• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnienia na lotnisku przez brak kontrolerów

Maciej Korolczuk
18 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
aktualizacja: godz. 10:25 (19 października 2022)
Najnowszy artykuł na ten temat Samolot stanie na rondzie przy lotnisku
PAŻP tłumaczy, że kontrolerów brakuje ze względu na decyzje poprzednich władz agencji, które wstrzymały rekrutacje nowych pracowników. W ostatnich dniach problem się nasilił także z powodu zwolnień lekarskich przedstawionych przez kilku pracowników. PAŻP tłumaczy, że kontrolerów brakuje ze względu na decyzje poprzednich władz agencji, które wstrzymały rekrutacje nowych pracowników. W ostatnich dniach problem się nasilił także z powodu zwolnień lekarskich przedstawionych przez kilku pracowników.

Brak kilku kontrolerów lotu jest przyczyną kilkugodzinnych opóźnień na gdańskim lotnisku. Część lotów jest opóźniona nawet o trzy godziny, a samolot z Oslo, który miał lądować w Rębiechowie został przekierowany na lotnisko w Warszawie. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, czyli pracodawca kontrolerów lotu przyznaje, że problem występuje i zapewnia, że robi wszystko, by zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. W środę, już po publikacji artykułu, do sprawy odniósł się Gdański Związek Zawodowy Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego (jego stanowisko prezentujemy w ramce pod artykułem).



Często zdarzają ci się opóźnienia na lotnisku?

O kłopotach z lotami z i do Gdańska poinformowali we wtorek nasi czytelnicy.

- Samolot do Gdańska nie może wylecieć z Monachium ponieważ brakuje kontrolerów lotu w Gdańsku. Tak przekazała załoga samolotu pasażerom. Już dwie godziny opóźnienia - napisał wczesnym popołudniem jeden z czytelników.
Kłopoty miał nie tylko samolot z Monachium. Z opóźnieniem do Gdańska mają we wtorek przylecieć samoloty z Oslo (zamiast o 15:50 samolot spodziewany jest o 18:50), Bergen (18:10 zamiast o 15:50), Vaxjo-Smaland (opóźnienie z 16:05 na 17:28), Paryża (z 16:05 na 17:23), Amsterdamu (nie o 16:30 a 18:28), Eindhoven (zamiast o 16:30 samolot ma wylądować o 19:10), Manchesteru (18:50 zamiast 17:10) i Wiednia (18:15 zamiast 17:15).

13:08 18 PAźDZIERNIKA 22 (aktualizacjaakt. 14:44)

W Gdańsku brakuje kontrolerów lotu (57 opinii)

Samolot do Gdańska nie może wylecieć z Monachium ponieważ brakuje kontrolerów lotu w Gdańsku (tak przekazała załoga samolotu pasażerom). Już dwie godziny opóźnienia.

Czy znowu jest spór na linii rząd/kontrolerzy?
Samolot do Gdańska nie może wylecieć z Monachium ponieważ brakuje kontrolerów lotu w Gdańsku (tak przekazała załoga samolotu pasażerom). Już dwie godziny opóźnienia.

Czy znowu jest spór na linii rząd/kontrolerzy?


Większego pecha mieli pasażerowie samolotu Wizzair z Oslo. Samolot zamiast w Gdańsku wylądował z opóźnieniem, ale w Warszawie.

  • We wtorek po południu aż osiem samolotów było spodziewanych w Gdańsku z opóźnieniem. Jeden został przekierowany do Warszawy.
  • Także samoloty wylatujące z Gdańska miały kłopot z planowym wylotem.

Dwa powody opóźnień samolotów



Informacje przekazywane pasażerom potwierdza gdańskie lotnisko. Jak słyszymy, kłopot z obsadą na wieży kontroli lotów - za co odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej - trwa już od kilku dni, ale we wtorek nastąpiła kumulacja wakatów i opóźnień.

Jak tłumaczy Rusłana Krzemińska, rzecznik prasowy PAŻP, wakaty wśród kontrolerów lotów to skutek braku rekrutacji nowych osób, wprowadzony przez poprzedni zarząd PAŻP.

- Powoli wychodzimy z tego impasu, ale rekrutacja na tak odpowiedzialne stanowiska musi potrwać - mówi Krzemińska. - Dodatkowo w ostatnich dniach problem w Gdańsku się nasilił, bo kilka osób przebywa na zwolnieniach lekarskich.
Przedstawicielka PAŻP, która zatrudnia kontrolerów lotów, zapewniła jednocześnie, że agencja robi wszystko, by utrudnienia wynikające z opóźnień i przekierowań lotów na inne lotniska, były dla pasażerów jak najmniej uciążliwe. Jak długo to potrwa?

- Chciałabym być optymistką, ale nie jestem w stanie tego określić. To decyzje poszczególnych kierowników regionów, bo w każdym z nich problem jest inny - dodaje.
Przypomnijmy, że wiosną kontrolerzy lotów prowadzili rozmowy z kierownictwem PAŻP dotyczące podniesienia wynagrodzeń i proponowanych zmian w systemie pracy. W dużym uproszczeniu - mieli pracować więcej za niższe wynagrodzenie. Wakaty były także wówczas jedną ze wskazywanych przyczyn utrudnień. Ostatecznie, po kilku tygodniach negocjacji związki doszły do porozumienia z kierownictwem PAŻP.

Stanowisko Gdańskiego Związku Zawodowego Pracowników Kontroli Ruchu Lotniczego w Gdańsku



W Gdańskim ośrodku kontroli ruchu lotniczego pracują dwa zespoły kontrolerów ruchu lotniczego (wieża i zbliżanie). Ich wynagrodzenie, wbrew opiniom prezentowanym przez Zarząd PAŻP, zostało obniżone w lipcu 2022 roku, a więc za jego kadencji. Obniżki wyniosły od 4% do 43%, średnio o blisko 30%. Dla porównania w ośrodkach w Warszawie czy Krakowie wynagrodzenie wzrosło w tym czasie, w niektórych przypadkach nawet o 100%. Wynagrodzenie obniżono niezgodnie z Kodeksem Pracy, jednostronnie, bez uzgodnienia z pracownikami prowadząc dialog społeczny jedynie z jedną organizacją związkową, który reprezentował interesy kontrolerów zatrudnionych w Warszawie, a nie jak medialnie informował, wszystkich kontrolerów ruchu lotniczego. Obecnie większość kontrolerów zatrudnionych w Gdańsku jest w okresie wypowiedzenia zmieniającego warunki umowy o pracę i nie ma pewności czy wszyscy warunki te przyjmą.

Rzeczniczka PAŻP mija się z prawdą w kwestii przyczyny dzisiejszych braków personalnych. W latach 2019-2021 do Gdańska skierowano 8 nowych praktykantów, co było najwyższą liczbą w historii. Prawdziwą przyczyną dzisiejszych kłopotów było wprowadzenie przez Panią Prezes Oleksiak w lipcu 2022 nowej organizacji pracy kontrolerów ruchu lotniczego, całkowicie nie uwzględniającej gdańskiej specyfiki, co poskutkowało drastycznym zwiększeniem zapotrzebowania na pracowników i niemalże uniemożliwiło planowanie pracy. Braki personelu nie są zatem skutkiem decyzji poprzedniego zarządu, ale decyzji obecnego, który w wyniku żądań innego związku zawodowego zmienił w lipcu br. Regulamin Pracy wprowadzając chaos organizacyjny.

Rzeczniczka PAŻP po raz kolejny oszczędnie gospodaruje prawdą, twierdząc, że za planowanie zasad pracy kontrolerów odpowiadają kierownicy regionalni. Decyzje te są podejmowane na poziomie dyrektora operacyjnego oraz jego zastępcy. Nie pomaga fakt braku wiedzy i kompetencji po stronie Zarządu PAŻP do właściwego nadzorowania pracy biura operacyjnego, co potwierdziły podjęte w ostatnim czasie decyzje.

Zarząd PAŻP od miesięcy nie rozmawia z pracownikami Ośrodków takich jak Gdańsk. Pracodawca zastrasza, mobbinguje a nawet próbuje zwolnić z pracy przedstawicieli strony społecznej. Pomimo alarmowania ULC brak jest jakichkolwiek działań.

Kontrolerzy ruchu lotniczego w Gdańsku obsłużyli przez wakacje więcej samolotów niż rekordowym latem 2019 roku. Dyrektor operacyjny jednak ograniczył im możliwość odpoczynku, wstrzymując udzielanie urlopów do końca 2022 roku. Jak może się Pan domyślać powyższe pogłębi kryzys w obszarze zarządzania zmęczeniem personelu operacyjnego w ośrodku w Gdańsku.

Nie zgadzamy się na zastraszanie i tworzenie przez Zarząd PAŻP kłamliwego obrazu sytuacji i przyczyn, które do niej doprowadziły. Odpowiedzialność na poziomie ogólnych zasad pracy kontrolerów ponosi Prezes Anita Oleksiak, odpowiedzialność w kwestii organizacji pracy Dyrekcja biura operacyjnego.

Miejsca

Opinie (271) ponad 10 zablokowanych

  • Kontroler lotu, ta taki policjant kierujący dużym skrzyżowaniem podczas awaria sygnalizacji

    Wystarczy że zniknie z tego skrzyżowania, i tragedia gotowa.

    Jak dla mnie osoba, która ma w swoich "rękach" tysiące osób dziennie powinna zarabiać i 100 tyś mieszczanie, i choć może to się wydawać dużo, prosze sobię wyobrazić, że samolot rozbija się gdzieś nieopodal lotniska, bo na stanowisku jest osoba bez doświadczenia i za 10k miesięczne, zaniżając tym samym jakość usług jak i wynagrodzenia

    • 1 2

  • Ja powiem tak. Państwo wydaje miliardy na socjalne i inne tego typu, niech da też na kontrolerów ile? (7)

    tyle, ile jest warte życie twojej rodziny
    No chyba że, nie widzisz problemu w tym, żeby za życie osób w powietrzu odpowiadał ktoś przyoadkowy

    • 82 6

    • Jak to było? (1)

      'Niech jadą' - no to specjaliści pojechali.

      • 14 1

      • "Wolna droga do Koviru" :>

        • 0 0

    • (1)

      Dostajesz więcej, to zaraz chcesz jeszcze więcej ! ;P A należy przypomnieć, że wynagrodzenia w Polsce dla kontrolerów są na poziomie EU tylko u nas obsługujemy znacznie mniej samolotów niż w EU zachodniej ! Gdyby wprowadzić zarobki adekwatne do obłożenia, to ile by teraz zarabiali. O 1/3 mniej a może o 1/2 ! Gdyby Gdańsk obsługiwał tyle lotów co choćby Londyn, to pewnie chcieliby zarabiać 2 x tyle co w Londynie ! :(

      • 5 4

      • Bzdura...

        W UK kontrolerzy mają po 40k GBP nawet ;]

        U nas stawki nie przekraczają 25k PLN

        • 0 0

    • (1)

      Tylko że kontlorerzy zarabiają miesięcznie tyle co 60% obywateli przez cały rok nie zarobi. Ale według twojej logiki takie same zarobki powinni mieć kierowcy autobusów, tramwajów a nawet kierowcy Uber xD

      • 3 3

      • Nie żartuj proszę. Wyliczenia przedstawiane przez ministra jakiegośtam, o zarobkach kontrolerów, można sobie włożyć tam gdzie światło nie dochodzi.

        • 0 1

    • Grzech

      Państwo nie musi dawać nawet złotówki żeby kontrolerzy pracowali. Wystarczy ze nie zmniejsza im wynagrodzenie.

      • 1 2

  • ja bym się nadawał do tej roboty , ale mam już prace którą kocham...

    wiec sorry , ale może mój pies by się zgodził.

    • 0 2

  • Wcielić tę bandę roszczeniowych nierobów do wojska.

    • 1 3

  • Jestem kontrolerem od 12 lat...

    ... i jak słyszę, że brakuje ludzi, to mnie krew zalewa. Przestańcie wierzyć w te głupoty! Problemem w PAŻP są tylko i wyłącze głupota i niekompetencje kolesi z zarządu. Wielu z nich to po prostu dostało pisowskie stołki. Z resztą nie tylko tu. Dramat.

    • 6 4

  • A klockowski

    Się ceszy

    • 0 0

  • Jakoś trzeba wytłumaczyć nieudolność tego żałosnego lotniska

    Klockowski zadowolony z milionów???

    • 0 1

  • Pracowałem w PAZP (3)

    Byłem jednym ze wspomnianych praktykantów.
    Doświadczyłem mobbingu ze strony kontrolerów - instruktorów w regionalnym porcie. Nie byli oni zainteresowani tym bym ukończył szkolenie. Finalnie zostałem zwolniony.
    Kontrolerzy dobrze wiedzą że każdy nowy kontroler to gorsza pozycja do negocjacji z pracodawcą.

    • 6 1

    • Byłeś za cienki. Ot co (1)

      • 0 3

      • było kilku synalków na jeden stołek

        a że stołków wiele w kraju nie ma

        • 2 0

    • A kto był najgorszy?

      Chodzi mi o kontrolerów.

      • 0 0

  • tak

    tylko ty masz wrazenie

    • 0 0

  • Też bym się buntował , gdybym miał pracować u TW Bolka .

    Zmieńcie tą hańbiącą nazwę !

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane