• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni Jazz dotarł do Gdańska

Krzysztof Koprowski
19 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Ostatni tramwaj Pesa Jazz Duo już w Gdańsku

Piąta Pesa Jazz Duo dotarła do Gdańska w nocy z 18 na 19 stycznia 2015 r.



Nocą z niedzieli na poniedziałek dotarła do Gdańska ostatnia z pięciu zamówionych Pes Jazz Duo. Jednocześnie ZKM Gdańsk szuka nabywców na wysłużone tramwaje, które nie są już potrzebne przewoźnikowi.



Czy Gdańsk powinien sprzedawać tramwaje typu "sto pięć"?

Rozładunek Pesy odbył się tradycyjnie już na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska. Następnie została ona ściągnięta do zajezdni Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska.

- Obecnie w ruchu liniowym jest pierwszy z Jazzów. W ciągu najbliższych dni włączone do ruchu zostaną wszystkie pozostałe Pesy w kolejności ich dostaw do Gdańska - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Opóźniona dostawa Jazzów (pierwotnie wszystkie miały być do końca 2014 r.) to wynik porozumienia między ZKM a Pesą. Gdański przewoźnik poprosił o wstrzymanie dostaw ze względu na brak miejsca w zajezdni, co wynika z przebudowy układu torowego oraz nadmiaru innych pojazdów. Jednocześnie też część torów zajmowana jest przez... samochody pracowników, którzy nie mają gdzie parkować po utworzeniu pasów rowerowych wzdłuż Wita Stwosza.

- Nasi pracownicy nie mieli gdzie parkować, więc wydzielono część zajezdni na miejsca dla aut. Parking nie jest jednak problemem, bo samochody parkują na nim w dzień, kiedy tramwaje kursują po mieście, a nie kiedy stoją na terenie zajezdni - wyjaśnia rzecznik ZKM - Póki co na zajezdni problemem jest brak miejsc postojowych pod dachem, gdzie przebywają nowe tramwaje na czas sprawdzenia i włączenia do ruchu. Po włączeniu do liniowej eksploatacji, będą one mogły stać na torach postojowych na zewnątrz.

Czy sytuacja na terenie zajezdni względem grudnia, kiedy pierwotnie przyjechać miały Pesy, uległa zmianie? ZKM tłumaczy, że o miejsce jest równie trudno, ale z racji zaplanowanej sprzedaży wysłużonych wagonów stan ulegnie poprawie w ciągu najbliższych tygodni.

Ponad połowa wagonów Konstal 105Na zniknie z Gdańska do końca br. Ponad połowa wagonów Konstal 105Na zniknie z Gdańska do końca br.
To właśnie sprzedaż wysłużonych stopiątek, obok modernizacji zajezdni i tworzenia kolejnych torów postojowych, ma być panaceum na brak miejsca. Pozbycie się 32 wagonów 105Na pozwoli przekazać część tramwajów z zajezdni Wrzeszcz do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z przyjętą strategią, we Wrzeszczu mają stacjonować wszystkie najnowsze pojazdy, zaś w Nowym Porcie te nieco bardziej wysłużone.

Do sprzedaży wystawiono 28 kompletnych wagonów oraz cztery częściowo zdekompletowane. Tramwaje z zajezdni mają zniknąć najpóźniej do końca roku, przy czym sześć wagonów ma być wywiezionych przez nabywcę już w ciągu dwóch tygodni od podpisania umowy (otwarcie ofert w przetargu nastąpi 20 stycznia).

Należy pamiętać, że sprzedaż tramwajów podyktowana jest także zakupem i modernizacją pojazdów z Kassel.

Obecnie ZKM posiada łącznie 56 wagonów Konstal 105Na (w to wliczone są też tramwaje wystawione na sprzedaż), z czego 26 jest połączonych w składy, a cztery jeżdżą pojedynczo. Do tego należy doliczyć 35 Pes Swing, trzy Bombardiery, dwa Konstale 114Na, cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99 oraz 46 tzw. Dortmundów.

- Umowa z Zarządem Transportu Miejskiego obliguje nas, by posiadać 102 tramwaje gotowe do ruchu. W umowie nie jest zawarty podział na tramwaje nisko- czy wysokopodłowe, lecz wskazane są długości pojazdów. Są to cztery pojazdy do 15 metrów długości [czyli jeden wagon 105Na - dop. red.], 67 pojazdów 22-36 metrów oraz 31 pojazdów w formie składów dwuwagonowych do 15 metrów lub pojazdy 22-36 metrów - wylicza Mongird.

Czytaj też: Czym jeździmy po Trójmieście?

Łącznie zapotrzebowanie, wynoszące obecnie 102 pojazdy, zostanie od września zwiększone do 106, co ma związek z uruchomieniem trasy na Piecki-Migowo (Morenę). To właśnie tam będą kierowane w pierwszej kolejności najnowsze Pesy Jazz Duo, które są pojazdami dwukierunkowymi i nie potrzebują pętli do zawracania, której na Morenie nie będzie (zarówno przy PKM Brętowo, jak i na końcu ul. Bulońskiej).

Prezentacja pierwszej Pesy Jazz Duo

Transport i rozładunek pierwszej Pesy Jazz Duo.

Opinie (114) 3 zablokowane

  • A giermaniec płakał gdy sprzedawał. (2)

    Ze śmiechu.
    Teraz widać dlaczego.

    • 18 72

    • CO? (1)

      Przecież, Jazzy są nówka sztuka od bydgoskiej Pesy...

      • 5 2

      • z artykyly mozna wyczytac tez co innego

        nie tylko hurra optymizm z nowego taboru ale takze pytanie co zrobic ze złomem m in z niemiec

        • 2 1

  • Czyż pracownicy nie powinni świecić przykładem i dojeżdżać komunikacją? (8)

    "Jednocześnie też część torów zajmowana jest przez... samochody pracowników, którzy nie mają gdzie parkować po utworzeniu pasów rowerowych wzdłuż Wita Stwosza."

    • 68 18

    • Do tego pewnie mają jeszcze 100% ulgi na bilety...

      ...oraz deputat węglowy!

      • 1 2

    • To Oni właśnie wyjeżdżają tą komunikacją o 4 rano.

      • 1 0

    • A jak pracownicy mają dojechać w nocy, kiedy komunikacja jeszcze nie kursuje? (3)

      Żeby kursować mogła, najpierw oni muszą jakoś dotrzeć do zajezdni. Proste?

      • 37 4

      • (1)

        Pieszo. Dla zdrowotności.

        • 11 7

        • awe

          dla zdrowotnosci to dwa glebsze.

          • 4 2

      • Niech se puszczą tramwaj nocny

        • 1 1

    • Ja jak dojedziesz komunikacją miejską do pracy, jak zaczynasz prace o 4 i komunikacja jeszcze nie jeździ? Taki sam problem jest jak konczysz o 24 i nie masz nocnego żadnego, albo masz za 2h. Niestety tak to wygląda

      • 18 2

    • A w czym pracownik jest gorszy od reszty społeczeństwa?

      Obowiązek poruszania się po mieście komunikacją powinni mieć decydenci ustalający trasy, skomunikowania, ceny itp itd

      • 24 5

  • Duma rozpiera (7)

    a na widok Pendolino tylko złość.

    • 43 41

    • ??? (6)

      A czemu ci przeszkadza Pendolino? Swietny ,szybki pociag.

      • 33 18

      • wnoszę, (5)

        że przeszkadza wydawanie naszych pieniędzy zagranicę. Co uciułamy wywalamy na zewnątrz. Szczególnie Państwu powinno zależeć, żeby pieniądze wydawać w Polsce, bo połowa kwoty wraca w podatkach.

        • 12 16

        • tyle samo wróciło w przypadku Pendolino (4)

          PESA intensywnie kupuje niemiecki i kanadyjski osprzęt, Alstom ma zakłady w Polsce (Chorzów). Tak, lepiej byłoby kupić polskie składy, ale to Pendolino jest motywacją dla PKP do budowy KDP (na którą nas naprawdę stać, wbrew wymysłom idioty od zegarków) oraz dla krajowych producentów do myślenia nad taborem o prędkości eksploatacyjnej powyżej 160km/h.

          • 14 3

          • Dziwne rzeczy (1)

            Dziwne rzeczy wypisujesz. Co z tego, że ALSTOM ma zakłady w Chorzowie?
            Co innego jest składanie/produkcja a co innego prace koncepcyjne, projektowe i rozwój. To jest podstawa gospodarki, a nie hale w których składa się części wymyślone i wyprodukowane poza naszym krajem oraz niezliczone biura handlowe, w których inżynierowie.

            • 5 4

            • Dziwne rzeczy wypisujesz. W zakładach Alstomu w Polsce też pracują polscy inżynierowie i projektanci, to nie jest tylko montownia.

              • 3 0

          • hoho Sławek Kolekcjoner uaktywnił swoje wojsko (1)

            i trolle spod znaku Młodej Demokracji sieha zamęt w głowach niezorientowanych.
            Przeczytaj dzisiejsze gazety o kolejnej odsłonie taśm prawfy

            • 3 3

            • na modernizacji taboru

              zarobią też polskie firmy Pesa i Newag. ta pierwsza ma dostarczyć PKP do końca tego roku 20 składów dalekobieżnych tzw. "Dart" zaś Newag 20 składów "Flirt" Zatem te firmy mają także swój udział w tym torcie. Są to składy dalekobieżne dla linii zelektryfikowanych o homologacji na V max 160 km/h. ED 250 czyli Pendolino było zakupione, gdyż w chwili rozstrzygania przetargu żaden z polskich producentów nie spełniał warunków zamówienia. Jednym z nich była homologacja na 250 km/h co Pendolino uzyskało. Poza tym prędkości takie będą uzyskane na CMK do 2020 roku. Już w tym roku od grudnia na 2/3 długości CMK pociągi będą jeździć 200 km. h i na polowie linii warszawa Gdańsk . Tak szybkich pociągów Pesa i Newag nie produkują. Być może uczynią to w przyszłości

              • 4 3

  • Dlaczego jest niby "brak miejsca w zajezdni" (1)

    skoro była ona niedawno modernizowana za miliony złociszy?

    • 29 6

    • bo trzeba

      wywalić stamtąd stare konstale i wtedy miejsce się znajdzie, co nastąpi w ciągu roku. Czytaj ze zrozumieniem.

      • 2 0

  • an

    ostatnio jechałam tym cudem był tłok i nie było się gdzie złapać, robią się kółeczka z ludzi wokół kilku rurek a środek to co? lewitacja???
    albo jakiś tramsurfing...masakra.

    • 6 3

  • Obywatele Redaktory

    Pesa to jest nazwa fabryki i tyle albo aż tyle natomiast tramwaje to Swing, Jazz i inne

    • 4 0

  • Teraz niech go jeszcze nazwą po jakimś Niemcu

    Pytam kto wpadł na pomysł, żeby większość tramwajów nazwać imionami niemieckobrzmiącymi ? Nie było mieszkańców Gdańska o polskich nazwiskach?!! Zresztą co za idiotyzm nazywać tramwaje...rozumiem statek...ale tramwaj...

    • 3 2

  • To faktycznie super (13)

    Ekstra nowy tabor

    • 1 4

    • Jak kurcze najwiecej tramów nowych

      • 0 0

    • Oby wiecej

      • 0 0

    • Wspaniałe tramy

      • 0 0

    • Cudo

      • 0 0

    • Wspaniale

      • 0 0

    • Super tramy

      • 0 0

    • Ekstra prezent

      Ekstra nowe wagony

      • 0 0

    • :)

      :)

      • 1 0

    • Info ekstra

      Wreszcie

      • 0 0

    • Faktycznie

      Gdańsk ma coraz lepszy tabor

      • 1 0

    • Mega zarąbiście

      Dobra robota

      • 0 0

    • Super

      Koniec złomów

      • 0 0

    • Ekstra

      Ekstra

      • 0 0

  • Fakty super

    Nareszcie

    • 0 1

  • Zrobić właśnie ze sto piątek więcej nocnych tramwajów. (1)

    • 0 4

    • 105 są za głośne

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane