• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Korolczuk
7 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Według pierwotnych planów kierowcy pojadą Obwodnicą Metropolitalną w 2023 r.

Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

  • korek

    a kiedy bedzie obwodnica Gdyni przciez cala polska wali na polwysep Helski i wtedy sa gigantyczne korki czy jakis madrala to uwzglednil

    • 8 1

  • Będzie atrakcyjnie dla dyweloperów.

    Świetne lokalizacje pod domki przy węzłach i zjazdach.

    • 4 1

  • no niech już budują

    Nie to, że jestem za tą Obwodnicą, bo akurat przeciwnie ale im szybciej ją zbudują, tym szybciej wezmą się za tą właściwą obwodnicę i budowę trzeciego pasa, który jest bardziej potrzebny, niż ta Metropolitalna.

    • 4 3

  • sorry..a ile będzie kosztował przejazd??? (1)

    20,30,40 PLN???

    • 5 3

    • Płaciłeś gdzieś za S

      • 1 0

  • Komentarz

    Tajemnica poliszynela są fakt:
    - budowa leborskiej wstrzymana ze względu na niewydanie decyzji pozwolenia na budowę
    ZRID z powodu ponownego postępowania które wszczęła RDOS w sprawie oddziaływania i westycji
    - leborska ma służyć amerykańskiej bazie w Redzikwie , są tam kolejne opóźnienia
    - generalny wykonawca nie prawidłowo oszacował koszty i nie może rozpocząć prac

    • 1 2

  • 2023 to wielki rok - gwe, gle beda zatruwać swoje wlasne okolice.

    Dominacja TDI chyli się ku końcowi. Miasto odetchnie z ulgą.

    • 2 7

  • Dlaczego

    Dlaczwgo nigdzie nie ma dostepnej konkretnej mapy jak bedzie przebiegac? Konkretnie przez jakie dzialki? Czemu nie ma tego na e-mapie żukowa?

    • 5 3

  • A OPAT dalej nie ? Ta OM to niepotrzebne g...

    Za tyle kasy mozna zrobic obwodnicę Żukowa i wiele mniejszych sensownych dróg. A także poszerzyć obwodnicę w newralgicznych miejscach. Paranoja !!

    • 6 5

  • Lato

    Przyjdzie kolejne lato i obwodnica Trojmiasta znowu się zakorkuje przy zjeździe w Chyloni. Tylko Trasa Kaszubska tu pomoże.

    • 6 1

  • gdyby nie tych 5 mądrych inaczej obwodnica by juz była (3)

    gdyby nie to zaskarżenie do Sądu Administracyjnego -przez pięciu obywateli mądrych inaczej- znanych z nazwisk dzięki mediom- obwodnica by już była i ludziom by się lepiej żyło-nie wiem, czy do końca życia zrozumiem motywację tych ludzi.....jak można swój własny koniuszek nosa cenić wyżej niż interes społeczny.....nie rozumiem tego.....

    • 7 5

    • Laik

      A co? Czy tych pięciu złamało prawo?

      • 1 0

    • Madry

      A wiesz jakie dostaną odszkodowanie? 3.82 zł. Za metr kwadratowy. Barania łąko. I zastanów się co piszesz

      • 0 0

    • Madry

      Nie rozumiesz bo jesteś za głupi. Oddałbyś za taką cenę swoją krwawicę?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane