• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnienia na lotnisku przez brak kontrolerów

Maciej Korolczuk
18 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
aktualizacja: godz. 10:25 (19 października 2022)
PAŻP tłumaczy, że kontrolerów brakuje ze względu na decyzje poprzednich władz agencji, które wstrzymały rekrutacje nowych pracowników. W ostatnich dniach problem się nasilił także z powodu zwolnień lekarskich przedstawionych przez kilku pracowników. PAŻP tłumaczy, że kontrolerów brakuje ze względu na decyzje poprzednich władz agencji, które wstrzymały rekrutacje nowych pracowników. W ostatnich dniach problem się nasilił także z powodu zwolnień lekarskich przedstawionych przez kilku pracowników.

Brak kilku kontrolerów lotu jest przyczyną kilkugodzinnych opóźnień na gdańskim lotnisku. Część lotów jest opóźniona nawet o trzy godziny, a samolot z Oslo, który miał lądować w Rębiechowie został przekierowany na lotnisko w Warszawie. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, czyli pracodawca kontrolerów lotu przyznaje, że problem występuje i zapewnia, że robi wszystko, by zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. W środę, już po publikacji artykułu, do sprawy odniósł się Gdański Związek Zawodowy Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego (jego stanowisko prezentujemy w ramce pod artykułem).



Często zdarzają ci się opóźnienia na lotnisku?

O kłopotach z lotami z i do Gdańska poinformowali we wtorek nasi czytelnicy.

- Samolot do Gdańska nie może wylecieć z Monachium ponieważ brakuje kontrolerów lotu w Gdańsku. Tak przekazała załoga samolotu pasażerom. Już dwie godziny opóźnienia - napisał wczesnym popołudniem jeden z czytelników.
Kłopoty miał nie tylko samolot z Monachium. Z opóźnieniem do Gdańska mają we wtorek przylecieć samoloty z Oslo (zamiast o 15:50 samolot spodziewany jest o 18:50), Bergen (18:10 zamiast o 15:50), Vaxjo-Smaland (opóźnienie z 16:05 na 17:28), Paryża (z 16:05 na 17:23), Amsterdamu (nie o 16:30 a 18:28), Eindhoven (zamiast o 16:30 samolot ma wylądować o 19:10), Manchesteru (18:50 zamiast 17:10) i Wiednia (18:15 zamiast 17:15).

13:08 18 PAźDZIERNIKA 22 (aktualizacjaakt. 14:44)

W Gdańsku brakuje kontrolerów lotu (57 opinii)

Samolot do Gdańska nie może wylecieć z Monachium ponieważ brakuje kontrolerów lotu w Gdańsku (tak przekazała załoga samolotu pasażerom). Już dwie godziny opóźnienia.

Czy znowu jest spór na linii rząd/kontrolerzy?
Samolot do Gdańska nie może wylecieć z Monachium ponieważ brakuje kontrolerów lotu w Gdańsku (tak przekazała załoga samolotu pasażerom). Już dwie godziny opóźnienia.

Czy znowu jest spór na linii rząd/kontrolerzy?


Większego pecha mieli pasażerowie samolotu Wizzair z Oslo. Samolot zamiast w Gdańsku wylądował z opóźnieniem, ale w Warszawie.

  • We wtorek po południu aż osiem samolotów było spodziewanych w Gdańsku z opóźnieniem. Jeden został przekierowany do Warszawy.
  • Także samoloty wylatujące z Gdańska miały kłopot z planowym wylotem.

Dwa powody opóźnień samolotów



Informacje przekazywane pasażerom potwierdza gdańskie lotnisko. Jak słyszymy, kłopot z obsadą na wieży kontroli lotów - za co odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej - trwa już od kilku dni, ale we wtorek nastąpiła kumulacja wakatów i opóźnień.

Jak tłumaczy Rusłana Krzemińska, rzecznik prasowy PAŻP, wakaty wśród kontrolerów lotów to skutek braku rekrutacji nowych osób, wprowadzony przez poprzedni zarząd PAŻP.

- Powoli wychodzimy z tego impasu, ale rekrutacja na tak odpowiedzialne stanowiska musi potrwać - mówi Krzemińska. - Dodatkowo w ostatnich dniach problem w Gdańsku się nasilił, bo kilka osób przebywa na zwolnieniach lekarskich.
Przedstawicielka PAŻP, która zatrudnia kontrolerów lotów, zapewniła jednocześnie, że agencja robi wszystko, by utrudnienia wynikające z opóźnień i przekierowań lotów na inne lotniska, były dla pasażerów jak najmniej uciążliwe. Jak długo to potrwa?

- Chciałabym być optymistką, ale nie jestem w stanie tego określić. To decyzje poszczególnych kierowników regionów, bo w każdym z nich problem jest inny - dodaje.
Przypomnijmy, że wiosną kontrolerzy lotów prowadzili rozmowy z kierownictwem PAŻP dotyczące podniesienia wynagrodzeń i proponowanych zmian w systemie pracy. W dużym uproszczeniu - mieli pracować więcej za niższe wynagrodzenie. Wakaty były także wówczas jedną ze wskazywanych przyczyn utrudnień. Ostatecznie, po kilku tygodniach negocjacji związki doszły do porozumienia z kierownictwem PAŻP.

Stanowisko Gdańskiego Związku Zawodowego Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego w Gdańsku



W Gdańskim ośrodku kontroli ruchu lotniczego pracują dwa zespoły kontrolerów ruchu lotniczego (wieża i zbliżanie). Ich wynagrodzenie, wbrew opiniom prezentowanym przez Zarząd PAŻP, zostało obniżone w lipcu 2022 roku, a więc za jego kadencji. Obniżki wyniosły od 4% do 43%, średnio o blisko 30%. Dla porównania w ośrodkach w Warszawie czy Krakowie wynagrodzenie wzrosło w tym czasie, w niektórych przypadkach nawet o 100%. Wynagrodzenie obniżono niezgodnie z Kodeksem Pracy, jednostronnie, bez uzgodnienia z pracownikami prowadząc dialog społeczny jedynie z jedną organizacją związkową, który reprezentował interesy kontrolerów zatrudnionych w Warszawie, a nie jak medialnie informował, wszystkich kontrolerów ruchu lotniczego. Obecnie większość kontrolerów zatrudnionych w Gdańsku jest w okresie wypowiedzenia zmieniającego warunki umowy o pracę i nie ma pewności czy wszyscy warunki te przyjmą.

Rzeczniczka PAŻP mija się z prawdą w kwestii przyczyny dzisiejszych braków personalnych. W latach 2019-2021 do Gdańska skierowano 8 nowych praktykantów, co było najwyższą liczbą w historii. Prawdziwą przyczyną dzisiejszych kłopotów było wprowadzenie przez Panią Prezes Oleksiak w lipcu 2022 nowej organizacji pracy kontrolerów ruchu lotniczego, całkowicie nie uwzględniającej gdańskiej specyfiki, co poskutkowało drastycznym zwiększeniem zapotrzebowania na pracowników i niemalże uniemożliwiło planowanie pracy. Braki personelu nie są zatem skutkiem decyzji poprzedniego zarządu, ale decyzji obecnego, który w wyniku żądań innego związku zawodowego zmienił w lipcu br. Regulamin Pracy wprowadzając chaos organizacyjny.

Rzeczniczka PAŻP po raz kolejny oszczędnie gospodaruje prawdą, twierdząc, że za planowanie zasad pracy kontrolerów odpowiadają kierownicy regionalni. Decyzje te są podejmowane na poziomie dyrektora operacyjnego oraz jego zastępcy. Nie pomaga fakt braku wiedzy i kompetencji po stronie Zarządu PAŻP do właściwego nadzorowania pracy biura operacyjnego, co potwierdziły podjęte w ostatnim czasie decyzje.

Zarząd PAŻP od miesięcy nie rozmawia z pracownikami Ośrodków takich jak Gdańsk. Pracodawca zastrasza, mobbinguje a nawet próbuje zwolnić z pracy przedstawicieli strony społecznej. Pomimo alarmowania ULC brak jest jakichkolwiek działań.

Kontrolerzy ruchu lotniczego w Gdańsku obsłużyli przez wakacje więcej samolotów niż rekordowym latem 2019 roku. Dyrektor operacyjny jednak ograniczył im możliwość odpoczynku, wstrzymując udzielanie urlopów do końca 2022 roku. Jak może się Pan domyślać powyższe pogłębi kryzys w obszarze zarządzania zmęczeniem personelu operacyjnego w ośrodku w Gdańsku.

Nie zgadzamy się na zastraszanie i tworzenie przez Zarząd PAŻP kłamliwego obrazu sytuacji i przyczyn, które do niej doprowadziły. Odpowiedzialność na poziomie ogólnych zasad pracy kontrolerów ponosi Prezes Anita Oleksiak, odpowiedzialność w kwestii organizacji pracy Dyrekcja biura operacyjnego.

Miejsca

Opinie (271) ponad 10 zablokowanych

  • Chory film (2)

    Jeden kontroler na zmianie. Chore.

    • 55 7

    • A jak dostanie rozwolnienia lub wręcz przeciwnie?

      To co wtedy? Samoloty na inne lotnisko?
      No to byłoby to chyba najdroższe rozwolnienie w historii lotnictwa.

      • 7 0

    • Przecież to celowe działanie, w Wolsce ma być tylko jedno lotnisko Baranów, pozostałe władza chce uwalić.
      Jak nie blokowaniem inwestycji (Modlin) to blokowaniem etatów w kontroli ruchu powietrznego.

      • 1 0

  • Czy tylko ja mam wrażenie, że większość instytucji, za której odpowiada nasze państwo się sypie? (19)

    Sprawnie działa sektor prywatny, ale to, co jest na garnuszku rządu, coraz bardziej zawodzi.

    • 389 51

    • Za pażp nie odpowiada panstwo (11)

      • 18 46

      • Racja, słowo Państwo to nadużycie. (1)

        Tak samo jak z NBP. Odpowiada partia.

        • 68 14

        • I Trybunał

          • 11 1

      • Jak nie ?

        Pażp podlega ministrowi właściwemu ds. transportu i to nie w Izraelu

        • 41 1

      • jasne żydokomuna, no i Tusk (6)

        • 21 1

        • Ale po ch to lotnisko (5)

          Jak jest w Berlinie. Czyje to słowa?

          • 21 14

          • twoje?

            • 10 10

          • a po ch nam A1 do portów skoro jest A4 do Rosji - tak twierdził Kaczyński blokując budowę autostrady (3)

            niektórzy jeszcze pamiętają

            • 12 10

            • za dużo ru.sia today czy TVNiemcy oglądasz ??

              • 1 2

            • wysil sie bardziej, nie zaplaca ci za takie oczywiste brednie

              • 1 0

            • xd level zidiocenia przekroczony

              czemu ? bo pamiętam te protesty i nie wynikały z tego, że autostrada jest zbędna a z tego w jakiej formie jest budowana i jaka jest struktura prawna tego bytu z 4liter - czytaj kto na tym będzie zarabiał przez lata pomimo, że państwo buli, udostępnia ziemie itp. Te wszystkie autostrady powinny należeć w 100% do Skarbu Państwa i być przerobione na drogi ekspresowe, a nie utajnione warunki na 40 lat do przodu.

              • 1 2

      • A ?

        Kto ?

        Tusk ?

        • 0 0

    • Ale na bombelki dały? Dały.

      • 9 5

    • Nie bój nic. (2)

      Zaraz rząd weźmie się (jak nie już) za prywaciarzy, bo skąd brać kasę na rozdawnictwo dla tępego motłochu-elektoratu?

      • 20 4

      • Napisał dr. rehabilitowany ekonomii przedszkolnej, ekspert forumowy ?? ;P

        POprzednicy, to przynajmniej wszystko ładnie sprzedawali jak leci ( ponad 400 spółek skarbu państwa ) to skąd brać kasę teraz i w przyszłości ?? Podatki albo inwestycje ;P Co było, to wszyscy wiemy ale nie wszyscy rozumieją .... :(

        • 0 4

      • A wiesz dzbanie że twoje kochane po zawsze głosowało za przy ustawach które powodowały te rozdawnictwo? Naprawdę elektorat po jest bardziej ograniczony umysłowo niż pisowcy?

        • 0 0

    • Prywatny to chyba pada

      • 3 0

    • (1)

      Trafna obserwacja. Praktycznie każda instytucja państwowa obsadzona jest przez ludzi związanych z PiS. Biernych, miernych, ale wiernych. Nie mają pojęcia o zarządzaniu, procedur nie znają, więc traktują je jako "spisek" wrogich im "sił". Fatalnie działa np. Urząd Wojewódzki czy kuratorium. O sytuacji w urzędzie ochrony zabytków lepiej nie mówić. To, że cokolwiek jeszcze działa, to zasługa ludzi, którym się chce, nie odeszli z pracy (wszyscy, którzy pracowali z pisowcami wiedzą czym to pachnie) i nie chcą by instytucje, z którymi czują się związani po prostu zupełnie padły. A do tego z nielicznymi wyjątkami jest naprawdę blisko.

      • 11 1

      • no tak bo mają z pracy tak jak urzędnicy po z UM po 10 mieszkań

        • 1 1

  • Balon (2)

    Mozn jechać balonem

    • 12 14

    • jechać to można rydwanem (1)

      • 6 2

      • Oj tak

        Do stolycy

        • 2 0

  • stary trik, zwalić wszystko na poprzedników (1)

    ale tylko kilka razy i tylko do czasu bo po wyczerpaniu granic cierpliwości tacy ściemnacze sami stają sie poprzednikami dla nowych ludzi zatrudnionych w ich miejsce. Tak przynajmninej powinno być, nie można zganiać latami wszystkiego na poprzedników

    • 179 12

    • Jak to nie można??? A "fur dojczland" wyrwane z jakiegoś zdania to co?

      PiS zwala wszystko na Tuska od ponad 7 lat, i ciemny lud podobno (wg sondaży CBOS), wciąż to kupuje :D

      • 32 10

  • Kontroler lotów - jeden z tak zwanych hermetycznych zawodów, do którego dostęp mają tylko "znajomi królika"... (17)

    I to jest chyba źródłem problemu, że tych ludzi jest za mało i taka grupa zawodowa sobie pozwala na zbyt wiele.

    • 48 60

    • Masz sektor, do którego dostęp ma każdy magister z adekwatnymi kwalifikacjami - szkolnictwo wyższe (5)

      i jeśli Twoje dzieci nie będą w wieku policealnym w ciągu najbliższych 2-3 lat, to już szukaj uczelni za granicą. Na kierunkach rynkowych cięte są limity przyjęć mimo czasem dwucyfrowych liczb kandydatów na miejsce, bo każdy adiunkt może tam zarobki zwiększyć czterokrotnie przeskakując do dowolnego korpo. I przeskakują całymi stadami.

      • 11 2

      • O typowe... (3)

        Kupę wiem, ale się wypowiem - nieba tyle co za problem pokierować samolotem kiedy ma wylądować, wogóle to taki samolot sam bym poprowadził.

        A dziwnym trafem gdy przyjdzie do testu to tylko 10% chętnych się nadaje (i to nie na podstawie Polski tylko ogólnie w świecie)

        • 7 11

        • Nie jesteś specjalnie błyskotliwy, prawda? (2)

          • 9 1

          • Intelekt nie musi błyszczeć , tandeciarzu z wioski (1)

            • 0 1

            • jak tam pogoda w Olsztynie ?

              • 0 0

      • już te korpo czekają na nich z otwartymi rękoma, się uśmiałem z dowolnym korpo

        Kierunki rynkowe są trudne do ukończenia i czy są cięcia czy nie ma to nie ma najmniejszego znaczenia bo 3/4 odpada w ciągu pierwszych 3 semestrów.

        • 0 0

    • (6)

      ch za przeproszeniem wiesz, ale sie wypowiadasz i oskarzasz.

      • 12 5

      • Na ch bulgotasz? (5)

        Co poszło w pięty, bo ktoś prawdę napisał?

        • 4 12

        • Idż dalej pucować za 2400 na ręke bo całe życie nic ze sobą nie zrobiles. (2)

          I nie zaluj komuś, ze sie do czegos nadaje, zwłaszcza ze robota nie jest łatwa/

          • 7 7

          • Jak wiele innych

            • 0 0

          • są o wiele trudniejsze zawody za ułamek tej kasy

            • 0 0

        • PISowska prawda to ta trzecia prawda według księdza Tischnera (1)

          • 4 5

          • Donalda prawda i tylko prawda to ta, którą dostanie w rozkazie od Berlina i Moskwy.

            • 1 2

    • dlaczego to pomówienie jest wyróżnione? (2)

      sa egzaminy do których może przystąpić każdy

      • 13 2

      • Bo hejt sprzedaje reklamy (1)

        • 8 1

        • niestety - a potem płacz dziennikarzy, że społeczeństwo takie a nie inne

          sami takie promują

          • 3 0

    • Ale banialuki. Nikt w mojej rodzinie nie robi w kontroli lotów, a dostałem się na kurs. Ciekawe, co?

      • 0 0

  • Nie brakuje ?! (2)

    Zapłacić im godziwe pensje i problem rozwiąże się w kilka dni.
    Jakoś nie brakuje mam chętnych do stanowisk w rządzie, posłów, senatorów, samorządów.
    Tam gdzie państwowa posada chętnych aż nadto.

    • 37 16

    • Jak w kazdym sektorze

      • 0 1

    • Akurat oni zarabiaja wiecej od posła

      • 3 2

  • Zarabiają po kilkadziesiąt tysięcy (85)

    złotych miesięcznie i jeszcze im mało i nie chcą przychodzić do pracy? Od razu powinni ciąć im po pensji.

    • 103 323

    • Bzdury. (5)

      Po pierwsze pomimo, że teoretycznie zarabiają bardzo dobrze, nie pracują przez tyle czasu by zarobić takie pieniądze.
      Po drugie, PAŻP nie chce zatrudnić pełnej obsady - zapewne po to by środki na pensje dla kontrolerów popłynęły tam gdzie ktoś jest bardzo korzystnie dla siebie wyda.

      Ogólnie PAŻP to zawsze był kiepsko zarzadzany, teraz doszedł do tego nadzór PIS i mamy to co mamy. Czyli Afrykę.

      • 113 20

      • (3)

        Jakoś wcześniej nie było takich problemów. Sa dopiero za tej władzy

        • 44 7

        • Bo jakos wczesniej nie bylo wojny na ukrainie (2)

          Teraz w dobie kryzysu gdy wszyscy oszczędzają kontrolerzy rzadaja jeszcze większych pensji które według mnie są teraz bardzo wysokie (ok 50 tys miesiecznie)

          • 1 6

          • Ja słyszałem

            Że 50 tyś dziennie zarabiają

            • 0 2

          • Nie ma żadnej wojny, wyłaczcie zakłamane media . Jak nie wierzycie to wybierzcie się na Ukrainę , tam sie nic nie dzieje !

            • 0 1

      • dlatego wszyscy wojskowi powinni zdobyć odpowiednie kwity

        i w razie W zastąpić cywilnych, nawet jeśli mieli by zostać wywaleni na zbity pysk, tak jak było w latach 70 w USA gdy były strajki.

        • 1 5

    • Większość kontrolerów zarabia w widełkach 6-10tys zł na rękę (62)

      Teoretycznie sporo, ale to stresująca praca, wymagająca dosyć nieoczywistych talentów.

      W tej pracy chodzi o to by minimalizować ryzyko błędu i stres ma w niej kluczowe znaczenie. A jakis pajac z partii postanowił jakiś czas temu zaoszczedzić i skrócił potrzebną obsadę o połowę.

      Czyli stres w górę, ryzyko błędu w górę, ruch lotniczy cały czas w górę.

      • 104 21

      • A co powiesz policjant kryminalny nie ma stresującej pracy a zarabia dużo mniej (51)

        Kontroler w wieży kontroli lotów życia nie straci w przeciwieństwie do policjanta

        • 19 108

        • I jeszcze policjant nie ma prawa strajkować (10)

          Bo ustawa mu zakazuje

          • 14 38

          • Bo policja to nie praca tylko służba (7)

            • 52 5

            • To A darmo ma tyrac (4)

              Dla was? Tym bardziej powinien zarabiac wiecej.. chciałbym zeby ktos z cywili choc raz poszedl na śluzbe z narażeniem zycia od razy pala by zmiekla po kilku strzałach... Hahaha cwaniaki w pampersach sluBa to. Nie wolontariat.. czekam na hejt

              • 11 27

              • (2)

                zawsze możesz dostać pracę jako kontroler lotów, ale to wymaga długiego przygotowania i predyspozycji. Policjanci z kolei mają co roku obniżane pułapy w szkoleniach itd....o czymś to świadczy niestety.

                • 32 3

              • Dla nowych nieudacznikow

                • 4 0

              • nawet jak jesteś przygotowany i masz kwity to nie masz pewności że dostaniesz robotę

                to temat tabu chyba, ale to widać jak jesteś z poza układu wzajemnej adoracji jak wszędzie

                • 0 1

              • Tak, dla nas, dla społeczeństwa. Nie ma oczywiście obowiązku zostawać policjantem, podobnie jak żołnierzem.

                • 12 0

            • Dzieki za oświecenie

              • 0 0

            • Nooo

              Tak jak Służba Zdrowia

              • 0 0

          • zatrudnijcie mnie w końcu! (1)

            Studia, doświadczenie w pracy na lotnisku, tata płemieł, zdolności interpersonalne...

            • 14 22

            • Jak jesteś stary, kulawy, zakompleksiony i sikasz w majtki to zapraszamy

              • 10 3

        • Policjant ma mniejsze szanse stracić życie na służbie niż kontroler zejść na zawał. (5)

          A jak Policjant się pomyli to w najgorszym wypadku kogoś nie złapią, albo raczej złapią później. A jak kontroler się pomyli to zginie kilkaset osób.

          • 63 12

          • Masz mature? Chociaz z taką logika? (2)

            • 4 15

            • (1)

              Ty chyba nie masz....

              • 8 3

              • O jej dziękuję zapomniałem

                Dzięki za przypomnienie

                • 1 1

          • obecnie ich robota to laba w stosunku do tego co było kiedyś

            gdy nie było systemów komputerowych

            • 0 0

          • Jakoś żadne twoje dane tego nie potwierdzają a mówią wręcz odwrotnie. Ale tak to jest jak się powołuje na dane z du...

            • 0 0

        • Kontoler odpowiada za życie tysięcy ludzi w powietrzu

          • 44 10

        • Wyobraż sobie akwarium metr na metr. (17)

          W tym akwarium masz kilkadziesiąt czerwonych kropek, które przemieszczają się między kilkunastoma zielonymi kropkami na dnie akwarium. Każda kropka w może w dowolnym momencie zadeklarować ,że musi dotrzeć do punktu przed innymi kropkami bo coś się stało.

          Musisz pokierować inne kropki tak by nie wpadły w inne kropki.

          W każdej chwili każda kolejna kropka może również mieć problem.

          Każdą kropka jest samolot ze 150 ludzmi na pokładzie, ludzmi z rodzinami itp.
          Wszędzie są warunki atmosferyczne, wiatr, chmury, burze.

          Choćby mi mieli zapłacić za to 30tys zł na msc to bym nie wzial takiej roboty. 90% czasu nic powaznego się nie wydarzy, ale Ty nie możesz dopuścić by którakolwiek z tych kropek nie znalażła się za blisko siebie. Masz być cały czas gotowy na te 10% kiedy coś się dzieje.

          • 46 11

          • Jechanie na micie olbrzymiego stresu i ręcznego kierowania ruchem na całym niebie (3)

            zapomniałeś uwzględnić, że do owego akwarium masz komputery i masę systemów, które czuwają nad tym, abyś kropki na siebie nie powpadały.

            • 14 22

            • (1)

              Komputery się zawieszają psują człowiek niezbędny a raczej dwóch conajmniej , ale racja komputery tylko tez trzeba się dobrze znać

              • 1 1

              • są systemy awaryjne i zdublowane z niezależnym zasilaniem

                takie awarie praktycznie się nie zdarzają

                • 0 1

            • tak to jest jak ktoś bazuje się w opinii na filmach z lat 80.

              • 0 0

          • Waw jaka to gra? Ps (3)

            • 3 5

            • (2)

              Życie.

              • 4 1

              • Życie życie jest nowelą (1)

                • 1 4

              • Krótkie i jednowątkowe?

                • 0 0

          • Do tego sa szkoleni dla ciebie magia dla niego codziennosc

            • 3 2

          • Dziecko, dokształć się, co to jest system TCAS, co robi, jakie samoloty go muszą mieć (3)

            Zapoznaj się też z danymi, ile osób przewożą samoloty LOT (i nie tylko) turbośmigłowe po Polsce i okolicach. Zapewniam, że nie po ponad 100.

            • 2 5

            • Wielkie nieba TCAS rozwiązuje wszelkie kwestie związane z separacją i zastępuję kontrolerów. A autopilot pilotuje. (1)

              To co ja robie w biurze...

              Idź sobie dalej grać w gry chłopcze i nie spamuj tutaj swoimi "mądrościami" :D

              • 6 4

              • :D

                są w niektórych liniach procedury włączenia autopilota zaraz po starcie i przed samym lądowaniem co ma wpływ na zużycie paliwa i bezpieczeństwo.

                • 0 0

            • Dwa

              • 0 0

          • Z kartką i ołówkiem nie pracuje

            • 1 0

          • A kaluze? Moze byc

            • 0 0

          • nie uwypuklaj trudności

            bo one są w każdym zawodzie większe lub mniejsze. To nie są bezimienne i nieoznaczone punkty, tylko nowoczesne maszyny wyposażone w szereg czujników które siedzą dane w czasie rzeczywistym i przekazują je na bieżąco (wysokość, prędkość, kierunek itp). Piloci (albo powiedzmy sobie wprost autopilot obecnie przez 95% czasu lotu) mają utrzymać prędkość. wysokość i kierunek wg zaleceń z ziemi. Przed lotniskami zawsze jest jakaś separacja wysokości i minimalna odległość miedzy lądującymi, w razie problemów kierują na inne lotnisko jeśli starczy paliwa. Na samym lotnisku też wszystkie drogi dojazdowe, zjazdy są oznaczone jak dla analfabety (znacznie lepiej niż zwykłe drogi). To nie tak, że jedna osoba śledzi 200 samolotów na raz, bo każdy ma swoją przestrzeń, jak samolot przekroczy jej granicę kontroler ma alert i przejmuje jeśli to konieczne komunikację i kontrolę.

            • 1 0

          • Może te akwarium jest tak zapełnione nad zachodnią Europa Azja i USA. Nasze niebo nie jest szczególnie zapełnione wystarczy wejść na radar lotów i samemu sprawdzić

            • 0 0

        • policjant może najwyżej babcie pogonić 10 każdego miesiąca (1)

          • 13 3

          • A pilnowanie prezesa......to dopiero praca z narażeniem życia!!!!

            • 13 3

        • (2)

          To policjant mógł się przykładać do nauki zamiast teraz narzekać, że inni mają więcej.

          • 14 4

          • Łot

            Stereotyp walnoł bohater

            • 3 3

          • Jestem ciekaw czy jak ci ktoś miskę wyklepie albo coś ukradnie czy sam rozwiążesz sprawę czy może zadzwonisz po tego policjanta który m tak bardzo gardzisz. Najglosniesz jp zawsze krzyczą ci co jak coś im się dzieje to dzwonią po bagiety i proszą o pomoc xD

            • 0 0

        • (1)

          Ale żeś pojechał. A nie chciał byś siedzieć w samolocie jak kontroler zestresowany, przemęczony naprowadza cię na lotnisko a tam kurs kolizyjny. Też byś tak powiedział kontroler życia nie straci

          • 8 5

          • Chcialbym

            • 0 2

        • Za to błąd kontrolera może kosztować życie 200-300 osób. (3)

          Policjant decydując się na taki zawód bierze pod uwagę ryzyko (przynajmniej powinien), kontroler bierze pod uwagę stres związany z tą pracą i jego poziom przy normalnych warunkach pracy. Po obcięciu obsady oczekuje się od niego takiego samego poziomu pracy przy zwiększonych wymaganiach. To tak jakby policjanci nagle musieli jeździć/chodzić pojedynczo w patrolu, wiadomo jakby to wpłynęło na ich bezpieczeństwo.

          • 14 6

          • A osoba screnujaca bagaze na lotnisku tysiace (1)

            Bagazy oglada jedna nieuwaga i bum w samolocie.. i co zarabia majatek? 12 godzin wymaga sie od niej max skupienia. Odpowiedzialnosc za kazdy wypuszczony samolot i tysiace pasazerow

            • 2 6

            • Dokładnie i również wymaga się od tych ludzi specjalistycznych kursów i odnawiania ich co jakiś czas

              Ci ludzie mają wielką odpowiedzialność i jeszcze muszę użerać się z pasażerami. A nie kontroler lotów który siedzi w komfortowych warunkach bo ma stresująca pracę oczywiście nikt mu nie ujmuje bo praca jest wysokiego stresu ale jest wiele zawodów kiedy każdego dnia pracownik poddawany jest maksymalne mu stresowi naraża życie albo od jego decyzji zależy życie jednej lub kilkuset osób. Kontrole leży lotów nie są wyjątkami żeby traktować je jak tłuste świnie. A jak już jestem w temacie to wielu podróżnych niech się zastanowi zanim będzie awanturować się w stanowiskach bezpieczeństwa kontroli bo to od tych ludzi również zależy bezpieczeństwo wszystkich w powietrzu.

              • 2 3

          • Czasem tyle, czasem więcej, czasem tylko 40 czy 50. Już bez epatowania...

            • 1 0

        • Wystarczy sprowokować A jak się odpalili na policjantów

          Biedne to nasze społeczeństwo i proste. Ale jak trwoga to telefon na policję szybciutko jest

          • 1 0

        • Kontroler życia nie straci... Ale kilkadziesiąt i więcej osób może stracić - gdy popełni błąd...

          • 0 0

        • W każdej pracy jest stres dlatego każdy powinien być dobrze opłacany

          • 1 0

        • W odróżnieniu od policjanta

          praca kontrolera lotów wymaga sprawnego posługiwania się głową, a nie pałką, gazem pieprzowym, czy paralizatorem

          • 1 0

      • (1)

        Bzdury opowiadasz z tymi widelkami

        • 2 2

        • No grabki to co innego

          • 0 0

      • (5)

        Smiesznie ze ludzie uznają 6k na ręke za dobre pieniądze.
        Jako księgowy funduszy inwestycyjnych z 4 latami doświadczenia klikam sobie tabelki w exelu bez stresu i mam 8k.

        • 2 2

        • (3)

          Śmieszne to te twoje 8k
          Siedzę przed komputerem w samych majtkach i mam 25k

          • 5 1

          • Popieram ja siedze bez ale za 40k (2)

            • 4 1

            • A nie zimno tak?

              • 2 0

            • Ja mam 60k

              Ja mam 60k i siedzę bez majtek z pytągiem w ręku

              • 1 0

        • Jeśli sądzisz że kontroler zarabia 6k to dużo w życiu osiągnąłeś jaki na osobę upośledzoną

          • 0 0

      • 6-10 to on ma tygodniowo

        W internecie można znaleźć informacje ze jest to kwota 52 tysięcy miesięcznie plus dodatki.

        • 1 1

      • Tygodniowo ?? ;P

        • 0 0

    • Idź pracować jako kontroler wtedy się wymądrzaj (1)

      • 19 5

      • To złóż wypowiedzenie i nie szantażuj.

        Jeżeli jesteś dobry to nie pozwolą ci odejść a przy tym podejściu co teraz to sami tworzycie zagrożenie.

        • 7 9

    • (1)

      Skąd wiesz ile oni zarabiają? Każdy ma prawo walczyć o poprawienie swojej sytuacji, ty płaczesz o 500+ oni o lepszą wypłatę i zmianę warunków pracy.

      • 11 3

      • bo znam wielu z lotniska

        i stawki nie są tajemnicą wielką, to jest rozpisane, dodaj do podstawy która i tak na nasze warunki są bardzo wysokie premie rzędu 5-30% i inne dodatki to się zdziwisz bo wiele osób w Polsce rocznie tyle nie wyciąga.

        • 1 0

    • Tyle zarabia się tylko w Warszawie i Krakowie.

      • 4 5

    • (1)

      Idź kartofle obrać

      • 3 0

      • Mowi sie kartohle

        • 1 1

    • Jeśli nawet hipotetycznie by tyle zarabiali i chcieli więcej, to kto im broni?

      Bardzo dobrze, że potrafią walczyć o swoje, a nie dają się wiecznie dymać jak frajerzy w januszeksach.

      • 8 2

    • No i jaki problem? (1)

      1. Widać mało skoro nie ma ludzi
      2. Jeśli jednak myślisz, że bardzo dużo, to aplikuj i pomóż rozwiązać problem

      • 8 0

      • chętni są

        1. ale są limity - czemu ? Popytaj związków zawodowych, które o to dbają aby zbyt wielu nie weszło na rynek pracy. Oni blokują nawet ludzi z doświadczeniem z innych państw.
        2. aplikować sobie możesz jak na twoje miejsce bezie 300 innych osób, z których pewnie połowa to pociotki i synowie królika, tam panuje podobna patologia jak na wielu naszych uczelniach albo szpitalach, gdzie dziwnym trafem po kilkanaście osób z tym samym nazwiskiem się trafia. Jak jesteś z zewnątrz jest bardzo ciężko się przebić.

        • 1 1

    • Gdyby obcięli Ci pensje przypuśćmy z 17 000 na 11 000 (1)

      to ciekawe czy też byś nie protestował. Chyba jest to wystarczająco logiczne i nie rozumiem czego Ty nie rozumiesz. 6 tysi miesięcznie mniej, 72 koła rocznie mniej, hola hola.

      • 5 2

      • W ostatnich latach kontlorerzy mają o 50% mniej pracy.

        • 0 0

    • Poducz się, zdaj egzaminy i sam zostań kontrolerem ruchu powietrznego.

      Zamiast pisać bzdety, wracaj do swojej łopaty!

      • 5 2

    • W Gdańsku na wieży dycha na rękę.

      • 0 2

    • Jasne, potrzebne są niesamowite zdolności, podzielność uwagi, doskonale wyszkolenie,
      Nie dziwie się ze są kłopoty z rekrutacja , nie chcą im płacić i zapewnić asystę, odpowiedzialność bardzo duża, bo jak samolot podchodzący do ładowania się rozbije to najpierw oni odpowiadają , nie zazdroszczę. Tu po znajomosci się nie przyjmuje

      • 1 0

    • A dlaczego nie zatrudnić

      w ich miejsce katechetów i leśniczych albo strażaków?

      • 1 1

  • Siedzę właśnie w samolocie na Okęciu (1)

    Mieliśmy wylecieć do Gdańska o 16:50, a teraz czekamy aż możliwy będzie start...

    • 16 10

    • I?

      Stać cię na samolot w dobie inflacji twoja sprawa było jechać samochodem.. gra muzyczka jesteś na miejscu

      • 2 9

  • Jakby PO nie blokowała gdyńskiego lotniska (2)

    To byłoby teraz jak znalazł

    • 23 52

    • A kontrolerzy na nim skąd by się wzięli? (1)

      Szczurek by farbą namalował?
      Zaczarowany ołówek - była kiedyś taka kreskówka.

      • 17 2

      • w naszym mieście dużo takich czarów ;P

        • 0 0

  • (3)

    prawa do L4 im nie żałuje, ale czym podyktowana byla decyzja o wstrzymaniu rekrutacji? kto wydal na to zgode i kto to w ogole wzial to za dobry pomysl? ofkors to slynni oni XDD

    • 50 2

    • (1)

      PAŻP czyli agencja rządowa, czyli PlSlORY

      • 12 5

      • dokladnie

        • 3 2

    • Była pandemia, firma ma ogromny debet, ciągnie na kredytach, a KRL w Warszawie w świetle fleszy wywalczyli sobie ogromne podwyżki. Czy to odpowiada na pytanie?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane