• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta rozbudowy terminalu na lotnisku w Gdańsku

Maciej Korolczuk
16 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

W sobotę 17 lipca pasażerowie na gdańskim lotnisku po raz pierwszy skorzystają z nowej infrastruktury rozbudowywanego terminalu. Do użytku zostaną oddane dwie nowe karuzele bagażowe w hali przylotów znajdującej się na styku starej i nowej części budynku. Ma to znacznie usprawnić obsługę pasażerów przylatujących do Gdańska. Prace w nowej części tzw. pirsu posuwają się mocno do przodu. Jeszcze w tym roku pojawią się w nim pierwsi pasażerowie. Plac budowy odwiedziliśmy z naszą kamerą.



Czy w tym roku korzystałe(a)ś z gdańskiego lotniska?

Planowo nowa część terminalu ma być gotowa do końca 2021 r., co oznacza, że jej budowa wkroczyła na ostatnią prostą. Wewnątrz trwają już zaawansowane prace wykończeniowe. Na parterze układane są kamienne posadzki, a pod sufitem wiszą już pierwsze panele akustyczne i oświetleniowe.

- Mamy niewielkie opóźnienie związane z układaniem podłóg, bo ze względu na pandemię nasi dostawcy z Chin mają problemy z transportem. Brakuje kontenerów i statków, którymi mogą transportować tego typu ładunki do Europy. Musimy czekać - przyznaje Łukasz Rudnicki, kierownik budowy Doraco.
  • Jeszcze w tym roku (jesienią) w nowej części terminalu pojawią się pierwsi pasażerowie.
  • W hali przylotów montowane są obecnie pierwsze panele akustyczne i oświetleniowe.
  • Pojawiły się też pierwsze karuzele bagażowe.
  • Już w sobotę w tym miejscu pojawią się pierwsi pasażerowie.
  • Nowe karuzele mają rozładować zatory przy odbiorze walizek.
  • W bagażowni trwają testy z użyciem prawdziwych walizek.

Wniosek o trzymiesięczne przedłużenie terminu



Brakuje nie tylko surowca do wyłożenia podłóg, ale też kabli. Pandemia sprawiła, że większość fabryk i dostawców miała kilkutygodniowy a nawet miesięczny przestój. Gdy na świecie liczba zakażeń spadła i większość gospodarek odczuła ożywienie po lockdownie, rynek budowlany - podobnie jak wiele innych gałęzi gospodarki - gwałtownie się otworzył, co sprawiło, że obecnie na zamówienia czeka się o kilka miesięcy dłużej niż zazwyczaj.

W związku z tym wykonawca zwrócił się do inwestora, a więc Portu Lotniczego w Gdańsku, o przedłużenie o trzy miesiące terminu oddania terminala do użytku.

- Analizujemy wniosek wykonawcy. Na pewno będziemy w tej kwestii rozmawiać i szukać kompromisu, ale najpierw musimy przeanalizować, w jaki sposób pandemia zaburzyła harmonogram prac - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.
- Obecnie na budowie mamy ok. 350 pracowników. Pracujemy także w weekendy, bo czas goni. W tym roku z pierwszej części terminalu mają już skorzystać pasażerowie - dodaje Rudnicki.
Wizualizacja nowego pirsu. Wizualizacja nowego pirsu.

W sobotę ruszą dwie nowe karuzele bagażowe



Pierwszy test nowa infrastruktura, jaka powstała na styku dotychczasowego terminala i nowego pirsu, przejdzie już w tym tygodniu. W sobotę rano zostaną oddane do użytku dwie nowe karuzele służące pasażerom do odbioru bagażu. Powstały one w miejscu dotychczasowej odprawy paszportowej Non-Schengen, która czasowo została przeniesiona w inne miejsce (docelowo znajdzie się w nowej części).

- To będzie dla nas jako wykonawcy, ale też i dla lotniska szczególny moment, bo po raz pierwszy przetestujemy wszystkie systemy, które w połączeniu obu budynków są dla nas największym wyzwaniem. Liczba karuzel zwiększy się z trzech do pięciu, co powinno znacząco rozładować zatory i skrócić czas oczekiwania na bagaż po przylocie do Gdańska - dodaje kierownik budowy.
W ostatnim czasie było z tym różnie, o czym w weekend informowali nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Pasażerowie narzekali, że po przylocie na odbiór bagażu musieli czekać nawet 1,5 godziny. Teraz ma się to zmienić.

  • Nowy terminal według pierwotnego planu ma być gotowy do końca roku.
  • Standard obsługi pasażerów w nowym terminalu będzie wyższy niż w dotychczasowym terminalu T2.
  • Hala odlotów w nowej części gdańskiego lotniska.
  • Budowa pirsu kosztowała 255 mln zł.
  • Komercyjna część hali odlotów, w której znajdzie się prawdopodobnie sklep duty-free.
  • Największym wyzwaniem na budowie było połączenie nowej części z dotychczasowym terminalem.

W sierpniu pojawią się cztery rękawy



Intensywne prace toczą się nie tylko w nowej części terminalu, ale też w dotychczasowym terminalu T2. M.in. zbudowano nowe schody do kaplicy i pomieszczeń technicznych na poziomie -1 dla obsługi lotniska. Zdemontowano też dotychczasowe stalowe schody, w miejsce których pojawiły się schody ruchome. Zmiany zostały poniekąd wymuszone budową pirsu i koniecznością dostosowania dotychczasowej infrastruktury do nowych standardów.

Ostatnie prace toczą się też przy czterech zewnętrznych klatkach schodowych od strony płyty postojowej. W sierpniu zostanie ona uprzątnięta z maszyn i materiałów budowlanych, bo do Gdańska dotrze z Chin transport czterech rękawów pasażerskich.

Po oddaniu do użytku pirs będzie służył głównie do obsługi pasażerów ze strefy Non-Schengen i lotów czarterowych, obecnie korzystających ze starego terminala T1. Koszt budowy pirsu wyniósł 255 mln zł.

Znowu większy ruch na lotnisku



Tymczasem z każdym tygodniem odradza się życie na samym lotnisku. Tylko w czerwcu obsłużono 155 tys. pasażerów, co jest dobrym prognostykiem na dalszą część sezonu wakacyjnego. Najwięcej pasażerów przewiozły Wizzair (50 tys.) oraz Ryanair (45 tys.).

Wyniki mają poprawić się nie tylko ze względu na znoszone obostrzenia (do wielu krajów można latać bez testów po okazaniu kodu QR potwierdzającego szczepienie lub status ozdrowieńca), ale także ze względu na coraz atrakcyjniejszą siatkę połączeń - głównie na południe Europy.

Tylko Rynair w tym roku uruchomił pięć nowych połączeń: do Zadaru, Corfu, Chani czy Santorini.

Dokąd latamy z Gdańska na wakacje



- Liczymy, że po długiej przerwie spowodowanej pandemią, mimo występujących nadal trudności, nasi pasażerowie będą korzystać z tych propozycji i latać z Gdańska na wakacje do Hiszpanii, Grecji, Chorwacji, Bułgarii oraz na Maltę i Cypr. Mamy też nadzieję na ożywienie kontaktów rodzinnych i przyjacielskich, loty po Europie, jak i dalej na inne kontynenty, a docelowo także powrót podróży biznesowych. Bardzo się cieszymy z tego, że pasażerowie do nas wracają, co obserwujemy wyraźnie w ostatnich miesiącach - mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Wideo archiwalne z jesieni 2020 r.

Miejsca

Opinie (200) ponad 10 zablokowanych

  • Czytam, że zbudowano nowe schody do kaplicy !!! Ciekawe jaki ruch pasażerów był w tym najważniejszym pomieszczeniu lotniska, ile osób z niego w skali roku skorzystało. Czy są jakieś dane, a może po narodowy spisie się dowiemy - brakuje takich danych rządzącym.

    • 0 0

  • Dwa razy w roku latałam (11)

    W tym roku niestety nie wybieram się nigdzie Nie chcę szczepień nie chcę dłubania patykami w nosie Jak to się mówi żegnaj Gienia świat się zmienia Szkoda pilot od tv to jednak nie to samo co pilot w mundurze

    • 35 81

    • To nieprędko polecisz (3)

      Gdziekolwiek, szczepionki będą wymagane pewno przez najbliższe lata ..

      • 16 7

      • (2)

        Podejrzewam, że szczepionki covid wejdą jako obowiązkowe, tak jak inne na egzotyczne choroby latając w strefę zagrożenia

        • 10 8

        • A co z podpisem? (1)

          Jeśli ktoś nie wyraża zgody nie podpisze się pod,"dobrowolnym"szczepieniem więc trudno będzie

          • 2 6

          • to nie polecisz proste

            • 2 0

    • Ja rowniez juz nie latam,zadnych szczepien przeciwko niewiadomo czemu.Jakos wytrzymam bez samolotow:)

      • 2 4

    • Odetchnelim z ulgą (1)

      że nie latasz w tym roku. Tak trzymaj

      • 3 4

      • Oj żebyście pilocie

        Nie stracili roboty jak przestaniemy latać a wy zamiast samolotem będziecie latać jako piloci po mieście wtedy oddechu nie będzie

        • 2 1

    • To się zaszczep

      • 6 8

    • Siedź w kącie i płacz (1)

      • 19 11

      • Kto będzie płakał

        To okaże się za jakieś dwa lata

        • 11 9

    • też w tym roku chciałem na wakacje polecieć

      ale niestety przez grypę i decyzje polityczne o zamknięciu świata nigdzie nie polecę :(

      po co szczepić , przecież wtedy co pół roku będzie trzeba przyjąć nową szczepionkę bo mutacja , bo tamto, trzeba będzie się aktualizować jak Windows :P

      • 10 8

  • Od wewnątrz

    To wszystko nieprawda! Generalny wykonawca Doraco jest jedynym winowajcą opóźnienia budowy! Ludzie stali i nie mogli pracować, bo Doraco nie ma ludzi kompetentnych do zatwierdzania materiałów, projektów i zakresów wykonywania pracy. A największym winowajcą jest pracownia projektową wynajęta przez Doraco, która nie ma żadnych porozumień miedzybranzowych i to jest komedia, że nikt nic nie wie. Koronawirus na budowie nie był żadnym problemem.

    • 2 1

  • Bolko AiR (12)

    • 23 32

    • Balbina AIR (2)

      Z nami w brzozy

      • 3 9

      • Lipa Air & tusko (1)

        • 8 6

        • Albo im. Wałów PO...a było ich mnóstwo

          • 1 0

    • Zyłam w tamtych czasach bardzo blisko stoczni i gdy był wtedy najtrudniejszy moment (7)

      zomo waliło w ludzi nie licząc się z nikim ,byli jak naćpani ,a ze stoczni wszyscy zwiali , na dachach siedzieli tylko ludzie młodzi z Wałęsą , nie było tam Kaczorów ,ani Korwina . Kolejka przystanęła na przystanku stoczni i wszyscy pasażerowie wyszli włącznie z maszynistą , mieliśmy wtedy wszyscy łzy w oczach ,że przegraliśmy z komuną ,a jednak jego zawziętość , upór to była niesamowita sprawa , zomo nie patrzyło ,ze to młodzi ,czy Wałęsa oni strzelali ,a więc ci co pozostali straszliwie się narażali . Gdybyś wtedy żył i to widział inaczej byś śpiewał

      • 13 15

      • Co ty pier (2)

        Też tam byłem

        • 9 3

        • Jarek... spałeś... nie pier... (1)

          • 9 7

          • Pilnujmy Polski Ryże wróciło

            • 1 0

      • Masz świadomość o którym roku piszesz? (2)

        To był 1988 rok. Strajk - ustawka. ZOMO nie strzelalo, tylko pilnowalo Bolka, aby mógł "zwyciężyć ". Scenariusz był już rozpisany na kilka najbliższych lat...
        To musiał być "ich wódz "... Tylko na taki wariant Moskwa wyrażała zgodę...
        Takiej historii dzieci będą się uczyć w szkole za kilkadziesiąt lat.... o ile będzie jeszcze istnieć szkoła...

        • 7 5

        • byle co jesz i byle co piszesz , niby OKO, zomo w tamtych czasach nie było do pilnowania (1)

          kogokolwiek tylko do strzelania do ludzi i dostawali jakieś środki ,bo byli potwornie nakręceni ,że obojętne im było do kogo strzelają ,a Wałęsa miał 8 dzieci i się narażał. Szkołę polską zniszczy Pis z Czarnkiem

          • 0 2

          • Pamietaj słupy z PO i ten od Totolotka niszczyli i niszcza Polske

            • 1 0

      • w punkt

        • 11 10

    • Nie masz pojęcia ile naiwnych

      wierzy w bohaterstwo tego cymbała...

      • 2 3

  • Kiedy wreszcie obiecana uproszczona procedura dla obywateli Ukrainy ? (8)

    Te utrudnienia są niepotrzebne, wizy dla nas powinny być zlikwidowane, to my napędzamy waszą gospodarkę.

    Igor z Kijowa

    • 7 32

    • Kiedy będzie i Was normalnie? Europa? (2)

      • 5 2

      • U nas jest normalnie. Wprowadzimy ją i u was. (1)

        Siergiej

        • 2 6

        • cienko Stachu prowokujesz

          • 0 0

    • Napędzacie (1)

      ale statystyki bójek z użyciem noża.

      • 2 1

      • tyle wstydu ile nasi rodacy na świecie przynoszą nie zna żaden kraj .

        • 0 0

    • (1)

      Jak coś nie podoba , to zawsze możesz napędzić swoją gospodarkę. Polska jest granicą unii

      • 1 1

      • to zwykła prostacka prowokacja ,a ty się dałeś nabrać

        • 0 0

    • Nie ma czegos takiego

      Jak uproszczona procedura dla UKR.Chlopie poczytaj sobie na jakich zasadach odbywa sie odprawa graniczna i jakie przepisy je regulują.
      Człowieku, 20 takich Igorków na lewych papierach i z powrotem na UKR.

      • 8 1

  • Powinni wydluzyc (2)

    droge startowa o kilkaset m a nawet wybudować nową, po skosie tak jak kiedyś planowano to wtedy powiemy ze lotnisko się rozwija a nie tak jak z obwodnica która planują poszerzyć już od 20 lat i jak wygląda to widzimy na codzień.

    • 15 6

    • sam se wydłuż

      coby żona nie narzekała

      • 1 3

    • W jakim celu?
      Długość pasa jest standardowa i pozwala lądować największym statkom powietrznym.
      A drugi pas? To tak jakby do Banina zrobić po cztery pasy w jednym kierunku...

      • 6 2

  • Bardzo brzydka jest ta nowa hala

    Dobudówka, która szklarniową architekturą raczej pasuje do uprawy pomidorów pod szkłem.

    Lotnisko nigdy w historii nie miało tak nędznego rzecznika jakim jest Agnieszka.

    • 0 1

  • a jak tam promieniowanie elektromagnetyczne z radaru ktoś mierzył....? (2)

    • 1 2

    • Ktorego? (1)

      Sa dwa

      • 0 1

      • drugiego

        • 0 0

  • (1)

    Grubo. Naprawdę lotnisko z prawdziwego zdarzenia.

    • 22 11

    • kase w błoto

      Ja widzę w ograniczeniu ruchu lotniczego więcej plusów niż minusów. Pozdrowienia.

      • 0 0

  • Ja widzę w ograniczeniu ruchu lotniczego więcej plusów niż minusów. Pozdrowienia.

    Bezcelowe wałęsanie sie po świecie nie przynosi nic dobrego naszej planecie. Byc może to był/jest jeden z zamyslow przeciągania tej pandemii? Ja widzę w ograniczeniu ruchu lotniczego więcej plusów niż minusów. Pozdrowienia.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane