• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata

Michał Stąporek
24 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł. Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł.

Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.



- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.

Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.



Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.

Co ci najbardziej przeszkadza na lotnisku w Rębiechowie?

- Jesteśmy dziś zupełnie inną firmą, niż podczas tamtej inwestycji. Umiemy uczyć się na błędach. Sukcesem zakończyły się prowadzone przez nas budowy dwóch innych terminali: w Krakowie i Poznaniu - wylicza prezes Budimexu, Dariusz Blocher.

Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.

Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.

Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.

- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.

Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.

Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.

Co z finansowaniem?

Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.

W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.

Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.

Miejsca

Opinie (144) 3 zablokowane

  • niezla sciema! kilkumastu milionow!!! hahahaha dobre! gora 3 miliony !!!

    • 1 1

  • ale komedia

    • 0 1

  • zbieram opinie na NIE !

    To co? Budimex-partacze,do likwidacji.
    Rębiechowo zaorać.
    Nic się udać nie może,bo opiniotwórcze lobby internautów mocnych
    tylko w krytyce tak postanowiło!

    • 0 2

  • 1.terminal nie powstanie do czasu euro 2012 (2)

    2.będzie dużo mniejszy niż na wizualizacjach
    3.czy też macie beke z tych wizualizacji? zawsze słońce,plaża,młodzi, piękni i bogaci...lol wiem, wiem ludzie takie rzeczy kupują ale ja mam z tego niezłą tube.

    • 3 1

    • tak samo reklamy samochodów:

      jedzie pustą ulicą i ludzie się za nim oglądają. zero korków, zero innych aut, hehehe!!! uśmiech na twarzy, młodzi, zadowoleni nie wiedzieć z czego jak cholera, naj, naj, naj

      • 1 0

    • A jakie mają być te wizualizacje? Z burzami, korkami, zmęczonymi szarymi ludźmi?

      W reklamie takie rzeczy są dopuszczane wyłącznie jako niekorzystne tło (np. w reklamach leków antydepresyjnych), nie rozumiem co cię tak bawi.

      • 0 0

  • SŁOWACKIEGO ?! kIEDY !? JA SIE PYTAM KIEDY SŁOWACKIEGO ??

    • 3 1

  • Nowy terminal

    Bez latwego dojazdu co to bedzie za "NOWY"terminal. Jak piekna wyspa bez dostepu.Bez rekawa dla pasazerow.Czesto latam i wchodzenie w czasie deszczu na poklad ....!

    • 2 1

  • polska miernota (3)

    Panie Machaczyński!

    Terminale buduje się z myślą o przyszłości a nie na teraz - "nie będzie też rękawów, bo linie lotnicze ostatnio z nich nie korzystają" - a jak zaczną to ich nie bedzie. Jeżeli już budować nowy terminal od podstaw to w pełni nowoczesny na parę lat do przodu. Uczmy się od innych!

    • 3 0

    • Rękaw to w sumie przystawka do terminalu, a nie jego integralna część, więc może zostać łatwo dobudowany

      Co nie zmienia faktu, że rezygnacja z rękawów w celu zaoszczędzenia teraz stosunkowo niewielkich pieniędzy jest po prostu decyzją ŻAŁOSNĄ...

      • 0 0

    • tradycyjna pipidówa

      • 0 0

    • to chyba żart - nie korzystają jak ich nie ma, tam gdzie są korzystają - bo chyba lotnisko nie będzie sobie liczyło osobno za korzystanie z rękawa, to byłoby już straszne badziewie

      • 0 0

  • kiedy kiedy...

    A ja nie mogę się doczekać. Nareszcie coś na poziomie. Często jestem na lotnisku i płakać mi się chce ....Czekam :-)

    • 0 0

  • zamkną słowackiego w maju lub kwietniu... (1)

    a pewnie dopiero w grudniu po fali protestów ogarną się i zmienią cykle świateł żeby korki nie tworzyły się przez całą nowatorów :)

    • 0 0

    • Nie liczyłbym na poprawę sytuacji na Budowlanych / Nowatorów

      Jeżeli dziennie jeździ około 10 tys samochodów odcinkiem Słowackiego, który będzie zlikwidowany, to musieliby zrobić bezkolizyjne skrzyżowanie Nowatorów / Sowackiego (wiadukt) aby tam nie było korków.
      Najgorsze jest to, że ta zmiana nie jest tymczasowa...

      Ktoś przyoszczędził naszym kosztem, bo innego wytłumaczenia nie widać - zostawiają hektary pustego pola na północ od lotniska - nawet drzew nie trzebaby było wycinać, a mając 2 paski spod terminalu do rzeczypospolitej dojazd do Gdańska byłby przyzwoity... Ehhh.

      • 0 0

  • umowa podpisana ??

    a co ze skargą spółki Warbud na wybór oferty Budimexu ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane