• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKP myśli o biurowcu przy dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
17 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo. Biurowiec, którego budowę rozważa PKP, miałby powstać wzdłuż Błędnika i Podwala Grodzkiego, po przeciwnej stronie Zieleniaka. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z oo.

Ponad 40-metrowy biurowiec koło Błędnika, przed dworcem tunele podziemne, a w nich supermarket, odtworzenie dawnego podjazdu cesarskiego i zieleńca zamiast parkingu - PKP w Gdańsku myśli o uatrakcyjnieniu terenów wokół Dworca Głównego. Czy te wizje mają szanse na realizację?



Po tym, jak w marcu zburzono antresolę w holu budynku dworca głównego PKP w Gdańsku, kolej dalej myśli o uatrakcyjnieniu nie tylko zabytku, ale przyległych do niego terenów. Niedawno powstały koncepcje architektoniczne, by na kolejowych terenach, tuż przy wiadukcie Błędnikzobacz na mapie Gdańska, stanął nowoczesny biurowiec, o wysokości ponad 40 metrów.

- Rozważamy koncepcję zagospodarowania tego terenu. Zastanawiamy się nad różnymi funkcjami. Celem jest takie przekształcenie terenów kolejowych, by były one atrakcyjne dla podróżnych i mieszkańców, ale także użyteczne dla kolei z biznesowego punktu widzenia - przyznaje Krzysztof Piekarski, dyrektor regionalny
Departament Eksploatacji Nieruchomości w PKP S.A.

Biurowiec miałby powstać na północ od dworca PKP Gdańsk Główny, w okolicy toru piątego, w miejsce nieczynnych już torów odstawczych, gdzie PKP niegdyś przetrzymywały swoje wagony funkcyjne.

Z kolei przed samym wejściem do zabytkowego budynku dworca kolejarze chcieliby wybudować sieć tuneli, w których byłby m.in. supermarket.

- Zagospodarowanie tych terenów wokół dworca wymaga rozmów z konserwatorem zabytków, od którego decyzji będzie zależało co można, a czego nie można tu zrobić - przyznaje Piekarski.

Pomorski konserwator zabytków ma w tej sprawie decydujący głos, ponieważ cały obszar wokół dworca, nie tylko jego konstrukcja, jest objęty ochroną. Jak więc ocenia pomysły PKP?

Czy przy dworcu powinien powstać wysoki biurowiec?

- Wstępnie mogę powiedzieć, że proponowany biurowiec jest dla mnie zbyt duży i zbyt wysoki. Analizy widokowe, które są zamieszczone w koncepcji, mnie nie przekonują. W tym miejscu może powstać nowy budynek, ale znacznie mniejszy. Nie wiem oczywiście, czy PKP będzie zainteresowana taką inwestycją, choćby ze względów ekonomicznych - podkreśla Dariusz Chmielewski, pomorski konserwator zabytków.

Bardziej wyrozumiały jest natomiast w stosunku do pomysłu budowy tuneli przed budynkiem dworca PKP. Sugeruje, by projektanci pomyśleli o obniżeniu terenu i połączeniu ze znajdującym się po przeciwległej stronie Podwala Grodzkiego budynkiem City Forum. Podoba mu się także idea przywrócenia ruchu na tzw. podjeździe cesarskim, czyli przestrzenią pomiędzy dworcem i dawną przychodnią kolejową.

Minibrowar i sala balowa: zobacz jak może się zmienić dawna przychodnia kolejowa

Oprócz podjazdu mógłby tu powstać, zamiast istniejącego parkingu, niewielki trawnik.

- Jest kilka ciekawych elementów w tej koncepcji, ale czekają nas jeszcze szczegółowe rozmowy. Teren wokół dworca jest bardzo zaniedbany. Szkoda tym bardziej, że dawniej było to reprezentacyjne miejsce - przyznaje konserwator.

Opinie (193) 7 zablokowanych

  • Niech najpierw pomyślą o czystości w pociągach!

    Bo syf, kiła i mofiła to najlżejsze co się ciśnie na usta po wejściu do wagonu TLK.

    • 4 0

  • UUUU, to PKP takie bogate jest? Ciekawe...

    • 3 0

  • to koszmar!

    co za pracownia chce wepchnąć nam taki koszmar!Wystarczy już wepchnięty nam nowy teatr,który nie pasuje do starego miasta,bo wygląda jak grobowiec faraona.Poza tym na wizualizacji był kolor cegły,a faktycznie jest czarny.Kto to zaakceptował?Kompletny brak odpowiedzialności,a teraz w taki sam sposób próbuje się nam wepchnąć koszmarny biurowiec w środku starego miasta.Poza tym kolej na to stać?

    • 0 1

  • PKP

    Poczekaj kiedyś przyjedziemy!!!!!!!

    • 1 0

  • Zróbcie coś z Orunią, Jana z Kolna oraz Zieleniakiem oraz kamieicami w całym mieście (1)

    Bo to wygląda tragicznie brzydko i wstyd że 68 lat po wojnie mamy taką masakrę w mieście!

    • 4 0

    • z kim? z kmieciami? z kietkami? z mietkami?

      • 0 0

  • Konserwator (1)

    Podsumowując: w kwestii biurowca konserwa jest na nie, bo zaburza "historyczna panoramę", w kwestii kolejnych tuneli dla pieszych nie widzi żadnego problemu. Rozumiem, że w jakiś sposób piesi będą mogli podziwiać panoramę miasta z poziomu tunelu? Może WUOZ wspólnie z miastem planuje obniżyć budynki Głównego Miasta do poziomu tuneli a wszystkie główne drogi wynieść na estakady? Wtedy piesi w tunelach będą mieli świetne widoki a kierowcy na estakadach wręcz fantastyczne! ...ale nie, wróć! przecież estakady zasłonią i zaburzą historyczną panoramę Gdańska! schizofrenia...

    • 1 0

    • Dworzec podmorski w nadmorskim mieście

      WUOZ panuje chyba aby zalewało ciągle dworzec,w końcu to gród Neptuna-króla mórz i oceanów

      • 1 0

  • Nowy etap strategii zarządzania w PKP

    to marzenie o lepszych czasach, pociągach bez pasażerów i grubszym portfelu dla zarządu i dyrekcji. A reszta niech ma byle jak - jak obecnie.

    • 2 1

  • Zdurnieli do reszty i wydali kasę na plan nie do realizacji.

    Zgłupieli chyba.Jak chcą biurowiec to proszę bardzo Zieleniak czeka na kupca.Konserwator Zabytków nie wyda zgody na budowę w tym miejscu tego koszmarka ze szkła.A jak wyrazi to popełni samobójstwo urzędnicze.

    • 2 0

  • Biurowce.

    Czy ktoś jest w stanie powiedzieć ile w ostatnich latach w Gdańsku pobudowano biurowców.Zakłady pracy ,przemysł jest likwidowany a biurowce są budowane.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane