Plan: odbudować most na Szopy i budynek straży spichrzowej

Czekają nas kolejne zmiany na Wyspie Spichrzów w rejonie Stągwi Mlecznych zobacz na mapie Gdańska. Wśród nich m.in. odbudowa zwodzonego mostu na Szopy, odbudowa budynku odwachu straży spichrzowej czy odtworzenie nadwodnych bulwarów. Debata na temat zmian odbędzie się 9 maja o godz. 17 w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska przy ul. Wały Piastowskie 24.zobacz na mapie Gdańska



Czy warto odbudowywać w centrum więcej obiektów, które nie przetrwały II wojny światowej?

Zobacz wyniki (2730)
W ciągu ostatnich kilku lat na naszych oczach Wyspa Spichrzów - a właściwie jej północny cypel - zmieniła się diametralnie.

Przebudowa ul. Stągiewnej, budowa ogólnodostępnych nabrzeży oraz wielofunkcyjnych kompleksów, w których znajdą się mieszkania, hotele i punkty usługowe czy wreszcie trwająca budowa kładki na ul. Św. Ducha - to wszystko sprawiło, że po ponad siedmiu dekadach miejsce, gdzie do niedawna straszyły ruiny doszczętnie zniszczonego zespołu spichlerzy ponownie tętni życiem.

Gdańscy urzędnicy opracowują obecnie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla kolejnego fragmentu Wyspy Spichrzów. Chodzi o rejon zabytkowej bramy miejskiej Stągwie Mleczne oraz nabrzeży, które ciągną się od niej na południe, do mostu w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie.

Wnioski i uwagi do 13 czerwca



W związku z tym w czwartek 9 maja o godz. 17 w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska przy ul. Wały Piastowskie 24 odbędzie się dyskusja publiczna na temat projektu tego dokumentu. W spotkaniu mogą wziąć udział wszystkie zainteresowane osoby, które chciałyby zgłosić swoje wnioski i uwagi dotyczące planu. Uwaga: wnioski i uwagi będzie można składać również później drogą pisemną w nieprzekraczalnym terminie 13 czerwca.

- Z projektem planu w czasie wyłożenia - do 30 maja - można zapoznać się w siedzibie BRG. Projektanci udzielają informacji od poniedziałku do piątku w godz. 9-15. Wszystkie informacje dotyczące projektów planów są dostępne na stronach: brg.gda.pl oraz bip.brg.gda.pl. Każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu miejscowego lub w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko może wnieść swoje uwagi. Należy złożyć je na piśmie do Prezydenta Miasta Gdańska z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej wraz z adresem oraz oznaczeniem nieruchomości, której uwaga dotyczy. Ostateczny termin zgłaszania uwag mija 13 czerwca - informuje Biuro Rozwoju Gdańska.

Deptaki i zieleń wzdłuż Nowej Motławy



Cały teren, który obejmuje procedowany plan, jest wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska.

Projekt planu obejmuje teren wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska.
Projekt planu obejmuje teren wpisany do rejestru zabytków jako historyczny układ urbanistyczny miasta Gdańska. grafika Trojmiasto.pl
Jego zasięg obejmuje:

  • bramę miejską z XVI wieku, zwaną Stągwiami Mlecznymi lub Bramą Stągiewną,
  • dwa odcinki nabrzeża Nowej Motławy - jako ciekawostkę warto wspomnieć, że to właśnie w wyniku wykonania jej przekopu w XVI wieku powstała Wyspa Spichrzów,
  • fragment drogi wewnętrznej hotelu Novotel, którego budynek został wzniesiony w latach 70.,
  • krótki odcinek ul. Stągiewnej, tuż przy skrzyżowaniu z ulicami Spichrzową i Motławską.

Wyjaśnijmy pokrótce, jakie założenia znajdują się w projekcie. Po pierwsze, wzdłuż Nowej Motławy zostaną utworzone nadwodne bulwary. Innymi słowy, zarówno od strony Wyspy Spichrzów, jak i ul. Szopy powstaną ogólnodostępne deptaki, podobne funkcjonalnie do tych, które utworzono na północnym cyplu wyspy. Po drugie, zostanie odtworzony ciąg dla pieszych, który przetnie Wyspę Spichrzów ze wschodu na zachód i umożliwi przejście między ulicami Szopy i Chmielną.

Most na Szopy zostanie odbudowany



Jednym z elementów tego ciągu będzie odbudowany Most na Szopy, zwany również Mostem Matników lub Mostem Rogoźników. To ostatnia przeprawa leżąca w historycznym centrum Gdańska, która wciąż nie została odtworzona po zniszczeniach II wojny światowej.

Jego pierwsza konstrukcja została wybudowana już w 1600 roku, tuż po przekopaniu kanału Nowej Motławy. Ostatnia konstrukcja - w formie zwodzonej, wzniesiona ze stali i cegieł - została oddana do użytku w 1891 roku.

Po zniszczeniu w 1945 roku, do czasów współczesnych zachowały się jedynie dwa przyczółki na brzegach oraz dwa filary w nurcie Nowej Motławy.

Plan zakłada odtworzenie mostu w zwodzonej formie.

- Celem sporządzenia planu jest umożliwienie odtworzenia m.in. otwieranego Mostu na Szopy. W projekcie planu odtworzono istotne powiązania komunikacyjne prowadzące przez Wyspę Spichrzów - ciąg pieszy, przecinający poprzecznie wyspę oraz okalające ją bulwary nadwodne. To pierwsze połączenie zapewni odbudowany Most na Szopy, przez który będzie biegł ciąg pieszo-rowerowy. Aby umożliwić ruch statków, w planie zapisano, że most ma być otwierany, przy czym pozostałości dawnego mostu - podpory i przyczółki - podlegają ochronie konserwatorskiej - wyjaśniono w komunikacie BRG.

Przebudowa Mostu Stągiewnego



Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zakłada również możliwość przebudowy sąsiedniej przeprawy - Mostu Stągiewnego - która również została zniszczona w 1945 roku. Ona również ma odzyskać formę zwodzoną.

- Na znajdujących się w granicach opracowania odcinkach nabrzeża Nowej Motławy ustalono zieleń urządzoną z ciągiem pieszym. Ustalono również powiązanie piesze poprzez Bramę Stągiewną oraz na przyczółku mostu. Most Stągiewny został zapisany w planie jako otwierany, co w przyszłości pozwoli na jego przebudowę. Ponadto plan włącza Nową Motławę do Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznie, jako osnowę przyrodniczą miasta - informuje BRG.

Odbudowa wartowni straży spichrzowej



To nie koniec informacji, które zapewne ucieszą miłośników historii Gdańska. Przy zespole Stągwi Mlecznych planuje się odbudowę niewielkiego budynku, który przylegał do nich od południa. Chodzi o odwach - czyli wartownię - tzw. straży spichrzowej, który został rozebrany na przełomie XIX i XX stulecia.

Straże Wyspy Spichrzów - czym były i jak działały



Warto podkreślić, że odbudowa ma zostać przeprowadzona na podstawie zachowanych materiałów ikonograficznych oraz wyników badań archeologicznych. Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, odwach nie zostanie odbudowany w nowoczesnej formie, ale będzie przypominać swój pierwowzór.

Opinie (174) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (12)

    I to jest słuszna koncepcja moi drodzy i kochani.

    • 160 21

    • Idziesz długą przechodzisz bramę zieloną i co (4)

      Mój drogi i kochany lipa, ten most powinien być w pierwszej kolejności odbudowany

      • 6 1

      • Sam sobie odpowiadasz (1)

        ?

        • 4 0

        • Zapomniał się wylogowac

          • 3 0

      • A Panna dostała zgodę od ruskich? (1)

        • 2 2

        • Kaczyńska?

          • 1 0

    • Szkoda, że po tylu latach Gdańsk się obudził w sprawie tego mostu. (3)

      Idźcie za ciosem, odbudowujcie to co jeszcze się da, inaczej "ktoś" znów coś podpali lub "przypadkiem" zburzy...

      • 3 4

      • (1)

        Mosty tylko zwodzone! Po to mamy Motławę by po niej pływać!

        • 8 0

        • Jak Panna kupi sobie za pensje jacht to będą zwodzone

          • 0 6

      • W ,,testasrencie,, jest taki zapis?

        • 0 4

    • Ty w. LGBT może rzecznikiem zostań i ich tam kochaj mocno Dzbanie. (2)

      • 0 4

      • a ty w zakrystii u ksiedza pedo fila

        • 3 0

      • ruska gnid a dała głos

        poszła won czerwona suk o mordować dzieci w czeczeni

        • 0 1

  • (9)

    Tylko po co ???
    A no developer chce developer ma

    • 59 175

    • a kto inny sie podejmie zabudowy? miasto?

      • 18 3

    • na temat

      po co? Bo tak było!

      • 13 3

    • za odbudowę nie powinni zapłacić Niemcy? (3)

      co z reparacjami?

      • 7 7

      • Gdańska nie zniszczyli Niemcy. (2)

        Miasto bombardowali w 1945 roku wyzwoliciele, czyli Armia Czerwona. Z reklamacjami zwróć się do Moskwy.

        • 11 3

        • (1)

          Niemcy są winni

          • 4 4

          • won ruski trolu, jak zwykle kgb ze swoim przekazem

            a jaka nędza u ruskich jest każdy widzi

            • 0 0

    • Most za tania ziemię dla developera? (2)

      • 4 5

      • W którym miejscu jest ta ziemia???

        • 0 0

      • leć, zgłoś się do konkursu

        i nie kwękaj

        • 0 0

  • (10)

    Plany, plany, plany. Te plany są od ponad 20 lat i będą kolejne 20 lat, ponieważ najpierw musi zniknąć Novotel, a ten z kolei ma wieczyste użytkowanie przez jeszcze kilka dekad.

    Plan jest tworzony, aby zbudować odwach przy Stągwiach, bo pojawił się inwestor, który potrzebuje powierzchni.

    • 47 47

    • (6)

      Przecież Novotel stoi kawałek dalej. Jakim cudem jest właścicielem nabrzeża ? xD

      • 17 2

      • (4)

        Jakim cudem on w ogóle tam stoi w poprzek całej siatki ulic... Cuda planowania przestrzennego w Gdańsku.

        • 19 5

        • Bo ktoś komuś dobrze nasmarował (1)

          Tylko co mu teraz z tych pieniędzy?

          • 5 8

          • cba jedzie ciebie spisać zeznania

            oczywiście ktoś za kraty pójdzie, może to będziesz ty czerwona samico psa

            • 1 0

        • MiastoP

          Akurat hotel był lokalizowany przez "męża z zawodu dyrektora" - niekoniecznie urbanistę.

          • 1 1

        • Zdaje się, że stoi zgodnie z planem Michaela. Tego samego, które projektował Artus Park przy Długich Ogrodach. Zgodnie z jego planem ta część wyspy miała być zabudowana w duchu modernizmu. Nawet trasa wz miała iść przez Długie Ogrody.

          • 1 1

      • wlascicielem nabrzeza jest port gdynia

        • 1 1

    • komuchy w l. 70 (1)

      budujac novotel zniszczyli 1sze, obronne mury Gdanska... pozniej nastepne wzdluz tzw al. leningradzkiej:/

      • 30 1

      • zupełnie jak po

        • 9 17

    • nie widzę żebyś pomagał, nie widzę żebyś cokolwiek robił

      na bezrobociu siedzisz, taki z ciebie rycerz

      • 0 1

  • (2)

    Piekny rewir kolo stagwi mlecznych. Mostki dodadza uroku. Wszystko sie buduje w oka mgnieniu. Gdansk Tygrysem europy.

    • 140 16

    • tygrysem europy xDDDD chyba developerki

      • 13 16

    • To zapraszam do Amsterdamu podziwiać mosty i mosteczki

      i nie tylko,a później pogadamy o tygrysach europy.

      • 4 4

  • No i tak trzymać

    • 92 4

  • Gd (12)

    Aby to miało sens najpierw musi być przebudowany na zwodzony most stągiewny. Poza tym zniszczony most na szopy prowadzi jak narazie na zaplecze hotelu Novotel. Pytanie czy będzie tam taki ruch, aby się płacało odbudowywać. Nie jestem przeciwnikiem i cieszy mnie kaźdy odbudowany zabytek w Gdańsku. Ale musi być w tym rozsądek. Ten most przed wojną pełnił całkiem inna funkcję, po wojnie powstała zabudowa z pominięciem tego mostu. Proszę pomyśleć o ratowaniu unikatowej kamiennej grodzy bo ulega zniszczeniu.

    • 103 11

    • zwodzony? (3)

      Dla kajaków i rowerów wodnych z Żabiego Kruka? Stągiewnej? Ciężki temat

      • 6 5

      • (2)

        Zadaje się, że w przyszłym roku będzie przebudowywany na zwodzony. Na koszt dewelopera.

        • 14 1

        • ale po co ? jaki w tym sens ? (1)

          most na podwalu dla samochodów niech też zrobią zwodzony w takim razie

          • 6 7

          • Zwodzony most? Po co? Nie da się.

            • 1 1

    • no właśnie (3)

      na cholerę robić most zwodzony jak tam i tak nic dużego nie pływa ?

      • 8 9

      • (1)

        Nie pływa bo nie może misiu

        • 20 6

        • Bełkot

          • 6 4

      • Bo deweloper, który buduje Granarię planuje tam przedłużenie Mariny

        • 0 0

    • Krowi most za (1)

      Co zielonym mostem co krowim? Jasienica tylko pytam?A że

      • 4 2

      • Most Krowi ma odnowic deweloper, który buduje Grand Hotel Gdańsk

        • 0 0

    • (1)

      Masz rację kamienna grodza musi zostać odbudowana

      • 5 1

      • d**il

        • 0 0

  • odtwarzanie zabytków- tak! (3)

    Betonowe kloce- nie!

    • 97 14

    • gadasz tak jakby mieszkańców ktoś o zdanie pytał

      • 8 8

    • (1)

      nigdy więcej brabankowego szkaradztwa - jak można było tak zepsuć wygląd tego miejsca ? Dlaczego nie utrzymano stylu zabudowy jak wzdłuż Motławy ?

      • 0 1

      • Na Brabanku jakieś szopy i stodoły stały. To chcesz odbudowywać? W jakim celu? Przez takie podejście, np. mamy nadal kryte papą "zabytkowe" wiaty na peronach, zamiast ludzkiej hali.

        • 1 0

  • (14)

    Może mi ktoś racjonalnie wytłumaczyć po co wydawać pieniądze na odbudowe mostu skoro obok już jest sprawny most?

    • 26 101

    • Po co? (1)

      I tak nie zrozumiesz

      • 23 6

      • tak

        kto bogatemu zabroni

        • 2 6

    • Po to żeby przywrócić historyczny wygląd tego miejsca (1)

      Ale po co Ci tłumaczyć skoro i tak nie zrozumiesz

      • 23 3

      • po co?

        • 0 0

    • np. po to by była jakakolwiek możliwość przejechania śródmieścia rowerem ;)

      np.

      • 8 3

    • Zobacz ile tam ludu przechodzi w sezonie jak nie wiesz po co

      poza tym może w końcu pojawiłaby się szansa na jakiś objazd śródmieścia rowerem.
      na razie to straszna bieda w tym temacie, aż wstyd.
      no i po trzecie ożywiłoby okolice turystycznie. Na razie tam jeden wielki nieużytek. Nieużytek (ściernisko) kilka kroków od Neptuna. Trochę wstyd dla miasta że jeszcze nie zagospodarowano tych terenów.

      • 13 3

    • Po co żyjesz, skoro o tak umrzesz!

      • 6 0

    • Jasne, " najbliższy taras widokowy jest w Wrocławiu"

      • 6 1

    • (2)

      A którędy będą poruszać pojazdy i ludzie w okresie przebudowy Mostu Stągiewnego drogi kolego?

      • 3 5

      • Objazdami..... (1)

        • 3 2

        • noo czyli mostem Szopy jak zrobią, bo innego "objazdu" nie ma

          • 2 3

    • żeby (1)

      turyści mogli szybciej ze starówki (dla przyjezdnych słoi ze - "starego miasta") dotrzeć do najętych na airbnb pokoi

      • 5 8

      • głupi pajac

        • 0 0

    • Racjonalnie

      Trzeba iść z odbudową,uporządkowaniem teranów oraz zabudową w stronę Dolnego Miasta.Zacząć czerpać korzyści z pięknych terenów oraz klimatu D.M. Ile można jako turysta oglądać pod okiem przewodnika kilka tych samych ulic co roku.Śródmieście Gdańska jest wspaniałe tylko trochę trzeba nad nim popracować i poszerzyć pole działania dla turystyki oraz mieszkańców.

      • 6 2

  • Most przy zielonej bramie moi drodzy i kochani (3)

    Powinien być bardziej reprezentacyjny, to on powinien być w pierwszej kolejności odbudowany tak aby był wizytówką Gdańska

    • 94 8

    • Widok z Zielonej Bramy (ale i z ul. Chlebnickiej, Mariackiej) (1)

      został właśnie zje.....y przez to co powstało na Wyspie Spichrzów. Za wysokie infantylne stylizacje. No ale było parcie żeby szybko zabudować, zarobić.

      • 16 14

      • Co człowiek to opinia, mi i wielu znajomym akurat bardzo podoba sie to co powstało na wyspie.

        • 12 8

    • Tak ale nie zwodzony. To dodatkowe niepotrzebne koszty.

      Portu na Motławie nie ma od 1945. Jest dużo bliżej morza.

      • 3 10

  • (10)

    po co zwodzony jak Zielony nie jest?

    • 27 31

    • Dokładnie

      W punkt

      • 3 9

    • (3)

      zielony też będzie zwodzony po remoncie.

      • 11 3

      • (2)

        A po co ma być zwodzony?

        • 3 5

        • Żeby podnoszenie i opuszczanie utrudnialo mieszkańcom życie .Teraz przechodzę tam kiedy chcę a jak będzie podnoszony będe czekal kiedy będzie poniesiony.

          • 4 2

        • a po co ma być zielony? niehc namiestnik z nowogrodzkiej zadecyduje, że ma być np tęczowy! na złość wszystkim lgbt+

          • 0 1

    • (3)

      Kiedyś był.!

      • 10 3

      • Ale nie będzie, bo w centrum Gdańska portu nie ma od lat.

        • 5 9

      • Żaden argument. Kto powiedział że jak coś kiedyś było podnoszone sprawdzi się dziś .Niepotrzebne koszty obsługi no i po co ma być podnoszony żadne transatlantyki tam wpływać nie będą , wystarczy że kladka jest podnoszona i już sa narzekania

        • 3 3

      • kiedys po dlugiej stolec plynelo rynsztokiem. powinnismy przywrocic to co bylo kiedys. nie dla kanalizacji!

        • 1 1

    • A po to, zeby pozniej moc wyprowadzic wiecej pieniedzy z kasy miasta. Przeciez leza tam, gnija i sie marnuja. Koncepcja odbudowy zwodzonych mostow jest ciekawa, ale w dzisiejszych czasach, troche bezsensowna. Moim zdaniem wieksze wrazenie zrobilaby przemyslana iluminacja odbudowanych mostow.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane