• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię

Maciej Naskręt
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki. Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki.

Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.



Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą. Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.

Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, a obwodnicą zobacz na mapie Gdańska - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.

Kto ma rację w sprawie tunelu pod Pachołkiem ?

- Uważamy, że ta inwestycja jest nie do zrealizowania w najbliższej perspektywie Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Wydanie na niego 2 mld zł byłoby marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż miastu trudno będzie pozyskać źródła finansowania - argumentuje Wiesław Kamiński, radny PiS.

Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego

Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.

Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.

Działka Telewizji Polskiej pod drogę?

Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.

- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.

Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu

Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.

Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.

Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.

Miejsca

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Stara Oliwa

    Oliwianie ! Zewrzyjcie front w obronie przed degradacją
    swego "Starego Miasta".Co radna Chmiel zrobiła dla Waszej sprawy ? A najlepiej to przez Reja w Sopocie
    zrobić dojazd do Obwodowej.

    • 3 2

  • Koncepcja przeprowadzenia

    ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS jest .... żartem :)

    Co ci ludzie mają w głowach?

    • 8 5

  • Jestem za

    W takich sprawach nie sprawdzają się półśrodki. Byle ustawiony wykonawca nie brał maksymalnej możliwej sumy.

    • 1 2

  • władze przeznaczyły na ten cel po 250 tysięcy

    poprawnie przeczytany ftagment oznacza : Rzadzący w Gdańsku io Sopocie / czytaj Budyn i Jacek K./ przeznaczyły dla zaprzyjażmnionych firm po 250 tysięcy

    • 7 2

  • Metropolia??? (5)

    Proponuję by gdańscy dygnitarze zatroszczyli się o komunikację w obrębie ich własnego miasta, gdzie podatnicy odprowadzają podatki. Jak mieszkańcy Gdańska Południe mają rano dojechać do pracy, a po południu zdążyć odebrać dzieci ze szkół i przedszkoli kiedy Nowa Świętokrzyska tylko w planach,a osiedli przybywa z roku na rok?

    • 18 4

    • Trzeba było kupić mieszkanie bliżej centrum. (4)

      Jak ktoś kupuje mieszkanie, w miejscu, dla którego plany są przefantastyczne, a później narzeka, że nie może dojechać - to jest to typowy Polaczek - chcę mieć tanio, ale wszystko. Widziały gały, co brały.

      • 4 11

      • W tym mieście nie ma bezpiecznych lokalizacji, więc nie posuwaj takich głodnych kawałków. (3)

        Wszędzie mogą ci np. wybudować wieżowiec kilka metrów od okien.

        • 4 4

        • Nie wybudują - nie przesadzaj. Zgadzam się z twoim przedmówcą - że (1)

          za daleko są budowane zachodnie dzielnice w Trójmieście, gdy jeszcze jest nieco wolnych terenów bliżej Głównego Miasta i Wrzeszcza z brakiem wykorzystania np. linii kolejowej do Nowego Portu. Co tam ma być - dalej to ma być strefa przemysłowa ? Bo jak nie to pora przekazać to pod budownictwo mieszkaniowe i związaną z tym infrastrukturę, aby tej linii zapewnić rentowność.
          W 1989 roku jechałem do Szczecina pociągiem i w nim w przedziale siedziałem z paroma osobami, w tym był jeden facet z tego miasta. Zazdrościł Trójmiastu SKM-ki. Fakt. Ze Szczecina do Polic przez prawie całe terytorium biegnie linia kolejowa która z braku tego że osiedla budowano jak najdalej od niej padła. Jakby tym miastem administrowali dalej Niemcy to niemal pewne jak w banku co 10 minut kursowały by S-bahny, już by oni zagospodarowali Szczecin tak, że rentowność tej linii ani na chwilę nie byłaby zagrożona. Podobny do Szczecina Rostock ma linię od portu Warnemunde przez centrum do dwóch miasteczek na południe od niego i S-bahny śmigają tam co 15 minut. Podobnie zrobili by porządek na Górnym Śląsku - bo to co robią w nim polskie władze samorządowe z gęstą siecią linii kolejowych to totalna kompromitacja.
          A na zachodzie Trójmiasta co ? Im dalej od śródmieścia tym lepiej ? Gdzie ? Do Kartuz a Gdynia do Lęborka podążą - ludzie będą dojeżdżać za ileś tam lat po 40 km do Trójmiasta ?
          Uważam że już w PRL-u popełniono błędy. Czemu w moim Redłowie po latach dobudowano domy na pustych terenach (dopiero po Wielkim Kacku i Karwinach ?) Dlaczego pozwolono zająć Mały Kack ogródkami ? Dlaczego władze PRL nie zabudowały Al. Zwycięstwa podobnie jak Morską Grabówkiem, Leszczynkami i dalej ?
          I wracając na koniec do SKM - Gdańsk Śródmieście ma być stacją końcową ? Już powinny być zamówione projekty przedłużenia linii SKM do Oruni przez wykorzystanie torów niespecjalnie już eksploatowanej stacji towarowej Gdańsk Południe. Obecny przystanek Gdańsk Orunia jest umiejscowiony nieco dalej w węższym miejscu to nie ma konieczności na razie budowy peronów dla SKM w tym miejscu tylko wcześniej przed Sandomierską. I tam powinien być tunel pod torami aby po drugiej stronie od Traktu Św. Wojciecha mógł być zlokalizowany węzeł przesiadkowy. W końcu powstaje wiele dzielnic na zachód od Orunii a ona sama mała nie jest i widzę na gogle na satelicie wiele zakładów, do których ludzie powinni docierać bezpośrednio SKM bez przesiadania się w Gdańsku Głównym czy Śródmieściu. Koszt wydłużenia dla mnie niewielki - nie widzę tam specjalnie przeszkód, a wykorzystać się powinno torowiska tej starej stacji towarowej.

          • 2 3

          • gdańsk-Śródmieście będzie stacją końcową do roku 2020

            czyli tylko przez sześć lat. Potem powinien powstać węzeł Czerwony Most - tyle, że powinno się go zbudować tak, aby nie był rozrzucony jak gnój po polu z galerią handlową na środku - jeżeli chcą galerię, to niech będzie ona nad przystankami.

            • 0 0

        • Masz rację, ale piszesz nie na temat.

          Nie piszę o tym, co mogą. Piszę o tym co mieli i powinni, a nie zrobili i nie wiadomo, kiedy zrobią. Jeśli ktoś kupuje mieszkanie w "dziurze" to podczas zakupu widzi, że jest to "dziura". Trochę niepoważne jest pisanie po zakupie: "kupiłem tu mieszkanie, zróbcie mi tu teraz dojazd". Można było kupić mieszkanie w mniejszej "dziurze" z lepszym dojazdem.

          • 3 5

  • parę lat temu ówczesny Geant za 400 tys. i przyzwoleniem Budynia wykpił się z rozbudowy węzła obwodnicy na Spacerowej (1)

    to z kolei było usprawiedliwieniem braku rozszerzenia jezdni przy remoncie Spacerowej.
    Dzisiaj temat powraca ale już jako miliardowe tunele :-D
    "Im więcej ten miś kosztuje tym co ?"

    • 22 0

    • Geant się wykpił a Budyń twierdził

      że takiego dokumentu nigdy nie było.
      Dopiero Szczurek, w związku z tym że w Osowej jest enklawa Gdyni i niemal zaraz obok przebiega granica obu miast, pokazał te dokumenty i okazało się że istnieją.

      • 7 0

  • Dlaczego pod Pacholkiem a nie np tunel na Hel? (1)

    Uzytecznosc podobna.

    • 14 4

    • Misio

      Człowiek myślący inaczej.

      • 1 4

  • A może właśnie dlatego kupiono działkę TVP by potem z zyskiem odsprzedać?

    • 5 0

  • Budyniarze kij wam w twarze! (1)

    Nigdy nas nie dogonicie! Nigdy!

    • 6 9

    • w głupocie na pewno nie

      nawet nie będziemy się starać

      • 3 3

  • gdańskie drogi....

    Kto ponosi odpowiedzialność za "przebudowę" ul. Spacerowej ? Tyle nakładów i pracy, a praktycznie NIC SIĘ NIE ZMIENIŁO ! Tunel pod Pachołkiem JEST KONIECZNY !

    • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane