• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Porażka (2)

    Zabierają się do budowy obwodnicy jak "pies do jeża" Budowa obwodnicy będzie wyglądała tak jak wyglądała budowa trasy "Kwiatkowskiego" w Gdyni.Taki sam czas budowy i za czym wybudują to będzie już wymagała kapitalnego remontu

    • 0 0

    • jestem z wami!!!!!!!!

      • 0 0

    • popieram

      zawsze dużo gadają i mało robią.

      • 0 0

  • Emmerson Evaluation North to oszuści!!!

    Proszę uważać na tą firmę! To nie są specjaliści/fachowcy od wyceny nieruchomości!

    • 0 0

  • Pierwsza na świecie obwdonica obwodnicy.

    GDDKiA - jest utrzymywana z naszych podatków i ma realizować zadania dla nas

    Jedyny cel tej obwodnicy to krok ku temu, by obecna obwodnica była autostrada płatną i dobra fucha dla kolesi.
    Dlatego wariat fioletowy został odrzucony przez GDDKiA.

    • 0 2

  • Totalna bzdura. Trasa ma przebiegać przez najbardziej rozwojowe tereny wokół Trójmiasta. Należy zbudować prawdziwą obwodnicę od Pruszcza do Wejherowa, zmodernizować obecną obwodnicę i dotychczasową sieć drogową.

    • 2 0

  • debilna inwestycja (5)

    Nie wiele odciazy to obwodnice, a pochlonie kupe szmalu. Zabieraja sie za nasze korki od d..py strony.

    Najpierw nalezaloby:
    - porobic porzadne zjazdy z obwodnicy (Witomino, Spacerowa, Owczarnia !)
    - poszerzyc obwodnice
    - przedluzyc droge Rozana z Gdyni do Sopotu a najlepiej dalej

    Po ch..j oni inwestuja tak w obrzerza ?

    • 5 1

    • re. po co (1)

      żeby tranzyt nie pchał się przez miasta

      • 0 0

      • eee

        przecież jak będzie obwodnica południowa - toi tak nie będzie. A wydolność obwodowej to kwestia zjazdów !!!

        • 0 0

    • po co ta inwestycja

      zacytuję odpowiedź z forum sprzed kilku dni:
      "Ciocia Merkel dała kasę na Berlin-St.Petersburg i to jest jego odcinek razem z obwodnica pd "
      Metody wywłaszczania pewnie będą nieco inne niż w 1939, ale też sporo się przez lata od sąsiadów ze wschodu nauczyli...

      • 0 0

    • a po co zjazd w Owczarni, żeby przez las do ZOO w Oliwie jeździć ?

      jeśli już to obrzeża bo brzeg

      • 0 0

    • Wara od Owczarni!

      Dość rozkopywania rezerwatów!

      • 1 0

  • poszerzanie dróg nie likwiduje korków (3)

    tak jak popuszczanie pasa nie przyczynia się do ograniczenia otyłości.

    Poszerzanie dróg tylko przesuwa korki gdzie indziej.

    Problemem nie jest to, czy to jest kiełbasa przedwyborcza, tylko poziom refleksji - czy sposobem podróżowania po Trójmieście i okolicach ma być wyłącznie samochód albo głównie samochód?

    Przewidziane w projekcie środki warto wydać na poprawę kolei metropolitalnej i skomunikowanie jej stacji z pobliskimi osiedlami drogami dla pieszych i rowerzystów, parkingi typu P+R oraz B+R a także rozwój systemów wspólnego korzystania z samochodów.

    • 11 3

    • wydanie pieniędzy

      Zgadzam się. Ale pamiętaj, że tych pieniążków na coś innego nie przeznaczą - więc lepiej niech chociaż zmodernizują naszą obwodnicę - robiąc zjazdy i dojazdy, nie zapominając o takich oczywistościach jak PASY ROZBIEGOWE przy włączeniach zjazdów w trasy biegnące prostopadle do obwodnicy. Nie każdy kierowca umie się płynnie włączyć do ruchu - odpowiednio długie pasy to rozwiązują (no, są czasem wyjątki, którym nawet to nie starcza...ale rzadko)

      • 0 0

    • Ale tu właśnie idzie o przesunięcie korków poza miasto. (1)

      Ma ona pozwolić omijać trójmiasto, ludziom, którym nie chce się do niego wjeżdżać. I oni dalej będą stać w korkach, tylko np. pod Szczecinem.

      • 2 0

      • Projektanci sami nie wiedzą co chcą poprzez budowę drogi uzyskać

        Byłam na spoktaniu konsultacyjnym. projektanci namawiają mieszkańców argumentując, że będzie im lepiej dojedżać do Trójmiasta. Jedynie pomijają i nie chcą się wypowiadać na temat dróg dojazdowych do Trójmiasta. Wynika z tego, że głównie będą z nowej drogi korzystali ludzie przejedżający pomiędzy wschodem i zachodem - pomijąc wjazd do Trójmiasta. W tym kształcie dlaczego więc buduje się to drogę pomiędzy domami i w miejscowościach, w których tworzone są osiedla ludzi pracujących w Trójmieście. Nie zaplanowano tej drogi po zachodniej stronie aktualnej drogi nr 20 na terenach rolniczych i oddalając ją lekko od już istniejącej zabudowy. W tym musi być drugie dno... (może to że po tej stronie są developerzy z zamknietymi osiedlami ) - lepiej wysiedlać ludzi prywatnie budujących domy.

        • 1 0

  • co z odszkodowaniami ? (1)

    Zależy czy będą kupować tereny za sensowną cenę Rzeczywista rynkowa wartość działki i nieruchomości kupiłem niedawno dom a kredyt a tu takie niespodzianki :(

    • 0 0

    • odszkodowania czy jałmuzna

      Niestety poczytałem. Oni proponują wycenę (robią to ich rzeczoznawcy) - więc wycena jest niska. Jeśli nie przyjmiesz to wywłaszczają cię -(spec-ustawa) i sprawa idzie do sądu, a ty masz kilka miesięcy na wyprowadzenie się. Na pieniążki jakiekolwiek sobie poczekasz bo : choć formalnie sąd powinien rozpatrzyć "z klucza", to można znaleźć w necie posty jak wygląda prakwyka. Np. znalazłem nawet opinię firmy, która walczy, żeby sąd w ogóle zajął się ich sprawą - a budynku już nie mają (firmowego - a co dopiero my - małe prywatne żuczki ?) Spec ustawa przypomina najlepsze (dla Polaków najgorsze) czasy Stalina i jego kmiotków w Polsce - ustawy wywłaszczające .... itd. Jedyna rada - nie dać sobie wybudować autostrady!!!

      • 0 0

  • zamiast wariantów - zdrowy rozsądek

    skoro słynny "Berliner Ring" nie blokuje się przy trzech pasach - to znaczy, że gdyby odpowiednio usprawnić zjazdy i wjazdy na obwodnicę nie byłoby problemów. Potrzeba nam wjazdów i wyjazdów z Gdańska , a nie mnożenie obwodnic. Mam wrażenie , że ktoś chce koniecznie wydać duże pieniądze. Dla czego budować na siłę przedłużenie obwodnicy południowej(węzeł Straszyn) - skoro zniszczy ona jedyny obszar lasów i jezior przeznaczonych pod wypoczynek i rekreację wokół Gdańska (za obwodnicą) zgodnie ze Strategią Rozwoju Województwa.(teren gminy Kolbudy) A jeżeli już obwodnicę - to wyprowadzić ją 30 km za miasto - nie niszcząc życia ludziom, którzy się wybudowali wokół Gdańska przez ostatnie kilkanaście lat, chcąc uciec od spalin i samochodów.

    • 2 0

  • ŻADEN z wariantów GDDKiA jest NIE do przyjęcia !!! Ludzie zdajecie sobie sprawę co będzie gdy wybudują tą Metropolitalną?
    1. Wszystkie warianty biegną przez centra miejscowości - GDZIE TU LOGIKA? , podzielą miejscowości na pół, stracą one wówczas na atrakcyjności terenu,
    2. Budowa takiej 6-pasmowej drogi, wiązać się będzie z dużą ilością wykupu działek, montażem dużej ilości ekranów akustycznych - GDDKIA wyda JESZCZE WIĘCEJ Pieniędzy
    3. WSZYSTKIE TIRY BĘDĄ PCHAĆ się na te drogi i BĘDĄ JESZCZE WIĘKSZE KORKI
    4. Mieszkańcy będą mieli zanieczyszczone spalinami powietrze, wodę a ich działki stracą diametralnie na wartości,
    5. Jaki jest sens budowy równoległej drogi szybkiego ruchu do Obwodnicy Trójmiasta w tak bliskiej od niej odległości?

    A droga na lotnisko Rebiechowa aktualnie jest dobra od strony Gdańska Głownego jak i Osowy- zobaczcie jak jeździ autobus 208.

    • 3 0

  • Dobry dojazd do lotniska (2)

    Moim zdaniem najlepszy wariant to NIEBIESKI, ze względu na ułatwienie dojazdu do Lotniska Rębiechowo od Strony Gdyni...
    Pozdrawiam.

    • 1 4

    • nie po to ma być obwodnica

      tylko po to (jak nie czytałeś) aby wyprowadzić tranzyt z 3city, a nie dla Twojej wygody. Tir z Wwa robi wypad na obwodnicę południe potem metropolitalna i Słowackiego oraz pół miasta masz czyste bez Tirów. A korki tworzą pierdoły saskie a nie ilość samochodów

      • 0 2

    • A pomysalles,ze to najdrozszy wariant?

      I nie ma szans.Nikt nie wykupi dzialek i domow chociazby na terenie Osowy...Chwaszczyna...bo to koszta o wiele wieksze.Obwodnica m sluzyc ciagnikom siodlowym i ciezkiemu transportowi ominac obwodnice!a nie po to abys mogl jechac z puszkami konserw na lotnisko i do Twojej cudownej Irlandii.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane