• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inżynier punktuje złą organizację prac na węźle Wielki Kack

Bartek
18 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
aktualizacja: godz. 14:24 (18 października 2022)
  • Weekendowe prace na obwodnicy na wysokości węzła Wielki Kack. Zdaniem naszego czytelnika jest tam miejsce, by objazd miał po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
  • Weekendowe prace na obwodnicy na wysokości węzła Wielki Kack.

- Gołym okiem widać, że na nitce do Gdyni jest wystarczająco dużo miejsca na dwa pasy w obie strony i zwężenie nie było konieczne - uważa pan Bartłomiej, inżynier i kierownik budów drogowych. Przy okazji wymienia też inne błędy w organizacji prac na węźle Wielki KackMapka w ramach budowy Trasy Kaszubskiej. Oto jego przemyślenia:



Uważasz, że można było lepiej zaplanować prace na węźle Wielki Kack?

Aktualizacja, godz. 14:24



Stanowisko przedstawicieli Gdańskiego Oddziału GDDKiA ws poniższego artykułu

1. Zdarza się, że w czasie procesu realizacyjnego nie można przerwać lub ograniczyć prowadzonych prac i trzeba je po prostu dokończyć, zdając sobie sprawę z utrudnień, jakie generują.

2. W przypadku jednej jezdni głównej na węźle Gdynia Wielki Kack nie można zmieścić czterech, nawet wąskich pasów ruchu. Problem byłby z barierami, ekranami oraz odpowiednim zapasem miejsca przy nich, tak by bezpiecznie mógł się tam odbywać ruch pojazdów.

3. Na początku tej budowy założyliśmy, że Obwodnica Trójmiasta musi mieć co do zasady po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Wyjątkowo pozwalaliśmy ją zawęzić w porze nocnej oraz incydentalnie, tak jak w przypadku prac, które obecnie trwają. Te utrudnienia są ostatnimi utrudnieniami tak dolegliwymi dla kierujących pojazdami i skończą się dziś w nocy.

Porównanie prac remontowych warstwy ścieralnej nawierzchni między węzłami Gdańsk Południe a Kowale do budowy nowej konstrukcji jezdni i nawierzchni jest nieporozumieniem. To są skrajnie różne zakresy prac budowlanych.

4. Sytuacja, w której doszło do zamknięcia nie jednego pasa, a zwężone były obie jezdnie, była jedna. Wykonawca prac został zgodnie z zapisami kontraktu za nie ukarany.



Chciałbym zachęcić do debaty nt. organizacji ruchu podczas budowy węzła Wielki Kack, ale też podczas wykonywania innych prac drogowych na głównych arteriach Trójmiasta.

Z wykształcenia jestem inżynierem budownictwa, pracującym w zawodzie od niemal 10 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem na największych budowach w kraju, a obecnie jestem kierownikiem projektu na budowach o skali 50-100 mln zł.

Codziennie - podobnie jak tysiące innych osób - dojeżdżam obwodnicą do pracy. Od razu warto zaznaczyć, że do lokalizacji, w której pracuję, nie da się w rozsądnym czasie dojechać komunikacją miejską z północy Trójmiasta.

Umowa na wykonanie Trasy Kaszubskiej została podpisana 26.03.2018. Wykonawca miał według niej 34 miesiące na wykonanie prac. Termin ten nie uwzględnia okresów zimowych 15 grudnia - 15 marca. Łatwo więc policzyć, że czas na budowę minął w 2021 r.

13:36 29 PAźDZIERNIKA 22 (aktualizacjaakt. 16:37)

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (21 opinii)

Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu
Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu


Nadzór robót uważam za niedostateczny



Wiele razy byliśmy informowani o planowanej przejezdności na niektórych odcinkach Trasy Kaszubskiej - m.in. w grudniu 2021 oraz czerwcu 2022, co odwoływane było w ostatniej chwili (np. 3-4 tygodnie wcześniej).

Tak późne informowanie o kolejnych niedotrzymanych terminach świadczy o skandalicznym poziomie nadzoru przez zamawiającego [GDDKiA - dop. red.], który w przypadku dużych opóźnień powinien w sytuacji być rozeznany z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

O korkach wywoływanych przez prace stale informują nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia.

W niedzielę jechałem dwa razy. Rano i wieczorem. Walce stały w tych samych miejscach.

I właśnie na zamawiającym i nadzorze chciałbym się skupić. Z własnego doświadczenia, jako wykonawca, wiem, że w pierwszej kolejności staram się organizować roboty tak, żeby ograniczyć koszty własne, za cenę tymczasowej wygody użytkowania obiektu lub trudniejszej organizacji pracy przez mojego zamawiającego. Za to płaci mi pracodawca.

Dopiero gdy inwestor wyrazi swoją dezaprobatę (a inwestorzy robią to zawsze, gdy ma to dla nich znaczenie) planowana organizacja prac zaczyna uwzględniać jego wygodę i potrzeby, a ja ponoszę wyższe koszty. To praktyka powszechna i oczywista.

Tą samą drogą podczas budowy idzie wykonawca węzła Wielki Kack.

Nadzór robót przez zamawiającego, działającego w naszym imieniu, uważam za niedostateczny. Podam tylko kilka przykładów:

Przykłady złej organizacji prac na węźle Wielki Kack

  1. W zeszłym tygodniu przedłużające się prace związane z frezowaniem nawierzchni sparaliżowały Trójmiasto. Dlaczego wiec - mając doświadczenia z drugiej nitki, frezowanej wcześniej, znając wydajność sprzętu w tej konkretnej lokalizacji oraz mając wszelkie niezbędne przedmiary - nikt nie zdecydował np. o 1 w nocy o ograniczeniu zakresu prac i dokończeniu ich kolejnej nocy. Przecież już wtedy musiało być widoczne opóźnienie. Czy dlatego, że to podnosiłoby koszty wykonawcy, który dłużej musiałby utrzymywać zmobilizowany sprzęt?
  2. Obecnie - i ktoś wydał na to zgodę - zamknięte jest po jednym pasie w każdym kierunku i tak będzie do środy. Gołym okiem widać, że na nitce do Gdyni jest wystarczająco dużo miejsca na dwa pasy w obie strony i zwężenie nie było konieczne. Jeżeli ktoś mógłby nagrać to z drona, mielibyśmy wszyscy świetną okazję do sprawdzenia, czy na pewno urzędnicy rzetelnie wykonują swoją pracę.
  3. Czemu wykonawcy - który ma opóźnienia, więc zależy mu na uniknięciu kar i łatwo go zmobilizować do pewnych zachowań lub narzucić rozwiązania organizacyjne - wydawana jest zgoda na prace w dzień? Nie trzeba daleko szukać, żeby zorientować się, że frezowanie i wykonanie nowej nawierzchni na odcinku Straszyn - Kowale wykonywane było nocą na przestrzeni kilku dni.
  4. W trakcie realizacji występowały sytuacje, w których informowani byliśmy o zamknięciu pasa w jednym kierunku, a zamykano po jednym pasie w obie strony, gdyż wykonawca potrzebował więcej miejsca. Czy ktoś w ogóle weryfikuje w naszym imieniu te plany, czy są one wykonywane na chybił-trafił?

Często w komentarzach ludzie na tym portalu piszą, "że musi być gorzej, żeby było lepiej". Powyższe przykłady pokazują, że wcale nie musi. Może być lepiej pomimo znacząco mniejszych utrudnień.
Bartek

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (196) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Mądry człowiek to pisał (1)

    Bardzo trafne spostrzeżenia. Bez emocji i na temat. a gddkia powinna natychmiast zatrudnić tego inżyniera u siebie

    • 15 3

    • Ale to by bylo pieknie zeby rzeczywisicie tak to funkcjonowalo w naszym kraju...

      • 0 0

  • (4)

    Czy szanowny Inżynier sprawdził szerokość jezdni na całej długości objętej utrudnieniami? Jadąc od strony Gdańska mamy na samym początku wąskie "gardło". Szerokość jezdni w tym miejscu poniżej 9,5 m. Jak na tej szerokości Inżynierze umieścisz po dwa pasy w każdym kierunku? Przemyślenia łatwo robić na podstawie zdjęć z rejonu wiaduktu w ciągu ul. Źródła Marii (Lipowej)

    • 9 26

    • A ile metrow na pas ty potrzebujesz? Bo moim zdaniem 4 i 3 w zupelnosci wystarczy jak na objazd.

      • 0 0

    • Na samym początku a nie na całym odcinku!!!!! (1)

      A to gdzie zaczyna się i kończy początek to od kogo zależy?

      • 4 2

      • Na przedstawionym filmie będzie to końcówka od ok. 46 sekundy do końca nagrania i tu jest najwęższy odcinek (obraz z kamery daje przekłamanie, że jest szerzej). Wprowadzasz 4 pasy ruchu dla osobówek (4x2,3 m), ciężarówki jadą jakimś objazdem lub tylko w godzinach nocnych się poruszają. Biorąc minimalne wymagania pasów ruchu na pozostałym odcinku można by co najwyżej zastosować przekrój 2 (6m) +1 (4m) + szerokość dla bariery rozdzielającej (0,5m) tj. 6+4+0,5=10,5 m.

        • 0 0

    • Normalnie

      Robi się jeden pas szerszy dla samochodów ciężarowych i węższy dla samochodów osobowych. Takie praktyki są normą na autostradach za naszą zachodnią granicą. Wszystko można zrobić, trzeba tylko chcieć i mieć czym.....

      • 7 0

  • Szkoda, że Gdynia pozwala na takie zachowanie wykonawcy! Przecież, tak jak pisze Pan Bartek, należałoby zmusić wykonawcę do (6)

    prac nocnych, aby zapobiec paraliżowi ulic Gdyni. Jedyny pomysł rządzących tym miastem, to zakup farby i malowanie gdzie się da bus pasów, pomimo, że większość mieszkańców jest niezadowolona z takich rozwiązań!

    • 79 21

    • Nie wiem skąd ci przyszło do głowy że trasę kaszubską buduje miasto Gdynia?!?!?! A przy okazji - liczba popierających pięknie pokazuje liczbę troli na tym forum albo... porażającą niewiedzę narodu jak funkcjonuje miasto, państwo, świat.... Tak czy siak, przygnębiające to bardzo.

      • 0 0

    • To nie Gdynia jest organizatorem tych prac wiec twoje uwagi to kula w płot.

      • 3 6

    • Oho widzę, że ktoś obejrzał jeden odcinek Boba Budowniczego i został ekspertem :)

      • 3 7

    • Gdynia na co może pozwalac

      to na Karwiny gdzie remont ślimaczy się niemiłosiernie.

      • 20 3

    • to nie Gdynia tylko Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za S6

      • 33 0

    • droga krajowa - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Pretensje miej do PiSu, Kaczyńskiego

      • 38 5

  • Prośba do kierownictwa Polaquy

    1. Dokończcie tę budowę,nieważne wcześniej czy później.
    2. Opuście Pomorze i nigdy tu więcej nie wracajcie.

    • 1 0

  • Tajemniczy inżynier.

    Czy mamy do czynienia z Bartłomiej Karwowski z 40latka ???!!! Jak taki specjalista to powinien przedstawić się z Imienia i Nazwiska !!!

    • 0 0

  • Jak sobie przypomne ze kiedys bylem taki podekscytowany ta budowa, myslalem sobie o ja glupi ze nowy wezel oraz bezposrednie lacznice z obwodowa kolo Dagrasso beda kamieniem milowym dla Dabrowy. niestety teraz juz wiemy ze ten kamien bedzie ale zawieszony na szyji. wszystko wskazuje na to ze dabrowa po przebudowie bedzie bardziej zakorkowana niz przed. Do tego zamkniety wyjazd z Lubczykowej nic tylko sprzedac auto albo sie wyprowadzic.

    • 0 0

  • To ja mam takie pytanie (10)

    Dlaczego uparcie każdego dnia wsiadacie do aut wiedząc z poprzedniego dnia co was czeka? A potem znowu narzekacie na to samo mimo wiedzy że tego dnia odcinek miałbyc zamknięty. Mam wrażenie że jakby się wam auto zepsuło to będziecie jak dziecko we mgle co nie zrobi nic, usiądzie w domu, rozpłacze się i nie wyjdzie z niego bo nie potrafi na zewnątrz bez niego funkcjonować. Staliście śie niewolnikami własnego auta. Nawet w sytuacji takich korków wolicie w nich tkwić po kilka godzin niż wybrać alternatywę. A tak jest zawsze, nie wciskajcie kitu że bez auta się nie da. Wiele osób nie ma i żyje, radzi sobie lepiej od was, potrafi korzystac z innych opcji.

    • 9 36

    • Bo nie mam alternatywy (3)

      Nie dojadę do pracy SKM ani PKM

      • 17 3

      • (2)

        zmień pracę

        • 2 16

        • Jakim trzeba być i**otą, żeby pisać coś takiego?

          • 2 0

        • zmień mózg

          • 3 1

    • chciałem koniem

      ale nie wolno

      • 2 0

    • Co Ty bredzisz. Jak kierowca zawodowy może pracować zawodowo bez samochodu?

      • 6 0

    • Muszę pracować. Po prostu. Autobus stoi w tym samym korku

      • 8 1

    • No pomyśl dlaczego? To takie trudne.

      • 8 0

    • A no dlatego, ze komunikacja jest jeszcze gorzej.

      • 13 1

    • Jeśli przez korki czas dojazdu samochodem zrównuje się z czasem dojazdu autobusem, to nadal bardziej opłaca się samochodem. Wygodnie, ciepło, z własną muzyką, bez smarkających i kaszlących ludzi nad głową.

      • 15 1

  • (1)

    Kiedyś był taki Nowak minister ten budował

    • 1 1

    • Ale przynajmniej kradł mniej niż obecni

      • 0 0

  • Inżynier Bartek jak moja teściowa. Wszędzie (1)

    widzi błędy ale nie u siebie. Ona to by inaczej zorganizowała niż ktokolwiek. Lepiej kupiła i mało wydała. Zna się na wszystkim, polityce i chorobach.

    • 4 4

    • A ty na czym się znasz?

      Jak brać zasiłki i się nie narobić?

      • 1 0

  • Odpowiedź GDDiKA: (1)

    ---4. Sytuacja, w której doszło do zamknięcia nie jednego pasa, a zwężone były obie jezdnie, była jedna. Wykonawca prac został zgodnie z zapisami kontraktu za nie ukarany.---

    Czegoś nie rozumiem. Na początku października była już taka zwężka, a teraz jest druga taka zwężka. Czy oni w ogóle wiedzą, co mówią, czy to ja już się totalnie pogubiłam?

    • 5 1

    • Rączka rączkę

      ..i tyle w temacie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane