• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

OLT Express zaczyna działać jak tania linia

Michał Stąporek
26 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 16:23 (26 lipca 2012)
Samolot OLT Express na lotnisku w Gdańsku. Samolot OLT Express na lotnisku w Gdańsku.

Wszyscy chcemy latać po Polsce w rozsądnych cenach. Takie loty dotąd zapewniała m.in. linia OLT Express. Po czterech miesiącach działania wprowadza jednak zmiany w ofercie, by przetrwać i pozostać na rynku.



Aktualizacja, godz. 16.23 Na stronie OLT Express pojawiła się taka informacja:

"Informujemy, że w dniu dzisiejszym wszystkie połączenia wykonywane samolotami ATR zostały odwołane. Za wszystkie niedogodności serdecznie Państwa przepraszamy".

Jeszcze dzień wcześniej linie informowały, że loty obsługiwane samolotami ATR znikają z siatki połączeń od 11 sierpnia. Tymczasem już dziś na trasy nie wyleciały samolot z Katowic do Rzeszowa i Gdańska. Pasażerowie musieli skorzystać z komunikacji autobusowej. Inne loty, do których nie doszło: ze Szczecina do Katowic, z Poznania do Katowic, z Krakowa do Szczecina i z Krakowa do Poznania.

Portal pasazer.com poinformował, że samolot ATR, z którego na zasadzie leasingu korzystał OLT, odleciał do Kopenhagi, gdzie jest siedziba jego właściciela. Drugie z samolotów miał zostać przebazowany do Madrytu.

***


Amerykański ekonomista Milton Friedman powiedział kiedyś, że "nie ma darmowych obiadów", bo tak naprawdę zawsze ktoś musi zapłacić za posiłek, nawet jeśli nie ten, kto go ostatecznie zje. Podobnie jest z tanimi liniami lotniczymi: by część pasażerów mogła kupić bilet za symbolicznego funta, euro czy złotówkę, ktoś musi za to zapłacić. Oczywiście inni pasażerowie: albo kupujący znacznie droższe bilety, albo płacący za każdą usługę, która w zwykłych liniach jest darmowa. I większość tanich linii lotniczych tak właśnie robi. Ale nie OLT Express. Przynajmniej dotychczas.

W czerwcu linie OLT Express zaprosiły dziennikarzy na lot nad Trójmiastem. Ile to kosztowało? Samo paliwo ok. 10,5 tys. zł. Na to składa się ok. 2100 litrów paliwa, co daje ok. 7,5 tys. zł plus ok. 3 tys. zł akcyzy. Nie licząc opłat dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz opłaty dla lotniska.

Zobacz także: OLT Express poinformował o swoich wynikach. Zobacz ilu przewiózł pasażerów i jakie zmiany planuje (PDF)

Za dużo tanich biletów

Żeby móc reklamować "loty za 1 funta", tanie linie mają w swojej ofercie takie bilety, lecz zwykle maksymalnie kilka sztuk na każdy lot. Choć ich kupno graniczy z cudem (i wymaga bardzo wczesnego zaplanowania podróży), to teoretycznie są dostępne. Czy to uczciwe? OLT Express był znacznie uczciwszy, gdy ogłaszał, że w każdym samolocie połowa miejsc jest do kupienia za 99 zł. Tyle tylko, że właśnie się z tego wycofuje i redukuje liczbę najtańszych biletów do 30-45 miejsc w każdym samolocie.

Z jakich liini lotniczych najczęściej korzystasz?

Zapomnij o darmowej kanapce

Na swojej stronie internetowej linia chwali się - i słusznie - udogodnieniami dla pasażerów. Dla osób do 18 roku życia bilety są o 50 proc. tańsze, odprawa na lotnisku nic nie kosztuje, podobnie jak płatność kartą kredytową i nadanie jednej sztuki bagażu do 16 kg. To bardzo korzystne warunki, bo inne tanie linie lotnicze (np. Ryanair i Wizzair) każą sobie słono płacić za bagaż rejestrowy, płatność kartą i odprawę. Dodatkowo na pokładach ich samolotów wszystko jest płatne: napoje, jedzenie, a pasażerowie muszą wysłuchiwać informacji o loterii, w której mogą wziąć udział - oczywiście po wykupieniu losu. A w OLT? Dotąd pasażerowie otrzymywali od linii lotniczej kanapkę i napój. Teraz catering może ograniczyć się do podania wody.

Wypożyczalnia: tanio wynajmę niewygodne auto

Wiosną tego roku kierownictwo linii OLT ogłosiło, że latem lub jesienią ruszą wypożyczalnie samochodów dla klientów tej linii. W ich ofercie miały się znaleźć auta mini (60 zł za dzień) i renault clio (40 zł za dzień). To oferty znacznie niższe od rynkowych, bo wynajęcie najtańszego auta w Polsce nie kosztuje zwykle mniej niż ok. 100 zł za dzień. Do tego marka Mini, choć modna i otoczona pewną legendą, nie ma wiele wspólnego z solidnymi samochodami kombi, które zwykle wynajmuje się do podróży po odwiedzanym regionie lub kraju. Teraz, choć flota mini od kilku tygodni parkuje przed terminalem w Gdańsku, linia ogłosiła, że wycofuje się z pomysłu uruchomienia sieci wypożyczalni.

Zmiany, ale czy nie za późno

Jedynym działaniem OLT Express zgodnym z tym, do jakiego przyzwyczaiły nas tanie linie lotnicze, jest stosunkowo szybkie reagowanie na brak dochodowości i perspektyw niektórych tras. Dlatego linie właśnie ogłosiły, że likwidują 14 połączeń (w tym trzy z Trójmiasta), ograniczają częstotliwość trzech innych i ujednolicają swoją flotę (rezygnują z ATR-ów i pozostają przy Airbusach).

Czytaj więcej: OLT Express: mniej połączeń i kłopoty z licencją

Wszystkie te kroki są konsekwencją tego, że - jak właśnie ujawnił zarząd OLT Express - w okresie kwiecień - czerwiec spółka miała 47 mln zł przychodów, przy ok. 80 mln zł kosztów. Wychodzi na to, że każdego dnia do funkcjonowania linii spółka dokładała 330 tys. zł.

Czy ogłoszone właśnie decyzje sprawią, że linia poprawi swoją rentowność i uda jej się pozostać na rynku? Pożyjemy, zobaczymy. Pewne jest, że OLT skutecznie rozbudził apetyt Polaków na tanie podróżowanie samolotem po kraju i tego głodu nie będzie teraz łatwo zaspokoić.

Miejsca

Opinie (286) 1 zablokowana

  • Daj im Boże (19)

    żeby latali jak najdłużej, nawet za 199 bo jak mam znowu do Wawy dymać 5,5h pociągiem za 120 to dziękuję...

    • 343 7

    • o Polskim Busie słyszał? (17)

      jeździ 15x na dobę, w cenach od kilku do 45 zł za 5.5h podróży, z klimą i 220V pod wygodnym siedzeniem :) Rok temu spróbowałem i teraz kilka razy w m-cu jeźdżę PB, a PKP odtąd ani razu...

      • 31 10

      • co?

        pociagiem 5,5 godz???

        • 0 0

      • Pociąg Słoneczny (1)

        za 50 zł wygoda i bezpieczeństwo jakiemu żaden autokar nie dorówna

        • 3 1

        • tylko ze jest jeden na dobę

          tylko w lecie

          tylko wieczorem do Wawy rano z Wawy

          i generalnie mi nie pasuje



          choć cenię go bo mogę wozić rower



          już 50? zaczynali od 18 :-) szybko poszło, trzy lata... nadal maja permanentnie zablokowane s****ze?

          • 0 0

      • a słyszałeś że samolotem się leci 50min (5)

        i cena 99pln a nie 45

        • 4 1

        • ok, a wiesz (4)

          ... ile czasu trzeba mieć by dotrzeć na lotnisko i się odprawić, potem znowu dojechać do centrum?

          • 5 1

          • (2)

            no ile? ja potrzebuje 15 minut, jestem na lotnisku 45 przed wylotem, czyli godzine przed, pozniej lot 45 minut nie odbieram bagazu, bo mam podreczny, z lotniska do centrum wawki w ile dojade? 30 minut?wiec powiedzmy przy dobrych wiatrach w 1,5-2 h jestem ze wszystkich w wawce. PKP mi to zapewni? dodam, ze jestem taniej, nie umeczona, nie styrana i na spotkaniu biznesowym nie wygladam jakby mnie wydymalo stado orangutanow tylko wygladam jak czlowiek, wypoczeta, w formie. Pozniej tak samo dogodny powrot i wieczor spedzony z rodzina...bezcenne. Jeszcze jakies argumenty na korzysz PB czy PKP?

            • 8 3

            • A kto cie dyma jak mnie nima? (1)

              • 3 1

              • Dymalska

                • 0 0

          • Na pewno nie 6h :))

            • 3 1

      • (6)

        Polski Bus jest opcją ciekawą, póki pociągi "jeżdżą". Ale gdy czas przejazdu zejdzie do (i tak żałosnych!) 4h, wówczas pociąg (niezależny od korków, pozwalający rozprostować nogi w każdej chwili, i wyposażony w całkiem niezły Wars) stanie się opcją lepszą. Dla tych natomiast, którzy cenią swój czas, samolot na razie wciąż przebija wszystko.

        • 31 2

        • (4)

          jeśli pociąg będzie jeździł do W-wy 4 godziny, ale nadal będzie to szumnie zwany express o wagonach standardu TLK, czyli bez klimy, to ja dziękuję, osobiście nie lubię jak przy w pełni otwartym oknie huczy tak, że głowa boli i wiatr miota gazetą, że ciężko w spokoju posiedzieć i poczytać.

          • 12 2

          • recenzja Polskiego Biustu (3)

            Polski bus tez ewoluuje, kazdy stały klient to widzi:
            podrożał (cena popularnosci)
            w jego Astromegach ograniczyli wielkosc bagazu
            (bo tylny duzy bagaznik obsluga ma na swoje graty, chyba wozą słonia)
            w tychż Astromegach jest stewardessa, kawa, rogal, lody
            (nie ma powodow, by nie dodac dodatkowo platnych innych rzeczy)
            wifi zdycha gdy ludzi juz polowa, za duzo chętnych loguje
            (na początku działał zawsze ostatnio nie dziala prawie nigdy, jakie to typowo polskie, ale w tańszych pociągach wifi nie ma, a w droższych też nie na 100%)

            niektóre zmiany na lepsze (więcej kursów, większe busy) ale wiele na gorsze (drożej, nie ma wifi, ograniczenia bagażu, fizyczne a nie regulaminowe)

            w sumie, zrobiło się miejsce na konkurencje. teraz powinni tu zaczęć panoszyć się Ruski (KalinBus?) lub Chińczycy. albo nasze busiki, jak te na Hel. nim wejdzie konkurencja na tory, busy są niezłym poletkiem doświadczalnym...

            • 4 2

            • typowo polskie? (1)

              co jest typowo polskie? że jak więcej ludzi korzysta z łącza to użytkownikom net działa "wolniej"? gdzie indziej są inne prawa fizyki i im więcej ludzi korzysta tym szybszy jest internet?

              Polski Bus to firma irlandzka więc może typowo irlandzkie?:)

              Ja tam wolę pociąg słneczny wygodniejszy i za 50 zł ładniejsze widoki niż przy szosach:D

              • 7 2

              • masz rację, napisałem nieprecyzyjnie i pewnie dlatego mnie nie zrozumiałeś.

                Nie dziłanie wifi W OGÓLE (w 2ch na 5ciu ostatnich moich jazd)

                a nie np. mulenie z powodu nadmiernego obciążenia,

                wynika z tego, że obsłudze nie umie, albo chce się go włączyć,

                albo zresetować, czy co tam. Kierowca ani pisuardesa nie są chętni albo nie umieją się tym zajmować. Pewnie ich rozliczają za odjazd i dojazd, ale to prowadzi do spadku jakości usługi, to właśnie jest badziewne.



                To ten sam objaw, który powoduje, że pociągi jeżdżą z niesprawnymi s****zami, ze autobusy wożą dzieci na kolonie mimo nienaprawionej awarii hamulców. Badziewiactwo, powodujace, że póki bus jest w stanie jechać, pojedzie, a "drobne usterki" nie psuja samopoczucia pracownikom.



                Brak Wifi w PB jest mimo tego, że opłatę za internet firma i tak ponosi. To właśnie jest typowo polskie badziewie, nasz rodzaj sabotażu swej firmy przez pracowników. Inna rzecz, ostatnio jakaś łajza zatkała s****z. Ani stewadresa ani kierowca nie uważali, że to ich problem, nawet tam nie zaglądnęli, mimo "uniżonych próśb". (Gdy pływam jako skiper na jachtach, jak mi załogant zatka s****z podpaską, mimo ze na początku każdego uczulam, uczę, szkolę, to ja próbuję naprawiać to WC, bo choć w kontrakcie tego nie mam, to jakość zycia się przez tę awarię na jachcie znacznie obniża. Tez nie jestem hydraulikiem, ale załoganci tym bardziej.)



                Swoją drogą Wifi polskiego biusta działa na sieci Orange. Jak bym ja wybierał sieć, wybrał bym innego prowajdera, by miec choćby słabsze łącze, ale zawsze, w mazurskim lesie też. I żeby nie było że kogoś reklamuję, sam mam modem Playa, tez się nie nadaje, bo play chodzi szybko, ale głównie w dużym mieście.

                • 6 2

            • nie to, że cena popularności. Oni mają plan marketingowy na 2 lata chyba założony, potem skoczą ceny jeszcze bardziej. Nikt do interesu dokładać nie będzie... W innych krajach się sprawdziło, u nas też się sprawdzi.

              • 2 1

        • Niestety wydaje Mi sie

          że w momencie skrócenia czasu poróży PKP podniesie ceny biletów. A PB bedzie alternatywą dla osób które chca jechac taniej a nie koniecznie wygodniej.

          • 2 2

      • 199 zł to też loty bez zysku

        • 6 6

    • wlasnie padli

      • 0 0

  • Mam nadzieje że ta śmieszna linia niedlugo padnie,wy polaki poprostu nie zaslugujecie na loty samolotem (2)

    bo kraj jest za maly.odleglości zbyt male , w takich krajach jak wasz to tylko kolej

    • 1 9

    • a ty skąd? San Marino republic? (1)

      • 1 0

      • Pewnie z czegoś większego.

        Stawiam na Kazachstan, tam odległości są spore, nie to co u nas.

        • 0 0

  • Następne bedzie AMBER GOLD...

    zakładam się o każde pieniądze. teraz trwa wyprowadzanie kapitału.....lokat juz pewnie nie chca realizować......naiwni i chciwi wszystko stracą

    • 1 0

  • Brawo dla OLT (5)

    Wreszcie ktoś zabrał się za konkurowanie z dziadami z LOTu. Trzymam kciuki za OLT!

    • 236 7

    • ja tez trzymalam, ale padli, zawiesili dzialalnosc

      • 1 0

    • wszyscy za nich trzymamy kciuki (1)

      mocno mocno

      oby prawa rynku i urzędowe sępy
      nie zgnoiły ich

      • 4 1

      • ja tez trzymam mocno, ale obawiam sie, ze dlugo nie polataja. Daje im gora 1.5 roku. Ale dobre i to, bo co namieszaja to tylko na korzysc pasazera

        • 1 1

    • Dopiero teraz zauwazyłem że OLT to kombinacja LOT. Dzieki!

      • 5 2

    • Konkurowanie z dopłacaniem 330 tyz zł dziennie???

      Ja tu nie widzę biznesu

      • 6 5

  • OLT już nie poleci (1)

    Wszystkie loty odwołane i sprzedaż biletów również:) wałek roku poprostu.
    linia była na rynku 3 miesiące jakby wsadzili w to 63 milony dolarów to by nie upadli po 3 miesiacach.Na Balicach nie płacą opłat lotniskowych od dawna.
    Zaraz pewnie wyjdzie więcej smaczków.Myślę że Pana Plichty już nie ma w kraju :)

    • 2 0

    • olt już nie poleci

      a strona internetowa już nie działa....
      na fakturę czekałem 2 miesiące :) bagaż zniszczony przez nich reklamacja trwa już 2 miesiące i pewnie mogę zapomnieć....w sumie to walizka i parę ubrań.
      szkoda mi ludzi którzy utopili kasę w złocie :(
      ale KNF informował od dawna żeby uważać

      • 1 0

  • Był sobie OLT

    Już w ogóle nie lata:

    • 0 0

  • Nie prawda

    " wprowadza jednak zmiany w ofercie, by przetrwać i pozostać na rynku." - drogi redaktorze to nie jest prawda. Przyczyna leży zupełnie gdzie indziej -> poczytaj o Amber Gold.pozdr.

    • 1 0

  • (1)

    miałam lecieć jutro o 7 rano do Łodzi, zadzwonili do mnie dzisiaj ok. 20:00 z informacja o odwołanym locie ( i powrotnym) i albo zwrot pieniędzy lub polecę sobie np. do Warszawy, na moje pytanie a z Warszawy do Łodzi co Państwo oferują nastała cisza, a na pytanie kiedy dostanę zwrot pieniędzi - pani nie wiedziała nic - dziekuje OLT za zmarnowany urlop

    • 2 0

    • przynajmniej zadzwonili

      • 0 0

  • koniec z olt juz oficjalnie

    • 2 0

  • jakoś te wydarzenia dziwnie się zbiegają z prywatyzacją LOTu...

    nagonka medialna na OLT doprowadzi do jego upadku, a w konsekwencji będzie można sprzedać drożej LOT, czy nawet w ogóle sprzedać. Bo na razie trupa państwowego nikt nie chciał kupić. A konkurencja z OLT na pewno w tym nie pomagała..

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane