- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (64 opinie)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (88 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (121 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (162 opinie)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (285 opinii)
Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata
Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.
- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.
Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.
Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.
Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.
Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.
Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.
- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.
Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.
Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.
Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.
W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.
Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.
Miejsca
Opinie (144) 3 zablokowane
-
2010-02-24 21:24
lotnisko w kartoflach
samoloty laduja w kartoflach a dworzec lotniczy stoi na przeciwko slums
wielki skarb - ul slowackiego zamiast skierowac pod lotniskiem madre glowy likwiduja- 1 1
-
2010-02-24 21:34
slowackigo pod lotniskiem - to wielki skarb dla lotniska
slowackigo powina przebiegac pod lotniskiem
nie likwidujcie tej ulicy bo to wielki skarb dla lotniska- 2 0
-
2010-02-24 21:44
Bardzo ciekawa jest konstrukcja zadaszenia lotniska !
Czy uwzględniono warunki zimowe ( znaczne opady śniegu ) i koniecznośc odśnieżania. A może należy zastosowac nowoczesny podgrzewany dach.
Mam nadzieje że projekt jest doskonały i w przyszłości nie będzie z tym problemu.- 1 1
-
2010-02-24 22:03
byle było zrobione z głową i na czas ;)
....nie spartolcie tego.
- 1 0
-
2010-02-24 22:05
Czemu w tym piękny filmie
Nie wspomniano że z centrum miasta do lotniska szybciej na pieszo ?
- 0 1
-
2010-02-24 22:28
FILM FILMEM ALE.......
CHYBA JEST PRZESTARZAŁY,POWSTAŁ W 2008 ROKU DZIŚ MAMY 2010 R I DOPIERO PODPISANA JEST UMOWA NA BUDOWĘ ,PLANY AMBITNE SKRÓCENIE CZASU WYKONANIA 0 50 % HMMM,TO DO MNIE PRZEMAWIA JAKĄ MAMY AMBITNA WŁADZĘ.....NA 2012 BĘDZIE OBCIACH NA MAXA.........
- 1 1
-
2010-02-24 22:42
Budimex -smiechu warte
Hala pomiedzy gdanskiem i sopotem-opoznienia i zwiekszone koszty,przeciekajacy dach,dwukrotnie wyzszy naklad finansowy,nie zdazenie na euro koszykarzy i siatkarek!!
Ul marynarki polskiej-zla metoda nakladania asfaltu,zle obliczenia,3 ososby na krzyz pracowaly,matactwo,przejecie przez inna firme projektu i jej zrealizowanie,brak kar finansowych za zla prace i jej nie zrealizowanie
A teraz piekna firma ma w 2 lata zbudowac terminal !!!
wybrali firme ktora wygrala przetarg o 1mln zl mniej dajac i przebijajac ale ma bardzo slaba renome!!!- 1 1
-
2010-02-24 23:16
dach ciekawy - ale jak go będą odśnieżać :)))) (1)
to w nawiązaniu do wypowiedzi kontrachenta, który już coś mówi o trudnym dachu do budowy - zapewne jak się opóźni oddanie, to zwalą winę na dach
- 0 1
-
2010-02-25 10:58
jak się zawali to wszystkie loty do Gdyni
- 0 0
-
2010-02-24 23:35
MALE LOTNISKO W PUPIE
Gdansk uczy sie ze lepiej budowac cos, co takze za 5 lat bedzie dobre! Pamietam otwarcie obecnego terminalu na zwalach dawnego (obecnie CARGO). Wowczas tak jak dzis nikomu sie nie snilo, ze przyjda takie czasy, gdy bedzie sie odprawiac 1 Milion pasazerow rocznie. Dzis 5 milionow jest OK, ale za 5 lat znow bedziemy budowac kolejny Nowy Terminal. Mowi sie, ze popelnic blad raz sie zdarza, dwa to glupota, a TRYZ RAZY? Podpowiem wam: to DEBILIZM!
- 1 1
-
2010-02-24 23:59
DACH = Kłopot
Niech ktoś zastanowi się nad kształtem tego dachu, bo jak sięgam pamięcią wstecz to ilości opadów śniegu w naszym kraju nie ułatwią życia nikomu przy zachowaniu tego kształtu dachu. Zalegający śnieg na dachu, a podnim pasażerowie modlący się aby nic się nie zapadło. Lepiej być przezornym niż później ogłaszać żałobę narodową.
Ja tak tylko ;-)- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.