• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata

Michał Stąporek
24 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł. Budowa nowego terminalu w Rębiechowie będzie kosztować 153 mln zł.

Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.



- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.

Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.



Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.

Co ci najbardziej przeszkadza na lotnisku w Rębiechowie?

- Jesteśmy dziś zupełnie inną firmą, niż podczas tamtej inwestycji. Umiemy uczyć się na błędach. Sukcesem zakończyły się prowadzone przez nas budowy dwóch innych terminali: w Krakowie i Poznaniu - wylicza prezes Budimexu, Dariusz Blocher.

Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.

Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.

Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.

- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.

Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.

Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.

Co z finansowaniem?

Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.

W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.

Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.

Miejsca

Opinie (144) 3 zablokowane

  • ???

    Hala przylotów na starym terminalu.....?? Powodzenia!!!!

    • 0 0

  • na pewno zdążą

    z pakingiem na czas, znając Budimex. Co do pozostałej częśći obiektu to mam duże wątpliwości. Ale na szczęście nie muszą się bać o dotrzymanie terminu. Zbyt duże lobby, zwłaszcza w zestawieniu z Doraco (pamietacie? Siedzieli w Akademii Medycznej jak armia sowiecka w Osetii Południowej, nie kończący się remont niczego). mafia rodem z Lions Club.

    • 0 0

  • (1)

    ..."Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.
    To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński..."

    1. To wybuduj to Pan i zrób promocję "price included".
    Założe się, że linie lotnicze docenią ten fakt. Marne konstrukcje stalowe z napędem hydraulicznym. aż tak super drogie? koszt zwróci sie zamiast uterzymywac autobusy i kierowców / odśniezać co zimę.

    2. a co, gdy linie lotnicze beda za 2 lata coraz chętniej korzystać?
    sam brnąlem w zeszłym roku w śniegu po płycie lotniska, bo nie zdązyli odsnieżyć.

    • 2 0

    • No co? Prezes dziś 'oszczędzi', tylko po to

      żeby za kilka lat wydać 5x więcej na nowy projekt, przetargi i budowę rękawów

      Główka pracuje!

      • 0 0

  • bez rekawow to nie lotnisko tylko stacja pkp

    WSZYSTKO NA KICZ ROBIONE JAK ZWYKLE, QZWA I CO TURYSCI MAJA SOBIE MYSLEC NA TEN TEMAT.

    WIOCHA I TYLE...

    LOTNISKO Z PRZEPUSTOWOSCIA 5 MILIONOW I NAWET REKAWOW IM SZKODA WYBUDOWAC!

    • 0 0

  • władze terminalu to jak prostytutki za kase

    a gdzie parkingi dla odbierającychdla autokarów w dupie na orlenie trzeba stac albo po krzakach , złodzieje !!!

    • 0 0

  • Szkoda tylko że o Gdyni i Kosakowie się nic nie mówi. Nawet w tym spocie. Faktem jest że lotnisko w Babich Dołach jest bliżej położone i wolą forsować obsługę małych samolotów w Malborku. Ale cóż nawet polityka i ta na szczeblu wojewódzkim i u włodarzy gdańska cechuje się pewną hipokryzją i stronniczością w dokonywaniu wyborów. Moim zdaniem porażka. Mam nadzieje że tak jak z hala i z tym Gdynia da sobie radę.

    • 0 1

  • HEE

    Tak morze się uda tym bardziej że w jednym pomieszczeniu potrafi pracować pięć firm o różnych branżach masakra masakra masakra HM ale to BUDIMEX kieruje wszystkim

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane