- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (227 opinii)
- 2 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (97 opinii)
- 3 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (130 opinii)
- 4 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (27 opinii)
- 5 Kredkami w kierowców przy przejściu (21 opinii)
- 6 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (60 opinii)
Co zostaje ze starego tramwaju. Nagraliśmy jego rozbiórkę
Pocięcie tramwaju na kawałki zajmuje od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.
Najpierw wymontowywane są z niego podzespoły, potem szansę na zdobycie fragmentu pojazdu mają kolekcjonerzy. Następnie do akcji wkracza ciężki sprzęt, który tnie, miażdży i wyszarpuje. Sprawdziliśmy, jak wyglądają ostatnie chwile gdańskich tramwajów Konstal 105Na, które trafiły na złomowisko.
Cały proces trwa kilkanaście minut, a demontaż przy użyciu ciężkiego sprzętu używanego na złomowisku przywodzi na myśl dzikie zwierzę, rozszarpujące swoją ofiarę.
- Pojazdy komunikacji miejskiej trafiają do nas regularnie, choć przeważnie są to autobusy. Tramwaje zdarzają się dużo rzadziej. Średnio raz na pięć lat trafia do nas kilka wyeksploatowanych sztuk - mówi Łukasz Grosz, właściciel firmy Panta, zajmującej się m.in. kasacją pojazdów.
Tak też stało się w ostatnich miesiącach. Jeden z wagonów serii Konstal 105NA, który w przeszłości kursował po gdańskich torowiskach, zutylizowany został w poniedziałek, 21.09. Cała "akcja" - choć widowiskowa - trwała zaledwie kilkanaście minut.
Gratka dla kolekcjonerów i drugie życie po utylizacji
Warto zaznaczyć, że składy, które przeznaczone są do zniszczenia, na złomowisko dojeżdżają mocno zdekompletowane: wszystkie jeszcze nadające się podzespoły są demontowane i wykorzystywane jako części zapasowe dla jeżdżących pojazdów.
Co ciekawe, na złomowisko nierzadko zgłaszają się amatorzy komunikacji miejskiej, którzy wiedząc o utylizacji pojazdów, chcą odkupić części składów - czy to tramwajowych, czy autobusowych.
Rozkłady ZTM w Gdańsku
- Z reguły sprzedawane są lampy przednie i tylne, klienci chcą wycinać przody pojazdów, na przykład na ścianę do domu, guziki, krzesła, wyświetlacze, konsole przednie do zrobienia symulatora, numery tramwaju - głównie w celach dekoracyjnych. Ceny są umawiane indywidualnie w zależności od ilości i masy towaru - wylicza Łukasz Grosz.
Ostatecznie tramwaj rozbierany jest na części pierwsze. Pracownicy złomowiska następnie segregują odpady i różne surowce - pozostałości natomiast trafiają do recyklingu.
Tak wygląda demontaż autobusów. Materiał z 2017 roku.
Miejsca
Opinie (116) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-30 09:43
Ale w Gdańsku trzeba złomowac 90% taboru wiec poco te filmiki by wkurzyc pasazerów?
- 3 4
-
2020-09-30 09:39
Dobrze że udało mi się przed kasacją wziąć z nich parę gratów na pamiątkę.
- 1 1
-
2020-09-30 07:06
Za 230 lat będzie płacz że takie piękne zabytki były niszczone (3)
- 48 6
-
2020-09-30 07:40
(1)
a mozna by kupić dwa wagony i zrobic sale przyjęć urodzinowych dla dzieci - podejrzewam , że nie jedno dziecko chciało by mieć imprezke w tramwaju i usiąść za sterami
- 10 3
-
2020-09-30 09:39
Śmiało, była oferta sprzedaży kilku wagonów i na pewno będą kolejne :D
- 8 0
-
2020-09-30 09:27
Z zabytkiem ruchomym jest tak, że nabiera on wartości, kiedy jest w miarę unikatowy. A więc zostanie kilka odpicowanych egzemplarzy i to będą zabytki. Gdyby trzymać setki dobitych szrotów, to zawsze były to tylko szroty.
- 13 0
-
2020-09-30 07:25
Segregacja (3)
Zapytam bo nie wiem, czy oddziela się tworzywa od metalu?
- 21 0
-
2020-09-30 09:37
Na pewnym etapie - tak.
To wszystko jest mielone. Następnie stal wyciąga się elektromagnesem. Potem miedź i jej stopy od aluminium i jego stopów można separować wagowo. I tak dalej.
- 1 0
-
2020-09-30 09:19
Jak widac
Nawet plastikowe siedzenia nie są odkręcone.
- 1 0
-
2020-09-30 08:00
TAK - w piecu, na mieszaninę żelaza, węgla, trochę miedzi i aluminium i plastik w postaci gazowej
- 6 0
-
2020-09-30 08:41
To barbarzyństwo! (1)
Nie godzi sie pokazywac takich rzeczy publicznie. Przyszlo komus do glowy, ze to moga ogladac dzieci? Trochę wyobraźni
- 4 5
-
2020-09-30 08:56
Ty tak serio?
- 0 0
-
2020-09-30 08:38
Groszek - Ty tutaj?! xD
- 1 0
-
2020-09-30 08:35
Dziwny sposób rozbiórki
Czy nie jest łatwiej najpierw wykręcić fotele i całe wnętrze a potem ciachać maszyną? Ta rozbiórka to od d... strony.
- 12 1
-
2020-09-30 08:22
Polak od Niemca stare kupuje
A dlaczego nie sprzedaje dalej ? Np do Indi tylko złomuje ?
Bo w Indiach lepszymi i nowszymi jeżdżą.- 12 1
-
2020-09-30 08:16
rezerwa taborowa w GAIT cieniutka...
...ale proste konstrukcyjnie 105-tki idą na złom. Przyjdzie kolejna ulewa - zaleje elektronikę w Pesach i znowu zobaczymy na trojmiasto artykuł o "czasowym wstrzymaniu niektórych linii z uwagi na brak taboru" No ale po co utrzymywać rezerwę...skoro w razie czego pasażer może chodzić piechotą...
- 25 2
-
2020-09-30 08:00
(1)
Fascynujące...Tiaaaa
- 2 0
-
2020-09-30 08:07
Artykuł dla d**ili
Ale bezpieczny dla reklamodawców z UM Gdansk
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.