• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 1 maja trolejbusy na Skwerze Kościuszki

Michał Sielski
21 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trolejbusy bez szelek mogą pokonać nawet 15 km na zasilaniu z akumulatorów. Trolejbusy bez szelek mogą pokonać nawet 15 km na zasilaniu z akumulatorów.

1 maja wykonany zostanie pierwszy rozkładowy kurs trolejbusu bez szelek w śródmieściu Gdyni. Nowe Solarisy po 1,55 mln zł każdy wjadą na Skwer Kościuszki i Molo Południowe zobacz na mapie Gdyni. Testowa trasa linii 21 obowiązywać będzie do października.



Trolejbusy na Skwer Kościuszki to dobry pomysł?

- Trolejbusy ruszają w długi weekend majowy, który w tym roku zaczyna się w piątek 1 maja - informuje Marcin Gromadzki, rzecznik gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Do testów posłużą dwa nowe trolejbusy Solaris, które kosztowały po 1,55 mln zł. To cena tradycyjnego nowego trolejbusa, bo jeszcze niedawno nowatorska technologia baterii pozwalających jeździć bez zasilania z "szelek" bardzo szybko się upowszechnia i przez to tanieje. Zakupione pojazdy mogą przejechać na prądzie z baterii 15 kilometrów. Nie będzie to jednak potrzebne, bo cała trasa linii 21 w jedną i drugą stronę przez Skwer Kościuszki i Molo Południowe do Akwarium Gdyńskiego wyniesie ok. 1 kilometra.

Czytaj również: Trolejbusem do Ergo Areny?

- Z ekonomicznego punktu widzenia to optymalne rozwiązanie. Trolejbusy będą zajeżdżać na Skwer Kościuszki i Molo Południowe, jadąc z Sopotu do dworca PKP w Gdyni - zapowiada profesor Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia.

Dojazd komunikacją publiczną będzie więc możliwy nie tylko pod Akwarium, ale również do popularnego Daru Pomorza czy ORP Błyskawicy. Jeżeli podróże trolejbusów bez szelek się sprawdzą, Gdynia będzie się starać o unijną dotację na zakup większej liczby ekologicznych pojazdów. Pomoże to uruchomić od dawna planowane i konsultowane linie na Fikakowo i Demptowo, a także do Ergo Areny na granicy Sopotu i Gdańska. Na razie w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej jest ponad 40 pojazdów z bateriami starszego typu, które pozwalają na przejechanie ok. 5 km bez zasilania z sieci trakcyjnej.

Zobacz także: Nowa era trolejbusów w Gdyni.

Testy nowych trolejbusów wypadły nadzwyczaj pomyślnie. ZKM pochwalił się na swoim profilu na Facebooku, że dzięki nowoczesnej technologii po 54 latach, gdański tramwaj i gdyński trolejbus znów się spotkały. Testy pokazały, że baterie li-ion pozwalają pokonać ponad 20 km z prędkością do 70 km/h, a kolejne ładowanie "do pełna" zajmuje nie więcej niż jedną godzinę.
Gdyński trolejbus w Oliwie. Gdyński trolejbus w Oliwie.

Opinie (201) 6 zablokowanych

  • ) (11)

    Co to za trolejbus bez szelek....poza tym w mieście można jechać max 50km/h....ehhh weekend i pogoda się jak zwykle pogorszyła..

    • 65 27

    • To taki "Notrojejbus" (1)

      • 4 2

      • Mam nadzieje że puszczą to jako główną informacje w WIADOMOŚCIACH TVP. No .. Może w pierwszej trójce. Zaraz po kampani wyborczej i wojnie na ukrainie

        • 6 4

    • Na trasie Gdańsk-Gdynia główna przelotówka ma w większości dozwolone 70 (4)

      • 7 3

      • chyba ty na obwodnicy

        • 1 4

      • 70 km/h jest tylko w Oliwie jakby co to bardzo niewielki fragment tej trasy

        • 3 0

      • Niestety (1)

        w terenie zabudowanym podniesienie prędkości nie dotyczy pojazdów powyżej 3,5t jak i autobusów/trolejbusów/autokarów. Proponuję mandat i punkty karne dla kierowcy tegoż trolejbusu.

        • 9 0

        • Niestety tak jest.

          • 1 1

    • Przegapiłem zorzę polarną, podczas zaćmienia miałem masę pracy (1)

      na weekend pogoda się popsuła, a sąsiedzi gotują śmierdzące flaki.

      • 18 2

      • Już niedługo będziesz miał okazję zobaczyć całkowite zaćmienie , więc poczekaj chwilkę... jakieś 100 lat

        • 0 0

    • głupi jesteś ....

      tak... 50km/h ... na różowej... poza tym... po co samochody jeżdżące szybciej niż 140km/h skoro w Polsce to jest max na autostradzie

      • 1 0

    • Kiedyś też sobie nie umielismy wyobrazić telefonu bez kabla.

      • 7 0

  • Ale po co?? Nie lepiej się przejść? (11)

    Ale po co?? Nie lepiej się przejść?

    • 202 35

    • przeciez grubasy 150 kg zywej wagi nie dadza rady

      poza tym w miedzyczasie siedzac w trolejbusie, beda przegladac fejsa i swoje sweetfocie przerobione na szczuplutkie w photoshopie :D

      • 8 17

    • Lepiej się przejść, pewnie. Powiedź to zwłaszcza tym przyspawanym do samochodów.

      • 29 2

    • są też starsi ludzie którzy chętnie wsiądą bo akurat dla nich dojście ze Świętojańskiej do końca Skwerku to długi dystans

      • 26 2

    • Ze Skweru zrobić deptak, zero komunikacji !!!!!!!!!!!!! (2)

      zamiast iść do przodu to my się cofamy!!!!!!

      • 22 15

      • sam jesteś deptak!

        nie ma żadnego normalnego uzasadnienia dla twojego pomysłu.
        Chcesz chodzić to proszę, ale nie narzucaj innym twojej woli.
        Jest miejsce i dla pieszych i dla pojazdów i nie widzę w tym nic złego.
        Skoro tyle ludzi tam jeździ to znaczy, że powinni zawsze móc to robić bo nie robią nic złego.

        • 23 9

      • Cofamy sie wstecz i schodzimy w dul na psy.

        • 0 3

    • Testy (1)

      masz problem z czytaniem ze zrozumieniem

      • 0 2

      • Lubie czytac bez rozumienia.

        • 4 0

    • (1)

      Oczywiście lepiej się przejść, ale są matki z dziećmi oraz już nie bardzo sprawne starsze osoby, których z roku na rok jest coraz więcej. Ale wiele lemingów nie bierze tego faktu pod uwagę.

      • 4 3

      • No tak jak zwykle lemingi zapominają, że kobietom po porodzie odpadają nogi...

        Tyłki do samochodów przyrosły i jak trzeba przejść więcej niż 300 metrów to wrzask, że się nie da.

        Zaręczam, że się da. Moja mama z dwójką dzieci bez problemu mogła przejść cały bulwar i skwerek w obie strony. Dzisiaj młoda matka nie jest w stanie przejść ćwierci tej drogi. Co się z ludzmi porobiło?

        • 5 3

    • Nie wszyscy mogą się przejść!

      Pomyśl o ludziach starszych, niedołężnych i niepełnosprawnych! Nie jesteś sam!

      • 0 0

  • Dość klepania biedy (15)

    W Gdyni trzeba w końcu postawić na tramwaje.

    • 37 149

    • Proponuje by pierwszą linie poprowadzić tak by była alternatywą dla Estakady Kwiatkowskiego (7)

      • 19 5

      • Pierwsza powinna być z centrum przez Sopot do pętli w Oliwie (6)

        • 17 2

        • I niby gdzie jest miejsce na tory? (3)

          Zwłaszcza w Sopocie?

          • 11 7

          • pod ziemią (2)

            • 9 2

            • Toś od tego jest SKM geniuszu.... (1)

              Ina kwestia że tram z zasady jest mnij wydolny od Pociągu i jest wolniejszy... :) wiec taka trasa wiele by zaiste nie dała..

              co innego połączenie np Obłuża z Centrum ciekawa inwestycja;)
              Inna kawetia że bardziej sesownie by było wydrążyć tunel pod portem, tak ajj w gdańsku pod Wisłą

              • 5 9

              • Najlpiej tunel dwie rury

                Moze byc w stylu sopocko prusackim, czy jak mu tam.

                • 0 0

        • zdecydowanie tak

          Widać zresztą na zdjęciu, że do Kościuszki, czy Miszewskiego tez by dojechał.

          • 2 0

        • Dublowanie skm?

          • 1 2

    • Tramwaje ???

      Agdzie znajdziesz miejsca na obszerne torowiska ????

      • 7 5

    • (2)

      Kto dzis inwestuje w tramwaje? To nie XIX wiek. Albo metro, albo buspasy.

      • 5 3

      • (1)

        Cały nowoczesny świat, tramwaje w przeliczeniu na 20 lat eksploatacji kosztują tyle samo co autobusy a przewożą dużo więcej ludzi i są mniej awaryjne i przede wszystkim punktualne. Metro jest najlepsze ale koszty są zaporowe-druga linia metra w stolicy(6 km) kosztuje prawie 6 mld złotych(!!!) a 17km PKMki ledwo przekracza miliard...

        • 3 2

        • "Cały nowoczesny świat" - gdzie?! Gdzie pytam stawia sie linie tramwajowe od zera? Nigdze gosciu: tramwaje to jest, powtorze, XIX wiek. Albo metro albo buspasy i kropka.

          • 1 0

    • OMG! (1)

      Tramwaje to przeżytek który funkcjonuje dzięki braku odwagi żeby podjąć decyzję o ich likwidacji, Lobby producentów, głównie francuzów w całej europie, robi swoje.

      W XIX wieku ktoś sobie wymyślił żeby pociągi jeździły po mieście. Totalna porażka. Drogiei głośne, tragedia.

      Takie bogate Chiny czy USA nie budują tramwajów, bo to przeżytek a u nas się inwestuje w durną ideę.

      • 3 4

      • Większość dużych miast w Europie ma linie tramwajowe.

        A i w USA można je spotkać. A co do metra, opłaca się tylko przy dostatecznie wysokiej cenie gruntu, w Polsce taka ma tylko Warszawa.

        • 0 0

    • To znaczy, że Szwajcaria i Austria klepią biedę!?!

      -O co chodzi?
      -O ten tramwaj co nie chodzi!
      -I wszystkie stoją?
      -Tak, jak zawsze i znów spóźnię się do pracy!
      -Trzeba było samochodem!
      -Samochodem też się spóźniam, bo przez tramwaje brakuje dodatkowych pasów ruchu, a korki takie że ja pier...

      • 3 1

  • a kiedy w koncu (1)

    riksze?

    • 31 14

    • Trzeba zaptać się Piotra

      Ale pewnie ruszą w majówkę, i tak co weekend do połowy czerwca, by później cały sezon codziennie :)

      • 0 0

  • bezsensowne (2)

    jak autobus 100 w Gdansku

    • 40 29

    • setka akurat jest sensowna

      nigdy nie widziałem jej pustej

      • 10 1

    • Autobusy na prąd są bezsensowne i w Gdańsku ich nie potrzebujemy :D.

      • 1 5

  • Brawo Gdynia - dobrze że rozwiązania z Lublina zostaną wprowadzone i w Gdyni (9)

    • 46 23

    • Trzeba się uczyć od lepszych. No ale jeszcze lepiej zlikwidować trolejbusy i zrobić elektryczne autobusy (2)

      • 14 7

      • to też z Lublina (1)

        • 8 0

        • Sztukmistrz był z Lublina

          • 1 0

    • Teraz czas na przegubowe trolejbusy a takie jeżdżą np. w Lublinie :) (2)

      W Lublinie od ponad roku jeżdżą przegubowe trolejbusy z dodatkowym napędem. Przydałyby się też w Gdyni ale Pan dyrektor jest przeciwnikiem ich wprowadzenia.
      Dobrze że uczymy się ze wschodu.
      Gdynia nie może być gorsza od Lublina więc myślę że zakupią wreszcie przegubowe trajtki bo w godzinach szczytu to istny ścisk panuje w pojazdach.

      • 21 0

      • Nie ma co porównywać Gdyni do prężnego miasta wojewódzkiego jakim jest Lublin (1)

        • 30 12

        • Zaiste Twoje podejście mi się podoba :)

          • 12 4

    • super jak widac Gdynia bije na głowe budyniolandie!!

      Super moze teraz dzieki Gdyni dojade sobie cicho i ekologicznie do Sopotu i dalej!

      • 11 14

    • nieprawda

      niezła prowokacja pierwszy trolejbus z napędem pomocniczym wprowadzono w 2009 roku i do 2012 było ich już 30 !

      • 6 1

    • Mylisz się. Pierwsza była Gdynia!

      Dobre kilka lat temu widziałem już trolejbusy nie podpięte do trakcji. To gdyńskie rozwiązania są wprowadzana w Lublinie. Nie ma jednak co się kłócić, ważne jest, że i w Gdyni i w Lublinie, trolejbusy mają się bardzo dobrze!

      • 3 1

  • Skoro ruszy 1 mają to oznacza że 21 zacznie jeździć w niedziele i święta?

    • 48 0

  • prąd z węgla, a trolejbus ekomoniczny (6)

    gdyby był na prąd z atomu, to co innego, a tak to tylko eko-propaganda
    obok wpływają do portu statki, które puszczają w atmosferę metry sześcienne syfu, a my mamy się cieszyć z jednego trajtka

    • 64 22

    • (...) (4)

      A "atom" to nadzwyczaj przyjazny środowisku jest, prawda lemingu? Zapytaj mieszkańców Czarnobyla czy Fukushimy o ich zdanie na ten temat.
      Pomijając awarie - jak bardzo przyjazne środowisku jest składowanie (bo prawdziwej utylizacji nikt nie robi) odpadów radioaktywnych po wykorzystaniu w "jądrówce"?
      Najpierw pomyśl, a potem powielaj propagandowe slogany - im zależy nie na samej energii, ale na budowie tej elektrowni, bo przy tym idzie się nachapać, a z eksploatacji to już nie ma za bardzo jak, chyba, ze przy tzw. "prywatyzacji".

      • 8 17

      • nie motaj (1)

        jedno i drugie jest do d.

        wiesz ile jest atomówek w Danii i Niemczech ?
        wiesz ?
        w razie efektu domino od koryta Odry po Ural będzie dziura
        więc co nam szkodzi wybudować sobie ze 4 ?

        poza tym prąd z atomówek jest tańszy
        jak kto chce z wungla, to spisać dziada i nałożyć takie opłaty za KWh, że się skicha zanim włączy światło

        • 11 2

        • e he he he

          Minusują górnicy

          • 1 0

      • Czernobyl to długoletnie zaniedbanie
        a Fukushima rejon sejsmologicznie aktywny (jak cała Japonia) (50 czynnych elektrowni atomowych)

        • 10 1

      • Antylemingu jesteś debilem. Najpierw dowiedź się co nie co na temat tragedii w Czarnobylu, w jaki sposób do niej doszło. Poczytaj jak w Europie funkcjonują elektrownie atomowe jakie mają zabezpieczenia.

        • 8 3

    • Ej, od czegoś trzeba zacząć, a nie tylko dokładać zanieczyszczeń

      • 2 1

  • (2)

    Podsumowując
    - Pierwszy start trolejbus nr 21 ma z dworca po godzinie 8. Czyli w czasie, w którym większość pracowników i studentów Wydziału Nawigacji, Akwarium i innych firm znajdujących się na końcu skweru, musi już być na miejscu.
    - Jeździ z częstotliwością zaćmień słońca, szybciej dojdzie się do świętojańskiej z buta
    - Testy trwać będą tylko przez kilka miesięcy

    Czy tylko ja się nie zdziwię, jeśli miasto powie, że trajtki spoko, sprawdzają się, ale na tej trasie nie mają sensu? NIC DZIWNEGO, że do takich wniosków dojdą, skoro testy będą prowadzone w taki sposób!
    Jakiekolwiek połączenie końca skweru z resztą miasta ma sens. Głupotą jest tworzenie nowych miejsc na Dalmorze a zapominanie o tych częściach miasta, które już istnieją.
    Testujmy, sprawdzajmy. Ale z głową

    • 56 14

    • (1)

      - przedłużenie linii 21 nie jest kierowane do grupy docelowej studentów AMW

      - jeździ z częstotliwością taką osoby starsze, którym nogi nie do końca domagają mogły także posiedzieć sobie na końcu skwerku

      - to póki co testy, bo przetestować raczej trzeba cały sezon (to, że w lipcu będzie popyt nie znaczy, że we wrześniu, a skąd mają to wyliczyć bez testów, żeby mieć obliczenia na przyszły rok i nie wozić powietrza?) to raz, a dwa, że niewiele się dzieje poza sezonem na skwerze, więc jaki sens puszczać tam trajtki.

      To jest skierowane do starszych osób, podobnie jak 100 w Gdańsku.

      • 6 5

      • Poza sezonem niewiele się dzieje, ale Akademia, Róża wiatrów, Akwarium działają całą rok. Studenci na uczelnię, ludzie na basen, klasy na zwiedzanie i zajęcia do Akwarium. Popyt jest. Tylko jeszcze niech będą prawdziwe chęci ze strony ZKM, a nie tylko realizacja projektu, który szybko przyszedł i szybko pójdzie

        • 9 1

  • Jak już na siłe musi być na prąd to lepiej zlikwidować te ohydne kable i kupić elektryczne autobusy (6)

    • 36 24

    • Słusznie - zlikwidujmy te ohydne kable i jeszcze lepiej torowiska, bo przecinają miejską tkankę na pół

      • 13 6

    • Nawet Inowrocław, Ostołęka kupuja elektryczne autobusy (2)

      Ale Gdynia woli ładować w trolejbusy które nie mają przyszłości i są droższe w eksploatacji od tramwajów i tak samo stają w korkach jak autobusy.
      Silniki Euro 6 które są montowane we wszystkich nowych pojazdach nie wytwarzają aż tyle substancji szkodliwych więc ekologia nie jest już argumentem jakim mogłyby się bronić trolejbusy.

      • 11 18

      • i co

        piszesz to pracownik fabryki autobusow na prad? ;)

        • 9 7

      • więc przeprowadź się do Ostrołęki

        • 0 1

    • myślę że kiedyś tak będzie

      ale nie da sie wszystkiego na raz zrobić, poczekajmy i bądźmy dobrej myśli :)
      a i tak mamy dobrze, bo u nas przynajmniej nigdy nie było torowisk i pociągów na ulicach - czytaj tramwajów,

      • 2 1

    • Trolejbus ładuje baterie podczas jazdy!

      Autobus elektryczny musi stać i się ładować! Trolejbus magazynuje prąd, autobus nie. Trolejbus zwraca prąd do podstacji, autobus nie. P.S. Bogata Szwajcaria i Austria stawiają głównie na trolejbusy! Powstają nowe trasy! W Łodzi też będą trolejbusy!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane