Oto centrum dowodzenia systemu Tristar

Najnowszy artukuł na ten temat Tristar na kolejnych skrzyżowaniach Gdyni

Sala operatorska systemu Tristar, centrala ruchu i punkt obsługi klienta ZTM - to m.in. znajduje się w budynku przy ul. Wyspiańskiego 9A we Wrzeszczu.


W listopadzie ruszy pierwszy etap zarządzania ruchem w ramach projektu Tristar, wartego 184 mln zł. Choć wciąż trwa strojenie systemu, my już dzisiaj przedstawiamy miejsce, w którym nad jego pracą w Gdańsku i Sopocie będzie czuwać nawet siedmiu pracowników jednocześnie.



Budynek przy ul. Wyspiańskiego 9A we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska większości gdańszczan z pewnością kojarzy się jeszcze wciąż ze sklepem meblowym. Od niedawna to jednak strategiczny obiekt na komunikacyjnej mapie Gdańska. To właśnie tu znajduje się m.in. gdański oddział centrum sterowania ruchem Tristar, centrala ruchu Zarządu Transportu Miejskiego wraz z punktem obsługi klienta, wydziału bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego (z salą z monitoringiem miejskim) oraz wydziały Zarządu Dróg i Zieleni związane z szeroko pojętą inżynierią ruchu.

Najważniejszą częścią obiektu jest duża sala z ekranem ściennym o wymiarach 8 na 3 metry oraz siedmioma stanowiskami (każde liczące po cztery ekrany). - Na dużym ekranie można prezentować dowolną informację, podobnie jak na pulpicie domowego komputera. Będą tu wyświetlane obrazy z kamer, mapy, zestawienia skrzyżowań, tabele z parametrami jazdy oraz raportami systemu - mówi Krzysztof Łutowicz, dyrektor biura realizacji projektu Tristar, wdrażanego przez Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Na stanowiskach pracować będą osoby odpowiedzialne zarówno za nadzór nad ruchem, jak i też specjaliści, którzy będą tu przychodzić w trakcie godzin pracy z innych pokoi w budynku oraz obserwować np. jak sprawuje się nowy program sygnalizacji świetlnej lub inna wdrożona zmiana. System będzie funkcjonował w taki sposób, że jego obsługa nie będzie wymagała ciągłego nadzoru przez siedem osób i może się zdarzyć tak, że nocą nikt nie będzie pełnić dyżuru lub obecna będzie jedna osoba.

W Gdańsku nadzór ruchem obejmuje skrzyżowania w granicach miasta oraz sąsiedniego Sopotu. W Sopocie znajdować się będzie również pojedyncze stanowisko nadzoru ruchem, tak by sopocki urzędnik nie musiał za każdym razem przyjeżdżać do Wrzeszcza. W Gdyni, w dawnym budynku PLO zobacz na mapie Gdyni, znajduje się podobna sala jak w Gdańsku, choć nieco mniejsza - będzie w niej sześć stanowisk nadzoru. Co ważne, obraz z kamer, jak i wszelkie dane, będą mogły być przeglądane przez wszystkie ośrodki systemu Tristar.

- Taki podział wynika z przepisów prawa w zakresie kompetencji zarządzania ruchem. Pracownicy z Gdańska nie są upoważnieni do działania na terenie Gdyni i odwrotnie - wyjaśnia Łutowicz.

Kto najbardziej zyska na działaniu systemu sterowania ruchem Tristar?

właściciele aut, bo nie będą musieli stać w tak długich korkach, jak obecnie 21%
pasażerowie komunikacji miejskiej, gdyż wzrośnie punktualność pojazdów transportu zbiorowego 12%
piesi, bo zyskają bardziej czytelne i widoczne sygnalizatory na skrzyżowaniach 2%
mam nadzieję, że wszyscy 65%
zakończona Łącznie głosów: 650
Niestety, wiadomo już także, że na zarządzaniu ruchem nie skorzystają ani piesi, ani pasażerowie komunikacji miejskiej (przynajmniej w takim zakresie jak wstępnie zapowiadano). Piesi już są zmuszeni do korzystania z niewygodnych przycisków na słupkach, podobnie zresztą jak rowerzyści. Tramwaje natomiast dostaną priorytet światła "zielonego" wyłączanego wówczas, gdy będą opóźnione w stosunku do rozkładów jazdy.

W pozostałych sytuacjach tramwaje będą nadal wolno się toczyć, o ile nie zostaną zmienione czasy przejazdów między przystankami. - Bezwzględne priorytety stosowane w innych miastach powodują znaczne straty w ruchu pojazdów indywidualnych, a tego chcemy uniknąć - uzasadnia dyrektor biura realizacji projektu Tristar.

Obecnie cały system Tristar jest w trakcie strojenia oraz montażu niezbędnych instalacji na skrzyżowaniach z lekkim przyspieszeniem prac na terenie Gdańska. Gotowe jest już dziesięć sygnalizacji świetlnych na al. Grunwaldzkiej między skrzyżowaniami al. Hallera i ul. Abrahama. Termin zakończenia wszystkich prac to dopiero grudzień 2013 roku plus trzy miesiące na ostateczne zaprogramowanie całego systemu.

W budynku przy ul. Wyspiańskiego 9A dodatkowo działa również centrala ruchu Zarządu Transportu Miejskiego. Tu na dwóch komputerach i "tradycyjnych" ekranach sytuację komunikacyjną obserwują operatorzy, którzy jednocześnie udzielają informacji pasażerom - za pośrednictwem telefonu, jak i komunikatów przesyłanych bezpośrednio na tablice przystankowe Systemu Informacji Pasażerskiej.

- Bezpośrednio na monitorach możemy obserwować bieżącą sytuację komunikacją, w tym też lokalizację danego pojazdu, jego opóźnienie czy też przyspieszenie realizacji danego kursu. Pracownicy CR reagują także na wszelkie nieprawidłowości, które powstają w wyniku różnych zdarzeń na drogach - dodaje Waldemar Tuskowski z centrali ruchu ZTM Gdańsk.

W budynku na parterze znajduje się także jeden z kilku funkcjonujących na terenie miasta punktów obsługi klienta ZTM Gdańsk. Tu można wyrobić tzw. kartą miejską, przedłużyć ważność biletu okresowego czy też złożyć reklamację.

W ramach systemu Tristar przewidziano montaż na terenie Trójmiasta:
59 rejestratorów wykroczeń,
61 kamer nadzoru wizyjnego,
13 drogowych stacji meteorologicznych,
35 tablic informacji parkingowej,
26 znaków zmiennej treści,
71 tablic informacji pasażerskiej,
115 km połączeń światłowodowych.

Opinie (231) 3 zablokowane

  • (10)

    Mają rozmach :-)

    • 43 2

    • tak tak (1)

      nawet słupy sygnalizacji świetlnej powymieniali na identyczne nowe- stare w niektórych miejsca miały góra rok:)

      • 21 1

      • ja czuję że to będzie jakaś masakra patrząc po zmianach na niektórych skrzyżowaniach w sygnalizacji

        • 4 0

    • (5)

      zamiast tych 59 wideorejestratorów mogliby zainstalować zegary na których wyświetlała by się informacja za ile zmieni się światło z zielonego na czerwone i odwrotnie, wtedy można by się przygotować do ruszenia ze skrzyżowania i odpowiednio wcześniej przygotować do hamowania przed zapaleniem czerwonego światła. Gdyby tak było uwierzyłbym bardziej w to że Tristar ma poprawić bezpieczeństwo, a nie zasilić kase.

      • 33 0

      • (4)

        wątpie żeby ktoś z tego skorzystał - przygotowanie do hamowania albo ruszania ...
        ale jak już taki drogi system jest to przynajmniej wiadomo kto jest sprawcą wypadku i jakie są rejestracje głównych piratów

        • 3 6

        • (1)

          Wierz mi lub nie, ale w kilku miastach nie w Polsce niestety spotkałem sie z takim udogodnieniem i osobiście nie znam lepszego wynalazku jak ten najzwyklejszy zegarek. Prosta informacja, za ile sekund zmieni się światło wiesz co robić, nie ma potrzeby ostrego hamowania czy wciskania gazu w podloge i przelatywania przez skrzyżowanie.

          • 22 0

          • ale to mniej mandatów by było ! no co też towarzysz proponuje?

            • 11 1

        • (1)

          i zauważ jeszcze jeden wątek, ten system ma poprawiać bezpieczeństwo oraz usprawnic ruch drogowy, a nie inwigilować, a mi to wygląda właśnie na inwigilacje. Rejestratory i mandaty, wiemy kto przejechal na czerwonym i kto o ile przekroczyl prędkość. Tylko, że zbliżając się do skrzyżowania nigdy nie wiesz kiedy się zmieni sygnalizacja, to jest gierka w zmokłą kurę, mamy Cię.

          • 11 0

          • zgadzam się i tylko dodam że w polsce już w kilku miastach działa ten tzw.zegarek odmierzania czasu zmiany sygnalizacji np w Olsztynie i powiem że jest to o wiele bezpieczniejsze i tańsze rozwiazanie niż ta skarbonka tristarowa

            • 1 0

    • Tristar to już przestarzały system (1)

      Na świecie aglomeracje miejskie instalują już dużo nowocześniejsze systemy ale my musimy inwestować w system który nie jest optymalny

      • 8 1

      • optymalny jest Wielki Radar, coś jak czarna dziura

        wrzucamy tam co miesiąc mandacik i nie montujemy nic

        • 4 0

  • Droga zabawka dla dorosłych dzieci (11)

    Za 334 mln zł. trzeba było zbudować wiadukty na Łostowickiej jak był remont.

    • 182 22

    • nie bój, (4)

      zwróci się szybko, mydlenie oczu ludziom ze to dla nich dobra, to bedzie perfekcyjna maszyna do wlepiania mandatów, ale głośno o tym nie mówią

      • 67 0

      • ja nie zapłacę ani grosza (2)

        Mam na to sprawdzone sposoby:

        1. Jeździć zgodnie z przepisami
        2. Używać częściej roweru (w godzinach szczytu jest to szybszy środek lokomocji)
        3. SKM / tramwaj

        Jeśli ktoś się już boi o to, że nie wypłaci się z mandatami, to jak on jeździł do tej pory?

        Jeśli jest Was tak wielu - piszcie petycje o zmiany w przepisach. Skoro wszyscy je łamią i nikt nie ginie, to może warto po prostu zwiększyć limity prędkości.

        • 15 19

        • (1)

          tylko, że rowerzyści ostatnio łapią więcej mandatów niż kierowcy

          • 19 1

          • a skm ostatnio jeździ rzadziej niż w 1953 roku,
            w gorszych warunkach

            • 1 0

      • Jak kierowcy będą jeździć przepisowo to nie zapłacą mandatów.
        Natomiast jak będą wpychać się na skrzyżowania bez możlwiości ich opuszczenia i powodować tym korki, to niech płacą.
        A za wyścigi na Grunwaldzkiej też niech płacą.

        • 7 6

    • Przecież koszt tego projektu to nie jest 334 mln znów się cos kolegom dziennikarzom pomyliło. Wartość kontraktu z Secomem to niespełna 134 mln, a cały projekt jest szacowany na ok.185 mln. W dodatku chodzi o całe Trójmiasto, nie tylko Gdańsk. A ponieważ projekt ma 85% dofinansowania z UE, to faktyczny wkład z budżetów to 15 mln Gdańsk, 10,8 Gdynia i 2,3 mln Sopot. Jak dla mnie to całkiem rozsądne pieniądze, biorąc pod uwagę spodziewany efekt (integracja całego systemu zarządzania ruchem na głównych ulicach, dostęp służb zajmujących się zarządzaniem kryzysowym, poprawa płynności ruchu). Wystarczy porównać te kwoty z pieniędzmi wydanymi na inne inwestycje drogowe.

      • 10 2

    • Po co te wiadukty ? (1)

      Wiadukty to na autostradach, nie w mieście. Po drugie skrzyżowanie z kartuską daje rade i nie stoi się w korkach. Ruch jest bardzo płynny. Jeżdżę codziennie na Dolne miasto tamtędy i dzięki remontowi dojeżdżam o 10 min szybciej BEZ KORKÓW !

      • 4 10

      • Tylko Droga Czerwona i inne nowoczesne drogi XXI wieku usprawnią poruszanie się po ulicach Trójmiasta

        Te wiadukty, które już są w 3mieście byś zlikwidował czy łaskawie zachował im życie?

        • 3 0

    • Myślałem że to będzie (2)

      system automatyczny a nie że ludzie będą tym sterować. Lipa na całego.

      • 10 2

      • nie lipa tylko szwindel

        • 5 4

      • będą nadzorować i reagować na specjalne zdarzenia typu wypadek

        • 4 0

  • Trzeba przyznać, że jak na (4)

    projekt z takim rozmachem (pętle pod każdym skrzyżowaniem itepe) to 300 baniek nie jest jakąś zawrotną kwotą. oby tylko działało.

    • 28 30

    • (1)

      Póki kierowcy nie będą sprawnie ruszać na zielonym, to żaden tristar nie rozładuje korków,niestety;)

      • 25 0

      • Z góry...

        Z góry przepraszam wszystkich stojących za mną na skrzyżowaniu. Dopiero się uczę

        • 14 2

    • ma łupić ludzi i w tym zakresie będzie działać na pewno (1)

      zbój zawsze zarobi

      • 10 1

      • Będziesz jeździł jak biały człowiek to nie będziesz musiał się bać niczego

        • 0 2

  • 59 rejestratorów wykroczeń, (29)

    I z czego sie tu cieszyc. Zamiast budowac drogi to tylko rejestratory wykroczen montujemy. Poza tym bedzie tez odcinkowy pomiar predkosci. Wspomnicie moje slowa, ze przyspieszeniu ruchu nie bedzie, bo nigdzie na swiecie sie to nei sprawdzilo ale tysiace mandatow bedzie leciec. Nikt tak naprawda nie patrzy jak rozwiazac problem, tylko jak kase wyciagnac a od kierowcow najprosciej:))

    • 219 23

    • jest się z czego cieszyć:)
      Te fotorejestratory to super sprawa- skończy się jeżdżenie na czerwonym, wjeżdżanie na skrzyżowania jeśli nie da się go opuścić

      • 25 31

    • (1)

      Na pewno budowanie dróg problemu korków nie rozwiąże. Wystarczy popatrzeć na ostatnio oddane inwestycje i poszerzone ulice. Do póki każdy będzie chciał swoim rzęchem dojechać do kiosku po gazetę nic się nie zmieni.

      • 17 18

      • Dopóty będę jeździł swoim rzęchem nawet po gazetę

        dopóki nie będzie komunikacji pewnej i równie komfortowej jak mój rzęch

        • 33 13

    • Nie rób polityki

      buduj drogi

      • 8 1

    • Inwestycja (7)

      Było nie było, ktoś musi zapłacić za to ustrojstwo. 334 mln podzielić przez 500zł (według taryfikatora 500 zł mandatu i 6 punktów karnych za przejechanie na czerwonym) oraz przez 59 rejestratorów to ok 11300 mandatów. Przykładowo w Warszawie kamery rejestrują dziennie średnio 25 wykroczeń. To daje ok. 452 dni. Po nieco ponad roku można już liczyć zyski. Obliczenia "na grubo" więc nie ma się co spinać.

      • 17 2

      • (1)

        Małe OT

        Co to za mania za podpisywanie się czyimś nickiem. Ludzie to jest internet. Można wybrać sobie jakikolwiek nick !! No, ale lepiej podpisać się za kogoś.

        • 0 5

        • Nick

          Spoko, ja jestem z wielkiej litery. Ty z małej. Połapią się.

          • 14 0

      • (2)

        Kanapowy matematyku dolicz koszty utrzymania systemu oraz obsługi tych mandatów.

        • 2 3

        • jak nie ma systemu to nie ma kosztów - proste

          • 2 0

        • No i się spiąłeś.

          Nie doliczyłem, bo napisałem o zwrocie kosztów. Przesuńmy zatem moment opłacalności na 2 lata od chwili uruchomienia. Zadowolony?
          Przy okazji - siedziałem za biurkiem. Możesz mnie nazwać biurkowym kalkulatorem.

          • 2 0

      • oj biedaczku, zabraniają ci na czerwonym świetle przejeżdżać... (1)

        nie ma sprawiedliwości na tym świecie, ot co.

        • 5 6

        • Nie w tym rzecz

          Płaciłem już mandaty za wykroczenia bez marudzenia i prób ominięcia. Nie w tym rzecz. Ale z opisów działania systemu i sposobu, w jaki będzie on "kierował" ruchem, gdzie ani piesi, ani komunikacja miejska ani kierowcy nie mają specjalnie ułatwionej jazdy wynika, że jedyną "wartością dodaną" jest duża ilość kamer, fotoradarów, itp. Widocznie to się opłaca.

          • 5 2

    • Milcz niewolniku umysłowy i płać

      co ma niewolnik - pracować i płacić. Cieszyć się że płaci. Myśleć, że trzeba płacić. Ma być głupi i zgadzać się na wszystko . Ma pracować do 67 lat a potem ma użyźnić glebę. I nie ma myśleć , że ten ustrój to faszyzm tylko że demokracja.

      • 14 1

    • chcesz mieć autostrady w mieście czy co? (2)

      jest droga gdyńska, znana jako różowa, na długim odcinku nie ma świateł, można jechać 70 km/h. Tylko, że wielu jeździ tam 100km i było już kilka śmiertelnych wypadków i będą następne. nie chrzań więc, że dróg ci trzeba, tylko usprawiedliwienia dla łamania prawa i brak poszanowania dla zasad współżycia społecznego. zapewne prędzej czy później i tam postawią odcinkowy pomiar prędkości - dzięki takim i dla takich jak ty. mi to wisi, jeżdżę tam 70km/h.

      • 10 13

      • (1)

        mówisz o tym policyjnej octawi co przyladowala w filar ?

        • 9 3

        • między innymi. jasno pokazuje, że dobra, równa droga nie jest gwarantem bezpieczeństwa

          gdy przekracza się dozwoloną i/lub dostosowaną do warunków prędkość.

          • 4 2

    • na jakim odcinku jest sens umieszczać odcinkowy pomiar (1)

      jak co 200-300m są światła, które mają być tak ustawione że da się tylko 50 km/h przejechać. Szkoda kasy !!!

      • 7 4

      • a wiesz co się dzieje po 19 ... wtedy masz i 120 km/h bo tyle wyciąga stary golf GKA

        • 3 0

    • Tristar to To big brother drogowy (4)

      roko 1984 spełnia się na naszych oczach, czyli wolności będzie coraz mniej.
      Na dworcu PKP w Tczewie, jak krzywo usiądziesz z megafonu informują , że źle siedzisz na ławce...

      Totalna inwigilacja.

      • 11 3

      • nikt, ale to karwa nikt na tym forum, nie może ogarnąć, że te wszystkie systemy monitorujące ("inwigilacyjne") powstają w (2)

        na zapotrzebowanie spowodowane naszymi własnymi działaniami, bo napadamy na innych, bo kradniemy, bo niszczymy mienie publiczne, bo przejeżdżamy na czerwonym świetle, bo przekraczamy prędkość, bo zabijamy siebie i innych. a później skowyt, że 1984 nam urządzają. sami sobie go urządzamy, bo jesteśmy dzicy, a większość z nas to idioci.

        • 9 2

        • daj spokój, nie zrozumieją

          Moralność Pani Dulskiej ot co...

          • 0 0

        • chyba ty

          ja dopiero będę dziki w odpowiedzi na taki atak na moją wolność i prywatność. Daj sobie czipa wszczepić jak pies, będziesz miał wszędzie wjazd

          • 1 1

      • Aż się prosi żeby wspomnieć Johna Connora, ale i tak by to usunęli.

        Jak zrobili to wiele razy wcześniej. Czyżby było coś na rzeczy?

        • 1 0

    • Więcej korków powodują buraki gnające 120 km/h (1)

      a potem stojące na czerwonym świetle, podczas gdy jadąc przepisowo można przejeżdżać przez kolejne światła na zielonym, ale przejazd blokują buraki stojące pod sygnalizatorem, bo przyjechały za wcześnie.

      • 9 4

      • albo zmieniają pas nie mając miejsca na drugim i blokują dwa pasy i resztę użytkowników

        • 3 0

    • ja jestem kierowcą i ode mnie żadnej kasy nie wyciągneli (1)

      Od debili nie umiejących jeździć po mieście będą ściągać kasę.
      1. W tamtym tygodniu na Łostowickiej wyprzedził mi koleś w czapce w VW - ja miałem 60, on dużo więcej; na skrzyżowaniu z Kartuską jechał prosto ale przycwaniakował lewoskrętem żeby być 3 samochody dalej; jak stał na lewoskręcie w Piekarniczą przejechałem obok niego. Prędkość średnią mieliśmy taką samą i niczego nie zyskał, za to zasłużył na kilka punktów i mandatów.
      2. Niedawno podobny debil w BMW na odcinku od Błędnika to Galerii Bałtyckiej: wyprzedzanie prawoskrętem i przeskok przez 3 pasy na lewy; częsta zmiana pasa; Ja nie przekraczam dozwolonej prędkości a ciągle mam go w zasięgu wzroku; przed Galerią Bałtycką widziałem go już we wstecznym lusterku.

      Jeśli ktoś nie umie jeździć po mieście to niech płaci mandaty.

      • 11 3

      • norma, aż się dziwię,że nie ma tam policji w nieoznakowanym, wspaniałe miejsce do łapania piratów

        • 1 1

    • Dokładnie tak (1)

      Nie będzie płynniej, a jak zobaczycie mandaty w skrzynkach - to się uśmiechniecie.

      • 3 0

      • nie będzie korków, bo wielu ponad normę nałapie punktów i prawko bye bye

        • 0 0

  • Tristar kamerki (15)

    Tristar super pomysł ale te fotorejestratory to lipa,bedziemy niewolnikami elektroniki nawet predkosci o pare kilometrów nie bedzie można zwiększyć

    • 58 14

    • (7)

      na zachodzie jakoś nie mają z tym problemu i po mieście grzecznie jeżdżą tyle ile znak pokazuje.
      Sądzę, że w naszym kraju to jedyny sposób nauczenia ludzi jazdy po mieście. Wzbudzić strach przed wysokimi karami.

      • 18 11

      • tylko zarabiają 4x tyle co tutaj (4)

        więc z wieloma rzeczami nie maja problemów

        • 10 13

        • i kary są 4 x wyższe (3)

          to może pozwólmy kraść bo u nas są niższe zarobki

          • 14 3

          • włąśnie pozwalamy - Tristar to kradzeż naszych pieniędzy które są potrzebne na inne rzeczy (2)

            • 10 12

            • nie, to dobrowolna danina (1)

              jest droga. Są na niej zasady. Możesz się z nimi nie zgadzać i nie jeździć po niej.

              Proste.

              Jeździsz niezgodnie z przepisami - na własne życzenie wpłacasz miastu dodatkowe pieniądze.

              uważasz, że to nieuczciwe? Odkup od miasta kawał ternu, zbuduj tam drogę i jeździj sobie na niej jak chcesz. Oj, nie stać? No to podporządkuj się przepisom obowiązującymi wszystkich.

              • 8 5

              • prawo powinno być dla ludzi a nie odwrotnie

                te przepisy nie obowiązują wszystkich.
                Obowiązują biednych i słabych.
                Ten kawał terenu ty i ja odkupiliśmy już dawno bo pracujemy i płacimy podatki. I nie chrzań, ze przepisy wszystkich dotyczą, zobacz co grozi tobie za kłamstwo a co grozi politykowi za 1000 kłamstw. Nie rób wody z mózgu - ktoś się pytał czy chcemy tego g*wna? Demokracja zadecydowałaby że nie chcemy jeśli w zamian wymyślilibyśmy inne rozwiązania. Jednak prawo i demokracja to tylko hasła , puste hasła.

                • 8 2

      • (1)

        Na Litwie tez nie maja z tym problemu. Litwini u siebie jeżdżą zgodnie z przepisami, jak przyjadą do nas to szaleją bo u nas mandaty są dużo niższe.

        • 0 0

        • opowiadasz stereotypy, może jeszcze wszyscy Litwini nienawidzą Polaków?

          • 0 0

    • (3)

      To postuluj zmianę prawa i dopuszczalnych prędkości, a nie lansuj modę na łamanie prawa.

      • 6 6

      • postuluję zmianę tych co używają prawa jako narzędzia do zarabiania swojej kasy (2)

        oraz postuluję zmianę twojej mentalności niewolnika na inną

        • 9 5

        • (1)

          jeździj zgodnie z przepisami i nie daj się im dymać :D

          • 4 4

          • jasne, tylko mam daleko i jestem zmuszony - inaczej jeździłbym rowerem

            co nie znaczy że masz się zgadzać na kamery i radary .
            Właśnie to jest manipulacja - wmówiono tobie, że jak jedziesz zgodnie z przepisami to będziesz ten dobry a oberwą ci źli. I tu cię mają !!!

            • 5 1

    • A po co jechać szybciej, żeby stać na światłach? (1)

      System ma działać tak, żeby jadąc z przepisową prędkością trafić na zielone na następnym skrzeżowaniu. Jak to zadziała, będzie OK.

      • 4 2

      • w bajki wierzysz chyba

        • 0 0

    • to ile pani mi da za te zdjęcia z kochankiem? i jest zarobek na tristarze

      • 0 0

  • Lobby samochodowe wciąż trwa w Trójmiescie (1)

    Dlaczego nie będzie priorytetu dla tramwajów, autobusów tak jak wcześniej to zapowiadano?

    • 54 45

    • A ilu urzędnikó dojeżdża do pracy środkami transportu publicznego?

      Można ich pewnie na palcach jednej ręki policzyć.

      Przebudowa Węzła Cegielskiej = wydłużenie trasy trolejbusów (dodatkowy przystanek) i zwiększenie odległości od najbliższego SKM-ce przystanku do peronów (o kilkadziesiąt metrów), a także notoryczne wyczekiwanie najpierw na przystanku przy wejściu do tunelu, a potem znowu podczas włączania się w ruch na Al.Zwycięstwa i wciskanie się w korki na ul.Świętojańskiej na wysokości UM. Efekt: ponad 5 minut dłuższa trasa dojazdu na ul. Świętojańską trolejbusem i niemal tyle samo dłużej przejście tam pieszo (trzeba pod ziemią, najpierw dojść do zejścia i potem drałować od wyjścia, do tego schodki.

      Zmiana sygnalizacji w związku z Tristarem: następne problemy dla pieszych, i jak słychać, żadnej poprawy dla środków transportu publicznego. Może i osobom z zadkiem przyspawanym do fotela będzie parę minut szybciej, kto ich tam wie...

      • 5 4

  • ... (16)

    Plan dnia kowalskiego
    1 skrzyżowanie kowalski rusza z domu
    2 kowalski przejeżdzą przez kolejne skrzyżowania
    3 o kowalski wysadza żonę a na kolejnym skrzyżowaniu juz inna pani w środku
    4 o kowalski wysiada z auta z panią x łapie kamera monitoringu
    5 telefon życzliwej operatorki do żony kowalskiego

    I to nie jest żadne sci fi , pomyslcie jak to będzie działać , obsługa może dokładnie zobaczyć co masz w aucie co przekracza w pewien sposób jednak pewne granice prywatności . Dodatkowo 59 rejestratorow wykroczeń to jakiś przykry żart , w całej polsce ITD ma chyba cos koło 300.
    I pytanie przy okazji pomocnicze czemu na al AK od łostowickiej w górę jest 80 skoro droga ma 100 % cechy drogi expresowej ??

    • 60 33

    • Jedna uwaga (11)

      A zauważyłeś, że wszystkie podobne przypadki "naruszenia prywatności" dotyczą tylko sytuacji, w których ktoś albo łamie prawo albo okłamuje bliskie osoby? Moim zdaniem uczciwi ludzie nie mają się czego bać. Owszem, może ryzyko niezasadnej ingerencji w życie prywatne pozostanie, ale o ile ktoś ma czyste sumienie, to i tak zawsze tutaj wygra.

      • 18 37

      • (1)

        jest 80 bo jedziesz po mieście. rozejrzyj się dookoła. Widzisz gdzieś siatki, wysokie płoty na całej długości AK? Mało zwierzaków widziałeś tam na asfalcie, ludzi przechodzących w niedozwolonych miejscach?

        • 9 3

        • a widzisz na obwodnicy

          znaki uwaga zwierzeta ..a i tak jest 120 ?
          poza tym sa ekrany więc te pare metrow siatek to nie problem pozatym nie żadam 120 ...100 jest jak najbardziej ok.. wiec jak widac nie jestem żadnym extremista w tym wzgledzie

          • 1 1

      • To może zlikwiduj w domu firanki (5)

        Przecież jesteś uczciwy, nie masz się czego bać ani wstydzić, baraszkując z żoną.

        Jesteś naiwny jak dziecko. W 99% przypadków wygra system. A do niesłusznie obrzuconego błotem i tak coś się zawsze przyklei.

        • 28 6

        • ty masz w samochodzie firanki i baraszkujesz tam z żoną? (3)

          Więc dlaczego porównujesz te 2 rzeczy?

          P.S. Są kraje gdzie ludzie w domkach przy ulicy nie mają firanek w salonie na parterze (taka jest u nich norma a nie wyjątek) - idąc chodnikiem przy ulicy widać kto jest w salonie i co ogląda. Ale oni nie wyrastali w atmosferze obawy przez MO, ORMO, ZOMO.

          • 3 2

          • kamery zagladaja w okna samochodu i widac co masz w srodku. (2)

            prosze cie... zalosne.

            jak auto stoi na chodniku to moge podejsc i tez spojrzec bo patrzec nikt mi nie zabroni

            • 2 1

            • jak będziesz zdjęcia robił to ci zabronię - nie rozumiesz różnicy??? (1)

              • 0 0

              • A na jakiej podstawie? Paragraf prosze...

                • 0 0

        • Ja nie mam firanek ani zasłonek w oknach, a rolety jak słońce nie świeci tez są odsłonięte.

          • 2 1

      • naiwny jesteś, są równi i równiejsi

        • 8 3

      • Rok 1984 mówici to coś

        jesli nie to wypożycz z biblioteki lub obejrzyj film, póki jeszcze można, bo niedługo też zakażą!

        • 9 2

      • prowokator czy debil?

        • 3 0

    • No i bardzo dobrze. Lepiej żeby zdradzał w tajemnicy? Długofalowo nikomu nie lepiej.

      • 1 6

    • rozumiem Twoje obawy (1)

      jednak przykład zły.

      pokazujesz kogoś nieuczciwego. Tacy ludzie POWINNI być karani.

      Ale nie bój się. Już dzisiaj jak przekroczysz prędkość to zdjęcie przychodzi z zakrytym miejscem pasażera Zawsze. Niezależnie od tego, czy ktoś tam był czy nie. Nie sądzę, aby tu było inaczej.

      Czemu nie boisz się, że jakaś "życzliwa operatorka" z sieci telefonicznej nie zadzwoni do żony, albo z facebooka?

      Boicie się, że Was śledzą? Nie muszą. Sami ludzie umieszczają informacje gdzie i po co idą. Z kim, na jak długo. Następnie sami robią sobie fotki i z lubością umieszczają na fb... Po co angażować w to państwo, skoro można liczyć na obywatela.

      • 5 2

      • ...

        przykład miał dać do myślenia dlatego taki a nie jakiś tam mocno wydumany...
        To Państwo niestety już za mocno ingeruje w sprawy swoich obywateli.

        • 1 2

    • AK to nie ekspresówka

      Brak pasów awaryjnych, ostrzejsze zakręty, brak barier w bardzo wielu miejscach (głównie na środku).
      Na terenie zabudowanym drogi nie będące ekspresówka lub autostradą nie może mieć więcej niż 80km/h. AK nie ma parametrów wystarczających żeby przemianować ją ekspresówką.

      • 4 1

  • Pan kłamie już na samym wstępie w materiale filmowym (17)

    mówiąc iż budynek jest nowo powstały. Dalej też mija się z prawdą mówiąc o konieczności sterowania ruchem w celu usprawnienia. System będzie służył:

    1) Masowe nakładanie mandatów /dzisiejsze wpływy z fotoradarów to cieknący kran, tristar to Niagara/

    2) Efektywne operowanie oddziałami policji podczas nadchodzących zamieszek.

    3) Pewnie jest trzeci punkt wszak nazwa trzy gwiazdy nie jest przypadkowa.

    ps system kosztował 336 milionów co nie oznacza iż tyle jest wart ;)))

    • 80 13

    • (13)

      Ad. 1. Uważasz, że masowe łamanie przepisów to nie patologia, z którą należy walczyć?

      To, że nikt na ulicach nie przestrzega ograniczeń prędkości jest OK?

      Nagminne przejeżdżanie na czerwonym świetle jest OK?

      Wymuszanie pierwszeństwa jest OK?

      Rzeczy są tyle warte za ile ktoś za nie zapłaci, czy nie?

      • 12 17

      • (5)

        Wyłapywać poważne wykroczenia. Jakby każdy jechał z prędkością, jaka jest na ograniczeniu, to Gdańsk by po prostu stanął. Może Tristar pomoże w ruchu i faktycznie będzie się opłacało jechać wolniej. Jednak obawiam się, że będzie to maszynką do nakładania mandatów.

        I żebyś się nie zdziwił jak przyjdzie mandat za jechanie 60 tam gdzie jest 50, bo akurat Pan dyspozytor musiał wyrobić normę mandatową.

        • 9 7

        • i Gdańsk stanie (1)

          • 2 1

          • są tacy co im dopiero tabletki pomogą by stanął a na karku dopiero 30stka

            • 0 0

        • Jakby każdy jechał z prędkością dozwoloną, to Gdańsk by stanął

          Kto takich bajek Tobie naopowiadał. Wręcz przeciwnie, jakby każdy jechał z równą prędkością, to byłoby dużo mniej korków.

          Bez idiotów co próbują się przebić kilka samochodów stałby się bardziej przewidywalny. Równa stała prędkość daje dużo lepsze rezultaty niż nieustanne zrywy.

          Testów było już co niemiara, gdzie sprawdzano, jaki jest zysk przy nieustannym wyprzedzaniu na trasie Gdańsk- Gdynia i w najlepszym przypadku wyszły 3min. Tyle, że tym sposobem jazdy spala się dwa razy tyle paliwa.

          Dlatego nie pisz nowych teori, że coś stanie, bo takie same teorie były jak zmieniono ograniczenie z 60 do 50. Jak się okazało, miasta nie staneły, bo średnia prędkość i tak jest dużo niższa.

          • 5 2

        • ja jeżdzę z przepisową prędkością (1)

          I zawsze mam w zasięgu wzroku światła stopu debili przekraczających prędkość żeby postać sobie dłużej na światłach.
          Zróbcie sobie test z zegarkiem w ręku. Jeden tydzień przepisowo, drugi tydzień wypatrując fotoradary i policję. Porównaj czas i paliwo.
          A później pomyśl sobie, gdzie się spieszysz, że te 2-3 minuty robią taką wielką różnicę?

          • 3 0

          • tacy niech przejdą lobotomię

            • 0 0

      • banda biurw które montują kosztowne g.. by potem bezczelnie powiedzieć że to w zasadzie pieszym nic nie ułatwi a nawet utrudni OK utrudniajcie ale ludzie kiedy im się życie utrudnia zwyczajnie mają w d.. światła przepisy itd niech się nie dziwią że pieszy w sytuacji gdzie może przejść nie będzie czekał po 5 minut aż mu się łaskawie zapali to zielone na czas za krótki by pokonać przejście jeśli na takiej ulicy jak Morska w Gdyni jakiś debil ustawił 50 km/h to jak się tego trzymać?Na rowerze w pewnych miejscach tej ulicy się to przekroczy co do nagminnego przejeżdżania na czerwonym to są mądre kraje na tym świecie i wcale nie te największe i najbogatsze gdzie kierowca jest ostrzegany albo pulsowaniem zielonego tak jak piesi to mają albo licznikiem czasu i każdy wie na czym stoi przepraszam a co ten system poradzi na wymuszanie pierwszeństwa co?

        • 3 0

      • zwalczanie patologii inną, wcale nie lepszą patologią do niczego nie doprowadzi

        a to inną patologią jest rozrost biurokracji, administracji i innych organów "czuwających" nad nami

        • 6 1

      • (4)

        Uważam że przepisy powinny być dla ludzi. Mamy ponoć demokracje czyli jeżeli większość kierowców jedzie Grunwaldzką 80 km/h to takie powinno być ograniczenie.

        Idea podróżowania jest prosta z punktu A do B najkrótszą trasą i najkrótszym czasie i jakieś farmazony o uspokajaniu ruchu przypomnienia leczenie pacjenta przez spowalnianie pracy serca.

        "Rzeczy są tyle warte za ile ktoś za nie zapłaci, czy nie?"
        Oczywiście jak ktoś płaci własnymi pieniędzmi.
        Jak ktoś szasta publicznymi to jest zainteresowany aby wydać jak najwięcej, no określony procent wraca do jego prywatnej kieszeni.

        • 3 3

        • jeżeli większość ludzi oszukuje i kradnie to co?

          • 1 0

        • to Ty masz dostosować swoją prędkość do drogi

          Bo miasto to nie tylko sieć dróg dla Ciebie to szybkiego przemieszczania się.

          • 1 1

        • nie rozumiesz co to demokracja

          Jeśli znajdę setkę osób która chce dać Ci w pysk to takie powinno być prawo?

          • 1 0

        • To nie jest podróżowanie tylko wyścig

          A wyścigi są na torach a nie na drogach publicznych.

          • 0 0

    • To podpowiem co może stanowić punkt trzeci. Zapewnienie (2)

      posad znajomym. Przecież przy tym systemie pracować pewnie będzie z setka osób. Na pewno za to jakiś dyrektor z dwoma zastępcami, może jacyś naczelnicy, kierownicy, a wszystko to przynajmniej zdublowane (zakładając, że Sopot będzie w te klocki skromniejszy).

      • 14 1

      • I rzecznik prasowy - koniecznie !!!

        • 2 1

      • mozna też zapewnic prejazd zielonym z swiatlem dla świty zaprzyjaznionego wodza osciennego województwa

        • 1 0

  • Piękne centrum.... (3)

    ....ale czy ktoś zwrócił uwagę, że od Gdynia do Gdańska poprzez Sopot zostały zdewastowane i zniszczone chodniki po instalacji słupów i okablowania do systemu Tristar?
    Czy ktoś to w ogóle ogarnia?

    • 61 3

    • to nie ma znaczenia, liczy się tylko szybka kasa dla cwaniaczków

      • 5 3

    • idioci (1)

      W Sopocie zainstalowano w środku ścieżki rowerowej 2 słupy z lampami - idioci! Miejsce można zobaczyć tuż za skrzyżowaniem. Al. Niepodległości z ul. Malczewskiego , jadąc

      • 5 1

      • Tych baranów sopockich trzeba gdzieś zgłosić jak można budować słupy trakcyjne na środku drogi rowerowej przecież to jest debilizm sprzeczny z prawem nawet jeśli na tej drodze dojdzie kiedyś do wypadku i ktoś w ten słup wjedzie to ma wygrane duże odszkodowanie Karnowski ten idiota zaczyna tamować ruch rowerowy

        • 5 1

  • patrzę patrzę (6)

    no i ze zdjec domyślam sie po co ten wynalazek
    ile tam pustych krzeseł do obsadzenia
    ile etetów na obsługę systemu
    pomiesci je cały budynek
    ach co za radość
    no i nowe etaty kierownicze zapewne
    bo przecież na pewno ktoś musi kierować tym by system dobrze kierował innych
    a czy sie ruch polepszy?
    no jak może się polepszyc skoro "system" obejmuje raptem kilka ulic?
    czy nie lepiej byloby za tę kase wybudować długie pasy do skretów tam gdzie to możliwe?
    a fotoradary tam gdzie "kierowcy" aut uprawiają wyscigi?
    no ale te etaty...

    • 86 9

    • (5)

      pracy nie masz ze pierd*** takie glupoty?

      • 5 27

      • kultura pierwsza klasa

        • 10 1

      • jest demokracja podobno i nie zamykaj gęby innym (3)

        • 8 6

        • ktoś nie rozumie, że demokracja nie jest samowolką... (2)

          Niech ten ktoś podpisze się z imienia i nazwiska. Tak, aby osoba, która się poczuła dotknięta takim wpisem mogła pozwać go do sądu za zniesławienie.

          Dawniej byłby taki ktoś wyzwany na pojedynek i gardłem musiałby odpowiadać za swoje słowa (to też nie oczerniano się tak nawzajem, chyba że ktoś być dobrym szermierzem :D). Dzisiaj jest schowany za monitorem i cieszy się, że nic mu nie grozi.

          Twardziel w internecie, cipka w prawdziwym świecie.

          • 4 3

          • A ty gdzie jesteś twardzielem, a gdzie c*pką?

            • 3 2

          • narzucanie przez urzędników swojej woli podatnikom to jest faszyzm nie demokracja

            jeśli myślisz inaczej to chętnie bym stoczył pojedyne.
            Jednak jest to zakazane przez urzędników.
            Więc jesteś raczej bezpieczny.

            • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane