• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 32 do 76 mln zł za Rower Metropolitalny

Kamil Gołębiowski
7 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Moment otwarcia ofert w przetargu na Mevo. Moment otwarcia ofert w przetargu na Mevo.

Do przetargu stanęły trzy podmioty. Najkorzystniejsza cenowo oferta należy do konsorcjum spółek Full Speed, Telfourth i Liber Bike z Irlandii (32,6 mln zł), druga do firmy NB Tricity (40,3 mln zł), a trzecia do konsorcjum Egis Bike, Home Port i BikeU (76,7 mln zł). Jednak o wyborze nie decyduje wyłącznie cena, ale także liczba rowerów, głównie pojazdów elektrycznych - a tych najwięcej oferuje NB Tricity. System zostanie uruchomiony częściowo jesienią.



W przetargu na Mevo wpłynęły trzy oferty na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji systemu przez 78 miesięcy:

  1. Konsorcjum firm Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd. z Dublina, które zaproponowało cenę 32 mln 563 tys. zł. Konsorcjum oferuje 5000 rowerów, z czego 500 szt. elektrycznych.
  2. Nextbike poprzez spółkę NB Tricity zaoferował za kwotę 40 mln 272 tys. zł w sumie 4080 rowerów i wszystkie elektryczne.
  3. Konsorcjum Egis Bike Polska, Homeport Praga, i BikeU zaproponowało 3900 rowerów, w tym 100 proc. pojazdów elektrycznych. Wartość oferty wynosi 76 mln 675 tys. zł


Każda firma postawiła na co innego (cena, liczba rowerów elektrycznych, całkowita liczba rowerów). W efekcie największą liczbę punktów zgarnęła spółka-córka Nextbike utworzona do udziału w tym przetargu. Ta oferta obejmuje 100% floty ze wspomaganiem elektrycznym. Jeśli zostanie faktycznie zatwierdzona, to taki system może okazać się hitem, który z nawiązką zrekompensuje wprowadzone opłaty abonamentowe. Wyzwaniem jest, by rowery działały a akumulatory były sprawnie wymieniane. Nastawiam się na naprawdę duży eksperyment, ale warto trzymać kciuki - komentuje na gorąco Roger Jackowski z kampanii Rowerowa Metropolia
efekt obliczeń dokonanych na gorąco przez Rogera Jackowskiego z Rowerowej Metropolii. efekt obliczeń dokonanych na gorąco przez Rogera Jackowskiego z Rowerowej Metropolii.
Na sfinansowanie tego zadania przeznaczyliśmy 56 mln zł - mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik projektu ze Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Teraz komisja przetargowa zweryfikuje oferty. Ich analiza potrwa około dwóch tygodni.
O wyborze zwycięzcy zadecyduje:
  • cena (60 proc.)
  • liczba rowerów elektrycznych (35 proc.)
  • zaoferowanie większej całkowitej liczby rowerów, niż przewiduje minimum określone w przetargu (5 proc.)


Liczba rowerów elektrycznych musi stanowić przynajmniej 10 proc. całościowej liczby pojazdów, a tych musi być minimum 3866. Dwa podmioty zadeklarowały, że rowery elektryczne będą stanowiły 100 proc. ich floty. Gdyby tak się stało byłby to pionierski system nie tylko na skalę Polski.

Zgodnie z założeniami przetargu pierwsze 30 proc. rowerów pojawią się jesienią tego roku. Całość sytemu roweru publicznego MEVO uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 roku.

Prace nad stworzeniem systemu Roweru Metropolitalnego dla Wybrzeża rozpoczęły się już w 2014 roku. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to pierwszy etap "Mevo" zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a następny w pierwszych miesiącach 2019. Prace nad stworzeniem systemu Roweru Metropolitalnego dla Wybrzeża rozpoczęły się już w 2014 roku. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to pierwszy etap "Mevo" zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a następny w pierwszych miesiącach 2019.
Nie wszyscy byli jednak zadowoleni z założeń projektu. Przypomnijmy. Aktywiści kampanii Rowerowa Metropolia krytykowali brak bezpłatnych minut. Ich zdaniem ustalona cena usługi wciąż jest zbyt wysoka, nie spodobał im się również brak dodatkowych zniżek dla posiadaczy biletów okresowych komunikacji publicznej oraz opóźnienia w pracach nad wprowadzeniem Biletu Metropolitalnego. Ostrożnie podchodzili też do systemu składającego się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie.

Niedawno analizowaliśmy na ile cena poruszania się Mevo będzie faktycznie korzystna,
w porównaniu z innymi rodzajami mobilności w Trójmieście. Porównaliśmy też koszty na tle innych systemów roweru publicznego w Polsce

W międzyczasie firma Nextbike złożyła odwołanie od warunków przetargu., które wycofała dosłownie na godzinę przed posiedzeniem Krajowej Izby Odwoławczej nie informując o przyczynie swojej decyzji. Firma chciała domagać się, aby wszystkie rowery musiały mieć obowiązkowo komputery pokładowe i klawiaturę. Obecnie komputer z klawiaturą jest dla oferenta opcjonalny. Rowery mają być wypożyczane głównie poprzez aplikację w telefonie komórkowym.

Rzekomą konieczność posiadania internetu oraz smartfona do wypożyczenia roweru krytykowali z kolei niektórzy seniorzy skupieni dookoła Przewodniczącego Rady Dzielnicy Śródmieście. Jednak jak się okazuje, niepotrzebnie.

Rower będzie można wypożyczyć nie tylko za pomocą smartfona, ale także karty bezstykowej, na przykład Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, karty kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna - wyjaśnia Grzegorz Krajewski z Urzędu Miasta Gdańska, reprezentujący komisję przetargową - Dla identyfikacji konieczna będzie jedynie rejestracja przez internet. Każdy, kto będzie miał z tym kłopot, będzie mógł otrzymać pomoc pracowników Centrum Kontaktu. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład Kartę Mieszkańca, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę. Ponadto rowery elektryczne w systemie mają właśnie seniorom ułatwić korzystanie z roweru.
O systemie roweru metropolitalnego Mevo

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (324) 7 zablokowanych

  • niezalezny

    lepiej kupić sobie swój. Nasze polskie indiany są tanie o dobre jesteś niezalezny.

    • 0 0

  • po czym te rowery mają jeździć??? (10)

    w tym roku w Gdyni nie powstanie żadna nowa droga dla rowerów!
    Nawet w roku wyborczym nie udają, że coś robią!!!

    • 77 17

    • Kłamiesz

      • 0 0

    • W Gdańsku tez od 3 lat nic nie powstało, a ile zlikwidowali..... (6)

      • 11 16

      • (4)

        Nie piep... głupot w Gdansku jest gdzie jezdzić.

        • 12 8

        • a na lotnisko z Wrzeszcza to jak? (2)

          na przykład

          • 6 2

          • Tak jak samochodem

            • 1 1

          • Straty pi..daty a może by do Berlina to jak.

            • 3 3

        • ale ja chce jechac do obranego przez siebie celu, nie po to by jezdzic byle jezdzic

          • 10 5

      • i po co tak kłamiesz

        • 10 8

    • Wszystko źle....

      W roku wyborczym coś robią- źle, w roku wyborczym nic nie robią- też źle. Takiemu nigdy nie dogodzisz.....

      • 2 0

    • Może i dobrze

      Jak już powstają, to i tak psa z kulawą nogą na nich nie ma.

      • 0 6

  • rower

    Czyli że będą elektryki, niby do dojazdów do pracy fajnie, ale już rekreacyjnie to zdecydowanie wolę się zmęczyć na mojej indianie

    • 0 0

  • Kiedy będą rowery takie jak w ACTIVELO?

    Oby kiedyś można było wypożyczyć takie wypasione rowery elektryczne jakie można wypożyczyć w ACTIVELO to będzie miód malina.

    • 0 0

  • hmmm (25)

    Dla mnie wciąż to są zawrotne kwoty. Nawet nie wiem czy to dużo czy mało i jakie to będzie miało przełożenie na ulicach.

    • 60 19

    • (7)

      W ładne dni np. w Warszawie wypożyczane są te rowery ok. 50 000 razy dziennie, a więc to oznacza tyle mniej dziennie na ulicach samochodów lub ludzi w ścisku komunikacji miejskiej.

      • 19 11

      • Błędy: (6)

        1) Wypożyczeń 50 000 a nie wypożających
        2) Założenie, że wszyscy ci ludzie używają własnych samochodów. Bzdura. A jeśli jeżdżą komunikacją zbiorową, to ona będzie jeździć tak samo często bez nich

        A co do samego pomysłu samych elektryków to jest tak szalony, że nawet mi się pisać nie chce

        • 17 20

        • spróbuj odróżnić komunikację zbiorową jeżdżącą tak samo gęsto

          od komunikacji zbiorowej która jest mniej zatłoczona niż dotychczas.

          Myślenie analityczne ma przyszłość.

          • 0 0

        • Błędy: (3)

          1) Nigdzie nie pisałem o wypożyczających, a o wypożyczeniach.
          2) Nigdzie nie pisałem, że wszyscy ci ludzie używają własnych samochodów, a dodałem, że mogą też jeździć komunikacją miejską.

          Polecam czytanie ze zrozumieniem.
          Miłego dnia.

          • 14 8

          • Martwi mnie tylko co będzie późną (2)

            jesienią i zimą. Czy akumulatory nie zdechną z pierwszym mrozem? Co z ładowaniem ? To nie Kalifornia.

            • 6 3

            • Chińczycy jeżdżą okrągły rok i nic im nie zdycha (1)

              • 5 1

              • w tym właśnie szkopuł że tam jeżdżą cały rok

                • 1 1

        • Dobrze, że ludzi z tak małą wyobraźnią jak Twoja jest mało

          i są tacy, ktorzy patrzą trochę dalej oraz nowocześniej

          • 24 7

    • pazerność (3)

      badania, statystyki z innych miast wykazały większe zainteresowanie, jeśli są bezpłatne minuty Miały być tu również ale........... myślę ż będzie zainteresowanie i pójdą zarządzający po rozum do głowy i będą bezpłatne pierwsze minuty.

      • 5 9

      • O czym tym mówisz? Mogę płacić 150 (2)

        zł miesięcznie za elektryka przy założeniu, ze będzie to sprzęt utrzymywany w należytym stanie, a na to potrzebna jest kasa. To jedynie zmusi mnie do przesiadki z auta na rower. Za darmo to będzie dobity syf, bo znajdą się chytrusy które żeby zmieścić się w darmowym przedziale będą dobijać rower - po trupach do celu.

        • 20 2

        • (1)

          I zawsze ta niepewność czy dojedziesz nim do pracy bo może być tak ze skończą się na stacji ładowania i będziesz czekał pół godziny aż ktoś przyjedzie i zostawi rower i tyle spóźnisz się do pracy. Cudownie!

          • 1 1

          • a te elektryczne rowery, nie mają przypadkiem też pedałów ?

            • 1 0

    • Skoro piszesz, że nie wiesz czy to dużo czy mało (3)

      To skąd ta zawrotna kwota ?

      • 5 0

      • 10000+ za rower... (1)

        • 0 2

        • No pewnie

          Bo przecież stacje ładowania czy pracownicy będą za darmo.

          • 0 0

      • wie coś tam coś tam

        ale nie powie

        • 1 0

    • Dziwne (1)

      NEXTBIKE POLSKA SP Z O O spólka wykreślona w 2017 roku z KRS reprezentowana przez NB TRICITY SP Z O O zarejestrowaną 18 kwietnia 2018 roku. Jak to możliwe???

      • 2 5

      • Nextbike zostało spółką akcyjną, stąd wykreślenie.

        A zakładanie spółek córek do kazdej inwestycji to niestety standard nad wisłą.
        Wtedy w razie czego może zdechnąć, nie ciągnąc za sobą innych miast.

        • 5 0

    • A ten od zegarków to w Sopocie ma rowery? (3)

      • 0 6

      • A Jarek ma rowery czy limuzyną jeździ (2)

        • 5 0

        • na kocie (1)

          • 3 0

          • wierzchem!

            • 3 0

    • Czy 10 zł za miesiąc dojazdów do pracy to dużo? (2)

      • 19 2

      • Cena nie jest tu kluczowa. Pytanie jak w praktyce się to sprawdzi. (1)

        Jak będzie z dostępnością tych rowerów, niezawodnością itd itp

        • 5 2

        • No to bardzie dostępny będzie z opłatą 10 zł miesięcznie niż gdyby miał być bezpłatny do 15 min

          • 6 1

  • Nie ma ważniejszych wydatków? (17)

    Tyle pieniędzy na tak na prawdę zbędną fanaberię...
    A chodniki dziurawe, drogi dziurawe.
    Poza tym ile niedożywionych dzieci można by za to nakarmić, ile podręczników szkolnych kupić i tak dalej...

    • 98 156

    • a ile by można z pensji Jaworskiego biednych dzieci nakarmić? (3)

      a ile z tej kasy co rząd PiS przekazał Rydzykowi???

      • 8 2

      • a ile km autostrad można by wybudować za wały z VATem ? (2)

        A ile co roku kasy trafiało by do budżetu z firm nalezących do Skarbu Państwa, które zostały oddane za promil wartosci byłym agentom UB ? Ile kasy byśmy zaoszczędzili na gazie ? Dlaczego umowy związane z budową autostrady A2 jest nadal tajna ?

        • 0 2

        • Czemu mówisz w czasie przeszłym?

          Jakoś nie widać potężnego wzrostu przychodów z VATu, więc gdzie teraz trafiają te pieniądze?

          • 1 0

        • a ile lekcji religi można zakupić u szamana

          żeby dobrobyt i inteligencję narodu wymodlić

          • 1 0

    • (6)

      Jam mam 1,5 km z domu do SKM i mniej więcej tyle samo z SKM do pracy. Teraz podjadę w chwilę rowerem z domu na dworzec, a jak dojadę SKM to do pracy dojadę sobie drugim rowerem i to wszystko za 10 zł za miesiąc.

      Teraz jeżdże samochodem. Próbowałem wozić swój rower w SKM ale to się średnio sprawdzało

      • 20 2

      • (4)

        Czy Ty przyjacielu myślisz że ten rower będzie u Ciebie pod domem stał żebyś mógł dojechać nim do skm? Ty tak serio?

        • 7 6

        • Jest mapa stacji. (3)

          Ja na przykład będę miał 50m od domu.
          Do pracy wolę swoim, blisko mam, ale na starówkę, gdzie nie ma jak zostawić, dużo lepsza opcja z miejskim,

          • 3 0

          • (2)

            Nie bedzie stacji. Rowery bedziesz lokalizowal na mapie. Jak nikt nie zostawi w okolicy to nigdzie nie pojedziesz

            • 2 2

            • Taa, nie będzie stacji

              i same elektryczne rowery. A akumulatory będą się ładowały z piorunów w trakcie burzy.

              • 1 1

            • Ech, i wcięło linka ;p

              Był na trójmieście artykuł z mapą stacji, z końca zeszłego roku.
              Coś się zmieniło od tamtej pory?

              • 0 0

      • O ile bedzie wolny rower w okolicy. Bo nie przewidziano stacji gdzie beda dostepne

        • 2 2

    • (1)

      nie

      • 28 10

      • A ile przedszkoli wybudować

        a ile ziemniaków zasadzić.

        Dobrze, że byli tacy „odważni” ludzie, którzy starali się coś zmienić bo byśmy nadal w epoce kamienia łupanego żyli.

        • 2 0

    • A co ma piernik do wiatraka? O jakich niedozywionych dzieciach mówisz? W afryce? Ja nie słyszałem o niedozywionych dzieciach w Gdansku i bez podrecznikow. Za to widzialem program 500+ i rodzicow ze swoimi pociechami w weekend Majowy, ktorzy szturmuja wszystkie mozliwe atrakcje. Dzieci bez zabawek,podręcznikow, to może i byly w Polsce, ale jakies 30 lat temu. A jesli chodzi o drogi to ich ilosc i stan, jest w tej chwili super. Przejedz sie po europie, a docenisz nasze drogi. Tylko narzekać...

      • 4 3

    • dobrze zaplanowany rower publiczny jest świetną inwestycją (1)

      pozwala lepiej wykorzystać potencjał komunikacji miejskiej (tam, gdzie komuś nie opłacało się czasowo jechać SKM rower potrafi bardzo pomóc - 2km pieszo to 20 minut, rowerem 5-7).

      Tylko, czy ten rower będzie rzeczywiście dobrze zaplanowany. Mam wątpliwości.

      • 28 5

      • Juz jest

        • 2 1

    • władze Gdańska już nie wiedzą co z pieniędzmi robić

      taki mamy dobrobyt

      • 11 23

  • te pieniądze powinny być przekazane na kościół, a nie jakieś lewackie pomysły. (3)

    np na większe i głośniejsze dzwony kościelne, żeby ludzie słyszeli że czas iść na msze!

    • 15 26

    • zgoda buduje

      Wierni powinni móc wchodzić do kościoła z rowerem i tam dzwonić.

      • 0 0

    • (1)

      tylko lewak mógł to napisać ;)

      • 6 3

      • ***o burze trzeba umieć robić.

        • 0 0

  • Niech miasto wybuduje więcej miejsc do parkowania rowerów i stacji do naprawy rowerów

    Jest problem gdzie rower przypiąć jak się przemieszcza z miejsca na miejsce rowerem. Pod blokami na osiedlach tez nie ma gdzie przypiąć roweru a targać na 4 piętro bez windy to niekoniecznie...

    • 2 0

  • swój

    ja mam swój. Kupiłem Indianę w media expercie za 1000 z hakiem i jestem niezależny.

    • 0 0

  • A ja się pytam co następuje: (34)

    Na co komu uruchomienie systemu jesienią?To nie jest dobry okres do jazdy na rowerze.
    A co ze ścieżkami rowerowymi?Np. z Chyloni do Gdyni Redłowa, jazda częściowo morską, częściowo tymi pseudo ścieżkami, tak się nie da !

    • 98 32

    • (9)

      Rower miejski nie służy do jazdy na tak długich odcinkach, ale maksymalnie 2-3 km od najlbiższego przystanku np. SKM.

      • 7 14

      • Ja do pracy mam 5 km. Nawet na całej długości jest ścieżka rowerowa (2)

        Niby dlaczego mam nie jeździć nim do pracy? 1,5 h dziennego limitu spokojnie mi wystarczy

        • 14 0

        • (1)

          "nim" to rowerem na abonament, czy własnym?

          chyba celem ćwiczeńia z tym abonamentem jak w barcelońskim Bici było podzielenie środowiska, ale spokojna wasza rozczochrana, przetrwamy upadek kolejnego roweru publicznego, raczej nieodwracalny przy takiej taryfie

          • 0 2

          • A czytać umiesz? Nie widzisz, że to była odpowiedź na komentarz o rowerze miejskim?

            • 1 0

      • 2-3 kilometry czy przeszedłes tyle kiedykolwiek? (4)

        przecież rowerem to 5 minut max, nawet nie opłaca się bujac z uruchamianiem aplikacji

        • 7 6

        • jasne, będziesz jechał z prędkością ponad 36km/h to tak (3)

          • 1 1

          • dla roweru elektrycznego 25km/h to taka bazowa prędkość, którą jedziesz bez wysiłku (2)

            więc te 36 nie jest aż takie kosmiczne.

            • 1 2

            • to policzmy razem, z jaką "minimalną" prędkością musisz jechać, żeby "co najwyżej" 5 minut zrobić 3km

              v = s/t = 3km/(1/12 h) = 3*12 = 36 km/h

              dziękuję

              • 0 1

            • Będzie, bo powyżej 25km/h to jest zwykły rower.

              Wspomaganie wyłącza się powyżej tej prędkości, a jeśli nie, to jedziesz motorowerem.

              • 4 1

      • to dlaczego jest metropolitalny? żeby sobie np pojechać wzdłuż morza z Gdyni do Gdańska.

        • 7 3

    • Do jazdy rowerem nie jest potrzebna ściezka rowerowa (16)

      Rower to pojazd i może poruszac się po jezdni.
      Pozdrawiam.

      • 26 23

      • (9)

        Np swietokrzyska czy Jabłoniowa dzieki czemu korki beda ciagnely sie od stogow.

        • 8 5

        • Korki będą dłuższe, gdy na ulicy będzie mniej aut? (5)

          Co za logika!

          • 11 6

          • gdy nie wiesz, o jakiej ulicy mowa, (2)

            trudno zapewne Ci zrozumieć sens wypowiedzi...

            • 6 6

            • Tam w szczycie jeździ się szybciej niż 25km/h? :) (1)

              • 5 1

              • Tak

                • 0 1

          • korki będą dłuższe (1)

            będą dłuższe jeśli samochody omijające rowerzystów przy ruszaniu będą starały się zachować metr odległości od wyprzedzanego rowerzysty ;-)

            • 1 2

            • Polikwidować wszelkie przejścia dla pieszych

              bo przez nie są korki. Auta muszą stawać aby przepuścić jakichś ludzi, totalny bezsens.

              • 1 1

        • akurat na tych ulicach rower niczego nie będzie spowalniał. Raczej będzie najszybszym pojazdem (2)

          • 14 3

          • A ja luubię korki. Im gęstsze tym lepiej. (1)

            jak puszki stoją, a ich zawartość się pekluje,
            ja mijam cały ten złom bez problemu i czuję się wtedy najbezpieczniej,
            gdy wzzyscy ci furiaci i mordercy stoją w klinczu

            • 6 2

            • ja jeszcze lubię patrzeć jak żałują piątaka i krążą jak sępy szukając kawałka trawnika

              czuję się jakbym w zoo małpy oglądał
              i to za darmo :)

              • 4 0

      • (5)

        np. Grunwaldzką albo podwalami ;)

        • 16 4

        • To jest dobra zagadka, bo teoretycznie w stronę Głównego z Wrzeszcza Grunwaldzką można

          Nie, żebym miał myśli samobójcze i chciał to robić, ale przepisy są :D

          • 1 1

        • (3)

          To jest Podwale, a nie Podwala.
          Etymologię sobie sam znajdź.

          • 5 4

          • Etymologia jest na wyprawie z Profesorkiem Nerwosolkiem

            • 5 2

          • Myślę, że mogło chodzic o różne Podwala. Np Staromiejskie czy Przedmiejskie (1)

            • 7 0

            • Grodzkie i Przedmiejskie

              • 3 0

    • To jest dobry pomysł (3)

      Łatwiej przetestować system na mniejszej liczbie użytkowników, czyli właśnie jesienią.

      • 28 9

      • (2)

        Lepiej poczekac do wiosny i kupic nowoczesniejszy sprzet

        • 2 17

        • Najlepiej poczekać tak z kilkadziesiąt lat

          Może nawet rowery nie będą potrzebne bo opatentują sposób na teleportację.

          • 2 0

        • System w pełni rusza wiosną 2019

          A sprzęt jest obecnie najnowocześniejszy

          • 7 1

    • Budyniowi potrzebne do kampanii (1)

      • 3 11

      • wdech, wydech, wdech , wydech

        i trzymaj się płotu to może nie popuścisz

        • 1 1

    • przeprowadz sie do Gdańska

      mamy lepszą infrastrukturę dla rowerów ;)

      • 14 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane