• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Objazd Bramy Nizinnej nie powstanie. Miasto rozwiązało umowę

Maciej Korolczuk
8 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Objazd Bramy Nizinnej na razie nie powstanie. Objazd Bramy Nizinnej na razie nie powstanie.

Rosnące wymagania wojewódzkiego pomorskiego konserwatora zabytków dotyczące badań archeologicznych na trwającej od sierpnia 2020 r. budowie objazdu Bramy Nizinnej sprawiły, że miasto wstrzymało prace i rozwiązało umowę z wykonawcą. Droga mająca kosztować 16 mln zł - jeśli powstanie - to za kilka lat.



Decyzja konserwatora zabytków jest:

Objazd Bramy Nizinnej miał być nowym połączeniem drogowym między Orunią a Starym Przedmieściem i całkowicie wyprowadzić ruch samochodowy spod renesansowego zabytku.

Jego budowa po wielu perypetiach ruszyła w sierpniu ubiegłego roku i zakładała powstanie nowego fragmentu ulicy poprowadzonego po nowym moście tuż obok bastionu Żubr.

Inwestycja miała kosztować budżet miasta 16 mln zł i oprócz samej drogi zakładała budowę miejsc postojowych i chodników.

W ramach tej kwoty przewidziano też renowację ceglanych murów dawnej bramy kolejowej, przebudowę sieci podziemnych (kanalizacji deszczowej, wodociągowej, oświetleniowej) oraz wykonanie małej architektury.

Sama nawierzchnia miała być wykonana z kostki kamiennej, a w jej posadzce zostać odwzorowany odmiennym kolorem i układem kostki przebieg dawnego toru kolejowego.

Czy Brama Nizinna w końcu doczeka się objazdu? Czy Brama Nizinna w końcu doczeka się objazdu?
Według zakładanego harmonogramu inwestycja powinna być już za półmetkiem, a jej ukończenie zaplanowano na koniec wakacji tego roku.

Przerwane prace, rozwiązana umowa



Niestety, jakiś czas temu prace stanęły. We wtorek władze miasta poinformowały, że umowa z wykonawcą została rozwiązana, a budowa nie zostanie dokończona.

- Zmusiły nas do tego rosnące i wciąż niesprecyzowane oczekiwania wojewódzkiego pomorskiego konserwatora zabytków co do konieczności przeprowadzenia kolejnych badań archeologicznych oraz trwającej procedury wpisania do rejestru zabytków dawnej Bramy Kolejowej dworca Brama Nizinna - mówi Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska. - Wspólnie z wykonawcą uznaliśmy, że nie możemy im sprostać ani też - bez narażenia obu stron na dodatkowe koszty - w nieskończoność czekać na decyzję konserwatora.
O decyzji wstrzymania robót i rozwiązania umowy z wykonawcą władze miasta poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. O decyzji wstrzymania robót i rozwiązania umowy z wykonawcą władze miasta poinformowały we wtorek na konferencji prasowej.
Jak tłumaczą urzędnicy, przed rozpisaniem i rozstrzygnięciem przetargu wojewódzki konserwator zabytków uczestniczył w konsultacjach i uzgadniał poszczególne etapy inwestycji. Mimo to - gdy prace już ruszyły - nadal zgłaszał konieczność kolejnych badań pozostałości po dawnej linii i bramie kolejowej, czym wydłużał procedurę i zwiększał koszty budowy.

Pismem z 17 lutego konserwator poinformował Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, że do czasu wpisu zabytku do Rejestru Zabytków wszelkie prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane i inne działania, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku, są zabronione.

Jak mówią urzędnicy, procedura wpisu zabytku do rejestru w tym przypadku może potrwać nawet 12 miesięcy, a to oznacza całkowity paraliż na budowie.

- Stanęliśmy wobec paradoksalnej sytuacji. Konserwator, chroniąc artefakty pod ziemią, swoją decyzją naraża na dalszą degradację samej Bramy Nizinnej, którą ten objazd miał chronić. Niestety, w najbliższej przyszłości droga nie powstanie, na czym poza samym zabytkiem ucierpią też mieszkańcy Oruni i Olszynki - dodaje Aleksandrowicz.
W najbliższych tygodniach miasto wspólnie z byłym już wykonawcą przeprowadzi inwentaryzację wykonanych prac i zabezpieczy teren. Z 16 mln zł zaplanowanych na całą inwestycję nieukończona budowa pochłonęła dotychczas ok. 10 proc. budżetu. Reszta wróci do budżetu miasta i zostanie przeznaczona na inne inwestycje.

Tędy miała przebiegać nowa droga, która miała odciążyć ruch odbywający się przez Bramę Nizinną. Tędy miała przebiegać nowa droga, która miała odciążyć ruch odbywający się przez Bramę Nizinną.

Opinie (239) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Budowa objazdu nizinnej bramy

    Drogie władze Gdańska. Kiedy objazd nizinnej bramy? Macie z głowy Kaczora więc bierzcie się do roboty, cenny zabyte niszczeje przez Waszą nieudolność.

    • 0 0

  • A o tym, jakie stanowisko w sprawie ma konserwator to już nie łaska wspomnieć?

    • 0 0

  • gdyby był na urzędzie, gdy budowano Forum Gdańsk (1)

    to by do dziś to paskudztwo nie powstało. To by było ok. Ale takie rzeczy? Brama Nizinna będzie dalej niszczała, ale za to będzie wspaniały, koślawy, głośny, śliski i niewygodny bruk na ulicach Śródmieścia. Wspaniale. Rowery i hulajnogi tylko na chodnikach. Będzie niezłe zoo.

    • 27 15

    • Nizinna lepiej przeżyje samochody, niż Brama Kolejowa. Ale co, jeden zabytek lepszy, a drugi gorszy, to zburzyć?

      • 0 0

  • Po raz kolejny konserwator "ekspertem" od wszystkiego (1)

    Lenistwo i chaos jaki panuje tam niech świadczy że nawet rzecznik prasowy pracujący tam kilkanaście lat zrezygnował z pracy u Pana konserwatora.

    • 88 32

    • Od wszystkiego? Ma być ekspertem od zabytków i nimi się właśnie zajmuje xD Lepiej się znasz na fortyfikacjach, hę?

      • 0 0

  • (6)

    Zanim zrobią drogę brama padnie

    • 79 8

    • Deweloper rozpacza (4)

      Miał mieć piękną nową drogę do inwestycji ;(

      • 11 17

      • A komu potrzebna jakaś nowa droga? (2)

        Jest świetny dojazd od strony Toruńskiej i Łąkowej.
        Tylko tej pięknej, starej bramy szkoda, bo tamtędy też będzie można dojechać...
        I szacunek dla miasta, bo próbowało zrobić jej objazd.

        • 13 7

        • Objazd jednego zabytki przez drugi? Genialny pomysł!

          • 0 0

        • Strona

          Łąkowa ?sypie się pod autami 4,5 tony Toruńska wiecznie zakorkowana/ ogarnij się człowieku

          • 9 4

      • Droga

        OJ zaplaczę, Torunska 20 ton przez mosty warunkowy przejazd,Łąkowa sypie się przy autach 4,5 tony .Investkonfort ma problem,ale miasto wspomoże.

        • 1 4

    • Kolejowa owszem.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Decyzje konserwatora zabytków , nie tylko w tej kwestii są i**otyczne . Kosztem miasta i pieniędzy podatników , konserwator nabija swoje kieszenie . Należy skończyć z taką samowolką konserwatora zabytków . Nie każdy kamień , nie każdy fragment muru zasługuje na tak kosztowne badania .

    • 234 53

    • Samowolkę to odwalano przed jego kadencją, przypominam Forum.

      • 0 0

    • To korki on

      • 0 0

    • Strzok (1)

      Konserwator to człowiek o mentalności Macierewicza, wielkie ego, jeszcze większe kompleksy, a do tego totalna nieznajomość przepisów i zasad funkcjonowania administracji. Ten człiwiek nigdy nie powinien zajmować stanowiska w jakimkolwiek urzędzie. Sieje wokół siebie tylko chaos i niekompetencję.

      • 38 13

      • Samo się zawali i spoko

        • 0 0

    • A Ty posiadasz odpowiednie kwalifikacje do oceny, który fragment muru należy chronić, a który nie?

      • 1 2

    • Pewnie spodziewa się odnaleźć konny hufiec Krzyżaków.

      Buahahaha!!!

      • 2 0

    • (1)

      Super. Będzie kasa na uchodźców z Ukrainy.

      • 9 15

      • Dokładnie, dobrze się złożyło, tu się dużo bardziej przyda.

        • 0 1

    • (2)

      ej znów akcja jak z garażem przy urzędzie, no kto by się spodziewał że natrafia na mury? generalnie wina leży wyłącznie po stronie urzędników odpowiedzialnych za te budowę, powinni za to odpowiadac finanosowo

      • 7 18

      • (1)

        Nie kompromituj się krzoku

        • 12 4

        • przecież urzędnik

          nic nie może...

          Piszczyk?

          • 4 0

    • W pobliżu powstanie natomiast wieżowiec

      Z mikroklitkami

      • 7 8

  • Żenada

    Przecież to jest żenada co miasto wyprawia w tym temacie. Od początku dla ludzi mających pojęcie o archeologii i fortyfikacjach było oczywiste, że będzie problem. Konserwator jest od tego żeby chronić zabytki i zapobiegać takim akcjom, jakim nie zapobiegł miejski konserwator na Targu Siennym. Żenada. A widzę społeczeństwo łyka wszystko, co ekipa z urzędu powie. Brama Nizinna jest w dużo lepszym stanie niż Kolejowa! Ruch kołowy w tym rejonie najlepiej powinno się w ogóle przenieść w inne miejsce.

    • 0 0

  • Niesamowite.

    Tak jak przy tunelu na Narwickiej.Jedna organizacja publiczna którą utrzymujemy nie może dogadać się z drugą organizacja publiczna którą utrzymujemy w związku z czyn dodatkowo dorzucimy do tych wykonanych 10%.Pięknie!Wszyscy zadowoleni, kasa wydana, projekty przygotowane, sztab ludzi pracuje.

    • 0 0

  • Spór.

    A to jest tylko wojenka PO-PIS owska kto silniejszy to wygrywa.

    • 0 1

  • (2)

    Dla tego oszo...ma najważniejszy obiekt to straszydło z blachy i azbestu,czyli budynek LOT-u.

    • 14 7

    • Ty tak o tej "perełce" (1)

      • 9 0

      • Usuń ten cudzysłowów .

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane