- 1 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (189 opinii)
- 2 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (24 opinie)
- 3 Prawie 50 miejsc parkingowych przy Parku Oruńskim (50 opinii)
- 4 Coraz więcej domów pływających na wodzie (48 opinii)
- 5 Tylko w 7 dzielnicach Gdyni wybrano radnych (64 opinie)
- 6 Powinny być alerty RCB o sinicach? (50 opinii)
Od maja mniej połączeń na linii PKM. Co to oznacza dla pasażerów?
Od maja przestanie kursować część pociągów PKM. Samorząd województwa - organizator przewozów kolejowych na Pomorzu - który przeliczył się w liczbie pasażerów, zamierza też zrobić kolejne cięcia w roku 2017. To oznacza zmniejszenie liczby pociągów PKM o co najmniej 25 proc.
Mniej pasażerów w pociągach to większe dopłaty do ich funkcjonowania z budżetu województwa. Na funkcjonowanie komunikacji na linii PKM zapisano ok. 40 mln zł. Niemal pewnie jest, że wspomniana kwota nie wystarczy i będzie trzeba znaleźć w kasie województwa dodatkowe 10 mln zł. W efekcie władze województwa zdecydowały się na zmniejszenie liczby połączeń. Zmiany zostaną wprowadzone w życie już w maju.
- Za ok. trzy tygodnie zrezygnujemy z połączeń kolejowych, które do tej pory nie przynosiły założonego efektu przewozowego. Mowa tu o wybranych pociągach na linii PKM - porannych i wieczornych - uruchomionych głównie z myślą o obsłudze pasażerów z lotniska. Ustalamy jeszcze, które dokładnie to będą połączenia - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Władze samorządu przyznają, że wracają do punktu sprzed uruchomienia linii i pierwszego planu rozkładu jazdy bez pociągów wieczornych, o które zabiegało wiele osób.
Sprawdź aktualny rozkład pociągów SKM i PKM
Cięcia połączeń w 2017 r.
To nie koniec złych wieści. Samorząd województwa ogłosił przetarg na przewozy kolejowe w województwie na 2017 r. Tak jak w poprzednim roku rozdzielił połączenia na regionalne i aglomeracyjne, czyli SKM i PKM.
Problem w tym, że samorząd województwa w przyszłym roku zamierza zmniejszyć liczbę przewozów przynajmniej o pół miliona kilometrów. W tym roku składy mają wykonać 2 mln km, za rok pojadą już 1,5 mln km. To oznacza zmniejszenie liczby połączeń przynajmniej o 25 proc.
- Cała linia jest bardzo droga w utrzymaniu. To krok w stronę optymalizacji połączeń. Praktycznie codziennie obserwujemy potoki podróżnych, dzięki zainstalowanym w pojazdach licznikom pasażerów mamy podstawy, by zmieniać rozkład. Oczywiście wprowadzamy też takie rozwiązanie w przetargu, że w razie potrzeby można będzie wzmocnić połączenia o ok. 500 tys. km - mówi Ryszard Świlski.
Jak to dokładnie będzie wyglądało, dowiemy się jesienią, gdy rozpoczną się prace projektowe nowego rozkładu.
O wyborze najkorzystniejszej oferty będą decydować trzy kryteria - w 95 proc. cena, w 3 proc. termin płatności rat rekompensaty za przewozy i w 2 proc. honorowanie biletów okresowych innych wykonujących przewozy wojewódzkie na wspólnym odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia.
Przewoźnicy zainteresowani przetargiem mają czas na składanie ofert do 16 maja.
Cięcia dotkną też samą SKM-kę?
W tym roku przewozy mogą być okrojone o 100 tys. km, ale już w 2017 r. nawet o 500 tys. z 1,5 mln km. Tak duże ograniczenia odbiją się z pewnością echem w spółce SKM, która przewozi pasażerów na linii PKM. Czy to oznacza cięcia, także kadrowe?
- Zawsze w takiej sytuacji optymalizujemy swoje działania na wielu polach w spółce. Trzeba szukać sposobów na zmniejszenie kosztów. Nie chciałbym jednak zajmować stanowiska do czasu rozstrzygnięcia przetargu na przewozy w 2017 r. - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki SKM.
Czytaj też: Dziewięciu chętnych do budowy przystanków PKM w Gdyni
Pokutuje słaba integracja: biletowa, taryfowa i komunikacyjna
Jeszcze zanim ruszyła linia PKM, większość oceniała projekt z hurraoptymizmem. 18-kilometrowa trasa kolejowa, która powstała za ponad 700 mln zł miała być nowym kręgosłupem w organizmie, jakim jest trójmiejska aglomeracja. Okazuje się teraz, że wspomniana trasa kolejowa jest jedynie pojedynczym żebrem. Dlaczego?
Pokutuje zdaniem władz województwa przede wszystkim brak integracji taryfowej i biletowej - jazdy na jednym bilecie bez znaczenia na środek lokomocji. Na takie rozwiązanie samorządy w województwie musiałyby znaleźć wspólnie 67 mln zł. Lwią część musieliby wyłożyć samorządowcy z Gdańska, Gdyni i województwa pomorskiego. Plany są, ale póki co, kończą się na wspólnym bilecie elektronicznym.
- Dużym impulsem dla nowej linii będzie jej elektryfikacja i doprowadzenie jednocześnie drugiego toru z Osowy do Kościerzyny - wyjaśnia Świlski.
Ponadto budowana siatka połączeń komunikacji miejskiej wciąż jest konkurencyjna wobec linii PKM. Sęk w tym, że będzie tak zawsze, dopóki pociągi korzystające z linii PKM będą kończyć bieg we Wrzeszczu, zamiast w centrum Gdańska. M.in. z tego powodu ZTM nie zrezygnuje z konkurencyjnej linii 210 z Osowy do centrum Gdańska.
Czytaj też: Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny
Bardzo istotnym mankamentem jest fakt, iż większość pociągów PKM kończy i zaczyna bieg w Gdańsku Wrzeszczu, zamiast jechać do Gdańska Głównego. Przyszłościowo (ale bardzo szybko) trzeba pomyśleć o połączeniu linii PKM i SKM, tak aby PKM-ki mogły kursować do centrum Gdańska po torach aglomeracyjnych i obsługiwać kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika.
Któremu z jego użytkowników chce się dziś jechać do Wrzeszcza, tam (za chwilę) biegać po schodach i czekać kilka lub, często, kilkanaście minut na przesiadkę? To w naturalny sposób zniechęca do korzystania z PKM. Połączenia z Kartuz do Gdańska Głównego dobitnie pokazują, że, jakkolwiek w Trójmieście jest wiele istotnych punktów przesiadkowych, to jednak kluczową kwestią są bezpośrednie pociągi do centrum miasta.
Miejsca
Opinie (738) 6 zablokowanych
-
2016-04-19 13:25
MIś (16)
Prawdziwą kasę robi się przy dużych słomianych inwestycjach.Chyba pasuje do PKM ? Kaska przytulona ,krewni i znajomi zarobieni.
- 505 33
-
2016-04-20 21:41
to dalej neidokończona inwestycja
teraz zarobimy na likwidacji pkm
- 1 0
-
2016-04-20 13:40
To świetny przykład pokazujący że urzędnicy nie mają bladego pojęcia o prowadzeniu biznesu
Od inwestycji powinny być prywatne firmy. Cały urząd miasta rozwiązać i sprywatyzować!
- 2 0
-
2016-04-19 14:38
trzeba zrobić jak z tym parkingiem przy hali targowej (6)
Biznes skalkulowany nie o wpływy z parkowania tylko wpływy z opłat karnych.
Wystarczy jeszcze bardziej pogmatwać taryfy i utrudnić zakup biletów a następnie walić pasażerom kary za przejazd bez biletów, zaprzyjaźniony komornik wspomoże w wyegzekwowaniu. Golić frajerów, skoro wszyscy nie mogą mieć dobrze to trzeba się trzymać z grupą która jest kastą rządzącą i jest blisko kasy.- 34 1
-
2016-04-19 16:32
dla kazdego, kto ma nowsza komorke (5)
skycash i przestancie narzekac o trudnosc w zakupie biletu.
Miasto ma zainwestowac we wszystko, co najnowoczesniejsze, ale oni najchetniej by ciagle zyli w XVIIIw. Czas zaczac uzywac telefonu do czegos wiecej niz angry birds.- 5 13
-
2016-04-19 17:26
(3)
Akurat komórka i usługi płatnicze to nie najlepsze połączenie. Do tego służy karta płatnicza.
- 8 2
-
2016-04-19 20:46
(2)
Do płacenia służą pieniądze.
Ciekawe jak w nocy na ulicy skończą ci się papierosy, to będziesz żebrał od człowieka, czy dasz mu za papierosa parę groszy? A może poszukasz takiego z terminalem łazi? :-)
Pieniędzy nic nie zastąpi, niezależnie co się komuś roi.- 9 3
-
2016-04-20 12:34
ja nie pale...
- 2 3
-
2016-04-19 21:27
"Ciekawe jak w nocy na ulicy skończą ci się papierosy"
Menel.
- 3 6
-
2016-04-19 22:22
Sky cash nie działa
Jeśli masz konto google z nie polska karta kredytowa sky cash aplikacja nie da się zainstalować. Nieważne ze mieszkasz w pl i masz polska kartę sim
- 5 2
-
2016-04-20 09:45
tak jak na Sycylii !!!
- 2 0
-
2016-04-19 13:27
(5)
Następna okazja do przewału - Droga Zielona.
- 61 4
-
2016-04-19 15:04
Miliard kilkaset milionów złotych POszlo w się bujać (3)
- 24 3
-
2016-04-19 16:32
rozumiem, ze tych torow wcale nie ma? (2)
I zadni ludzie nie jezdza PKM?
- 7 17
-
2016-04-19 22:25
ależ są, nawet podwójne (1)
równie dobrze mogły by być na Górki Zachodnie czy Sobieszewo i też ktoś tam by pojechał taką kolejką, a co! Pytanie, czy zyski w stosunku do nakładów były dobrze skalkulowane.
- 9 2
-
2016-04-19 22:32
Nie ma dostatecznych dojazdów do pkm
Jedna z przyczyn to brak własciwych dojazdw do PKM - wszystkie dojazdy autobusowe są poprowadzone do/z miejsc już skomunikowanych z miastem! (Morena i okolice po Wrzeszcz i Gdańsk). A co z 'sypialniami' za obwodową? - osiedla tamtejsze nadal nie są połączone z PKM. Co za lipa i bezmyslność.
- 12 0
-
2016-04-19 13:37
2 000 000 000 PLN
do przytulenia za tunel pod Pachołkiem
- 59 4
-
2016-04-20 16:37
PKM prosi się o przerobienie na tramwaj. Z Moreny już jest piękny zjazd na tory.
Elektryfikować już pod kątem tramwajów, a nie kolei.
- 8 0
-
2016-04-19 13:25
(9)
taak i na pewno okrojenie liczby połączeń w godzinach porannych i wieczornych pomoże na frekwencję...
Problemem jest nieregularność połączeń. Np ze stacji Gdańsk Rębiechowo rano pociągi odjeżdżają na zmianę w odstępach co 8, co 15 i co 30 minut.- 256 2
-
2016-04-19 23:57
przystanki w polu (5)
jechalem z osowej na jasien, zanim doszedlem do kolejki minelo 40 minut, nie liczylem czasu podrozy, z jasienia do znajomych rowniez 40, dotarlem caly spocony ale przejechalem sie kolejka, samochodem caly przejazd zajal by mi 20 minut, zaplacilem za 2 osoby 13 zl i stacilem kupe czasu, spowrotem wrocilem samochodem, strata czasu, przejazdy pkm-ka sa zupelnie nie oplacalne
- 6 1
-
2016-04-20 12:41
masz racje, ze dzis przystanki sa w polu. (1)
Ale patrzac na to, jak miasto sie rozwija to wcale nie musi tak byc za 10 lat.
Te tory nie sa tam na dzis i jutro. Sa na lata.- 2 3
-
2016-04-20 15:53
Niekoniecznie na lata.Rozebranie dwóch odcinków torów o długości po 18 km każdy nie powinno zająć więcej niż pół roku.Przekonamy się o tym najpóźniej w 2020 roku
- 3 0
-
2016-04-20 12:41
jesli szedles 40 minut, to moze nie dla takich relacji jest to przygotowane? (1)
Z Wrzeszcza do Gdyni Glownej SKM sie jedzie dobrze, chyba ze bedziesz szedl z Nowego Portu do PKP Wrzeszcz, a potem powiesz, ze kolej jest bez sensu...
- 3 2
-
2016-04-20 13:21
no ale
wlasnie Osowa miala z tego (jedynego) przystanku jezdzic.
A ze do niego daleko i nie ma komunikacji fowozacej - to niewielu jezdzi...- 3 0
-
2016-04-20 00:27
Chyba nie jechałes
Bilet z osowy do jasienia kosztuje 3 pln za osobę
- 6 3
-
2016-04-19 22:36
I cholera brakuje tam parkingu! Lekko licząc liczba osób korzystających z tego przystanku mogłaby wzrosnąć trzykrotnie... Ale jeżeli nie ma gdzie zostawić samochodu to lepiej się już nim tłuc do miasta...
- 5 0
-
2016-04-19 13:49
Dokładnie. (1)
Bez wspólnego biletu na ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, SKM i PKM, nie ma co liczyć na większą popularność komunikacji publicznej, bo jest po prostu za droga.
- 40 1
-
2016-04-19 16:38
mowisz o bilecie jednorazowym, czy miesiecznym?
- 1 1
-
2016-04-19 13:52
W sumie zamiast tej kolejki trzeba było na tej trasie zbudować drogę dla samochodów (1)
przydało by się.
- 21 7
-
2016-04-20 15:19
Pewnie za jakieś 5 lat powstanie...bo jak linię zamkną i rozbiorą,będzie już gotowy nasyp,wprawdzie nie pod dwujezdniową drogę,ale zwyczajna jednojezdniowa się zmieści bez problemu.
- 3 0
-
2016-04-20 15:09
Jak
zawsze cała ta PKM okaże się wielką klapą jak wszystko w tym sprzedanym państwie !!!!!
- 8 1
-
2016-04-19 15:15
Protestuję (1)
dopiero, co polubiłam PKM, ustawiłam sobie dojazdy - a tutaj już cięcia? I tak w godzinach szczytu PKM jeździ, co 15 minut - a powinna przynajmniej co 10 minut. :_( Czy to oznacza, że nie będzie już biegów pomiędzy peronami na idealnie pasującą nową SKM o 7:29 z Wrzeszcza w kier. Gdyni??? Zresztą kiedyś, ktoś się wyrąbie od tej bieganiny i nie będzie wesoło.
- 21 5
-
2016-04-20 14:55
A teraz będzie jeździć w szczycie co 60 minut,poza szczytem co 90-120,a za dwa lata całkowita likwidacja.Może uda mi się wtedy kupić trochę szyn,przydadzą się w gospodarstwie...
- 1 0
-
2016-04-19 17:29
smutne (3)
Mnóstwo ludzi czekało na polaczenia z Koscierzyny do Gdanska, a tymczasem maja zlikwidowac 2 pary pociagow w nowym rozkladzie... 1 juz w maju. Kto bedzie jezdzil i to z przesiadkami 10-20 minutowymi jesli tak rzadko bedzie mozna w trakcie dnia do nich dotrzec?!
- 14 0
-
2016-04-20 14:48
10-20 minut na przesiadkę to jeszcze nie tak najgorzej.Gorzej,gdy czas oczekiwania na kolejne połączenie wynosi godzinę i więcej.Tak niestety często się u nas dzieje
- 0 0
-
2016-04-19 19:29
(1)
Myślę,że PKS Gdańsk,albo Starogard wykorzysta koniunkturę jaką robi im Urząd Marszałkowski i uruchomią nowe połączenia na trasie z Kościerzyny do Gdańska
- 1 0
-
2016-04-20 11:47
Przydaloby sie tez wiecej autobusow na trasie Gdansk wdzydze kiszewske przynajmniej w wakacje a jedzie jeden ok 8 i drugi ok. 16tej, jak ktos nie ma samochodu to musi karzystac z pksu
- 1 0
-
2016-04-19 23:28
(1)
Zabierzcie choc jedna PKMke a cala inwestycja pojdzie na marne, bo jesli nie bedzie PKM co 15-20 minut i jesli znikna te wieczorne to jazda samochodem bedzie wygodniejsza i bedzie sie bardziej oplacac. Szkoda, ale co sie dziwic, skoro zamiast rozwijac latwiej jest po prostu ograniczyc wydatki, pytanie tylko co jest lepsze.
- 18 0
-
2016-04-20 14:35
Przecież o to chodzi,by wszyscy przesiedli się do aut.,tak będzie lepiej dla państwa i samorządów,bo zniknie potrzeba dotowania kolei,za to pojawią się wpływy z podatków od paliwa,ubezpieczeń itp.
- 0 0
-
2016-04-20 14:32
To kiedy pożegnalny przejazd na PKM?Ja obstawiam 2018 rok,bo jeszcze w 2017 pojeździ kilka "alibizugów"
- 5 1
-
2016-04-20 08:18
Pociąg do nikąd... (1)
Jak sie pojawią osiedla mieszkaniowe i stosunkowo odpowiednią ilość mieszkańców to będzie miał kto tym jeździć :) czyli za 10 lat
- 6 1
-
2016-04-20 14:30
Czyli należało się wstrzymać z budową ok 10 lat,bo teraz to co z tą linią zrobić?Eksploatować w ograniczonym zakresie w ruchu pasażerskim..?To będzie tylko generować koszty,ruchu towarowego tam się nie wpuści,bo geometria trasy to uniemożliwia,więc pozostaje chyba wstrzymać ruch i albo rozebrać,lub zakonserwować i czekać,aż obszary przy linii PKM się zaludnią.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.