• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opozycja nie chce tunelu pod Pachołkiem. Zastępca prezydenta: naśladujmy Gdynię

Maciej Naskręt
5 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki. Mieszkańcy Oliwy wywalczyli, że po ich dzielnicy nie mogą jeździć pojazdy o wadze powyżej 24 ton. Natomiast tunel pod Pachołkiem, zdaniem władz Gdańska, sprawi, że znikną tam korki.

Radni PiS z Gdańska chcą wstrzymania prac przygotowawczych do budowy tunelu pod Pachołkiem. Powód? Zbyt wysoka cena inwestycji - nawet 2 mld zł. Władze Gdańska przekonują, że mieszkańcy potrzebują trzech sprawnych połączeń z górnym tarasem, takich, jakie ma Gdynia.



Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą. Koncepcja przeprowadzenia ruchu tranzytowego przez Oliwę proponowana przez radnych PiS. Zdaniem władz miasta, ten układ dróg nie obsłużyć ruchu między Grunwaldzką i obwodnicą.
Dwa dni temu ujawniliśmy, że gdański Zarząd Dróg i Zieleni zleci niebawem opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla tunelu pod wzgórzem Pachołek w Oliwie. Dokument ma odpowiedzieć na pytanie: jak budować obiekt i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku. Na ten cel władze Sopotu i Gdańska przeznaczyły po 250 tys. zł.

Informacja zbulwersowała jednak radnych opozycji. Ci chcą, by władze Gdańska zaniechały prac przy projekcie budowy tunelu pod Pachołkiem. Dlaczego? Ze względu na ogromne koszty. Budowa prawie 5-kilometrowego fragmentu dwujezdniowej trasy z tunelem - między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, a obwodnicą zobacz na mapie Gdańska - to wydatek według wstępnych szacunków rzędu 2 mld zł. Droga nieco przecina tereny Sopotu, ale i tak lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem biegnie ona przede wszystkim w jego granicach.

Kto ma rację w sprawie tunelu pod Pachołkiem ?

- Uważamy, że ta inwestycja jest nie do zrealizowania w najbliższej perspektywie Unii Europejskiej, czyli w latach 2014-2020. Wydanie na niego 2 mld zł byłoby marnotrawieniem publicznych pieniędzy, gdyż miastu trudno będzie pozyskać źródła finansowania - argumentuje Wiesław Kamiński, radny PiS.

Radni opozycji uważają, że należy wybrać tańsze i przez to bardziej realne rozwiązanie. Polegałoby ono na szybkim poszerzeniu istniejącej ul. Spacerowej i budowie ulicy Nowej Opackiej, która pobiegłaby od al. Grunwaldzkiej, między terenem AWFiS i siedzibą gdańskiego oddziału Telewizji Polskiej, do ul. Czyżewskiego

Co sądzą o tym gdańscy urzędnicy? - Analizowaliśmy rozwiązania pośrednie, także to proponowane przez opozycję. Jednak wprowadzenie ruchu tranzytowego na ul. Czyżewskiego czy budowa rond w tym miejscu utrzyma paraliż na al. Grunwaldzkiej. Sytuacja na głównej drodze w mieście się nie zmieni - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Bojanowski uspokaja, że nie podjęto jeszcze decyzji o zapisaniu 2 mld zł na budowę Nowej Spacerowej. - Na razie wydajemy wspólnie z Sopotem 500 tys. zł na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które odpowie nam na pytanie kiedy budować tunel pod Pachołkiem i ile nas to będzie kosztowało - dodaje prezydent.

Władze Gdańska podkreślają też, że za 2 mld zł można wybudować tunel z "górnej półki". Ich zdaniem oszczędnie realizowana inwestycja może kosztować nawet 700 mln zł. Szczegółowe wyliczenia ma właśnie określić właśnie STEŚ.

Działka Telewizji Polskiej pod drogę?

Radni PiS zarzucają władzom miasta, że te nie skorzystały z prawa pierwokupu działki należącej wcześniej do Telewizji Polskiej, a sprzedanej niedawno firmie deweloperskiej Inpro.

- Ul. Nowa Opacka, która byłaby łącznikiem między al. Grunwaldzką a ul. Czyżewskiego, biegłaby właśnie przez część tego terenu - mówi Jacek Teodorczyk, radny PiS.

Co na to władze Gdańska? - Według naszych wyliczeń i symulacji poprowadzenie drogi przez działkę TVP nie przyniosłoby żadnego efektu, stąd więc wykup działki w tym zakresie okazał się niezasadny. Zależy nam na wyprowadzeniu ruchu z Oliwy, dzielnicy, która zmienia się z na dzień i ma ogromny potencjał - tłumaczy Bojanowski.

Droga w Gdańsku niezbędna mieszkańcom Sopotu

Można spotkać się z opiniami, że budowa ul. Nowa Spacerowa i tunelu ma służyć bardziej turystom jadącym do Sopotu, niż mieszkańców Gdańska. Niespełna 40-tysięczne miasto jak powietrza potrzebuje sprawnego dojazdu do Obwodnicy Trójmiasta. Obie dotychczasowe drogi - ul. Spacerowa i ul. Sopocka - już nie wystarczają.

Gdańscy urzędnicy tak tego jednak nie odbierają. - To nie jest dojazd do obwodnicy dla mieszkańców Sopotu, a dla całej metropolii. Gdynia ma z Obwodnicą Trójmiasta już trzy sprawne połączenia drogowe, które przenoszą ruch z miejskich dróg na obwodnicę. Gdańska ma na razie dwa, potrzebujemy jeszcze jednego - mówi Bojanowski.

Tunel zdaniem władz Gdańska jest projektem docelowym, stąd jego powstanie jest przesądzone.

Miejsca

Opinie (252) 7 zablokowanych

  • Ktoś mi wytłumaczy?

    Czy ktoś mi wytłumaczy co w tym mieście się dzieje?

    Budujemy za ciężkie miliardy tunele pod Wisłą, Pachołkiem po to żeby ciężarówki z portu nie jechały od razu na obwodnicę tylko przez miasto przejechały?

    • 10 6

  • Kopać tunel z Sopotem, jemu też posłuży jako najszybszy tranzyt do obwodowej

    Potrzebny jest ten tunel mimo trasy Słowackiego. Nawet bez drogi zielonej.

    • 4 6

  • Nazwa tez zle wrózy ,,,'' Tunel pod Pachołkiem '',,,,,,!!!!!!!! (1)

    Rozumiem tunel pod Milionerem czy Sultanem ale sama nazwa juz wrozy klopoty bo i tak Pacholek sie z bieda kojarzy i pieniadze by sie mogly rozejsc szybko przy Pacholku :),,,,,,,,,,,Tak nieraz jest ze nazwa zle wrozy '' Titanic''itd. wiec moze opozycja ma racje

    • 15 4

    • Zaczną kopać, to okaże się że nie 2. a 5 mld. wyjdzie,

      a wszelkie koncepcyjne opracowania to głownie kasa dla kolesiów. Teoria i praktyka zawsze się rozjeżdżają.

      • 4 1

  • TUNEL ALBO KLADKA DLA AUT PUCKA-CHYLOŃSKA TO JEST POTRZEBNE DLA AUT (3)

    tunel w gdyni tez jest potrzebny bardzo

    • 2 2

    • to jest artykuł o Gdańsku, a nie o tym "eldorado" autoreklamowych bzdur (2)

      sobie sami zbudujcie tunel - zamiast infoboxu, filmówki, kolejki na górkę i lotniska

      • 1 5

      • A co a w Gdańsku to się drogi tylko buduje ? ECS, Muzeum II WŚ,

        Teatr Elżbietański - wypominam ci to ? Ty anty obywatelu Trójmiasta - strasznie żałośni jesteście ci co nosa nie wychylą z Gdyni jak i z Gdańska i "wymądrzają" się swymi docinkami. Więc powtórzę - wyluzuj

        • 0 3

      • Coś taki złośliwy - wyluzuj

        • 1 1

  • opozycja się zgodzi

    pod jednym warunkiem.Tunel będzie imieniem Lecha Przydenta tysiąclecia Kaczyńskiego menczennika

    • 5 10

  • Opozycja ma rację (1)

    Pierwszy raz zgadzam się z PiS-em. Wygląda na to, że PO ma przerąbane wybory w Gdańsku, a może i w kraju. Tuneli im się zachciewa, zamiast rewitalizować gospodarkę morską. Ile statków pływa pod polską banderą? Dwa, trzy?

    • 24 12

    • Ty byłeś w ogóle w tym miejscu czy tak sobie gadasz

      Przez długi czas pracowałem w miejscu gdzie ma nowa Opacka wpadać w Czyżewskiego i nie widzę realnych szans na to.

      Po drugie aby tego dokonać musieliby zamknąć przejście dla pieszych którym można dojść do Grunwaldzkiej obok AWF. A do tego pewnie jeszcze zburzyć budynki biurowe TVP, bo jak inaczej zmieścimy 2x2 plus chodniki.

      A teraz zabawa na Czyżewskiego czyli czyli kolejne wyburzenia i cięcie oliwy.
      Te zmiany kosztowałyby nas lekką ręką ponad 1mln i nic by nie poprawiły. Dla przypomnienia na czyżewskiego każdy blok ma własne połączenie więc co teraz pewnie im płot wybudujemy i każemy skakać.

      Człowieku opamiętaj się.

      • 5 3

  • Jak chcą koniecznie wydać większe pieniądze

    to niech wybudują linię tramwajową z Chełmu przez Orunię Górną do pętli Łostowice-Świętokrzyska. Skoro zablokowali tam część trasy TBS-ami, to może i tunel uda im się tam zrobić. Linia umożliwiłaby dojazd z Chełmu do pętli w 5 minut zamiast dotychczasowych 20, czyli dojazd do dworca w 15 minut zamiast obecnych 30. Wtedy można rozbudować linię na dalsze dzielnice wzdłuż Świętokrzyskiej, tak jak to kiedyś mądrze zaplanowano.

    • 13 1

  • Opozycja niech patrzy na ręce władzom,a nie blokuje pomysły

    rozwojowe w poprawie komunikacji.

    • 4 10

  • tor F 1

    zamiast tunelu to zarobi, a tunel niekoniecznie

    • 1 0

  • Za 2 mld zł można by wykopać tunel dla metra. Plany budowy dróg w Gdańsku, wyglądają jak w Alpach, tunele pod górami inne pod rzekami...

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane