństwa ruchu wręcz szkodliwy. Mamy XXI wiek i tysiące kolorów farb dostępnych od zaraz.

    • 1 1

  • przeciwko przywracaniu niemieckiej kolorystyki (5)

    1) czerwony kolor lepiej pasuje do historycznego koloru Śródmieścia, i herbu miasta.
    2) obecna kolorystyka lepiej odróżnia się od kolorystyki gdyńskiej.
    3) myślę że dobrze byłoby również (a może i przede wszystkim) w warstwie symbolicznej dystansować się od kolorystyki używanej w narodowo-socjalistycznym, niemieckim mieście Freie Stadt Danzig.

    • 33 28

    • Czerwony kolor pasuje do PRL i jego sojusznika na wschodzie.

      • 3 2

    • sprostowanie (3)

      WMG narodowo-socjalistyczne bylo tylko w latach 33-45.Gdynia równierz byla narodowo-socjalistyczna przez kilka lat .Bardzo słaby argument."Czerwony kolor lepiej pasuje do herbu miasta" albo ładnie z nim kontrastuje,kolejny slaby argument.I kolejny slaby argument. Kolorystyka narodowo socjalistyczna , a co to takiego w odniesieniu do koloru tramwajow . Nedza prosze Pana lub Pani :-(((((((((( W

      • 12 11

      • Sprostowanie sprostowania (2)

        Freie stadt danzig był przez całe swoje istnienie tylko niemiecki. Przez całe jego istnienie język niemiecki był językiem urzędowym, będącym językiem ojczystym ponad 95% mieszkańców.

        konstytucja freie stadt danzig została wprowadzona już na początku, w 1920 roku, i była narodowo-socjalistyczna. Proszę ją sobie przeczytać ze zrozumieniem, szczególnie te artykuły które mówią o możliwości demokratycznego przegłosowania prywatnej własności.

        gdynia była okupowana przez narodowych-socjalistów niemieckich w czasie wojny. Freie stadt danzig był niemiecki w czasie pokoju.

        "również" pisze się przez zet z kropką.

        • 6 5

        • (1)

          Narodowo-socjalistyczna konstytucja od lat 20tych ???? Wracaj do książek.

          • 7 2

          • w odpowiedzi na chamski komentarz

            Tak.

            • 1 2

  • (11)

    Na co komu te szroty jeszcze, to moje passerati w tdi jest młodsze i lepszym stanie

    • 31 87

    • A gdzie nowe tramwaje? Co już o nich zapomnieli? Ciągle tylko artykuły że Gdańsk kupuje, buduje a tramwaje to szrot kupiony od Niemców... i tak ze wszystkim

      • 0 1

    • A mi sie podoba kolor zielony jak sa pomalowane solarisy dla olsztyna

      • 2 3

    • żałosne naśladownictwo

      • 2 1

    • (5)

      Marzenie większości okolicznych Kaszubów Passat B6 lub nawet B7.

      • 11 3

      • (4)

        Tak i ta zawiść w oczach gdy sąsiad kupi Mercedesa lub BMW.

        • 7 1

        • Nie oceniajcie wszystkich rodaków swoją miarą. Nie wszyscy sa tacy jak w Waszej rodzinie .

          • 0 0

        • (2)

          gimbusy ze wsi wracac passerati do domu. tylko nie obwodnica bo jezdzic kulturalnie nie umiecie

          • 4 2

          • Eh, Polska. Kraj miłująch się katolików. Tu się chce żyć. (1)

            • 2 1

            • Pojedź na wycieczkę na Cypr tam nie lepiej Turasy jeszcze bardziej się miłują z Grekami.

              • 3 0

    • Masz długa przerwę w szkole, czy lekcję informatyki?

      • 20 2

    • akurat to są najfajniejsze tramwaje w naszej flocie. Zdecydowanie lepsze niż te nowe Pesy

      • 20 9

  • Ja bym chciała aby pomalowany był w stylu hygge.

    • 1 1

  • Czy pan Krzysztof Koprowski zastanowił się nad tym, co napisał?

    "Zarazem innych miast niemieckich" Czyli WMG było wg pana miastem niemieckim? "Gratuluję" popierania niemieckiego przedwojennego stanowiska w sprawie statusu WMG

    • 7 5

  • kolory z lat 20-tych zdecydowanie najładniejsze

    • 5 5

  • Biało

    Niebieski kolor i napìs Stocznia!

    • 2 1

  • HEIL (1)

    dobre czasy idą ...
    HEIL

    • 5 9

    • WYPAD !!!

      • 2 2

  • Halo mamy 2017rok Gdańsk leży w Polsce (3)

    Już wystarczy tych tramwajów nazwanych imieniem morderców z niemieckiej nazistowskiej partii socjalistycznej czy malowań odwołujących się do czasów krótkiego okresu gdy Gdańsk zawłaszczyli sobie Niemieccy naziści.
    Panie Adamowicz sprawdzałem kilka razy jestem Polakiem i oczekluję od Pana i Pana podwładnych stosownego zachowania. Ordery lenina popiersia ssmanów itp hece proszę sobie wieszać w domu choć i to jest karalne zgodnie z prawem zarówno europejskim jak i polskim.

    Przerabianie drzwi na węższe w tramwaju to jest naukowy dowód na istnienie ujemnego IQ. VIVAT IDIOCI!

    Jak chcecie zrobić coś ciekawego to wypośćcie w sezonie na trasę tramwaj konny po pętli wokół tego betonowego szkaradztwa którego budowę wspieracie zapewne nie bez powodu jak się wkrtótce okaże gdy ktoś was wsypie.

    • 37 28

    • jakbym słuchał rasowego komunisty z PZPR z lat 60-tych

      • 3 2

    • :-(

      "Malowań odwołujących się do czasów krótkiego okresu gdy Gdańsk zawłaszczyli sobie Niemieccy naziści."Przed tym okresem tramwaje tez tak byly malowane.Przekreslając historię Gdanska przed rokiem 1945 , przekreslamy rowniez historie polonii gdanskiej .Wszyscy ci oszalali z nienawiści pieniacze często o tym zapominaja,żal mi was.:-(

      • 10 3

    • ale Pan Adamowicz nie jest do końca polakiem

      I co mu zrobisz?podpalisz mieszkanie ;-)

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane