• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • nic nie kumam z tej mapki :D

    • 1 0

  • Tunel pod 3miastem

    od ronda w Chyloni/skrzyżowanie z obwodnica do Olszynki w Gdańsku/połączenie z obwodnica południową.
    ZAŁOZYMY SIĘ,ŻE za jakiś czas okaże się,że te 12-14 mld zł w okresie planowania/przygotowania i budowy - powiedzmy łącznie ok 15 lat - będzie jedynym słusznym rozwiązaniem?
    Wszyscy budują tunele - od Bostonu po Pragę.
    Za chwilę okaże się,że pomysł Prez.Karnowskiego w wersji mega jest jedynym przyszłościowym,rozwiązującym korki w całym 3miescie.
    Aha i jeszcze metro przynajmniej w Krakowie!!!!

    • 2 2

  • Bez sensu po co nam 8 obwodnic? (1)

    • 2 3

    • debilio los debilos, włóż łeb do kibla lepiej

      • 0 1

  • Pieniądze można by lepiej wydać na zrobienie porządnej KM i dofinansowanie ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni...

    • 2 1

  • 1B - najgorszy !

    1B - najgorszy pomysł jak i może byc wymyslony dla tej drogi ! - przechodzi przez ostoję ptactwa wodnego , mokradła na których są tereny lęgowe żurawi , egzystuje orzeł bielik itd.. nie wspominając o powstałych w ciągu ostatnich 5 lat nowych osiedlach mieszkalnych - pamietajmy , że te drogi buduje się z naszych podatków !!!

    • 2 3

  • wybory

    Po co te dyskusje i tak zrobią po swojemu.Po co budować bus-pasy niech kierowcy autobusów jeżdżą na okrągło!!!!.Lepiej wydawać pieniądze na promowanie Szczurka jako dobrego włodarza.Gdynia tylko dla bogatych reszta się nie liczy.

    • 1 1

  • Przedstawione warianty komunikacyjne są sensowne dla rozbudowanej aglomeracji Trójmiejskiej

    do 2,5 - 3 mln mieszkańców, mam nadzieje, że do tego nie dojdzie.
    Drożny zjazd z obwodnicy w Chylonii i Węzeł Karczemki wraz z obwodnicą południową - to priorytet. Do tego wystarczy dobudować ( miejscami zmodernizować - 2 jezdnia) odcinek Węzeł Karczemki - Żukowo oraz drugą jezdnię na trasie Żukowo - Chwaszczyno. Po co tyle wariantów - żeby długo dyskutować ?

    • 4 0

  • Ech, a za 15-20 lat będzie wielkie rozgrzebywanie jak można było tak zapuścić komunikację zbiorową i zaganiać co raz więcej samochodów do centrum...

    • 1 1

  • Tak czytam te wszystkie cudowne tytuły i mam wrażenie że idą wybory...

    Jakiś ostatnio wysyp dobrych wiadomości, stadiony kończymy, autostrady budujemy, zielona wyspa, ludziom żyje się dostatnio, a bezrobocie zniknęło.
    Czyżby szły jakieś wybory?
    Czy to może tak zaplanowane było przed prezydenckimi które wypadałyby lada chwila gdyby nie to że zostały przyspieszone?

    • 4 1

  • (3)

    Ludzie zamiast sie cieszyć że bedą mieli godziwy dojazd do trójmiasta, szeroką dwupasmowa droga, to narzekaja, ze niedaleko od nich wybudują droge. A pewnie rano jak jada do Trojmiasta klną, że stoją w korku.

    • 4 4

    • A co ma droga poza miastem do korków w mieście? Jeśli jedno wpłynie na drugie to raczej poprzez zwiększanie korków.

      • 1 0

    • (1)

      Co to za moda na określenie "godziwy"? Szał jak z leginsami, dzisiaj wszystko ma być godziwe.

      • 1 0

      • to taka dziwa na godzinę

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane