• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej ograniczeń prędkości na obwodnicy Trójmiasta?

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skutki czwartkowego wypadku na obwodnicy między Owczarnią a Matarnią w kierunku Gdańska.

Drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad zarządzający obwodnicą Trójmiasta i obwodnicą południową zastanawiają się nad obniżeniem maksymalnej dopuszczalnej prędkości ze 120 km/h do 100 km/h na obu tych trasach. Takie ograniczenie od czterech lat obowiązuje już na gdyńskim odcinku ekspresówki.



Mijający tydzień na obwodnicy dał się kierowcom mocno we znaki. Zaczęło się od poniedziałkowego paraliżu po wypadku ciężarówki przewożącej skrzynki z kurczakami na wysokości Matarni. W kolejnych dniach kolizji także nie brakowało. W środę rano obwodnica w stronę Gdyni zatkała się po tym, jak auto osobowe zatrzymało się dopiero na barierach energochłonnych na wysokości Szadółek, w czwartek rano w korkach utknęli kierowcy jadący w kierunku bramek A1 między Owczarnią a Matarnią. W wypadku ucierpiał 22-letni kierowca ciężarówki, który został potrącony przez osobówkę w trakcie wymiany koła. Mężczyzna z urazem kręgosłupa trafił do szpitala.

Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami. Na ten ostatni czynnik największy wpływ ma z kolei obłożenie ekspresówki, którą średnio przejeżdża dziennie 80 tys. pojazdów. Latem urządzenia pomiaru ruchu wskazują nawet 100 tys. aut na dobę. Zimą swoje dokłada zmieniająca się aura, opady śniegu, mróz czy gołoledź. W takich warunkach o stłuczkę nie jest trudno.

Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7. Ograniczenia prędkości na Trasie S6 i S7.
Gdańscy drogowcy z GDDKiA odpowiadający za utrzymanie obwodnicy południowej i trasy S6 wspólnie z policją przyglądają się temu, co się dzieje i zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze. Możliwości są mocno ograniczone, a systemowym rozwiązaniem będzie w zasadzie tylko budowa i oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej i Trasy Kaszubskiej, które na kilka, może nawet kilkanaście lat odciążą ruch wokół aglomeracji.

Zanim to jednak nastąpi, jednym z pomysłów jest ograniczenie prędkości na gdańskim odcinku ze 120 km/h na 100 km/h.

- Na razie żadne decyzje o ograniczeniu prędkości na gdańskim odcinku obwodnicy jeszcze nie zapadły. Będziemy analizować, czy zmiana maksymalnej dopuszczalnej prędkości jest zasadna i czy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców - zastrzega jednak Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Już teraz takie ograniczenie obowiązuje na gdyńskim odcinku między Osową a Chylonią. Cztery lata temu drogowcy zdecydowali się zredukować prędkość ze względu na problematyczne ukształtowanie terenu, na którym przebiega obwodnica. Jest tam dużo wzniesień i zakrętów, które sprawiały kierowcom sporo trudności. Ograniczenie prędkości miało wówczas obowiązywać tylko zimą, ale najwyraźniej efekty były na tyle zadowalające, że znaki obowiązują do dziś.


Policja przypomina i apeluje



- Wielu kierowcom wydaje się, że jezdnia jest czarna i sucha. Tymczasem jezdnie mogą być już przymrożone, a w związku z tym śliskie, a w takich sytuacjach koła łatwo tracą przyczepność - mówi nadkomisarz Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Pamiętajmy, że w wielu różnych miejscach nawierzchnia dróg połączona z opadami atmosferycznymi, wydłuża drogę hamowania pojazdu, w skrajnych wypadkach kierujący może wpaść w poślizg i nie zapanować nad samochodem. Wyprzedzanie w takich warunkach, wymijanie, wchodzenie w zakręt może być bardzo niebezpieczne. Kierowcy powinni pamiętać o tym, aby poruszać się po jezdni z włączonymi światłami i przestrzegać ograniczeń prędkości, a gdy warunki pogodowe są gorsze, aby zwolnić w myśl zasady, że wolniej znaczy bezpieczniej. Apelujemy o to, by nie szarżować, myśleć, przewidywać zagrożenia.
Jak prawidłowo zachować się na drodze ekspresowej?

Na drodze ekspresowej dwujezdniowej samochody mogą poruszać się z prędkością do 120 km/h, natomiast na jednojezdniowej - do 100 km/h. Warto pamiętać, że jeśli samochód ma przyczepę, to w obu tych przypadkach nie może on poruszać się po ekspresówce szybciej niż 80 km/h.

- Na drodze ekspresowej nie wolno cofać, a zawracanie dopuszczalne jest tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Zabronione przepisami jest też zatrzymanie się na pasie między jezdniami, zatrzymanie się lub postój w innym miejscy niż do tego przeznaczone - dodaje Ciska.
O czym jeszcze warto pamiętać?

  • W nagłym przypadku, np. awarii auta na autostradach czy drogach ekspresowych trzeba zjechać na pobocze i właściwie oznakować pojazd, żeby nie spowodować zagrożenia dla innych pojazdów.
  • Należy włączyć światła awaryjne, a trójkąt ostrzegawczy ustawić w odległości ok. 100 m za pojazdem.
  • Przed wyjściem z auta należy założyć kamizelkę odblaskową - można się w nią zaopatrzyć na każdej stacji paliw.
  • Gdy auto jest unieruchomione najlepiej nie zostawać w środku.
  • W ramach możliwości ze względów bezpieczeństwa należy przejść przez barierkę ochronną.


Opinie (595) ponad 10 zablokowanych

  • Przyjrzyjmy się powodom kolizji i wypadków: (3)

    "Najczęściej powodami kolizji i wypadków na obwodnicy są nadmierna prędkość, brawura i zbyt mała odległość między pojazdami."
    Zmniejszając ograniczenie prędkości z 120 do 100 km/h pozbywamy się którego z problemów??
    - Przekraczających prędkość ("na pewno" Ci, dla których 120 km/h było za mało, będą się dostosowywać się do 100 km/h)?
    - Tych którzy wykazują lekkomyślność i jeżdżą zbyt brawurowo?
    - Tych którzy będą jeszcze bardziej "siedzieć na ogonie", bo ten przed nim "wlecze się" 100 km/h?

    Przede wszystkim bezwzględne egzekwowanie obowiązującego ograniczenia. Partole lotne i bezwzględne karanie wysokimi mandatami.
    Obwodnicą już teraz często nie da się osiągnąć 120 km/h, bo jest tak zapchana.

    • 74 4

    • Zgadzam się. Co z tego, że wprowadzą kolejne ograniczenia. Egzekwowanie już wyznaczonej prędkości i przede wszystkim odległości od poprzedzającego pojazdu i byłoby szybciej sprawniej i co celu.

      • 4 0

    • Ja też to partole...

      • 2 0

    • Przecież wiadomo że nie chodzi o bezpieczeństwo tylko żeby można było dawać wyższe mandaty. Jakby rozchodziło się o bezpieczeństwo to by zwiększyli intensywność kontroli i wzięli się za tych co jeżdżą 160, siedzą na zderzaku, skaczą po pasach.

      • 1 1

  • (3)

    Od dawna byłem zdania że na całym odcinku winno być 90/100 km/h.

    Drugi postulat za którym bym optował to jest przyjrzenie się skąd biorą się wypadki na odcinku wokół matarnii (wydaje mi się że chyba tutaj jest ich najwięcej) i na podstawie analizy wykonał odpowiednich przebudowań tak aby zmniejszyć ilość wypadków.

    Trzeci - odcinkowe pomiary + punktowe pomiary prędkości. Oraz wdrożenie do kodeksu zasad dot odległości między samochodami. Wówczas zaautomatyzować pomiar. Plus oczywiście zwiększenie kar do procentów. Na przykład 25% rocznych dochodów ze wszystkich źródeł za 50km brzmi lepiej niż 500zł

    Trzymam kciuki za wdrożenie zmniejszenia dopuszczalnej prędkości!

    • 29 43

    • kary (2)

      stary proste co mówisz... ale np właściciel sp. cywilnej czy sp.j. to ma mandat płacić od dochodu swojej firmy czy jak?

      • 3 0

      • Od tego co wykazuje w pit, proste (1)

        • 5 1

        • PIT

          tyle, że w tych spółkach w PIT widać dochód firmy :) a zarobkiem można nazwać gotówkę, którą się z niej wyciągnęło. Bardzo często jest też strata, hahaaaaa, czyli proste? Policja dopłaci mi jak strata będzie?

          • 0 0

  • (3)

    Gdzie są zakłady pracy??

    • 11 3

    • tam gdzie obwodnica nie dochodzi

      • 3 0

    • Gdzie jest kokpit? (1)

      • 1 1

      • Gdzie są puree z dżemem?

        • 1 1

  • Jestem Za (1)

    Aczkolwiek mocno kontrowersyjne przykłady podał Redaktor. Przewrócenie się ciężarówki i potrącenie osoby na poboczu niekoniecznie mogły sie zadziac z powodu przekroczenia dopuszczalnej prędkości

    • 30 3

    • bardzo ładnie sie nazywasz Za.

      • 1 0

  • E tam (4)

    Wystarczy surowo karać tych co jeżdzą na tzw zderzaku i będzie po problemie.

    • 52 4

    • Karać tych (2)

      Co blokują lewy pas mając prawy wolny i po problemie.
      Karać tych co mogą przepuścić 3-4 auta lewym ale nie! Bo przecież kilometr dalej na prawym jedzie ciężarówka i ja lewymja wyprzedzę za 10minut!

      • 6 11

      • Na Obwodnicy w ciągu dnia

        Właściwie nie występuje coś takiego jak "prawy wolny". Wbij to sobie do tępego łba, kmiocie spod Przodkowa.

        • 10 2

      • Prawy wolny na obwodnicy...halyna to lepsze niz

        polskie kabarety

        • 5 2

    • Ale jak ich wyłapać?

      • 1 0

  • Zdarza mi się przekraczać prędkość (11)

    Na obwodnicy przekraczam prędkość, i nigdy nie miałem niebezpiecznej sytuacji.. Kwestia odstępu, myślenia za innych i przewidywania sytuacji na drodze... No i trzeba mieć sprawne auto na dobrych oponach a nie jakiś szrot.

    No i niektórzy kierowcy mogli by się nauczyć używać lusterek i pasów rozbiegowych. droga ekspresowa to nie miasto.

    • 60 39

    • Przez takich jak ty są vwypadki (6)

      • 15 18

      • Nie (4)

        Przez takich jak ty są właśnie.
        Ludzie włączający się do ruchu na obwodnicy nie potrafią się rozpędzić na pasie rozbiegowym do chociaż 80-90/h tylko wjeżdżają na obwodnice z prędkością 40km/h...

        • 16 5

        • wypatki som wogole przez innych kierofcuw

          jak bym sobie sam jechał to było by fajowo

          • 6 0

        • (2)

          Pasy rozbiegowe na obwodnicy są za krótkie. Niektóre są dodatkowo nachylone. Nie każdy pojazd jest w stanie się rozpędzić do 90km/h na tych odcinkach. Zwolnij i umożliw włączenie się do ruchu. Twoje bezpieczeństwo zależy także od ciebie.

          • 5 11

          • (1)

            Pierwsze słyszę o zwalnianiu by umożliwić się komuś włączanie do ruchu. I w którym to miejscu jest za krótko by depnąć do chociaż tych 80? Raz ze wyjeżdżają sobie 50 i patrzą czy mogą się włączyć czy nie jak mogą to dopiero się rozpędzają a jak nie to patrzą błagalnym wzrokiem żebyś przyhamował i ich wpuścił. Dwa zamiast na wyjeździe mieć odstęp do poprzedzającego auta to wyjeżdżają tacy gęsiego i nie maja miejsca by się rozpędzić. No a jak maja samochod który nie daje rady się rozpędzić so 80 na 100 metrowym odcinku to lepiej niech nie jeżdżą w ogóle ekspresowkami.

            • 4 2

            • W którym miejscu?

              W każdym. Na każdym węźle włączają się do ruchu ciężarowki a przy chorej konstrukcji tych węzłów nie ma najmniejszej szansy żeby rozpędziły się do więcej niż 60

              • 0 0

      • jezdze 18 lat szybko i bezpiecznie

        bez jednej stluczki. fakt czasem jest ciezko bo ludzie na obwodnicy potrafia sie toczyc i 70km/h i zjechac na lewy pas bo ktos jedzie 65km/h. to nie smiechy tylko rzeczywistosc. Za granica wszyscy jada 120 i jakos sie to kula wszystko, a u nas rozpietosc od 60 do 160.

        • 11 4

    • Ile zaoszczędzasz czasu?

      5 min? Możesz partyjne sapera więcej zrobić lub jakiś film na Youtube zobaczyć. Brawo ty

      • 7 6

    • byś sie nie odzywał wogle....

      ....bandyto ty :)

      • 0 2

    • Krytykujesz szroty, ale czy szroty powodują wypadki? Czasem na pewno, ale to młode byczki lub ci, którzy chcieliby być jeszcze młodzi, więc dla podniesienia samooceny kupują BMW, Audi. I to oni jeżdżą niebezpiecznie. Oczywiście przepraszam tych co używają tych marek zgodnie z przepisami, ale coś w tym jest, że znaczek podnosi ciśnienie i obniża jazdę z wyobraźnią.

      • 6 1

    • Te drogę trzeba zdeklasować do miejskiej

      Bezpieczeństwo przede wszystkim

      • 2 2

  • To nic nie da. (2)

    To nic nie da dopuki ludzie nie naucza sie jezdzic a przede wszystkim myslec i przewidywac,a nie tylko widziec czubek wlasnego nosa i ekran smartfona

    • 30 2

    • jo! dopóki nie zacznom to nic nie zmieniom (1)

      • 1 0

      • Nieważne, jak ważne co napisał. A napisał mądrze.

        • 1 0

  • (4)

    Kary, pomiary, co jeszcze? Kraj zakazów i opłat za wszystko..chore..zrobic po 5 pasów w obie strony i postawić bariery, to wystarczy...

    • 15 25

    • (1)

      Mędrcze pokaz mi kraj w którym nie ma zakazów i nakazów,,to się prawem nazywa,takim jak ty to się anarchia marzy,puknij się w łeb gamoniu.

      • 4 1

      • niech se puknie w łeb i to najlepiej z dubeltówki

        będzie luźniej i czyściej

        • 2 1

    • masa kara normalnie!

      • 0 1

    • Lepiej od tazu 10 pasów

      • 1 1

  • Śmiech na sali (5)

    Po to jest obw żeby szybko dostać się z punktu A do B. W normalnych krajach to się dobudowuje 2 pasy. A u nas? Gdzie szkolenie kierowców? Gdzie policja? Aaa zapomniałem, oni tylko potrafią blokować pasy a nie udrazniac ruch. A jak są potrzebni to nigdy ich nie ma... Jest wypadek to w ciągu 5 min powinien być radiowóz i pilnować żeby gnoje nie zwalnia ly i nie robiły fotek tylko jechali

    • 34 12

    • No właśnie, śmiech na sali (2)

      Popatrz na taki nowoczesny i wysoko rozwinięty kraj jak Stany Zjednoczone Ameryki (nie zaryzykuję napisania, że normalny). Weźmy przykładowe miasto, Los Angeles- autostrady szerokości pasów startowych są zapchane "na zicher". 5 pasów w jednym kierunku stoi.
      Co z tego, że do Obwodnicy dobudujesz po 2 pasy, jeśli zwiększona wtedy liczba aut będzie musiała zjechać w te same jednojezdniowe drogi prowadzące do centrum lub do sypialni.
      Skoro jest jak jest pod kątem infrastruktury, a policja też nie będzie w każdym punkcie na raz, to czemu nie sięgnąć po najprostsze i najszybsze rozwiązanie?
      Jedźmy nieco wolniej- Obwodnica nie jest aż taka długa, żeby zmniejszenie prędkości o 10, czy 15 km/h spowodowało kolosalne straty czasu.
      Trzymajmy odstępy.
      Ułatwiajmy włączenie się do ruchu innym.
      I można to zastosować od razu.

      • 8 1

      • szacun ze ci sie chcialo tyle pisac (1)

        bo mi sie nie chcialo nawet tego czytac

        • 3 3

        • Spoko, kiedyś wyjdziesz poza literowanie. Szacun, że próbujesz.

          • 3 1

    • na sali śmiech...

      a na obwodowej płacz i zgrzytanie blachów

      • 0 0

    • tom

      Ta obwodnica budowana była za komuny i od tej pory praktycznie nic się nie robi. Zobaczcie inne miasta duże ile zrobiono. tu kompletna klapa. tu buduje się tylko domy po zwariowanych cenach

      • 2 0

  • Wystarczą patrole policji. (3)

    Brak patroli policji co by nerwusów siedzących na zderzaku pędzących 150 i więcej trochę utemperować. Na dzień dzisiejszy to święto zobaczyć policję na obwodnicy - niestety. Pozdrawiam myślących normalnie jeżdżących.

    • 44 3

    • Bo bagiety stoją tylko przy zjeździe z estakady

      Gdzie najłatwiej upolować losi drogowych

      • 5 0

    • Żółwiu (1)

      Jedni mają lepszy refleks od innych i mogą jechać ile chcą bo to oni dostaną punkty i mandat - Twoim problemem jest myślenie za wszystkich do okoła tylko nie za siebie.
      Jak jedziesz elegancko to puszczasz tego co jedzie szybciej i wracasz sobie do szybszej jazdy niż osoby jadące prawym pasem

      • 1 2

      • Khi khi khi głupiś ty.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane