• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddają rowerzystom pas dla samochodów

Michał Sielski
11 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa. Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa.

W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.



Czy to rozwiązanie spowoduje duże korki?

Tak jak pisaliśmy już w lutym, pas rowerowy zostanie wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Będzie przebiegał na jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Osobna sygnalizacja dla rowerzystów

Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.

Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni. Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.

Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie

To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie GdyniAbrahama zobacz na mapie Gdyni (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.

Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.

- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.

Opinie (629) 3 zablokowane

  • Droga rowerowa na obwodnicy !!!!

    Proponuję aby włodarze Gdyni dodatkowo zamknęli po jednym pasie obwodnicy, i zrobili z nich drogi rowerowe ,ale koniecznie pod prąd !!! na pewno będzie ciekawie, a jak bezpiecznie !!!

    • 0 0

  • najgorszy pomysł ever. Co jeszcze rowerzyści zabiorą kierowcom? (41)

    może niech rowerzyści wykupią sobie ubezpieczenie OC, jeśli chcą być traktowani na równi z kierowcami. I mandaty dla rowerzystów powinny być takie same jak dla kierowców

    • 668 142

    • to niech ci kur.... (15)

      rowerzyści płacą podatki na te drogi !!!! to wtedy mogą sobie nawet po nich latać !!! co to za debil wymyślił??

      • 38 30

      • (3)

        rowerzyści nie niszczą tak nawierzchni jak samochody.
        jak dla mnie to mogliby nawet ograniczyć ruch samochodów w centrum.

        • 19 18

        • zaparkowany rower nie niszczy tez chodnika (2)

          Rower zajmuje tez duzo mniej miejsca. A miejsce w miescie jest drogie. Kazdy metr kwadratowy miasta powinien zarabiac.

          • 12 7

          • Skoro każdy metr powinien zarabiać to proponuje zrobić płatne drogi w mieście, chcesz przejechać się z domu do pracy, płać! Chcesz podjechać na zakupy, płać! ... albo wybierz komunikacje miejską :)

            • 0 0

          • zlikwidować cały socjal!!

            MOPSy, darmowe przedszkola, żłobki, szkoły, szpitale...powietrze

            • 1 5

      • (8)

        Przecież płacą.
        Myślisz że z czego się buduje drogi w mieście? Z PIT i CIT.
        Podatki w paliwie idą na drogi krajowe, ekspresowe i autostrady (a i tak się dokłada).
        Więc jest ok.
        A ty płacisz za to, że trujesz nas w mieście swoim bmw?

        • 33 18

        • Akcyzą z paliwa finansujemy przedszkola, szkoły i szpitale. (2)

          I takich nierobów jak ty, którym nigdy się nie śpieszy, więc mogą rowerkiem.

          • 9 7

          • Spieszy. (1)

            Spieszy. Właśnie dlatego wybieramy rowery. Prowadzę firmę i kiedy muszę przemieszczać się szbko między urzędami i klientami, najczęściej zlokalizowanymi w Gdańsku Głównym i Wrzeszczu, rower jest znacznie szybszy od samochodu. Bez korków, bez problemu z parkowaniem. Kiedy leje albo muszę przewieźć większą ilość dokumentów, które nie zmieszczą się do koszyka, wybieram taksówkę. PS Zaraz pewnie padnie argument dotyczący ubrania - w szpilkach wygodniej jedzie się rowerem, niż spaceruje:)

            • 4 5

            • rozumiem, że masz działalność gospodarczą i rozwozisz pizze... spoconym do klienta jechać... to już jakaś nowa moda smród potu ze sobą przynosić

              • 3 2

        • podatki "samochodowe" nie pokrywaja kosztu budowy i utrzymania drog (4)

          Ja rozumiem, ze dla Janusza 3zl to majatek (albo dwa piwa w biedronce). To nie zmienia jednak faktu, ze to sa smieszne grosze. Jak sie do kupy zbierze to pokrywa jakas, niemala, czesc kosztow budowy i utrzymania/remontow drog.

          Warto zauwazyc, ze sam fragment S7 miedzy Gdanskiem a Elblagiem kosztowac ma > 3mld zlotych.

          I wlasnie prysl mit kierowcow utrzymujacych wszystkich innych ludzi.

          Poza tym, nie wydalbys na paliwo - wydalbys na co innego. Wiekszosc ludzi wydaje na biezaco swoje zarobki lub ich bardzo duza czesc.

          Moze poszedlbys na piwo ze znajomymi, przeszedlbys sie z dziewczyna na kolacje i swiat bylby ladniejszy. Tak stoisz w tym korku i sie stresujesz. Smutne

          • 11 13

          • ot logika typowego pedalarza (2)

            podatki w paliwach to okolo 20% budzetu
            z podatkow od kierowcow oprocz drog finansowana jest jeszcze kolej

            ja rozumiem ze dla pedalarza to za trudne poszukac w intenrecie jakie sa dochody budzetu

            "Poza tym, nie wydalbys na paliwo - wydalbys na co innego"

            podatki w paliwach to okolo 60% ceny
            podatki w "wydalbys na cos innego" to miedzy 7% a 23%

            wniosek w paliwach wiecej idzie do nudzetu mniej do prywatnej kieszeni

            moze zacznij cos wiecej czytac niz gazetke pedalarza to nie bedziesz takim przemadrzalym idiota

            • 14 9

            • ale to środki nie idą na budowe i utrzymanie dróg w miescie

              więc twoje wywody są bez sensu.
              Nie płacisz nawet grosza więcej od tego co nie ma samochodu.

              • 3 3

            • jak z podatków od paliw kolejowych, morskich i żeglugi rzecznej budowano tylko krajówki to nie płakałeś

              teraz płaczesz, że 100% Twojego podatku nie zamienia się w czarny asfalt? Hipokryta.

              • 5 6

          • Idź byc debilem gdzie indziej,

            Rowerów jeździ tyle co by pies napłakał . wywala..li ich z chodników to sie pchają teraz pod koła.

            Trzebabedzie jeździć jak w karmagedonie:-P

            • 4 6

      • a jak ktos ma auto i czasem jedzi rowerem to kim jest? bardziej pedal czy bardziej kerowca?

        • 6 2

      • Kierowcy tez nic się nie dokładają do budowy i utrzymiania dróg w mieście. NIc a NIa

        • 17 14

    • jaki pokrzywdzony (1)

      a co takiego rowerzyści tobie zabrali?!

      • 0 2

      • Cnotę

        • 0 0

    • Odpowiedzialność Cywilna (1)

      od strat które można spowodować rowerem hmm pewnie ze 100zl rocznie wersja bez zniżek uuuuu
      bla bla nudny jesteś

      • 3 4

      • a co nie stać Cię ?

        • 1 1

    • prawda (7)

      1. mandaty są takie same dla wszystkich uczestników ruchu - czas oddać prawo jazdy, skoro tego nie wiesz
      2. OC także dla pieszych - też łażą po drogach!
      3. to ironia, nigdzie na świecie tak nie ma...

      • 35 30

      • Nie osmieszaj sie (1)

        Mandaty sa takie same tylko ze kierowcy samochodow sa karani a rowerzysci raczej nie smigaja po chodnikach przejezdzaja przez pasy itd.

        • 3 3

        • To fakt, że rowerzyści są zdecydowanie rzadziej karani

          Tylko, że to nie oni zabijają na drogach. Możecie wymyślać potencjalne sytuacje jak to rowerzysta moze spowodować armagedon na drodze ale jakos tak sie nie dzieje. To rowerzysta sam płaci za swoj błąd na drodze.

          • 4 2

      • Ale w Ameryce wykupują sami, bo odszkodowanie mogłoby ich zrujnowac (4)

        • 21 5

        • mało prawdopodobne (3)

          OC na samochód jest do wysokości 5mln euro. Rowerem spowodowałbyć taką szkodę wjeżdżając w jakiś słynny obraz, a nie w samochód - chyba, że zmusisz jakieś auto do ominięcia Ciebie. A to możesz też zrobić idąc pieszo.

          • 10 7

          • (2)

            No to byś się zdziwił... Wyobraź sobie sytuację: rowerzysta wymusza pierwszeństwo na samochodzie. Kierowca samochodu unikając zderzenia zjeżdża na przeciwny pas i uderza w bok jadącego w przeciwnym kierunku samochodu. Ten uderzony wjeżdża na chodnik, zabija pieszego, poważnie rani drugiego i wjeżdża w witrynę jakiegoś drogiego sklepu powodując spore szkody. Koszt wszystkich odszkodowań - śmierć jednej osoby, trwałe kalectwo drugiej, zniszczone dwa samochody, witryna sklepu i towaru, dożywotnia renta dla okaleczonego - spokojnie można wyczerpać sumę gwarancyjną 2 mln euro (nie ma 5 mln). Można rowerem zrobić szkodę na kwotę, która zrujnuje - oczywiście i to wcale nie jest trudne. Dlatego OC na rower, który porusza się po ulicy powinno być tak samo obowiązkowe jak na samochód.

            • 6 5

            • Teraz ochłoń, weź oddech i przejrzyj statystyki

              I powiedz ile razy cos takiego się zdarzyło. A ile razy kierowca samochodu powoduje poważne straty?

              • 4 2

            • Tylko Polak jest w stanie wymyślić obowiązkowe OC na rower, tragedia

              • 6 5

    • Dobrze mówi, polać mu.

      • 0 1

    • (1)

      Jezdze rowerem, mam wykupione oc. Pozdrawiam

      • 5 0

      • Ile dałeś za OC?

        • 1 1

    • (2)

      Nie przesadzaj. Myślę, że kierowcy szybko się przyzwyczają - wbrew pozorom nie uważam ich za takich głąbów.

      • 10 8

      • Dlaczego "ich" ? (1)

        Ja jestem i rowerzystą i kierowcą jednocześnie. Głąby są i po jednej i po drugiej stronie, uwierz mi. Zazwyczaj pewnie są to te same osoby. Rower czy samochód debila nie tworzy, on takim jest na codzień.

        • 19 1

        • niestety, każdy zza swojej kierownicy widzi głównie takich ludzi, jak on sam

          debili czy to na rowerze czy w samochodzie spotykam rzadko. Fakt, są. Ale to mniejszość, przez którą są spory.

          • 2 2

    • zabrac samochody smrodziarzom (3)

      i oddać na szroty.

      • 15 38

      • (2)

        A twoje mieszkanie oddać imigrantom. Tylko twoje.

        • 47 8

        • Imigranci bardziej zasługują niż wyborcy Macierewicza (1)

          • 15 15

          • kretyn

            • 9 7

    • a co to by zmieniło? (1)

      Wtedy kierowcy wyprzedzaliby rowerzystę poprawnie z odstępem bez zajeżdżania?
      I nie wymuszaliby pierwszeństwa?

      Ciekawe......

      • 43 45

      • oczywiscie ;)

        I tez nie przekraczaliby 50kmph

        • 8 2

    • Pomyśl

      Jak coś Ci nie pasuje to też kup sobie rower i będzie korzystał z infrastruktury rowerowej.

      • 8 6

  • porażka

    Ścieżka zaczyna się ni z gruchy ni z pietruchy.Zresztą i tak rowerzyści mają ją
    gdzieś bo jeżdżą jak chcą.Chodniki znaki pionowe i poziome to dla nich abstrakcja

    • 0 0

  • Korek i spaliny

    Zawężenie ciągu komunikacyjnego ul. 3 Maja jednego przez likwidację jednego z pasów ruchu, w związku z przeznaczeniem go na kontrapas rowerowy, spowodowało gigantyczne korki w porach szczytu. Skutkiem zabrania jednego pasa ruchu w ul. 3 Maja zakorkowana została ul. 3 Maja i Starowiejska. Jak ma dojechać tam karetka pogotowia lub straż pożarna ? Zakorkowanie ulicy przez wydzielenie pasa rowerowego,skutkuje ogromnym zwiększeniem emisji spalin w tym rejonie, co odbije się na zdrowiu mieszkańców i pracowników okolicznych instytucji. Jak pojedzie tamtędy kiedyś jakiś odważny rowerzysta, to się mocno podtruje, a przy tym narazi na niebezpieczeństwo ruchu wąskim pasem pomiędzy rzędami z jednej strony parkujących a z drugiej jadących samochodów. Rowerzyści nie korzystają z tego kontrapasa. Zagrożeniem dla rowerzysty mogą być pojazdy włączające sie do ruchu z parkingu na ul.3 Maja , a także samochody jadące Starowiejską na wprost. Kontrapas na ul. Starowiejskiej który już dłużej istnieje, jest rzadko odwiedzany przez rowery. A wytworzone przez zlikwidowane pasy ruchu trudności komunikacyjne pozostają.Ścieżki rowerowe należy budować, w miejscach sprzyjającym rowerzystom, a nie zabierać pasy ruchu pojazdom i tworzyć zablokowane komunikacyjnie strefy w samym centrum miasta.

    • 1 0

  • ~Masakra w centrum miasta!

    Jechałam dziś rano Starowiejską, a dalej miałam w planie 3 maja i 10 lutego (zrezygnowałam, co znacznie przedłużyło moją drogę do pracy). W związku z odebraniem jednego pasa ulicy autom stały 2 ulice - Starowiejska i 3 Maja. Faktycznie, pomysł doskonały. Szkoda tylko, że uderza w kierowców samochodów w środku jesieni, która raczej nie jest szczytem w komunikacji rowerowej. Czy ktoś zastanowił się nad alternatywami i innymi rozwiązaniami w związku z ograniczeniem przepustowości tak ważnego miejsca w centrum miasta? Może Władysława IV od Starowiejskiej do CH Batory powinno być objęte ruchem w dwie strony?

    • 3 0

  • Idiotyzm

    Nie dosc ze w godzinach szczytu jest masakra to jeszcze to....pogratulowac pomyslu....brak slow...
    Porazka

    • 2 0

  • kij od szczotki wszystkim pedalistom ! do lasu a nie miasta korkować

    • 0 0

  • na skrzyżowaniu z 10 lutego rowerzyści nie będą musieli stosować się do znaków świetlnych ! przecież to oni będą panami szos

    • 0 0

  • Zabierają pas kierowcom dla pedalarzy

    tak powinien brzmieć tytuł artykułu !

    • 0 0

  • Strefa 30

    Brawo! Już dawno powinno to być zastosowane , oczywiście z glowa a nie widzimisię urzędniczym, ale wszystkie poza glownymi ulice w miastach, powinny być strefa 30 , szczególnie te osiedlowe.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane