• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnienia na lotnisku przez brak kontrolerów

Maciej Korolczuk
18 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
aktualizacja: godz. 10:25 (19 października 2022)
PAŻP tłumaczy, że kontrolerów brakuje ze względu na decyzje poprzednich władz agencji, które wstrzymały rekrutacje nowych pracowników. W ostatnich dniach problem się nasilił także z powodu zwolnień lekarskich przedstawionych przez kilku pracowników. PAŻP tłumaczy, że kontrolerów brakuje ze względu na decyzje poprzednich władz agencji, które wstrzymały rekrutacje nowych pracowników. W ostatnich dniach problem się nasilił także z powodu zwolnień lekarskich przedstawionych przez kilku pracowników.

Brak kilku kontrolerów lotu jest przyczyną kilkugodzinnych opóźnień na gdańskim lotnisku. Część lotów jest opóźniona nawet o trzy godziny, a samolot z Oslo, który miał lądować w Rębiechowie został przekierowany na lotnisko w Warszawie. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, czyli pracodawca kontrolerów lotu przyznaje, że problem występuje i zapewnia, że robi wszystko, by zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. W środę, już po publikacji artykułu, do sprawy odniósł się Gdański Związek Zawodowy Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego (jego stanowisko prezentujemy w ramce pod artykułem).



Często zdarzają ci się opóźnienia na lotnisku?

O kłopotach z lotami z i do Gdańska poinformowali we wtorek nasi czytelnicy.

- Samolot do Gdańska nie może wylecieć z Monachium ponieważ brakuje kontrolerów lotu w Gdańsku. Tak przekazała załoga samolotu pasażerom. Już dwie godziny opóźnienia - napisał wczesnym popołudniem jeden z czytelników.
Kłopoty miał nie tylko samolot z Monachium. Z opóźnieniem do Gdańska mają we wtorek przylecieć samoloty z Oslo (zamiast o 15:50 samolot spodziewany jest o 18:50), Bergen (18:10 zamiast o 15:50), Vaxjo-Smaland (opóźnienie z 16:05 na 17:28), Paryża (z 16:05 na 17:23), Amsterdamu (nie o 16:30 a 18:28), Eindhoven (zamiast o 16:30 samolot ma wylądować o 19:10), Manchesteru (18:50 zamiast 17:10) i Wiednia (18:15 zamiast 17:15).

13:08 18 PAźDZIERNIKA 22 (aktualizacjaakt. 14:44)

W Gdańsku brakuje kontrolerów lotu (57 opinii)

Samolot do Gdańska nie może wylecieć z Monachium ponieważ brakuje kontrolerów lotu w Gdańsku (tak przekazała załoga samolotu pasażerom). Już dwie godziny opóźnienia.

Czy znowu jest spór na linii rząd/kontrolerzy?
Samolot do Gdańska nie może wylecieć z Monachium ponieważ brakuje kontrolerów lotu w Gdańsku (tak przekazała załoga samolotu pasażerom). Już dwie godziny opóźnienia.

Czy znowu jest spór na linii rząd/kontrolerzy?


Większego pecha mieli pasażerowie samolotu Wizzair z Oslo. Samolot zamiast w Gdańsku wylądował z opóźnieniem, ale w Warszawie.

  • We wtorek po południu aż osiem samolotów było spodziewanych w Gdańsku z opóźnieniem. Jeden został przekierowany do Warszawy.
  • Także samoloty wylatujące z Gdańska miały kłopot z planowym wylotem.

Dwa powody opóźnień samolotów



Informacje przekazywane pasażerom potwierdza gdańskie lotnisko. Jak słyszymy, kłopot z obsadą na wieży kontroli lotów - za co odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej - trwa już od kilku dni, ale we wtorek nastąpiła kumulacja wakatów i opóźnień.

Jak tłumaczy Rusłana Krzemińska, rzecznik prasowy PAŻP, wakaty wśród kontrolerów lotów to skutek braku rekrutacji nowych osób, wprowadzony przez poprzedni zarząd PAŻP.

- Powoli wychodzimy z tego impasu, ale rekrutacja na tak odpowiedzialne stanowiska musi potrwać - mówi Krzemińska. - Dodatkowo w ostatnich dniach problem w Gdańsku się nasilił, bo kilka osób przebywa na zwolnieniach lekarskich.
Przedstawicielka PAŻP, która zatrudnia kontrolerów lotów, zapewniła jednocześnie, że agencja robi wszystko, by utrudnienia wynikające z opóźnień i przekierowań lotów na inne lotniska, były dla pasażerów jak najmniej uciążliwe. Jak długo to potrwa?

- Chciałabym być optymistką, ale nie jestem w stanie tego określić. To decyzje poszczególnych kierowników regionów, bo w każdym z nich problem jest inny - dodaje.
Przypomnijmy, że wiosną kontrolerzy lotów prowadzili rozmowy z kierownictwem PAŻP dotyczące podniesienia wynagrodzeń i proponowanych zmian w systemie pracy. W dużym uproszczeniu - mieli pracować więcej za niższe wynagrodzenie. Wakaty były także wówczas jedną ze wskazywanych przyczyn utrudnień. Ostatecznie, po kilku tygodniach negocjacji związki doszły do porozumienia z kierownictwem PAŻP.

Stanowisko Gdańskiego Związku Zawodowego Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego w Gdańsku



W Gdańskim ośrodku kontroli ruchu lotniczego pracują dwa zespoły kontrolerów ruchu lotniczego (wieża i zbliżanie). Ich wynagrodzenie, wbrew opiniom prezentowanym przez Zarząd PAŻP, zostało obniżone w lipcu 2022 roku, a więc za jego kadencji. Obniżki wyniosły od 4% do 43%, średnio o blisko 30%. Dla porównania w ośrodkach w Warszawie czy Krakowie wynagrodzenie wzrosło w tym czasie, w niektórych przypadkach nawet o 100%. Wynagrodzenie obniżono niezgodnie z Kodeksem Pracy, jednostronnie, bez uzgodnienia z pracownikami prowadząc dialog społeczny jedynie z jedną organizacją związkową, który reprezentował interesy kontrolerów zatrudnionych w Warszawie, a nie jak medialnie informował, wszystkich kontrolerów ruchu lotniczego. Obecnie większość kontrolerów zatrudnionych w Gdańsku jest w okresie wypowiedzenia zmieniającego warunki umowy o pracę i nie ma pewności czy wszyscy warunki te przyjmą.

Rzeczniczka PAŻP mija się z prawdą w kwestii przyczyny dzisiejszych braków personalnych. W latach 2019-2021 do Gdańska skierowano 8 nowych praktykantów, co było najwyższą liczbą w historii. Prawdziwą przyczyną dzisiejszych kłopotów było wprowadzenie przez Panią Prezes Oleksiak w lipcu 2022 nowej organizacji pracy kontrolerów ruchu lotniczego, całkowicie nie uwzględniającej gdańskiej specyfiki, co poskutkowało drastycznym zwiększeniem zapotrzebowania na pracowników i niemalże uniemożliwiło planowanie pracy. Braki personelu nie są zatem skutkiem decyzji poprzedniego zarządu, ale decyzji obecnego, który w wyniku żądań innego związku zawodowego zmienił w lipcu br. Regulamin Pracy wprowadzając chaos organizacyjny.

Rzeczniczka PAŻP po raz kolejny oszczędnie gospodaruje prawdą, twierdząc, że za planowanie zasad pracy kontrolerów odpowiadają kierownicy regionalni. Decyzje te są podejmowane na poziomie dyrektora operacyjnego oraz jego zastępcy. Nie pomaga fakt braku wiedzy i kompetencji po stronie Zarządu PAŻP do właściwego nadzorowania pracy biura operacyjnego, co potwierdziły podjęte w ostatnim czasie decyzje.

Zarząd PAŻP od miesięcy nie rozmawia z pracownikami Ośrodków takich jak Gdańsk. Pracodawca zastrasza, mobbinguje a nawet próbuje zwolnić z pracy przedstawicieli strony społecznej. Pomimo alarmowania ULC brak jest jakichkolwiek działań.

Kontrolerzy ruchu lotniczego w Gdańsku obsłużyli przez wakacje więcej samolotów niż rekordowym latem 2019 roku. Dyrektor operacyjny jednak ograniczył im możliwość odpoczynku, wstrzymując udzielanie urlopów do końca 2022 roku. Jak może się Pan domyślać powyższe pogłębi kryzys w obszarze zarządzania zmęczeniem personelu operacyjnego w ośrodku w Gdańsku.

Nie zgadzamy się na zastraszanie i tworzenie przez Zarząd PAŻP kłamliwego obrazu sytuacji i przyczyn, które do niej doprowadziły. Odpowiedzialność na poziomie ogólnych zasad pracy kontrolerów ponosi Prezes Anita Oleksiak, odpowiedzialność w kwestii organizacji pracy Dyrekcja biura operacyjnego.

Miejsca

Opinie (271) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Nie tylko przez kontrolerów lotów są opóźnienia. winę także ponosi kontrola bagażowa, kolejki do przetrzepania nam bagażu są bardzo długie i często powodują, że pasażerowie nie są w stanie przyjść o czasie na GATE. Sama 2 tygodnie temu byłam świadkiem jak na GATE nr 6 odprawiono z kwitkiem przeszło 10 osób, a wszystko przez to,że paniom na kontroli nie podobały się bagaże pasażerów. Najlepsze jest to,że lotnisko nie ma sobie nic do zarzucenia i każe sobie płacić minimum 500 zł za przebukowanie lotu na następny dzień. Ja na dłuższy czas z usług lotniska rezygnuję, wolę prom albo pociąg, które są o wiele pewniejsze o lotów i za bilety nie trzeba dopłacać, a przed wyjazdem wystarczy się zgłosić kilka minut wcześniej. Na lotnisku jesteś 2-3 h wcześniej, a i tak nie masz gwarancji, że załapiesz się na lot za który zapłaciłeś niemałe pieniadzę.

    • 7 6

    • Kolejki są bo ludzie w kolejce stoją gadając, a jak przyjdzie ich kolej to pół godziny rozbierają siebie i dzieci. Potem otwierają bagaże i zaczynają wyciągać płyny, elektronikę i inne przedmioty do kontroli a i tak się okazuje że w bagażu mają jakiś płynny kosmetyk i nożyczki do paznokci. To wszystko trzeba wcześniej przygotować a nie w ostatniej chwili na 20 minut wstrzymywać kolejkę.

      • 3 0

  • Heatrow - 230 000 pasazerow dziennie (78 milionow na rok), 1300 lotow dziennie - nikt nie mowi ze, jest idealnie ale wszytko (2)

    dziala 24/7 i tylko na dwoch pasas sartowych - dokladnie jak w gdansku.

    • 5 6

    • Jak widzisz w Gdańsku dwa pasy startowe to chyba czas na zmianę leków

      • 4 0

    • mówi się "Haroł" ;)

      • 0 0

  • Byłem kontrolerem ale jak PiS obciął nam pensje to odszedłem. (1)

    Za grosze nie będę tyrał.

    Karol

    • 5 6

    • Bajkopisarz ? ;P

      Wcześniej miałeś większe zarobki hahahahahahahahahahahhahaha

      • 1 0

  • I poszło w pis......

    Jak powstanie megalotnisko, to krzakami zarośnie....Obecne lotniska - klepiska już nie ma kto obsługiwać.

    • 3 2

  • taki mamy klimat

    To pewnie przez brak kontrolerów PKM z lotniska przez Karwiny tak bardzo spóźnione. A nie, to przez deszcz

    • 2 0

  • No to teraz nie zazdrosne rekruterom!!! A mówię cały czas wizy wizy i kontrola na wszystkich granicach. Nie wiadomo co komu do głowy przyjdzie!!! Zwłaszcza po tej pandemii co wszyscy w domu siedzieli

    • 1 0

  • Wczoraj moj samolot z Gdanska mial 1.5h opoznienia

    • 1 0

  • opóźnienia (1)

    I co to za opóźnienia ja z Turcji miałam wylecieć w sobotę 22 55 a wyleciałam z niedzielę o godz. 16 10 a na dodatek nie zabrali parunastu walizek bo samolot był za ciężki, na pokładzie samolotu mieliśmy nadzieje że po takim spóźnieniu przewoźnik chociaż poczęstuje ciepłą herbatą lub kawą no cóż nadzieja matka głupich, na dodatek obsługa samolotu poinformowała że nie załadowali ciepłych posiłków i wody przewoźnik to firma Ryanair polecam

    • 4 1

    • słodka naiwności

      przy tegorocznych problemach na lotniskach i z obsługa lotów lata tylko ten kto musi. A podróż na wakacje samolotem to prośba o właśnie takie problemy.

      • 1 0

  • Cyrk

    Dzięki temu cyrkowi noc w Amsterdamie. Oczywiście ja i masa innych osób nie zdążyła się przesiąść.
    W hotelu twierdzili, że trzeba bardzo wcześnie na lotnisko wyruszyć. Tak, że wstałem o 4 rano i wciąż jestem w drodze do pracy, spóźniony oczywiście...

    • 2 1

  • No to ile wedlug was (5)

    Powinien zarabiac kontroler ? W dobie kryzysu gdzie wszyscy szukają oszczędności ci ludzi zarabiają teraz około 50 tysięcy miiesiecznie) do ilu podniesc im wyplate? Do 100 ?

    • 5 2

    • Powinien zarabiać tyle, ile jest warte życie twojej rodziny (1)

      No chyba że, nie widzisz problemu w tym, żeby za życie osób w powietrzu odpowiadał ktoś przyoadkowy

      • 0 2

      • Czyli ile ?

        Mamy spełniać jego kaprys i robic z niego milionera bo on teraz stawia warunki ? Absurd.

        • 1 1

    • (1)

      Skąd Ty i Tobie podobni bierzecie te kwoty?

      • 1 0

      • Z ogólnie dostępnych danych w Internecie !!!

        Do tego dołóż wszelkie dodatki, to ile wyjdzie ?? W d*p.ch się POprzewracało i tyle !

        • 0 0

    • powinni dostawać kasę uzależnioną od średniej krajowej

      a nie europejskie stawki, bardzo wiele osób pracuje w zagranicznych firmach i na co dzień ma kontakt z kontrahentami z innych krajów. Czy w związku z tym mają wypłaty w euro i przeliczane na złotówki ? Nie i tu tak samo powinno być. Argumenty "że we Francji zarabiają tyle za to" jak to jeden z nich kiedyś opowiadał to se w 4litery niech wsadzą

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane