Fakty i opinie

stat

Oto centrum dowodzenia systemu Tristar

Sala operatorska systemu Tristar, centrala ruchu i punkt obsługi klienta ZTM - to m.in. znajduje się w budynku przy ul. Wyspiańskiego 9A we Wrzeszczu.


W listopadzie ruszy pierwszy etap zarządzania ruchem w ramach projektu Tristar, wartego 184 mln zł. Choć wciąż trwa strojenie systemu, my już dzisiaj przedstawiamy miejsce, w którym nad jego pracą w Gdańsku i Sopocie będzie czuwać nawet siedmiu pracowników jednocześnie.



Budynek przy ul. Wyspiańskiego 9A we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska większości gdańszczan z pewnością kojarzy się jeszcze wciąż ze sklepem meblowym. Od niedawna to jednak strategiczny obiekt na komunikacyjnej mapie Gdańska. To właśnie tu znajduje się m.in. gdański oddział centrum sterowania ruchem Tristar, centrala ruchu Zarządu Transportu Miejskiego wraz z punktem obsługi klienta, wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego (z salą z monitoringiem miejskim) oraz wydziały Zarządu Dróg i Zieleni związane z szeroko pojętą inżynierią ruchu.

Najważniejszą częścią obiektu jest duża sala z ekranem ściennym o wymiarach 8 na 3 metry oraz siedmioma stanowiskami (każde liczące po cztery ekrany). - Na dużym ekranie można prezentować dowolną informację, podobnie jak na pulpicie domowego komputera. Będą tu wyświetlane obrazy z kamer, mapy, zestawienia skrzyżowań, tabele z parametrami jazdy oraz raportami systemu - mówi Krzysztof Łutowicz, dyrektor biura realizacji projektu Tristar, wdrażanego przez Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Na stanowiskach pracować będą osoby odpowiedzialne zarówno za nadzór nad ruchem, jak i też specjaliści, którzy będą tu przychodzić w trakcie godzin pracy z innych pokoi w budynku oraz obserwować np. jak sprawuje się nowy program sygnalizacji świetlnej lub inna wdrożona zmiana. System będzie funkcjonował w taki sposób, że jego obsługa nie będzie wymagała ciągłego nadzoru przez siedem osób i może się zdarzyć tak, że nocą nikt nie będzie pełnić dyżuru lub obecna będzie jedna osoba.

W Gdańsku nadzór ruchem obejmuje skrzyżowania w granicach miasta oraz sąsiedniego Sopotu. W Sopocie znajdować się będzie również pojedyncze stanowisko nadzoru ruchem, tak by sopocki urzędnik nie musiał za każdym razem przyjeżdżać do Wrzeszcza. W Gdyni, w dawnym budynku PLO zobacz na mapie Gdyni, znajduje się podobna sala jak w Gdańsku, choć nieco mniejsza - będzie w niej sześć stanowisk nadzoru. Co ważne, obraz z kamer, jak i wszelkie dane, będą mogły być przeglądane przez wszystkie ośrodki systemu Tristar.

- Taki podział wynika z przepisów prawa w zakresie kompetencji zarządzania ruchem. Pracownicy z Gdańska nie są upoważnieni do działania na terenie Gdyni i odwrotnie - wyjaśnia Łutowicz.

Kto najbardziej zyska na działaniu systemu sterowania ruchem Tristar?

właściciele aut, bo nie będą musieli stać w tak długich korkach, jak obecnie

21%

pasażerowie komunikacji miejskiej, gdyż wzrośnie punktualność pojazdów transportu zbiorowego

12%

piesi, bo zyskają bardziej czytelne i widoczne sygnalizatory na skrzyżowaniach

2%

mam nadzieję, że wszyscy

65%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 650
Niestety, wiadomo już także, że na zarządzaniu ruchem nie skorzystają ani piesi, ani pasażerowie komunikacji miejskiej (przynajmniej w takim zakresie jak wstępnie zapowiadano). Piesi już są zmuszeni do korzystania z niewygodnych przycisków na słupkach, podobnie zresztą jak rowerzyści. Tramwaje natomiast dostaną priorytet światła "zielonego" wyłączanego wówczas, gdy będą opóźnione w stosunku do rozkładów jazdy.

W pozostałych sytuacjach tramwaje będą nadal wolno się toczyć, o ile nie zostaną zmienione czasy przejazdów między przystankami. - Bezwzględne priorytety stosowane w innych miastach powodują znaczne straty w ruchu pojazdów indywidualnych, a tego chcemy uniknąć - uzasadnia dyrektor biura realizacji projektu Tristar.

Obecnie cały system Tristar jest w trakcie strojenia oraz montażu niezbędnych instalacji na skrzyżowaniach z lekkim przyspieszeniem prac na terenie Gdańska. Gotowe jest już dziesięć sygnalizacji świetlnych na al. Grunwaldzkiej między skrzyżowaniami al. Hallera i ul. Abrahama. Termin zakończenia wszystkich prac to dopiero grudzień 2013 roku plus trzy miesiące na ostateczne zaprogramowanie całego systemu.

W budynku przy ul. Wyspiańskiego 9A dodatkowo działa również centrala ruchu Zarządu Transportu Miejskiego. Tu na dwóch komputerach i "tradycyjnych" ekranach sytuację komunikacyjną obserwują operatorzy, którzy jednocześnie udzielają informacji pasażerom - za pośrednictwem telefonu, jak i komunikatów przesyłanych bezpośrednio na tablice przystankowe Systemu Informacji Pasażerskiej.

- Bezpośrednio na monitorach możemy obserwować bieżącą sytuację komunikacją, w tym też lokalizację danego pojazdu, jego opóźnienie czy też przyspieszenie realizacji danego kursu. Pracownicy CR reagują także na wszelkie nieprawidłowości, które powstają w wyniku różnych zdarzeń na drogach - dodaje Waldemar Tuskowski z centrali ruchu ZTM Gdańsk.

W budynku na parterze znajduje się także jeden z kilku funkcjonujących na terenie miasta punktów obsługi klienta ZTM Gdańsk. Tu można wyrobić tzw. kartą miejską, przedłużyć ważność biletu okresowego czy też złożyć reklamację.

W ramach systemu Tristar przewidziano montaż na terenie Trójmiasta:
59 rejestratorów wykroczeń,
61 kamer nadzoru wizyjnego,
13 drogowych stacji meteorologicznych,
35 tablic informacji parkingowej,
26 znaków zmiennej treści,
71 tablic informacji pasażerskiej,
115 km połączeń światłowodowych.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (231)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
13.10.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.