- 1 Kto się przypiął do mojego roweru? (94 opinie)
- 2 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (463 opinie)
- 3 Szklana pułapka na wybiegu dla psów (87 opinii)
- 4 Chcieli wymusić młotkiem oddanie telefonu (50 opinii)
- 5 Mapa pożarów aut w Trójmieście (117 opinii)
- 6 Winda w tunelu do dworca Gdynia Główna (51 opinii)
Nowy terminal w Rębiechowie: od dziś za dwa lata
Co najmniej 5 mln pasażerów będzie mogło obsłużyć Rębiechowo, gdy zyska nowy terminal. Ma być on gotowy za 24 miesiące, czyli jeszcze przed Euro 2012. W środę podpisano umowę na jego budowę.
- Teraz piłka jest po waszej stronie - powiedział po podpisaniu umowy prezes portu lotniczego Włodzimierz Machczyński przekazując dwie piłki nożne prezesom firm Budimex i Doraco, które za 153 mln zł (186 mln z VAT) mają wybudować nowy terminal w Rębiechowie. Nawiązanie nieprzypadkowe: budynek musi być gotowy przed wiosną 2012 r., by mógł przyjąć kibiców, którzy przylecą do Gdańska na rozgrywane tu mecze Euro.
Nowy terminal w Rębiechowie musi powstać w ciągu 24 miesięcy, aby mogli skorzystać z niego turyści, którzy przylecą do nas na Euro 2012.
Czy zdążą? - to pytanie nasuwa się wszystkim. Nie tylko dlatego, że po przeciągających się procedurach przetargowych do mistrzostw zostało niewiele więcej niż dwa lata. Także dlatego, że lider konsorcjum - firma Budimex - kojarzona jest z trwającą znacznie dłużej niż planowano budową terminalu na warszawskim Okęciu.
Oby miał rację. W każdym razie przedstawiciele Budimexu zapewniają, że nie zmarnowali trzech miesięcy, jakie minęły od przetargu do podpisania umowy z Portem Lotniczym. W tym czasie uzyskali już wszystkie niezbędne uzgodnienia, zamówili też u architektów projekt wykonawczy.
Co teraz? Prace ziemne w Rębiechowie ruszą w marcu, w maju rozpoczną się roboty żelbetowe, jesienią stawiana będzie stalowa konstrukcja hali terminalu. W kwietniu lub maju na wysokości lotniska zamknięta zostanie ulica Słowackiego - to niezbędne, ponieważ nowy terminal powstanie w miejsce dzisiejszego przebiegu tej ulicy. Kierowcy pojadą dłuższą, za to całkowicie zmodernizowaną ul. Nowatorów.
Do projektu firmy JSK, która dwa i pól roku temu wygrała konkurs na projekt terminalu wprowadzono kilka zmian. Terminal będzie mniejszy, z możliwością rozbudowy w dwóch kolejnych etapach. Nie będzie w nim też rękawów, czyli pomostów prowadzących wprost na pokład samolotu.
- To usługa dodatkowo płatna dla linii lotniczych, dlatego ostatnio przewoźnicy korzystają z niej coraz mniej chętnie. Głównie robią to te linie, którym zależy na prestiżu - tłumaczy Włodzimierz Machczyński.
Po oddaniu nowego terminalu wiosną 2012 r.,wszyscy pasażerowie odlatujący z Rębiechowa będą odprawiani właśnie w nim, z tym, że lecący do krajów poza strefą Schengen przejdą łącznikiem do starego terminalu i tam będą czekać na swój lot. Ze starego terminalu korzystać też będą pasażerowie przylatujący do Trójmiasta.
Dzięki nowemu terminalowi Rębiechowo będzie mogło obsłużyć co najmniej 5 mln pasażerów rocznie. Dziś obsługuje ok. 2,5 mln, choć istniejący terminal zaprojektowano z myślą o 1 mln pasażerów rocznie.
Inwestycje w Rębiechowie (11 zadań, w tym m.in. nowy terminal, nowa płyta postojowa, nowe drogi kołowania) pochłoną w sumie ponad 400 mln zł. Te pieniądze pochodzą z trzech źródeł: 180 mln zł z funduszy UE, 55 mln zł z podniesienia kapitału własnego przez udziałowców spółki Port Lotniczy Gdańsk i środków własnych spółki oraz z emisji obligacji.
W najbliższy piątek zarząd lotniska zarekomenduje radzie nadzorczej ofertę jednego z banków - jest dwóch chętnych - który wyemituje obligacje trójmiejskiego lotniska.
Emisja mogłaby mieć wartość do 200 mln zł. Pieniądze trafią do spółki w czterech transzach: 140 mln bezpośrednio na sfinansowanie inwestycji, 20 mln zł na ewentualne przekroczenie budżetu i 40 mln zł (w dwóch transzach) na pomostowe finansowanie podatku VAT i funduszy z UE.
Miejsca
Opinie (144) 3 zablokowane
-
2010-02-24 17:05
Powodzenia, filmik deko z rozmachem... dostępność;-P Po północy tylko złotówa w cenie droższej niż bilet często...
Rękawów nie ma na wielu "tanich" lotniskach - przeżyjemy.
Lotnisko milionowej aglomeracji (konurbacji dla pieniaczy), dostęp wciąż za drogi nocną porą (parking albo złotówa).
Inicjatywa Gdyni nie dziwi ...- 8 1
-
2010-02-24 16:59
znowu sól w oku misomatołków, jeszcze większy LECH WAŁA AIRPORT
- 4 2
-
2010-02-24 16:57
lotnisko za tą całą kasę co chcą wpakować (miliard złotych z koleją ) przenieść poza granice gdańska
niedaleko autostrady i lini kolejowej pruszcz gd - tczew lub tczew - malbork
- 1 1
-
2010-02-24 16:54
Pozytywnie myslaca
Tak Dwa Lata PluS StadioN
Hmm Buhahaa- 3 6
-
2010-02-24 16:52
skytrain jak vancouver canada
ciekaw jestem jak drogi dojazdowe proponuje kolejke na palach
- 7 0
-
2010-02-24 16:43
niekompletna informacja
Tak zakręcone, że chyba nie wiadomo, czy to będzie terminal, czy częśc planowanego terminala, bo pozostała miała powstac na działce, której nie można pozyskac.
- 11 1
-
2010-02-24 16:34
Umiemy uczyć się na błędach...- wylicza prezes Budimexu, Dariusz Blocher
gratulacje heh
wspaniale- 30 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.