• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Korolczuk
7 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Według pierwotnych planów kierowcy pojadą Obwodnicą Metropolitalną w 2023 r.

Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

  • no niech już budują

    Nie to, że jestem za tą Obwodnicą, bo akurat przeciwnie ale im szybciej ją zbudują, tym szybciej wezmą się za tą właściwą obwodnicę i budowę trzeciego pasa, który jest bardziej potrzebny, niż ta Metropolitalna.

    • 4 3

  • Będzie atrakcyjnie dla dyweloperów.

    Świetne lokalizacje pod domki przy węzłach i zjazdach.

    • 4 1

  • korek

    a kiedy bedzie obwodnica Gdyni przciez cala polska wali na polwysep Helski i wtedy sa gigantyczne korki czy jakis madrala to uwzglednil

    • 8 1

  • Nie odciazy obwodnicy. (5)

    Weźmy po uwagę ciężarówki jadące np. z Warszawy nowa droga nadrabia więcej kilometrów to jest zużycia więcej paliwa i miną więcej bramek via toll. Kolejna sprawa np zjeżdżając na obwodnicę Słowackiego, Spacerowa czy koło Auchan i chcąc zjechać w Chylonii ta droga nic nie da. Każdy będzie liczył że ktoś inny będzie nadrabial kilometry a nie ja i to mi się polepszy. Może będzie obligatoryjny nakaz dla ciężarówek jadących na terminal w Gdyni by jechały ta droga. Tylko po co? Bo i tak kolo Chwaszyna musza wrocic na obwodnice. Ale jeszcze tego nie wiemy. Dla jadących do Redy nad otwarte morze ta droga też nic nie daje. Obstawiam że nowa droga odciąży obwodnicę w około 7% tym którzy kierują się do Koszalina Szczecina itd. A jak będzie to się okaże.

    • 34 23

    • Odciąży (2)

      Odciąży obwodnice a przede wszystkim drogi lokalne w okolicy straszyna żukowa chwaszczyna itd. Nie powinna być dzielona na etapy od razu należy wybudować całość

      • 3 2

      • W ktorym miejscu: (1)

        Przykład 1 pracuje w Gdańsku mieszkam w Gdyni. Przykład 2 mieszkam w Gdyni pracuje w Gdańsku.

        • 3 0

        • Dokladnie bo mowa o odciazeniu obwodnicy trojmiasta.

          Zukowo to nie Trojmiasto.

          • 2 0

    • W połączeniu z Trasą Kaszubską da i to wiele. Kierowcy wolą nadrobić kilkanaście kilometrów a i tak dojadą szybciej niż przez tzw. Miasto. A Obwodnica Trójmiasta już staje się bardziej miejską ulicą aniżeli Obwodnicą

      • 8 2

    • Tak okolo 7%

      I to po otwarciu trasy Kaszubskiej. W obecnym ksztalcie to moze pomoze ludziom mieszkajacym w Zukowie i pracujacym w Gdyni.

      • 7 0

  • Macie błąd na tej swojej grafice. Obwodnica Trójmiasta ma oznaczenie S6 a nie S7. (1)

    • 9 5

    • po wybudowaniu zostanie zmieniona numeracja S6 będzie metropolitarna + kaszubska

      i dalej zwykła 6-tka na Szczecin

      • 2 0

  • Ordynarna pis-owska propaganda!

    Pomorze nie dostanie złamanego grosza od obecnej władzy! Środki zostały przesunięte na podkarpacie. Swoją drogą- PO nieco przespało swój- nasz czas, wiele pieniędzy odpłynęło z naszego regionu niepotrzebnie... Wybory niebawem, idź zagłosuj!

    • 17 8

  • Taaaa zobaczę uwierzę... wybory idą. (1)

    A co z Kaszubska ?? Wybory idą może ogłosicie ze na wiosnę rusza przetarg. Będzie na bogato...

    • 7 8

    • kaszubską juz budują.Bazy firm rozlokowane, trwają wyceny domów do wyburzenia, już ruszają

      • 4 0

  • Zostawić pas ziemi na kolejne pasy (1)

    • 15 5

    • zostawić pasy ziemi

      na kolejne obwodnice

      • 1 0

  • Czy można zmienić nazwę z Obwodnica Metropolitalna na Autrostrada Po Wioskach?

    Bardzo pięknie wspomoże ta szkodliwa inwestycja suburbanizację, powiększy ilość miejsc nia dających się skomunikować KM i jeszcze bardziej obniży standard życia w mieście. Dopiero poczujecie wolność na wjzadowkach do miasta :)

    • 14 11

  • Najlepsza inwestycja w celu totalnego zakorkowania Gdańska. (1)

    Co z tego jak dojedziesz, skoro Gdańsk wyprowadza ruch samochodowy z miasta??? Likwidacja miejsc parkingowych, ograniczenia ruchu, spowalniacze, nowe przejścia naziemne... Po co ta inwestycja, skoro Gdańsk nie lubi samochodów?

    • 5 15

    • zeby wyprowadzic tranzyt z miasta ?

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane