• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnienia SKM? Maszynista ruszy, gdy rozkaz będzie na kartce

Michał Sielski
29 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Bezprzewodowy Internet, komputery... a w pociągach podczas awarii zgodę na wyjazd na trasę trzeba spisywać na kartce. Bezprzewodowy Internet, komputery... a w pociągach podczas awarii zgodę na wyjazd na trasę trzeba spisywać na kartce.

Gdy skradzione zostają kable trakcyjne, to gigantyczne opóźnienia na kolei są pewne. W ostatnich tygodniach przeżywaliśmy takie kłopoty nie raz. Winny chaos i zaskoczenie? Też, ale również kuriozalne przepisy.



Jak reagujesz, gdy na peronie dowiadujesz się, że SKM kursuje nieregularnie?

Gdy zerwana jest trakcja, albo nie działa sterowanie automatyczne, kolejarze muszą przechodzić na tzw. sterowanie ręczne. Dotyczy to nie tylko naszej SKM, podobnie jest w całej Polsce. Okazuje się jednak, że wcale nie jest to takie proste. A już na pewno bardzo czasochłonne.

- Podczas ostatniej kradzieży trakcji w okolicach Chyloni, najpierw dogadać się musiały ekipy z dwóch nastawni pomiędzy wyłączonym odcinkiem. Potem w takich wypadkach dostajemy rozkaz, który na szczęście dyktowany jest przez radiotelefon. I dopiero możemy ruszać - mówi nam maszynista z kilkunastoletnim stażem.

To i tak nieźle, bo w niektórych wypadkach rozkaz musi być dostarczony na kartce. W SKM jest łatwiej, na kartkę spisuje go kierownik pociągu lub maszynista. Dzięki temu nie trzeba czekać, aż ktoś dojedzie na stację i rozkład fizycznie wręczy maszyniście. Ale na rozkaz przez radiotelefon też trzeba czekać. Czasem kilka minut, czasem kilkadziesiąt. I jeszcze trzeba go na kartkę dokładnie spisać. Dopiero potem pociąg może ruszyć.

- Kiedy jesteśmy zmuszeni prowadzić ruch pociągów na tak zwany rozkaz pisemny, zachowanie równego poziomu bezpieczeństwa, jak przy sterowaniu automatycznym, to priorytet. Prosimy pasażerów o wyrozumiałość, dyspozytorzy ruchu i maszyniści pracują wtedy w dużym stresie, aby po pierwsze bezpiecznie, a po drugie możliwie szybko przewieźć pasażerów. Zawsze w tej kolejności - podkreśla Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Miejsca

Opinie (94) 6 zablokowanych

  • GŁUSZEK - największy nierób w SKM

    w pierwszej kolejności powinien iść do wymiany. Znawca marketingu - hahaha

    • 4 1

  • bzdura :] (1)

    sygnal zastepczy + informacja kiedy pociag ma jechac i jechane(np. za pospiesznym ktory za iles minut pojedzie)

    nawet w trakcie robot na torach pociagi jada na sygnalne zastepczym(tak pasazerowie - taka umowna zgoda na przejazd)

    • 4 0

    • tylko sygnał Sz?

      Owszem sygnał zastępczy, tylko co unieważni semafory blokady SBL? O ile ja wiem, to właśnie rozkaz szczególny "S".

      • 1 2

  • W ankiecie na pewno brak odpowiedzi

    KU..WA MAĆ STANDARD!! :P tak zdecydowana większość reaguje na taką wiadomość o ile w ogóle ona trafia do pasażerów :P

    • 5 0

  • Do wszystkich, którzy jeżdżą SKM-ką i na rzekają, że jest brudno.

    Pomyślcie proszę kto ten syf robi i spójrzcie na siebie i swoje maniery.

    • 2 2

  • SKM = BADZIEWIE DO ENTEJ POTĘGI

    • 7 1

  • "Redaktor znafffca" (2)

    To może "najmądrzejszy" redaktor na świecie przejedzie przez semafor wskazujący sygnał stój bez żadnego dokumentu, że może i weźmie na siebie odpowiedzialność setki ludzi i tak codziennie za pensje minimalną - siedzi w ciepłym i się w d...e poprzewracało. Najlepiej winę za spóźnienia SKM obarczyć kolejarzy i przepisy bezpieczeństwa. Zamiast smarować takie beznadzieje artykuły bys
    się do roboty wziął "redaktorze".

    • 9 1

    • hmm (1)

      redaktor przejedzie :) w jednym przypadku: gdy otrzyma przez radio zgode na przejazd na sygnale zastepczym :)

      info za wikipedia:

      • 2 0

      • to info z wikipedii

        Sygnał zastępczy, Sz - to kolejowy sygnał wzrokowy stosowany do wydania zezwolenia na jazdę w szczególnych sytuacjach, takich jak:
        kiedy nie ma możliwości podania zwykłego sygnału zezwalającego (np. z powodu awarii urządzeń, uniemożliwiającej wyłączenie sygnału "Stój", lub gdy urządzenia nie zezwalają na podanie innego sygnału)
        kiedy sygnał podany na semaforze jest wątpliwy (niepewny).
        kiedy w ogóle brak sygnału (semafor jest nieoświetlony).
        kiedy ustalono przebieg nieuwzględniony w zależnościach stacyjnych.

        -----------

        życie sygnału zastępczego, co wynika ze specyfiki sytuacji, w których jest stosowany, nie zależy od ustawień innych urządzeń sterowania ruchem (oraz nie wpływa na sygnał wyświetlany przez tarcze ostrzegawcze i powtarzacze). Stwarza to możliwość wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, przy użyciu sygnału zastępczego można bowiem wyprawić pociąg na zajęty odcinek toru, co normalnie uniemożliwiłyby urządzenia sterowania. Z tego powodu stosowanie sygnału wymaga szczególnej ostrożności i jest każdorazowo odnotowywane w odpowiednich dokumentach.

        • 1 1

  • W Niemczech też zgoda jest wypisywana na kartce

    a kolej mają rozwiniętą. to są zasady bezpieczeństwa

    • 7 0

  • Rozkaz na kartce... pewnie

    a jak wpadnie remona na kontrolę biletów to każdy normalny pasażer niech wymaga od nich prośbę o okazanie biletu też na kartce... Prośba na piśmie, a co.

    • 3 2

  • Ale odkryliście nowość, ja pier...

    • 2 2

  • A jednak można

    Kiedy doczekam się czasów,że SKM będzie tak regularnie kursować jak Gdyńska Komunikacja Miejska.Można regulować zegarki. Brawo ZKM Gdynia

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane