• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

O 100 proc. drożeją bilety na miejskie tramwaje wodne

Katarzyna Moritz
28 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Miejskie tramwaje wodne (na pierwszym planie) wystartują 1 maja, jednak za bilet trzeba będzie zapłacić nie 10, a 20 zł. Miejskie tramwaje wodne (na pierwszym planie) wystartują 1 maja, jednak za bilet trzeba będzie zapłacić nie 10, a 20 zł.

Mimo że ubiegłoroczne rejsy miejskimi tramwajami wodnymi po Wiśle do Brzeźna i na Wyspę Sobieszewską cieszyły się rekordowym powodzeniem i skorzystało z nich ponad 65 tys. osób, to okazuje się, że Gdańsk dołożył prawie 1,9 mln zł do ich funkcjonowania. W związku z tym od tego sezonu ceny biletów wzrosną z 10 do 20 zł za kurs.



Z rejsów na liniach tramwaju wodnego F5 (Brzeźno) i F6 (Sobieszewo) skorzystało w 2018 r. aż 65 627 pasażerów. Na pokładach wszystkich jednostek przewieziono też 2451 rowerów. Dla porównania: w roku 2012 (start programu) pasażerów było 11 375, a rowerów jedynie 270.

Nie zmienia to jednak faktu, że koszty funkcjonowania tramwaju wodnego w 2018 roku wyniosły 2,3 mln zł, a dochody ze sprzedaży biletów wyniosły jedynie 451 tys. zł. W konsekwencji wskaźnik pokrycia kosztów funkcjonowania tramwaju wodnego wpływami ze sprzedaży biletów wyniósł jedynie 19 proc.

Będzie podwyżka, ale nie zmniejszy się liczba pasażerów?



W związku z tym od tego sezonu planuje się 100-proc. podwyżkę cen biletów za jeden rejs z 10 do 20 zł za bilet normalny i z 5 do 10 zł za ulgowy. Cena za przewóz roweru nie ulegnie zmianie i będzie nadal wynosić 5 zł.

- Według prognoz wzrost cen biletów za przejazd tramwajem wodnym do 20 zł - za bilet normalny i do 10 zł - za bilet ulgowy nie spowoduje istotnego spadku liczby pasażerów, a umożliwi równocześnie zmniejszenie dopłaty z budżetu miasta Gdańska do kosztów funkcjonowania tramwaju wodnego z 1 875 729,73 zł do 1 448 845,83 zł - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały dotyczącej podwyżki.
Miasto jednak planuje nieco zrekompensować tę podwyżkę mieszkańcom i wprowadzić dodatkowe usprawnienia dla posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca, którzy raz w roku będą mogli skorzystać z bezpłatnego rejsu miejskim tramwajem wodnym.

Miejski tramwaj coraz bardziej popularny



Przypomnijmy: do 2017 r. tramwaj wodny działał w ramach realizowanego przez Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Budowa dziesięciu przystanków oraz trzech przystani w 2012 r. kosztowała ok. 37 mln zł, z czego 17 mln zł stanowiło wsparcie Unii Europejskiej. Poza budową przystanków, zgodnie z założeniami, same statki, funkcjonujące na liniach F5 i F6, należały do wyłonionego w przetargu przewoźnika, czyli Żeglugi Gdańskiej.

W 2018 r., po zakończeniu programu ożywienia dróg wodnych, zarówno w funkcjonowaniu tramwaju, jak i organizacji samych rejsów nieco się zmieniło, choć przewoźnik pozostał ten sam. W rozstrzygniętym w 2018 roku postępowaniu na kolejne trzy lata została nim Żegluga Gdańska, która za swoje usługi zażądała 7,35 mln zł.

Wprowadzono jednak udogodnienia, takie jak internetową sprzedaż biletów i małą gastronomię na pokładzie jednostek. Ponadto z  powodu minimalnej frekwencji pasażerów zmniejszono liczbę dotychczasowych przystanków na linii F6, co zdaniem ZTM "wpłynęło pozytywnie na szybkość realizacji rejsów i zadowolenie pasażerów".

Przewozy na liniach F5 i F6 od początku funkcjonowania:

  • 2012: 11 375 osób i 270 rowerów
  • 2013: 25 794 osób i 488 rowerów
  • 2014: 31 801 osób i 587 rowerów
  • 2015: 43 885 osób i 921 rowerów
  • 2016: 47 240 osób i 1225 rowerów
  • 2017: 48 367 osób i 1477 rowerów
  • 2018: 65 627 osób i 2 451 rowerów


Tramwaje F5 i F6 rozpoczynają sezon w majówkę



Na pierwsze rejsy tramwajem wodnym będzie można się wybrać 1 maja, sezon trwać będzie do 30 września.

Linie tramwaju wodnego obsługiwane będą, podobnie jak w latach poprzednich, przez dwa statki pasażerskie Żeglugi Gdańskiej: "Sonica" i "Sonica I". Mają one możliwość jednorazowego przewozu 50 osób i pięciu rowerów. Ponadto, w okresie wakacji szkolnych na linii F6 do Sobieszewa pływać będzie duży statek "Elżbieta", mogący jednorazowo pomieścić do 140 osób i 10 rowerów.

Do wyboru są dwie trasy:

Linia F5:   Żabi Kruk - Westerplatte - Brzeźno
            Brzeźno - Westerplatte - Żabi Kruk

Przystanki: Żabi Kruk - Zielony Most - Targ Rybny- Wiosny Ludów - Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Westerplatte - Nowy Port Latarnia Morska - Brzeźno.

Linia F6:  Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Sobieszewo
           Sobieszewo - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Targ Rybny

Przystanki: Targ Rybny - Wiosny Ludów - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Sobieszewo.

Nie opublikowano jeszcze na stronie ZTM szczegółowego rozkładu jazdy, wiadomo natomiast, że obie linie od maja do czerwca będą kursować jedynie w weekendy, święta oraz wyznaczone dni (sześć rejsów dziennie), a w okresie wakacyjnym odbywać się będzie 12 rejsów dziennie w godz. od 9 do 20.

Rejsy na Hel też będą droższe



Katamarany z Gdańska do Helu wypłyną w pierwsze rejsy 26 kwietnia, a z Gdyni 25 kwietnia. Katamarany z Gdańska do Helu wypłyną w pierwsze rejsy 26 kwietnia, a z Gdyni 25 kwietnia.
Nieco wcześniej sezon planuje rozpocząć prywatny przewoźnik - Żegluga Gdańska. Ze względu na rosnące koszty utrzymania zaplanował on podwyżkę - jednak nie o 100, a tylko o 12,5 proc.

Bilety normalne z 40 zł drożeją do 45 zł, ulgowe z 30 do 35 zł, cena przewozu roweru pozostaje bez zmian - 10 zł.

W tym roku nowością mają być rejsy z Gdańska przez Sopot na Hel - startują już 26 kwietnia i będą odbywały się codziennie (z wyjątkiem 27 i 28 kwietnia oraz weekendów) do 14 czerwca.

Rejsy z Gdańska na Hel startują 27 kwietnia. Do 14 czerwca będą się odbywać tylko w weekendy oraz w dniach 1 do 5 maja. Od 17 czerwca do 1 września włącznie kursy będą odbywały się codziennie.

Rejsy z Gdyni do Helu rozpoczną się 25 kwietnia i potrwają do 30 września i będą odbywać się codziennie.

Przewoźnik ma też oferty na inne rejsy jak zwiedzanie portu czy na Westerplatte - szczegóły i rozkłady jazdy na stronie Żeglugi Gdańskiej.

Materiał archiwalny.

Opinie (441) ponad 20 zablokowanych

  • Na remont Danuty zbierają? Czy na mandaty dla kapitana

    Od kładki?

    • 16 4

  • Rządy PO... (2)

    Najpierw Wa-wa, potem Łodź, a teraz Gdańsk...macie swoich wybrańców, i ich obietnice... brawo matołki

    • 46 15

    • Emigruj do Zamościa!

      • 6 5

    • Nie AH tylko cienki Pisuar

      • 0 0

  • I bardzo dobrze. Kogo stać to płynie. A że w Polsce teraz rozdawnictwo pełną parą,

    To i chętnych będzie bardzo dużo. A dlaczego? Bo ci co mają kasę rozdaną z podatków ciężko pracujących ludzi najczęściej siedzą w domach i nie mają co robić oprócz wydawania tejże za nic rozdanej kasy (no jedyna praca jaką wykonali, to najczęściej kilka krzyżyków na kartach wyborczych). Tak więc statki będą pełne. Brawo!

    • 18 10

  • Liczcie ile atrakcja przyciągnie i zatrzyma turystów. Może zostaną jeden dzień dłużej, albo przyjadą po raz drugi na dłuższy (3)

    Ile pośrednio Gdańsk i jego mieszkańcy na tym zarabiają? I ile przy okazji turyści zostawią kasy. Kasę nie liczy się w ten sposób, za takie atrakcje. Liczy się synergia.

    Dla mnie powinien być nawet jeden bezpłatny najtańszy bilet dla turystów, aby przyciągnąć ludzi do atrakcji morskich. Chyba, że ma być właśnie przeciwnie !?
    Dorzucić połowę do biletu za 100 zł to dużo, ale dorzucić połowę do biletu za 10 zł, to już niewiele. Tutaj dorzucą tylko Gdańszczanom, którzy i tak wrócą do domu itd. Dziwne. Chodzi tylko o kupowanie głosów i mieszkanek ?

    • 9 2

    • Gdańsk nic nie zarabia na turystach. (2)

      Zarabiają linie lotnicze , hotele , knajpy , kwatery na wynajem.

      • 3 3

      • Gdańsk to nie tylko spółka para-prywatna władz...

        W sumie, możliwe, że jednak tak rządzący myślą o Gdańsku i firmach od niego zależnych.
        Gdańsk, to gdańszczanie posiadający jakieś zasoby na terenach Gdańska i czasem też poza nim. Często zarabiających też w tym mieście i czasem też na turystach.
        Ile od gdańszczan, którzy zarabiają na turystach dostaje Gdańsk i ile ci gdańszczanie itd. Kiedyś Gdańsk był miastem portowym, później turystycznym hmm a teraz?

        • 4 0

      • A podatki które płacą te "linie lotnicze , hotele , knajpy , kwatery pod wynajem"?

        • 3 1

  • Dutkiewicz rządzi (4)

    Hehe

    • 29 13

    • Czekam na program Tramwaj Wodny PLUS. (2)

      • 2 6

      • spoko, jeszcze troche i schetinio shrek oglosi to wszem i wobec

        • 1 1

      • Linia Gdańsk < - > Słupsk

        już w planach i marzeniach... eh

        • 0 0

    • nawet baranie nazwiska poprawnie nie umiesz napisać a sie wymądrzasz

      • 0 4

  • Ilość pasażerów spadnie (3)

    Ilość pasażerów spadnie, linie uzna się za nierentowne i się je zamknie i po kłopocie.

    • 27 7

    • (2)

      Już są nierentowne, naucz się czytać

      • 4 1

      • Po co czytać, lepiej napisać coś głupiego...

        • 3 2

      • Są dofinansowane i z założenia były nierentowane. Nauczy się myśleć.

        To czy będzie to rentowne czy nie, dopiero się okaże. Można zrobić bilet za 50 zł... i też może nadal być nierentowne. Spadnie liczba osób i to wystarczy, aby zamknąć linię.
        Całe ZTM jest dofinansowane w Gdańsku.

        • 6 1

  • Chcecie mieć swoje 500+ to wszystko będzie drożeć bo trzeba to oddać w podatkach... (1)

    Półgłówki tego niestety nie rozumieją...

    • 30 13

    • I dalej będą głosować na PISuarów bo przecież dają 500+.

      • 6 6

  • To ma sens!

    Na pewno skorzystam!

    • 5 7

  • Co przynosi radość

    przynosi przeciętnemu obywatelowi brak środków. A tam gdzie garstka czerpie ECS, Stadion to jest kasa.

    • 10 4

  • Dokładają a wystarczy wieksze jednostki załatwić. (3)

    Znów będzie kilka artykułów o tym że wiecej chętnych było niż miejsc. Co roku to samo.

    • 21 1

    • To "załatw" specjalisto. (2)

      • 1 3

      • Nie ja biorę za to niemałą wypłatę więc nie ten adres (1)

        • 3 0

        • A myślisz, że większe jednostki to sobie stoją i czekają w każdym porcie? Widać masz dużą wiedzę na ten temat. Chętnie się dowiem czegoś nowego.

          • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane