• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • W tramwaju zwężono drugie i czwarte drzwi, a ponadto zmieniono sposób ich otwierania.
  • Nowe malowanie po stronie bez drzwi (tramwaj pozostał jednokierunkowy).
  • Tył tramwaju z nowym malowaniem.
  • Kabina motorniczego po modernizacji.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.

Zwężone dwie pary drzwi, odnowione wnętrza, a także przedwojenne malowanie - tak prezentuje się pierwszy zmodernizowany ok. 18-letni tramwaj typu NGd99. Miejska spółka GAiT chce w podobny sposób odnowić jeszcze trzy pojazdy tego typu.



Jaką kolorystykę powinny posiadać gdańskie tramwaje?

W ostatnich latach, oprócz zakupu całkowicie nowych tramwajów i używanych pojazdów z Niemiec, Gdańsk postanowił zmodernizować tramwaje zakupione w latach 90. od chorzowskiego Konstala (przejętego następnie przez francuski koncern Alstom).

Wśród nich są cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99. Ich konstrukcja bazuje w dużej mierze na doświadczeniach chorzowskiego producenta w budowie pierwszych polskich tramwajów niskopodłogowych - w tym także dla Gdańska pojazdów 114Na z 1997 r.

Choć polscy inżynierowie mieli znaczący wkład w projekt NGd99, a tramwaje te nie były nigdy eksploatowane w Niemczech, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła pomalować je w kremowo-niebieskie barwy z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich (kremowe tramwaje można było spotkać przed wojną m.in. w Berlinie, Szczecinie czy Wrocławiu).

Dlaczego więc zdecydowano się na takie malowanie?

- Po wprowadzeniu do ruchu kremowego tramwaju Grassa, spotkaliśmy się z bardzo dużym odzewem ze strony mieszkańców. Gdańszczanom, miłośnikom komunikacji miejskiej, ale też i turystom, bardzo spodobało się nowe malowanie. Dlatego postanowiliśmy zrobić eksperyment i przemalować modernizowane obecnie tramwaje NGd99 w podobny sposób - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Jeżeli pomysł się przyjmie, być może zastanowimy się wspólnie z włodarzami, czy nie zmienić barw gdańskim tramwajom. Oczywiście odbywałoby się to etapami przy okazji modernizacji pojazdów.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2012 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2014 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2015 r. - odstawiony na boczny tor na Zajezdni Wrzeszcz.
Węższe drzwi, czyli dłuższa wymiana pasażerów

O ile jednak ocena malowania jest kwestią estetyki, to zastosowane przy modernizacji rozwiązania techniczne mogą już budzić bardzo sprecyzowane wątpliwości. GAiT zdecydował się zwęzić o połowę dwie z łącznie pięciu par drzwi dla pasażerów (z czego ostatnie fabrycznie są równie wąskie), skutkiem czego dłużej potrwa wchodzenie i wychodzenie z tramwaju na przystankach.

Co więcej, zmieniono mechanizm drzwi ze stosowanego w nowoczesnych pojazdach systemu odskokowo-przesuwnego (taką konstrukcję spotkamy w Bombardierach czy Pesach) na rzecz wolniejszych drzwi odkładanych na zewnątrz, które wymagają od pasażerów na przystanku odsunięcia się od pojazdu podczas ich otwierania (tego typu drzwi spotkać można m.in. w środkowym członie Dortmundów oraz Kasselczyków).

- Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu. Do takich sytuacji dochodziło m.in. na pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Ponieważ drzwi są węższe, problem ten nie będzie już występował [całkowicie zlikwidowano płaty drzwi otwierające się na wózki - dop. red.] - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
  • Najnowszy fabrycznie nowy gdański tramwaj, czyli Pesa Jazz Duo w kremowo-czerwonych barwach.
  • Tramwaj typu N8C, którego patronem jest Guenter Grass, podczas rozładunku.
  • Konstal 114Na z 1997 r., choć przeszedł w 2013 r. kompleksową modernizacją wraz z wymianą czoła, otrzymał współczesne malowanie.
Wszystkie zmodernizowane tramwaje do końca lipca

W ramach modernizacji dokonano również wymiany elektroniki napędu, sterowania i okablowania. We wnętrzu zainstalowano nowe oświetlenie oraz siedziska. Pojawiło się miejsce do przewożenia roweru, a informacje dla pasażerów zostały opisane także w języku Braille'a. Pojazd został wyposażony w defibrylator, a motorniczowie otrzymali zmodernizowaną kabinę z nowym pulpitem.

Koszt kompleksowego remontu jednego tramwaju NGd99 to 1 mln 760 tys. zł. Obecnie w Gdańsku znajduje się pierwszy z czterech pojazdów (o numerze bocznym 1002), które przejdą modernizację. Wielkopolski Modertrans, zwycięzca przetargu i zarazem jedyny oferent, będzie musiał pozostałe tramwaje dostarczyć do Gdańska najpóźniej do końca lipca br.

Gdańskie barwy tramwajów

Pierwsze tramwaje w Gdańsku były malowane w odcieniach brązu. Do dzisiaj został zachowany wagon z 1873 r., który był zaprzęgany jeszcze do koni.

W latach 20. XX wieku, czyli po ok. 25 latach od elektryfikacji tramwajów, zaczęto stosować kremowo-niebieskie malowanie. Obecnie według tego wzoru pomalowane są historyczne pojazdy Bergmann oraz Ring. Do tego wzorca w luźny sposób nawiązuje też wspomniany w tekście tramwaj poświęcony Guenterowi Grassowi, który został wyprodukowany przez niemiecką firmę Duewag w 1981 r.

W okresie II wojny światowej eksploatowano kilka tramwajów konstrukcji wojennej przypuszczalnie w kolorze zielonym. Stały się one następnie pierwowzorem dla powojennej polskiej produkcji Konstali N.

Po wojnie w polskich miastach dominowały kremowo-czerwone pojazdy komunikacji miejskiej. Jednak nie wszędzie wzorzec ten się przyjął. Wrocław i Kraków swoje tramwaje malowały na kremowo-niebiesko, zaś Poznań stosował połączenie kremowego z zielonym.

W Gdańsku po 1945 r. tramwaje były kremowo-czerwone, ale eksperymentowano także z dominującym kolorem kremowym i niewielkimi pasami czerwonego w nawiązaniu do okresu WMG. Ten schemat odtworzono na zabytkowym tramwaju Konstal 102Na.

Obecnie obowiązujący kremowo-czerwony wzorzec, w którym kolory te się przeplatają, można uznać za pewnego rodzaju kompromisowe połączenie historii komunikacji miejskiej z czerwoną barwą obecną w gdańskim herbie oraz ceglanej architekturze najważniejszych zabytków.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Materiał archiwalny

Konstal N w malowaniu z lat 50.

Materiał archiwalny

Tramwaj Ring w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska.

Miejsca

Opinie (176) ponad 20 zablokowanych

  • A siedzenia wymienią na czyste?

    • 6 0

  • Deutschland,Deutschland über alles (1)

    • 6 12

    • Szerokaja strana maja ,....
      charaszo tawariszcz

      • 1 1

  • Co to za Zylc??

    i jeszcze w malowaniu Bałtyku Gdynia

    • 5 4

  • 1002

    Piękny wozik, oby sie tylko nie psul

    • 4 3

  • Ojojoj, a co na to PIS?? Gdzie patriotyzm??

    • 8 1

  • obywatel

    Fajnie, podobają mi się te malowania z okresu międzywojennego.

    • 6 9

  • Pruskie(hitlerowskie?!) tradycje w cenie (6)

    Nie bez kozery Adamowicz i Karnowski rokoszują przeciwko Polsce! Czyżby kolejny malutki, acz symboliczny kroczek ku niesławnej pamięci Wolnemu Miastu? Okropne!!!
    Nad dawnym urzędem pocztowym przy Dworcu Głównym z pietyzmem odrestaurowano niemiecki napis Post Amt!!! Ciekawe co na to rodziny polskich pocztowców, rozstrzelanych we wrześniu 1939 r. na Zaspie!!!

    • 20 19

    • idź się leczyć na głowę

      • 3 5

    • postamt (3)

      Rodziny pocztowców nie protestowały , Wkrótce ma pojawić się tablica poświęcona temu miejscu z okresu WMG.Dla pieniaczy informacja , że w tym budynku w okresie WMG znajdował się polski UP nr-2.Poza tym są jeszczy kwestie konserwatorskie .Z ilości wykrzykników wnioskuję ,że dla H nie mają znaczenia kwestie prawne , liczy się tylko wrzask i piana .Wszystko z okresu WMG to hitlerowcy , faszyści , niemcy , szwaby,wszystko zaorać wypalić.Ciekawe czy polacy w WMG w ten tok myślenia też się wpisują ?Myślałeś H nad jakąś terapią?

      • 5 4

      • postamt

        Jak we Lwowie i Wilnie zacierają ślady polskie to drzesz ryja tłuku pisuarowski a tu wam historia przeszkadza, to jest wasza hipokryzja i zakłamanie świadczące o prymitywizmie i tępocie umysłowej.

        • 1 0

      • Myślałeś o powrocie do szkoły?

        Twój post nic nie znaczy jeżeli rzeczownik Polacy piszesz z małej litery.

        • 1 1

      • Hitlerowskie pamiątki w cenie!!!

        Niemcy, Niemcy POnad wszystko i do tego plakietka DA na aucie! Sieg Heil!!!

        • 0 0

    • Najpierw odrestaurowali szwabskie napisy na złotej bramie

      Potem na Targu rybnym

      • 0 2

  • Malarnia

    Miejmy nadzieje ze nie malują w malarnia na która nie ma jeszcze oficjalnego pozwolenia

    • 3 5

  • Nieważne w jakim kolorze, ale do cholery, wszystkie tramwaje powinny być jedno malowanie. Nie może być tak, że jeden kierownik z drugim dyrektorem jakogoś komunalnego zakładu dochodzą do wniosków, że trzeba uczcić jakieś wydarzenie/miejsce/czas i z tego okazji malują sobie na według uznania jakąś serię tramwajów.

    • 15 6

  • Reklama (1)

    Tramwaje powinne być oklejane/malowane reklama jak
    W latach 90 tych z zysku można by było obniżyć cen biletów :)

    • 6 15

    • Wystarczy już tych reklam dokoła

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane