- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (209 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (205 opinii)
- 3 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (30 opinii)
- 4 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (80 opinii)
- 5 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (162 opinie)
- 6 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
Europejscy urzędnicy zdecydują o losie Obwodnicy Metropolitalnej
Budowa Obwodnicy Metropolitalnej nie ma szans na dofinansowanie z Unii Europejskiej. Dlatego Ministerstwo Infrastruktury chce ją wybudować z udziałem kapitału prywatnego. Warunkiem jest uzyskanie opinii urzędników z Eurostatu, że inwestycja nie zostanie ujęta w długu publicznym Polski.
Istnieją dwa wyjścia z tej sytuacji:
- czekanie na nowy budżet unijny, na lata 2020-2027,
- realizacja inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Pierwsza opcja znacznie odwleka realizację w czasie. Z kolei w przypadku drugiej propozycji sytuacja jest skomplikowana formalnie.
Budowa obwodnicy nie może wliczać się do długu publicznego
Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów 5 czerwca 2018 r. podjął decyzję o kontynuacji prac przygotowawczych do budowy Obwodnicy Metropolitalnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednocześnie realizację inwestycji w tej formule uzależnił od pozytywnego zakwalifikowania projektu przez Eurostat. Chodzi o to, by inwestycja nie została wliczona do długu publicznego.
Specyfika projektu PPP polega na tym, że za zaprojektowanie, wykonanie i sfinansowanie inwestycji płaci partner prywatny. Podmiot publiczny zobowiązany jest do okresowych płatności - uiszczania rat będących wynagrodzeniem partnera prywatnego. Ponadto po wybudowania ekspresówki państwo musi płacić za jej utrzymanie.
Rozłożenie na raty zapłaty za wykonanie robót budowlanych może powodować, że transakcja PPP nabierze charakteru podobnego do umowy kredytu. To natomiast powoduje, że takie zobowiązanie zaliczane jest do długu publicznego.
Obwodnica Metropolitalna to jedna z sześciu inwestycji, jakie rząd chce przeprowadzić w formule PPP w naszym kraju. Łącznie potrzeba na nie ok. 10-15 mld zł (ok. 2 mld zł kosztować może Obwodnica Metropolitalna). Rządzący chcą uniknąć zaliczenia tak dużej kwoty do długu publicznego.
Trwają prace przygotowawcze
- Dla projektów znajdujących się w ciągu drogi ekspresowej S6, w tym Obwodnicy Metropolitalnej, przewidzianej do realizacji w systemie PPP, zlecone zostały uszczegóławiające badania geologiczne, które zostaną wykonane w 2019 r. Dla wszystkich zadań planowanych do realizacji w systemie PPP w IV kwartale 2018 r. zakończona została szczegółowa inwentaryzacja techniczna - mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Obecnie trwa przygotowywanie dokumentacji do analizy VfM (Value for Money, dawniej tzw. komparator) oraz przetargowej, a także projektów umów PPP. Opracowania te są konieczne do przygotowania materiałów niezbędnych do przeprowadzenia przez Eurostat kwalifikacji projektów w kontekście długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.
40-kilometrowa ekspresówka odciąży obwodnicę
Przypomnijmy, że 30-kilometrowa droga ekspresowa ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga wokół Trójmiasta miałaby nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się Obwodnicę Trójmiasta.
Wstępny termin oddania do ruchu drogi (pod warunkiem szybkiego znalezienia wykonawcy) to 2022 lub 2023 r.
Miejsca
Opinie (270) 6 zablokowanych
-
2019-01-23 09:56
przepraszam ale modele PPP są różne - nikt nie powiedział że 'panstwo' ma to czy tamto
to jest kontrakt, w którym określa się podział obowiązków
PPP zasadza się na prostym rozumowaniu - to co jest bardziej efektywnie wykonywane przez podmiot prywatny, powinno być przez niego przejęte- 3 3
-
2019-01-23 07:32
To jest (1)
To jest pisowska zemsta na Pomorzu blokowanie tej inwestycji, jaki to ma sens?
- 20 16
-
2019-01-23 09:48
Pan ze Straszyna i jakiś wójt działali jak rozumiem pod dyktando władzy centralnej?
- 3 4
-
2019-01-23 09:40
Udział prywatny
Jeśli do projektu dorzuci się prywatny inwestor to szykujcie się na bramki do poboru opłat.
- 11 1
-
2019-01-23 09:30
i wykonają ja w projekcie już przestarzałym
spójrzmy na węzeł obwodnicy południowej PORT jest tam non-stop korek
czyli nie uwzględniono nasilenia ruchu zjazdowego na Sucharskiego i dalej do tunelu
jak dodamy do tego nową Metropolitalną to tam szybo a tu poczekamy i to dłużej- 7 0
-
2019-01-23 09:18
PiS buduje drogi w polu
na ścianie wschodniej, gdzie ruch nie przekracza 10 tys pojazdów na dobę, a u nas gdzie jest 100 tys na obwodnicy nie chcą!
- 15 7
-
2019-01-23 09:06
rudy z Brukseli mści się na pis
- 9 17
-
2019-01-23 08:17
W Austrii istnieje wiele skrzyżowań autostrad na których jedzie się z maksymalną prędkością (2)
U nas projektanci i GDDKiA zatrzymali się na węźle typu koniczynka i jego wariacjach oraz pseudo turbinach. Oczywiście łącznice projektowane na maksymalnie 70 km/h ze wstawionym ograniczeniem do 40 km/h i wielkie zdziwienie że każdego dnia krzyżówka S6 i S7 się zapycha. A jak ma się nie zapychać jeśli infrastruktura jest zaprojektowana przez kogoś kto zna standardy lat 70tych?!
- 21 4
-
2019-01-23 08:56
w austrii to kangury latajo
- 5 1
-
2019-01-23 08:56
wva
- 1 0
-
2019-01-23 08:50
kawałki A4 i A2
mamy w systemie PPP . Tanie jakby ze złota były.
Z drugiej strony dokończenie tunel przez drogę zieloną i 3 pasy + porządne zjazdy problem rozwiąże.
S7 do Żukowa czas by też dobudować.
Opat cały czas wisi.- 12 1
-
2019-01-23 08:49
Partia celowo uzalezni droge od UE -> UE powie nie bo jak nie nazywac tego dlugiem? -> "No coz, staralismy sie ale to UE zablokowalo ta inwestycje" -> Zla UE -> Partia szczesliwa
- 10 8
-
2019-01-23 07:39
Czyli OM będzie płatna (3)
- 13 3
-
2019-01-23 08:13
Ty gamoniu
To ty niewiesz ze trzeba będzie płacić podobno w rublach
- 1 0
-
2019-01-23 08:11
Platna
Zawsze pisali ze płatna i to gotówką
- 1 1
-
2019-01-23 08:08
Tak zawsze pisali ze będzie płatna i to gotówka
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.