- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (349 opinii)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (489 opinii)
- 3 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (255 opinii)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (73 opinie)
- 5 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (138 opinii)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata
Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.
- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.
Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.
Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.
Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.
Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.
Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.
- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.
Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.
Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.
Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.
W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.
Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.
Miejsca
Opinie (144) 3 zablokowane
-
2010-02-25 12:06
???
Hala przylotów na starym terminalu.....?? Powodzenia!!!!
- 0 0
-
2010-02-25 13:14
na pewno zdążą
z pakingiem na czas, znając Budimex. Co do pozostałej częśći obiektu to mam duże wątpliwości. Ale na szczęście nie muszą się bać o dotrzymanie terminu. Zbyt duże lobby, zwłaszcza w zestawieniu z Doraco (pamietacie? Siedzieli w Akademii Medycznej jak armia sowiecka w Osetii Południowej, nie kończący się remont niczego). mafia rodem z Lions Club.
- 0 0
-
2010-02-25 15:02
(1)
..."Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.
To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński..."
1. To wybuduj to Pan i zrób promocję "price included".
Założe się, że linie lotnicze docenią ten fakt. Marne konstrukcje stalowe z napędem hydraulicznym. aż tak super drogie? koszt zwróci sie zamiast uterzymywac autobusy i kierowców / odśniezać co zimę.
2. a co, gdy linie lotnicze beda za 2 lata coraz chętniej korzystać?
sam brnąlem w zeszłym roku w śniegu po płycie lotniska, bo nie zdązyli odsnieżyć.- 2 0
-
2010-02-25 18:57
No co? Prezes dziś 'oszczędzi', tylko po to
żeby za kilka lat wydać 5x więcej na nowy projekt, przetargi i budowę rękawów
Główka pracuje!- 0 0
-
2010-05-07 22:07
bez rekawow to nie lotnisko tylko stacja pkp
WSZYSTKO NA KICZ ROBIONE JAK ZWYKLE, QZWA I CO TURYSCI MAJA SOBIE MYSLEC NA TEN TEMAT.
WIOCHA I TYLE...
LOTNISKO Z PRZEPUSTOWOSCIA 5 MILIONOW I NAWET REKAWOW IM SZKODA WYBUDOWAC!- 0 0
-
2010-07-22 22:06
władze terminalu to jak prostytutki za kase
a gdzie parkingi dla odbierającychdla autokarów w dupie na orlenie trzeba stac albo po krzakach , złodzieje !!!
- 0 0
-
2010-09-08 01:51
Szkoda tylko że o Gdyni i Kosakowie się nic nie mówi. Nawet w tym spocie. Faktem jest że lotnisko w Babich Dołach jest bliżej położone i wolą forsować obsługę małych samolotów w Malborku. Ale cóż nawet polityka i ta na szczeblu wojewódzkim i u włodarzy gdańska cechuje się pewną hipokryzją i stronniczością w dokonywaniu wyborów. Moim zdaniem porażka. Mam nadzieje że tak jak z hala i z tym Gdynia da sobie radę.
- 0 1
-
2011-04-08 19:44
HEE
Tak morze się uda tym bardziej że w jednym pomieszczeniu potrafi pracować pięć firm o różnych branżach masakra masakra masakra HM ale to BUDIMEX kieruje wszystkim
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.