• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ORP Ślązak został zwodowany po 14 latach budowy

Robert Kiewlicz
2 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Wodowanie ORP Ślązak: lepiej późno, niż wcale.

Tempo, w jakim winda spuszczała ORP "Ślązak" na wodę przy nabrzeżu Stoczni Marynarki Wojennej, dobrze symbolizuje historię budowy okrętu, który został zwodowany w 14 lat po rozpoczęciu prac.



Czy decyzja w sprawie przebudowy "Gawrona" na "Ślązaka" była słuszna?

Matką chrzestną nowego okrętu MW RP została Maria Waga, wdowa po byłym dowódcy Marynarki Wojennej RP admirale Romualdzie Wadze. Podczas wodowania Waga wypowiedziała formułę "Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię stoczniowca i polskiego marynarza, nadaje ci imię Ślązak" i rozbiła o burtę butelkę szampana.

Nazwa nowego okrętu nawiązuje do czterech historycznych okrętów służących w polskiej marynarce. Najlepiej znany był "Ślązak", który służył jako brytyjski niszczyciel eskortowy i brał udział w Bitwie o Atlantyk oraz uczestniczył w lądowaniu w Normandii.

Czytaj też: Ślązak przeszedł pomyślnie pierwsze próby

- To ważny dzień dla stoczni i dla polskiej Marynarki Wojennej. Dzisiaj zwodowany został pierwszy od ok. 20 lat nowy okręt - mówił Zenon Śmietana, dyrektor zarządzający Stoczni Marynarki Wojennej. - Miał on długą i burzliwą historię, podobnie jak nasza stocznia. Dzisiaj nasz zakład w upadłości likwidacyjnej poprawił jednak znacznie płynność finansową i jest gotowy do zmiany swojej sytuacji formalno-prawnej oraz budowy kolejnych okrętów.

W uroczystości, która odbywała się w palącym słońcu, brał udział także wicepremier i minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak. W swoim przemówieniu nawiązał do tego, że patrolowiec "Ślązak" miał początkowo być korwetą "Gawron".

- Nazwę zmieniliśmy z pechowego ptaka na "Ślązak", co odpędziło od niego widmo niepowodzenia projektu - zaznaczył i dodał: - Rozbudowa Marynarki Wojennej RP to potrzeba naszych czasów, szczególnie w kontekście tego co dzieje się za naszą wschodnią granicą. Teraz okręt trzeba wyposażyć i przeszkolić załogę. Przewidujemy, że pod koniec 2016 roku wejdzie on normalnie do służby.

Więcej: Nie tylko Ślązak. Na co jeszcze liczy Marynarka Wojenna

Historia budowy Gawrona - Ślązaka

W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu "Gawron". Budowa okrętu trwała bardzo powoli, a główną przyczyną był brak pieniędzy. Dlatego w lutym 2012 roku projekt został oficjalnie zarzucony. Zdecydowano jednak, że prawie gotowy kadłub niedoszłego "Gawrona" będzie podstawą do budowy "Ślązaka", tylko, że nie będzie to już dobrze uzbrojona korweta, lecz lżej wyposażony patrolowiec. Na dokończenie okrętu jako korwety potrzebny byłby jeszcze ponad miliard złotych.

Początkowo całkowity koszt budowy prototypu korwety "Gawron", wraz z niezbędnym wyposażeniem, określono na poziomie 1,4 mld zł. Kwota ta nie obejmowała kosztów pozyskania amunicji (rakiet i torped). Koszt jednostki ognia tego typu okrętu wynosi około 250 mln zł.

Po dokonaniu zmian już jako patrolowiec, "Ślązak" kosztował dotychczas ok. 300 mln euro. Główne parametry techniczne ORP "Ślązak" to: długość całkowita - 95,20 m, szerokość - 13,30 m, zanurzenie - 3,30 m, wyporność pełna - 2150 t, maksymalna prędkość - 30 węzłów, autonomiczność - 30 dni. Obecnie załoga okrętu liczy 20 osób, docelowo na pokładzie ma być 97 marynarzy i oficerów.

Miejsca

Opinie (149) 2 zablokowane

  • Porównanie

    Więcej admirałów jak okrętów

    • 11 0

  • Podobno Niesiołowski z szcz*wiem przyjechał

    ?

    • 4 1

  • 14 lat, a jak z bicza strzelił..

    • 4 0

  • kajak

    Jaką wartość bojową on przedstawia za pieniądze które zostały wydane na jego budowę jedno działko dwa KM .Za pieniądze wydane na kajak można było kupić i wyposażyć pułk piechoty zmotoryzowanej .Bałtyk dzisiaj nie jest morzem które sprawia problemy agresorów . Jaki jest czas przelotu śmigłowca MI 24 na najdłuższym odcinku morza ? Porównaj wartość bojową kajaka i MI24 Po wizycie skopanej na Śląsku propaganda POtworow politycznych chce zdobyć głosy. Jaki kraj takie OKRETY

    • 5 1

  • "Pzzed nami kolejne wodowania" w takm tempie i przy takich kosztach jest to najdroższa motorówka świata to ja bardzo dziękuję za takie wodowania w rym czasie ruskie by zrobili 50 takich statków a nie 1 tak samo inne kraje więc błagam weź wstydu oszczędź. PO pakować mandżo i zabierać cały sejm ze sobą PO PIS PSL SLD PAlikoty WON ! Petru i Kukoliza też od razu zabierać bo to banda błaznów

    • 6 1

  • Polskie stocznie wojenne to rekordzistki.

    Budują najdłużej i najdrożej na świecie.

    • 4 1

  • ten cały statek....

    to jak tirem wozić skrzynkę piwa

    wszyscy w branży wiedzą, że słowo kompromitacja to bardzo mało powiedziane w całej tej sprawie ale jednak ktoś kazał zamontować na nim sikawkę i zwodować...

    teraz może jedynie pokręcić się po zatoce aby ruscy mogli poćwiczyć symulację ataku, a jak dojdzie do wojny to będzie to pierwsza zatopiona jednostka bo ma wartość bojowa policyjnej motorówki

    kur...a jak ktoś mógł się pod tym podpisać...

    • 8 0

  • Ślazak a Polska (1)

    Polska będzie tak wyglądała jak budowa "Ślązaka " gdy P:iS z "Solidarnością " dojdą do władzy!.
    W latach budowy korwety w Stoczni rządziła "Solidarność" ,Rządy ,jej ulegały a pieniądze na budowę korwety były przejadane.
    Dlatego z KORWETY wyszła najdroższa motorówka świata a koszt budowy zwiekszyly się 3 -krotnie!
    Rzad się opamiętał i unowocześnianie MW zlecił dla GSR i Stoczni "Nauta " ale czy następne Rzady to uszanują ?czy wrócą do populistycznych haseł?.

    • 8 2

    • Niestey...

      No niestety się nie mogę zgodzić.
      Rząd się nie opamiętał zlecając budowę okrętów bojowych stoczniom, które w tym zakresie nie posiadają żadnego doświadczenia. Nauta i SMW są pogrążone w tarapatach finansowych i organizacyjno-kadrowych.
      Zlecenie budowy tak skomplikowanych jednostek tym podmiotom to przejaw braku kompetencji i decydowania kryteriami PR i politycznymi.
      Obok prywatne dobrze zorganizowane i zarządzane stocznie robią swoje bez pompowania w nie państwowego pieniądza i mogły by zrealizować ten program narażając ewentualnie interesy prywatnych właścicieli a nie pieniądze podatnika.
      Szczególnie, że była Stocznia Północna specjalizowała się od lat w budowie tej wielkości okrętów dla wielu krajów.
      Dzisiaj produkuje jednocześnie kilkanaście różnych i skomplikowanych statków nie biorąc od państwa ani grosza.

      • 4 0

  • Najłatwiej to krytykować (1)

    Specjalny sukces to może i nie jest 14 lat budowy, drogi jak cholera, na zewnątrz nie widać żadnego wyposażenia pokładowego. W wypowiedziach oficjeli można było usłyszeć trzeba jeszcze przeszkolić załogę Sugeruje ,że okręt jest już prawie gotowy, natomiast w relacji nie było ani jednej migawki z wewnątrz okrętu? Ciekawe jakim jest naprawdę stanie? Bo to co widać to niewiele widać. A tym co w środku to prawdopodobnie nie ma się czym chwalić. Jednak mimo to, aż tak surowo bym tego faktu nie oceniał. Najważniejsze, że mimo bryndzy ostatnich lat w przemyśle okrętowym ciągle istnieją fundamenty do jego odbudowania , ciągle ten potencjał jest. Wymaga to oczywiście wiele pracy , determinacji i zapewne jeszcze nie jednej porażki. Jednak warto, samym handlem, usługami i doradztwem to gospodarki się nie dźwignie. Żeby mieć szybko takie okręty lepiej było by zapewne kupić gotowe i prawdopodobnie byłyby lepsze. Tyle ,że wtedy już nigdy nie będziemy w stanie, jako kraj zbudować własnych. Bo ta resztka potencjału zostanie co najwyżej półkownikami w supermarketach. Tak więc drodzy komentatorzy, specjaliści od obronności, może nie plujcie dla samego plucia. Trochę zastanowienia i dystansu.

    • 3 4

    • To jest okręt wojenny z uzbrojeniem typu stealth. Nie widać go.

      • 0 1

  • ślązak

    14 lat trwało żeby zwodować jeden statek nic dziwnego że wszystkie stocznie padły na pysk

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane