• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tunel pod ul. Okopową z historyczną perełką - Bastionem Kot

Katarzyna Moritz
30 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Jedno z wejść do tunelu pod ul. Okopową, łączące ul. Toruńską ze stacją SKM Gdańsk Śródmieście
  • Zejście do tunelu pod ul. Okopową.
  • Rampa prowadząca do tunelu pod Okopową.
  • Tunel prowadzący do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście.
  • W tunelu wyeksponowano ścianę bastionu Kot.
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście.
  • Tunel pod ul. Okopową.
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście
  • W tunelu trwają prace wykończeniowe.
  • W tunelu trwają ostatnie prace wykończeniowe.
  • Tunel między ul. Toruńską a peronem Gdańsk Śródmieście

Nowe przejście podziemne pod ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska jest już w zasadzie gotowe, czeka jedynie na ostatnie prace wykończeniowe i odbiory. Zostanie jednak udostępnione pieszym i rowerzystom dopiero po otwarciu centrum handlowego Forum Gdańsk, czyli wiosną przyszłego roku. Będzie można w nim dostrzec fragmenty XVII-wiecznego bastionu Kot.



Czy tunel pod Okopową to dobre rozwiązanie?

Przejście podziemne pod ul. Okopową zaczęto budować w zeszłym roku w ramach inwestycji Forum Gdańsk. Wiązało się to z długotrwałymi utrudnieniami drogowymi dla pieszych i kierowców w tym rejonie.

Tunel po wschodniej stronie ul. Okopowej zaczyna się 143-metrową rampą prowadzącą do podziemi. One same liczą niemal 150 metrów: 106 metrów mierzy odcinek prowadzący do wyjścia na peron SKM Śródmieście, a 40 metrów odcinek skręcający w kierunku Forum Gdańsk (nie łączy się z tym centrum handlowym). Przed wyjściem na peron znajduje się wyjście na zachodnią stronę ul. Okopowej.

Przebieg tunelu pod ul. Okopową. Przebieg tunelu pod ul. Okopową.
- Otwarcie tunelu nastąpi łącznie z otwarciem Forum Gdańsk, ponieważ kończą się prace wykończeniowe, a następnie potrzebne są końcowe odbiory. Planujemy, że nastąpi to wiosną przyszłego roku - zastrzega Alina Geniusz-Siuchińska, reprezentująca inwestora Forum Gdańsk.

XVII-wieczny Bastion Kot wkomponowany w tunel



Podczas prac budowlanych prowadzonych w 2015 roku odkryto pozostałości XVII-wiecznego Bastionu Kot. Wcześniej przypuszczano, że podobnie jak inne obiekty tego typu, rozebrano go pod koniec XIX wieku, podczas likwidacji wałów miejskich. Okazało się jednak, że podziemne kazamaty, o długości kilkudziesięciu metrów, z trzema bocznymi pomieszczeniami i dwoma tunelami, ocalały. W ubiegłym roku odkryto kolejny korytarz.

W ścianie nowego tunelu został wyeksponowany północny fragment zewnętrznej ściany bastionu, z dobrze widocznymi trzema (zaślepionymi) otworami strzelniczymi.

  • W nowym tunelu pod Okopową wyeksponowano jedną ze ścian Bastionu Kot.
  • W nowym tunelu pod Okopową wyeksponowano jedną ze ścian Bastionu Kot.
  • W nowym tunelu pod Okopową wyeksponowano jedną ze ścian Bastionu Kot.
  • W nowym tunelu pod Okopową wyeksponowano jedną ze ścian Bastionu Kot.

- Po odkryciu Bastionu Kot, ówczesny konserwator [Dariusz Chmielewski - red.] zdecydował, że fragment tej podziemnej ściany powinien być wyeksponowany w ciągu nowego tunelu. Kazamaty natomiast miały być zabezpieczone i ich ekspozycja miała być uzgodniona - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Zobacz również: Bastion Kot w cieniu powstającego Forum Gdańsk

Konieczność zachowania bastionu była jednak wyzwaniem dla inwestora, który musiał zmienić przebieg instalacji. Ponadto nowa droga musiała zostać połączona z istniejącym systemem komunikacyjnym, więc konserwator wojewódzka zgodziła się, by z odkrytego czoła bastionu zdjąć kilka warstw cegieł, gdyż jego korona znajdowała się tuż pod powierzchnią jezdni. Zasypano także jeden z korytarzy prowadzących do bastionu.

Bastion Kot: relikt możliwy do oglądania



Inwestor budujący Forum Gdańsk w sierpniu tego roku złożył do miejskiego konserwatora wniosek o przeprowadzenie prac konserwatorskich korytarza bastionu odkrytego w 2016 roku wraz z programem konserwatorskim.

- Wiedzieliśmy, że są jakieś relikty bastionu, które w latach 60. XX wieku odsłonięto, a potem zasypano, a teraz znów odkopano. Złożony wniosek pokazuje, że zmierza to wszystko do tego, że będzie to jeszcze bardziej wyeksponowane i podświetlone, to byłaby bardzo duża atrakcja - wyjaśnia Janusz Tarnacki, zastępca miejskiego konserwatora zabytków.
  • Pozostałości Bastionu Kot.
  • Pozostałości Bastionu Kot.
  • Pozostałości Bastionu Kot.
  • Bastion Kot oplatały instalacje. Musiano zdjąć z jego korony kilka warstw cegieł, by wpasował się ulicę.
  • Archiwalne zdjęcie z 1894 roku przedstawiające Bastion Kot oraz fragmenty Bastionu Wozowego (po lewej stronie). Widok od strony Zaroślaka.
W dokumentacji złożonej przez inwestora widnieje np. zdjęcie cegły, na której - jako rok jej wypalenia - wskazano "1607".

Bastion Kot, Bastion Wozowy (błędnie nazywany też Karowym), Bastion Wijbego oraz Bastion św. Gertrudy (w którym obecnie mieści się składnica konserwatorska) są częścią zachodniego ciągu nowożytnych fortyfikacji Starego Przedmieścia z XVI i początku XVII wieku.

Forum Gdańsk, budowane przy Targu Rakowym i Siennym, oferować ma jednocześnie nową przestrzeń publiczną i kompleks handlowy. Inwestycja obejmuje też budowę Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska oraz węzła przesiadkowego i infrastruktury drogowej wokół kompleksu. Projekt realizowany jest we współpracy pomiędzy Multi Poland i Gdańskiem oraz grupą PKP. Otwarcie kompleksu planowane jest wiosną przyszłego roku. Wartość inwestycji szacuje się na 800 mln zł.

Forum dysponować będzie 62 tys. m kw. powierzchni komercyjnej, na której znajdzie się około 220 lokali handlowych i usługowych, wieloekranowe kino, klub fitness, restauracje i kawiarnie oraz wielopoziomowy parking na około 1100 miejsc. W ramach kompleksu powstanie też zupełnie nowa przestrzeń publiczna: plac miejski z kawiarniami i restauracjami oraz ogólnodostępny bulwar biegnący wzdłuż kanału Raduni. W drugim etapie projektu powstaną również nowoczesne powierzchnie biurowe.

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Tunel gotowy (13)

    Ale oczywiście nie można go otworzyć bo inwestor mówi nie. Dziękujemy bardzo panie A.

    • 77 35

    • (11)

      inwestorem jest forum gdańsk, wiec to oczywiste, że skoro oni wybudowali to oni decydują kiedy otworzą. "pan a." nie ma nic do tego. ludzie, kiedy wam się wreszcie zmieni ta roszczeniowa mentalność....

      • 26 18

      • (6)

        Zauwaz ze w gdansku to zawsze deweloper ma decydujacy wplyw na wszystko. Zawladneli calym miastem. A pan a. jest biernym wykonawca ich polecen i unizonym sluga -przedstawicielem plemienia mieszkancow ktory rozposciera czerwony dywan przed wielkimi z robyga, inpro, invest komfort, eurostylu i innych. Na zyczenie kazdy plan zostaje dostosowany do planow dewelopera. Co z tego ze centrum miasta. Co z tego ze sa konkursy, ze obowiazuja plany.. zawsze mozna znienic, bo cytuje " inwestorowi musi sie oplacac". Nawet mozna palic glupa ze sie wiedzialo o zakryciu kanalu raduni ale nikt nie pytal to sie siedzialo cicho. Cemtrum miasta dla mieszkancow? Co za roszczeniowa postawa cytujac post powyzej... krotko mowiac pan a. I pan b. Sa od sprzedazy terenow i umozliwienia deweloperom robienia tam co chca (a nie jak powinno byc-odwrotnie) a mieszkancy tylko przeszkadzaja prezentujac "roszczeniowa postawe".

        • 18 11

        • (2)

          wszystko co piszesz o deweloperach to prawda tylko że nie jest specyfika Gdańska tak jest na całym świecie to cecha kapitalizmu deweloperzy budują miasta Tramp też deweloper

          • 9 4

          • Tylko jakoś inni potrafią osiągnąć coś dla miasta (1)

            A u nas stawiają, jak im pasuje. Miasto robi im laskę, jak może. A to może autostradę wybudować na Wałową? Proszę bardzo. A później powstają w tej dzieknicy szumnie nazywanej Młodym Miastem kloce reprezentujące w stylu architektonicznym absolutne zero. Forum Radunia nie wspominam. Obecni włodarze nie są w stanie zrobić nic dobrego dla estetyki tego miasta. Radzę się obudzić.

            • 4 4

            • Ku..**a! -ty tam będziesz mieszkał ? ty za to będziesz płacił ?? od****l się! nie twoje to zamknij ryj i nie próbuj decydować na co ludzie będą wydawać swoje pieniądze. Komuś się podoba? -chce za to zapłacić ? ktoś chce to zrobić ? -nie widzę tu miejsca dla ciebie pisowski parchu

              • 0 0

        • (1)

          Jakieś dowody na to, że KAŻDY plan zostaje dostosowany na życzenie? Poza tym nie zawsze deweloper projektuje koszmarki, spójrz np. na Brabank - moim zdaniem jest spoko.

          • 4 5

          • Brabank powinien się nazywać barbakan.

            Bo wygląda jak zamek. Ale rozumiem, że należysz do fanów osiedli grodzonych, takich trochę wystawniejszych. Szkoda tylko, że wcisnęli go w miejsce, które powinno być podporządkowane przestrzennie muzeum II ws.

            • 2 0

        • Skontaktuj się z Carycą Katarzyna Suską i Antkiem może przyjmą cię do siebie na oddział

          • 14 8

      • A słyszałeś może, że forum powstaje w partnerstwie publiczno-prywatnym?

        • 3 2

      • nie żartuj , jakby pan A dogadał sie z inwestorem forum , to by tunel otworzyli (2)

        to nie jest żaden problem , tylko pan A kolejką skm nie jezdzi to ma w ....

        • 12 18

        • Pan A dawno temu dogadał się z inwestorem ...........

          tylko w innej sprawie. Raczej chodziło o kilka lokali

          • 8 9

        • jest problem ochrony przeciwpozarowej

          i wspomnisz moje slowa.

          • 11 4

    • troll

      • 2 5

  • A co

    Z niepełnosprawnymi poruszającymi się osobami na wózku inwlidzkim czy w tym tunelu jest takie rozwiązanie tak samo dla kobiet z dziećmi w wózkach spacerowych

    • 0 0

  • A gdzie przystanek autobusowy?

    Wszystko ładnie pięknie ale brakuje przystanku autobusowego pod ten tunel.

    • 0 0

  • Wejścia do tunelu wyciskają łzy!

    Nie mogę na to patrzeć! Jak można było na to pozwolić!? To skandal, że władze miasta nic nie robią z tymi wiatami. Sądzę, że nikt z nas nie postawiłby czegoś tak paskudnego przy swojej rezydencji.

    Będą się z nas śmiali w całej Europie!

    Wstyd mi za naszych architektów!

    • 2 0

  • Piękny Gdańsk...

    upiększania Gdańska cd...

    • 1 0

  • perełka...

    po kilkunastu miesiącach mamy kolejne arcydzieło genialnych projektantów !

    • 1 0

  • Pytanie do inwestora czy pozostał schron z okresu wojny ? (1)

    Pamiętam z dzieciństwa, że przy dzisiejszym wyjściu z tunelu był duży schron. Wejście było zastawione płytami betonowymi i przysypane ziemią . Czy bunkier przeszkadzał w inwestycji i został zniszczony ? Proszę o odpowiedź inwestora lub budowlańców z Doraco.

    • 5 0

    • Widzę, że nikt nic nie wie. A szkoda bo to ciekawostka z okresu ostatniej wojny.

      • 0 0

  • Cudo połączone z wiochą (9)

    JPRDL, wydajemy kasę na odrestaurowanie perełki architektonicznej, a jednocześnie wejście do tunelu robimy jak na przystanu PKS z lat 80-tych. Czy ktoś się z czymś na głowy pozamieniał ???

    • 160 8

    • (4)

      nie znasz się, to jest wintydż "złote lata PRL-u"

      • 8 3

      • (3)

        znafco PRLu widziałeś kostkę bauma w którymś z tuneli wtedy budowanych

        • 8 0

        • (2)

          Nie wtedy były marmury w modzie i granity

          • 4 1

          • W tunelu obok dworca w Gdansku byl Granit .

            • 1 0

          • Raczej lastrico.

            • 3 2

    • to prawda (1)

      architektura na żenującym poziomie, na same te wiaty chociażby powinien być konkurs. nie lepiej wygląda zadaszenie przystanku SKM Śródmieście - centrum śródmieścia, historyczna wartość dookoła, a oni odstawiają taki koszmar!

      • 10 1

      • Zadaszenie przystanku SKM Śródmieście

        Nawiązuje do legendarnej PAPY z Dworca Głównego w Gdańsku

        • 8 0

    • dodatkowo wszystko w kostce bauma

      czyli standard przejść pod Słowackiego

      • 20 1

    • Dokładnie, te zadaszenia przy wejściach wyglądają jak jakieś wiaty śmietnikowe. To tylko świadczy o niskich kwalifikacjach architektów. Miasto mogło dorzucić parę groszy żeby wyglądały bardziej stylowo i pasowały klimatem do otoczenia.

      • 36 3

  • nowe zejście do tunelu a bocznego zjazdu dla wózków, rowerów i walizek oczywiście brak (17)

    tak trudno było wylać odrobinę cementu więcej? to samo przy dworcu głównym. no przeciez nikt nie domyśla się że podróżni mogą mieć walizkę na kółkach. winda niestety nie rozwiązuje problemu. poziom myślenia średniowiecze

    • 85 29

    • Jest rampa dla wózków i rowerów (4)

      • 6 1

      • A co się stało z tymi znaleziskami medycznymi z 15w.

        • 0 0

      • (2)

        dwa rowery chyba się nie wyminą

        • 2 1

        • To jeden poczeka. (1)

          • 0 0

          • trzeba w takim razie zainstalować światła

            • 0 0

    • Podobnie brak bezposredniego polaczenia z przystankiem autobusowym

      ktory niby ma sluzyc do przesiadki na SKM. problem ze z przystanku trzeba isc naokolo do wejsc do tunelu. Ktos to optymalizowal, jak umiescic przystanek, zeby do wejsc byo jak najdalej?

      • 0 0

    • Normalny facet bierze walizkę do rąk,

      nawet jeśli ta walizka ma kółka. Dla mnie faceci z walizkami na kółkach są zniewieściali. Gardzę takimi osobnikami. Oczywiście pomijam tych którzy nie mogą dźwigać (zaawansowany wiek, chory kręgosłup itp)

      • 2 0

    • Przecież jest rampa. (4)

      A wylewać to sobie możesz beton, a nie cement.

      • 21 7

      • (1)

        A gdzie jest ta rampa na zdjęciu widać tylko schody

        • 2 3

        • rampa pa pam

          • 2 0

      • beton z cementu

        a rampy nie ma na zdjęciach (np. nr 2)

        • 4 1

      • Ale nie ma zjazdu dla rowerów!

        • 5 12

    • (1)

      Zanim napiszesz głupotę sprawdź dwa razy

      • 3 1

      • Sprawdziłem. I co dalej?

        • 1 0

    • (2)

      Stefan dziecko, zamiast trollować to idź ty lepiej do szkoły. Jakbyś śledził co się dzieje w mieście i dokładnie czytał i oglądał zdjęcia to byś wiedział, że rampy są. Ale po co czytać, nie? Łatwiej kogoś błotem obrzucić, każdy pretekst dobry...

      • 17 3

      • Przecież dla rowerów w tym mieście zrobią wszystko. Chodnik może być dziurawy, może nie być przejść dla pieszych, ale ścieżki i zjazdy muszą być.

        • 3 1

      • Wandziu przejedz sie po miastach w Europie ale i w Polsce i porownaj podobne wezly- jakie rozwiazania i udogodnienia sie stosuje i jak dziadowsko i topornie wyglada to co odwalili w centrum Gdanska. Zasciankowosc i deweloperofilia panow b. i a. oraz glebokie zakorzenienie w komunie firny co to wszystko projektowala oraz brak wymagan i rozliczen przez lokalne media ktore robia dobra mine do zlej gry, spowodowaly ze mamy koszmar na przeciwko traktu krolewskiego. Wydawalo sie ze projekty typu city forum nie maja prawa sie w Gfansku powtorzyc. A tu jarmark na poziomie powiatowego miasteczka. W Starogardzie galeria neptun nie ustepuje architektura...

        • 16 10

  • Wiata paskudna

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane