• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co zostaje ze starego tramwaju. Nagraliśmy jego rozbiórkę

Szymon Zięba
30 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pocięcie tramwaju na kawałki zajmuje od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Najpierw wymontowywane są z niego podzespoły, potem szansę na zdobycie fragmentu pojazdu mają kolekcjonerzy. Następnie do akcji wkracza ciężki sprzęt, który tnie, miażdży i wyszarpuje. Sprawdziliśmy, jak wyglądają ostatnie chwile gdańskich tramwajów Konstal 105Na, które trafiły na złomowisko.



Czy kupiłe(a)ś kiedykolwiek coś ze złomowiska?

Ostatnia droga tramwajów, które nie nadają się do eksploatacji i których naprawa przewyższa wartość, prowadzi na złomowisko. Tam, wśród wraków samochodów, a czasem i innych pojazdów komunikacji miejskiej, stare składy czekają na spotkanie ze specjalnymi maszynami, które - wcale nie przesadzając - rozszarpują pojazdy na części.

Cały proces trwa kilkanaście minut, a demontaż przy użyciu ciężkiego sprzętu używanego na złomowisku przywodzi na myśl dzikie zwierzę, rozszarpujące swoją ofiarę.

- Pojazdy komunikacji miejskiej trafiają do nas regularnie, choć przeważnie są to autobusy. Tramwaje zdarzają się dużo rzadziej. Średnio raz na pięć lat trafia do nas kilka wyeksploatowanych sztuk - mówi Łukasz Grosz, właściciel firmy Panta, zajmującej się m.in. kasacją pojazdów.
Tak też stało się w ostatnich miesiącach. Jeden z wagonów serii Konstal 105NA, który w przeszłości kursował po gdańskich torowiskach, zutylizowany został w poniedziałek, 21.09. Cała "akcja" - choć widowiskowa - trwała zaledwie kilkanaście minut.

Gratka dla kolekcjonerów i drugie życie po utylizacji



Warto zaznaczyć, że składy, które przeznaczone są do zniszczenia, na złomowisko dojeżdżają mocno zdekompletowane: wszystkie jeszcze nadające się podzespoły są demontowane i wykorzystywane jako części zapasowe dla jeżdżących pojazdów.

Co ciekawe, na złomowisko nierzadko zgłaszają się amatorzy komunikacji miejskiej, którzy wiedząc o utylizacji pojazdów, chcą odkupić części składów - czy to tramwajowych, czy autobusowych.

Rozkłady ZTM w Gdańsku



- Z reguły sprzedawane są lampy przednie i tylne, klienci chcą wycinać przody pojazdów, na przykład na ścianę do domu, guziki, krzesła, wyświetlacze, konsole przednie do zrobienia symulatora, numery tramwaju - głównie w celach dekoracyjnych. Ceny są umawiane indywidualnie w zależności od ilości i masy towaru - wylicza Łukasz Grosz.
Ostatecznie tramwaj rozbierany jest na części pierwsze. Pracownicy złomowiska następnie segregują odpady i różne surowce - pozostałości natomiast trafiają do recyklingu.

Tak wygląda demontaż autobusów. Materiał z 2017 roku.

Miejsca

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • Ale w Gdańsku trzeba złomowac 90% taboru wiec poco te filmiki by wkurzyc pasazerów?

    • 3 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak kończą gdańskie tramwaje

    Dobrze że udało mi się przed kasacją wziąć z nich parę gratów na pamiątkę.

    • 1 1

  • Za 230 lat będzie płacz że takie piękne zabytki były niszczone (3)

    • 48 6

    • (1)

      a mozna by kupić dwa wagony i zrobic sale przyjęć urodzinowych dla dzieci - podejrzewam , że nie jedno dziecko chciało by mieć imprezke w tramwaju i usiąść za sterami

      • 10 3

      • Śmiało, była oferta sprzedaży kilku wagonów i na pewno będą kolejne :D

        • 8 0

    • Z zabytkiem ruchomym jest tak, że nabiera on wartości, kiedy jest w miarę unikatowy. A więc zostanie kilka odpicowanych egzemplarzy i to będą zabytki. Gdyby trzymać setki dobitych szrotów, to zawsze były to tylko szroty.

      • 13 0

  • Segregacja (3)

    Zapytam bo nie wiem, czy oddziela się tworzywa od metalu?

    • 21 0

    • Na pewnym etapie - tak.

      To wszystko jest mielone. Następnie stal wyciąga się elektromagnesem. Potem miedź i jej stopy od aluminium i jego stopów można separować wagowo. I tak dalej.

      • 1 0

    • Jak widac

      Nawet plastikowe siedzenia nie są odkręcone.

      • 1 0

    • TAK - w piecu, na mieszaninę żelaza, węgla, trochę miedzi i aluminium i plastik w postaci gazowej

      • 6 0

  • To barbarzyństwo! (1)

    Nie godzi sie pokazywac takich rzeczy publicznie. Przyszlo komus do glowy, ze to moga ogladac dzieci? Trochę wyobraźni

    • 4 5

    • Ty tak serio?

      • 0 0

  • Groszek - Ty tutaj?! xD

    • 1 0

  • Dziwny sposób rozbiórki

    Czy nie jest łatwiej najpierw wykręcić fotele i całe wnętrze a potem ciachać maszyną? Ta rozbiórka to od d... strony.

    • 12 1

  • Polak od Niemca stare kupuje

    A dlaczego nie sprzedaje dalej ? Np do Indi tylko złomuje ?
    Bo w Indiach lepszymi i nowszymi jeżdżą.

    • 12 1

  • rezerwa taborowa w GAIT cieniutka...

    ...ale proste konstrukcyjnie 105-tki idą na złom. Przyjdzie kolejna ulewa - zaleje elektronikę w Pesach i znowu zobaczymy na trojmiasto artykuł o "czasowym wstrzymaniu niektórych linii z uwagi na brak taboru" No ale po co utrzymywać rezerwę...skoro w razie czego pasażer może chodzić piechotą...

    • 25 2

  • (1)

    Fascynujące...Tiaaaa

    • 2 0

    • Artykuł dla d**ili

      Ale bezpieczny dla reklamodawców z UM Gdansk

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane