• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Park zamiast parkingu w centrum Gdyni

rb
4 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W ostatnich dniach parking opustoszał. W ostatnich dniach parking opustoszał.

Przy skrzyżowaniu ulic Kilińskiego i AbrahamaMapka w Gdyni powstanie park kieszonkowy. Do niedawna działał tam parking.



O tym, że najbliżej ul. Kilińskiego powstanie mały park, było wiadomo od grudnia 2018 roku. Wtedy zostały uchwalone zmiany w planie miejscowym terenu. Oprócz przeznaczenia terenu najbliżej skrzyżowania na park radni zdecydowali, że wolna od zabudowy pozostanie także przestrzeń, gdzie dziś stoją garaże. Możliwe jednak, że w przyszłości także ten teren zostanie zazieleniony.

By zachować liczbę miejsc parkingowych w okolicy, dopuszczono rozbudowę podziemnego parkingu znajdującego się nieopodal biurowca.

Czytaj też: Bez zabudowy i naziemnego parkingu przy Abrahama

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu Klimatycznego Centrum. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu Klimatycznego Centrum.

Park częścią strategii miasta



W ostatnich dniach ogłoszono przetarg na przekształcenie tego terenu w park z prawdziwego zdarzenia.

Znajdzie się w nim:

  • 945 krzewów,
  • 1065 bylin,
  • 550 roślin cebulowych,
  • 3 drzewa,
  • 350 m kw. trawnika z rolki,
  • 373 m kw. nawierzchni mineralnej.


Zdaniem władz miasta nowy park kieszonkowy wpisuje się w ogłoszoną w grudniu ideę zmian dla pieszych i rowerzystów w Śródmieściu, nazwaną Klimatycznym Centrum.

- Tereny zielone, parki kieszonkowe czy łąki kwietne to element zielonej strategii miasta. Dbamy także o małą retencję, stąd pojawienie się ogrodów deszczowych na terenie Gdyni - zapewnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Koncepcja parku jest już gotowa



- Koncepcja parku została oparta na modernistycznym schemacie Pieta Mondriana. W parku dominować będzie biała, szara, niebieska i czerwona kolorystyka nawierzchni połączona z naturalną zielenią roślin. W projekcie zaplanowano przyjazne środowisku nawierzchnie przepuszczalne i stworzono miejsca na ogrody deszczowe. Zabezpieczone zostały także miejsca na budki lęgowe dla ptaków i domki dla owadów - mówi Tadeusz Schenk, naczelnik Wydziału Ogrodnika Miasta.
W centralnej części parku stanie dąb omszony. Pojawią się tam również dęby meksykańskie, kaliny, lilaki i żywopłot z cisów. Będą hosty, hortensje, zawilce, piwonie i czosnki, kosmatka śnieżna, kosaciec syberyjski, mięta wodna i wietlice.

Dla odpoczywających zaplanowano cztery ławki, sześć siedzisk betonowych i tablicę informacyjną.

Koperty z ofertami zostaną otwarte 10 czerwca. W kryteriach zaplanowano 60 proc. dla ceny i 40 proc. dla terminu wykonania. W specyfikacji jako datę zakończenia inwestycji zapisano 31 lipca 2021 roku.

Park chciała sfinansować rada dzielnicy



Co ciekawe, park w tym miejscu z puli inwestycyjnej planowała też stworzyć Rada Dzielnicy Śródmieście, prosząc nawet o stosowne wyceny.

- To jest duży sukces mieszkańców, którzy od dawna zabiegali o więcej zieleni w tym miejscu. Przypominam, że teren ten miasto przez lata wynajmowało na prywatny parking. Lata wcześniej był tam, na części działki, plac zabaw. Dobrze, że naprawiamy pewne błędy z przeszłości i nasze władze zaczynają dostrzegać wagę zieleni w mieście. Dzięki uwolnionym środkom będziemy mogli zrealizować inną zieloną inwestycję - przy 3 Maja, między Wójta Radtkego a Starowiejską - zapowiada Łukasz Piesiewicz, radny dzielnicy Śródmieście.

Parki powstają też z Budżetu Obywatelskiego



Przypomnijmy, że do wiosny 2021 roku z Budżetu Obywatelskiego powstaną parki kieszonkowe w dziewięciu innych lokalizacjach:
  1. Chylonia w sąsiedztwie "Wymiennikowni" (ul. Świecka),
  2. Wzgórze św. Maksymiliana przy Bibliotece Wzgórze (ul. Świętojańska 141-143 i Bpa Dominika),
  3. Działki Leśne (ul. Nowogrodzka),
  4. Grabówek (ul. Kapitańska),
  5. Leszczynki (ul. Morska, w sąsiedztwie ul. Zakręt do Oksywia),
  6. Pogórze (ul. B. Steyera),
  7. Pustki Cisowskie-Demptowo tuż obok pętli autobusowej (ul. Sakowicza),
  8. Wielki Kack (ul. Starodworcowa).
  9. Dąbrowa, zbieg ulic Tymiankowej i Miętowej


Czytaj też:Pierwszy park kieszonkowy w Gdyni z BO
rb

Opinie (224) ponad 10 zablokowanych

  • Był piękny park w miejscu Kwiatkowskiego. Trzeba było nie betonować. (1)

    Był też ładny skwerek przy Pomniku Harcerzy= też zabetonowali.

    • 6 0

    • Co najpierw, parki czy ulice dojazdowe dla mieszkańców Gdyni

      Najpierw trzeba pomyśleć, nie zabierać dużych terenów zielonych i stawiać betonowe budowle np. centrum Kwiatkowskiego, teren przy pomniku Harcerzy czy plac przy Władysława IV. Sprzedajecie za ciężkie pieniądze zielone tereny a potem sadzicie kilka drzewek i wszędzie beton!!

      • 1 0

  • Gdynianka (9)

    Kiedy radni zrozumieją , że coś co ma 3 drzewa to nie park. A byliny i krzewy nie przetrwają. Obawiam się , że ktoś dostaje duże pieniądze za marne rozwiązania.

    • 119 17

    • To jest jakaś kpina

      Następny "park" ma powstać na 3 maja. Teraz jest tam parking. Codziennie 3 maja jeździ pełno samochodów a koło 16 tworzą się tam korki. Ja mieszkam obok na Wójta Radtkego i chyba bym była nienormalna jakbym miała pójść tam z dziećmi i wdychać cały smród spalin. Panie Piesiewicz może niech Pan tak pomieszka w centrum i przestanie wyskakiwać z durnymi pomysłami i marnować nasze pieniądze. Z tego będą korzystać tylko okoliczne menele.

      • 0 1

    • A niby dlaczego mają nie przetrwać, byliny są bardzo samodzielne. To mini park dla okolicznych mieszkańców . Skąd to czarnowidztwo? Przecież i tak by zrobili z budżetu obywatelskiego, więc w czym problem? Najlepiej narzekać, a jak będą skwary to płacz, że od betonu tyle....

      • 0 0

    • Gdynianin (2)

      Odczep się od radnych. Park to park. Przynajmniej nie parking.

      • 10 18

      • (1)

        Jesteś rozżalony że nie stać ciebie na autko.

        • 2 4

        • współczuję ci, jeśli uważasz, że zdanie egzaminu na prawo jazdy to szczytowe osiągnięcie intelektualne

          a samochód najważniejszą pozycją w Twoim majątku.

          • 3 1

    • Park? 3 drzewa to już las! Od 5ciu zaczyna się dżungla.

      • 3 1

    • Szanowna pani, gdzieś mam jak to będzie nazwane (2)

      Ważne jest, że powstanie zieleń zamiast parkingu

      • 10 11

      • Zielen czy fajniejsza stralnia dla psow? Bo na tym parkingu jak pole minowe... Zero kultury.

        • 2 2

      • Wszystkie te rozwiązania zaczynają przypominać sceny z filmu Miś :)

        • 5 0

  • Realia (1)

    Park czy pseudo park tak jak deptak na ul. abrahama gdzie dalej jest ulicą pełną parą dużo projektów to tylko z nazwy na papierze Gdynia jest zapchana i dobrego miejsca na wypasie bez smogu i hałasu niestety nie mamy taka prawda wszystkie punkciki metr na metr jedzeniowe i malutkie kawiarenki u nas tylko wzdłuż ulic.

    • 7 3

    • "...dobrego miejsca na wypasie bez smogu..."

      Jakiego smogu? Czego się nawciągałaś? Nie powtarzaj sloganów. Gdynia nie ma i nie będzie miała nigdy smogu ze względu na swoje położenie geograficzne. Nadmorskie wiatry wszystko rozwieją. To nie kraków. Tu powietrze nie stoi w miejscu. Oglądałas kiedys raport smogowy? Trójmiasto zawsze na zielono.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    O centrum to się myśli (14)

    W Chyloni i tak brzydką ulicę Wiejską miasto postanowiło ostatecznie zaorać budując na całej długości na zakręcie parking. Kosztem chodnika i ostatnich skrawków zieleni. Piesi spadówa na jezdnię. A aut i potrzeb parkingowych z nimi związanych tylko przybywa. Naprawdę nie tędy droga. Zaraz obok jest SKM, trolejbus, na kij komu 5 aut? Zamiast zadbać o takie miejsca, albo chociaż jezdnię koszmarną i chodnik wyremontować to takie głupie decyzje są podejmowane. Naprawdę życzę sobie i współmieszkańcom, żeby ktoś naszą dzielnicę w końcu dostrzegł inaczej niż przez łatkę zamena...

    • 57 54

    • (2)

      Masz z tamtąd do lasu 500 metrow a obok zaraz P.Kiloński ,więc nie zazdrość zmotoryzowanym i kup sobie chociaż mały samochód Aygo na każdą kieszeń Polaka.

      • 4 5

      • Na samochód stać każdego. Na mieszkanie w dobrej lokalizacji - już mało kogo.

        • 0 0

      • A pomyślałeś że może nie ma predyspozycji

        do kierowania samochodu ?

        Znane są przypadki naukowców, co byli kiepskimi kierowcami, którzy szybko odpuścili sobie pchanie się za kierownicę na rzecz korzystania z komunikacji zbiorowej, roweru lub zatrudnienia sobie szofera.

        Mój brat na studiach w PG miał kolegę, co na jednojezdniowej trasie nie potrafił szybko wyprzedzać inne samochody. Robił to tak jak niekiedy na autostradach wyprzedzają się TIRy - jadą praktycznie obok siebie przez dłuższy dystans.
        Po prostu nie potrafił (zapominał ?) w celu przyspieszenia zredukować biegu.

        W końcu po studiach p. inżynier podobno kompletnie zrezygnował z prowadzenia samochodu - auto prowadzi jego żona, a sam jeździ "zbiorkomem" lub podwożą go koledzy lub kierowcy służbowi (na budowy gdzie jest ich kierownikiem).

        Zatem nie narzucaj innym auta, również z powodu bezpieczeństwa na drogach, w tym twojego.

        • 1 0

    • Bo mieszkańcy Chyloni i Śródmieścia mają zupełnie inne potrzeby i wizję (7)

      W Śródmieściu potrzeba parku, a na obrzeżach parkingu

      • 8 11

      • Zaparkuje na obrzeżach (1)

        Z serwisem np naprawy pralki przyjadę do Ciebie komunikacją miejską. A tobie do rachunku naprawy doliczę 300 zł. Ale co tam. Stać Cię.

        • 2 4

        • To nie ja pójdę z torbami...

          Inni usługodawcy nie mają tego problemu.

          • 0 0

      • Nie zgadzam się (4)

        W Chyloni też żyją ludzie i chcą żyć jak ludzie, a nie na betonowym placu parkingowym. Zresztą sorry, w Chyloni mieszka najwięcej ludzi z całego miasta, więc jest skąd czerpać środki na inwestycje

        • 12 3

        • To prawda, nie uważam, żeby nie mieszkali na Chyloni ludzie, którzy też chcieliby parki. (3)

          Ale jak na razie większość woli parkingi.

          • 4 3

          • głośna mniejszość uważa, że reprezentuje interes większości (1)

            Warto przeprowadzić badania a nawet lepiej: przedyskutować w ramach panelu obywatelskiego. Kierowcy nie stanowią większości, na pewno wielu z nich widzi potrzebę zadbania o przestrzeń miejską, a nie tylko o darmowe miejsca do parkowania dla posiadaczy wielu samochodów i dla wygody przyjezdnych.

            • 2 1

            • jest to już dawno naukowo udowodnione

              że inteligencja tłumu sprowadza się do najgłupszej jednostki z tego tłumu.
              pytanie się tłumu o cokolwiek - sprowadzi się więc do wyboru najgłupszej opcji ze wszystkich możliwych!

              • 4 1

          • koleś bredzi ...

            w chyloni na morskiej zaraz za przystankiem do tesco jest park z pomnikiem ...

            • 1 0

    • (2)

      Widać nie masz auta.

      • 0 5

      • w dobrze zarządzanych miastach ludzie zamożni jeżdżą do pracy rowerem, chodzą pieszo lub korzystają z komunikacji publicznej

        nie potrzebują własnego samochodu do szczęścia odczuwanego po zdaniu egzaminu na prawo jazdy. W źle zarządzanych miastach ludzie biedni jeżdżą samochodami i domagają się prawa do darmowego parkowania w dowolnym miejscu miasta.

        • 6 1

      • Odpowiedz sobie na jedno pytanie

        Po co Ci to tak naprawdę w mieście?

        • 5 0

  • trawnik z rolki

    Tylko dlaczego trawnik z rolki?! Nie można zasiać trawy łąkowej? taniej i ekologiczniej! Trawa z rolki to zły pomysł - chodzi tylko o szybkość wykonania i wygląd ....

    • 2 1

  • (27)

    Nie mam nic przeciwko temu tylko do jasnej cholery ! Zacznijcie budować alternatywne miejsca parkingowe na obrzeżach miasta! Bo chyba fizycznie te samochody nie znikną? Łucyk daj już żyć wszystkim!

    • 167 45

    • Buduj, kto Ci broni (12)

      I tak, spora część zniknie. Wystarczy konsekwentnie podnosić atrakcyjność innych form transportu kosztem indywidualnej komunikacji samochodowej - co się robi od dekad na całym rozwiniętym świecie, a od niedawna i u nas.

      • 24 23

      • który z prezydentów Gdyni dojeżdża do pracy rowerem albo komunikacją miejską? (3)

        • 32 6

        • W normalnych krajach to nawet królowie

          jeżdżą na rowerach, jak obecny król Holandii.

          • 1 1

        • Zenon

          • 0 1

        • Guć

          • 3 5

      • A na czym (1)

        wg Ciebie polega ,,podnoszenie atrakcyjności komunikacji miejskiej,,? Z ostatnich ,,podnoszeń,, zapamiętałem zakup autobusów z silnikiem Diesla. W obenym okresie ,,tresowanie pasażerów,, czekaniem na kolejny ,,wolny,, pojazd, konieczność stania pomimo wolnych miejsc i hit każdego sezonu: podwyżka cen biletów pomimo spadku cen paliw! Nie wymyślaj już bajek, bo dzieci wolą inne!!!

        • 3 1

        • podnoszenie atrakcyjności komunikacji zbiorowej (nie tylko miejskiej)

          polega na wielu działaniach. Przede wszystkim na poprawie komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i innych niezmotoryzowanych do wszystkich przystanków komunikacji miejskiej i takiej jak SKM. W Trójmieście polegałoby to także przede wszystkim na wymianie taboru SKM (likwidacja "dziury wstydu" na wejściu do wagonów) oraz radykalnym podniesieniu częstotliwości połączeń w godzinach szczytu.

          • 2 1

      • "kosztem indywidualnej komunikacji samochodowej" (5)

        Czyli maksymalnie utrudniając życie kierowcom? Blacho-smrodziarz twój wróg!

        • 14 13

        • Dokładnie tak (3)

          obecnie jesteście najsilniej uprzywilejowaną grupą

          • 12 17

          • Która sama za te (1)

            ,,przywileje,, płaci! Ale fakt, gdyby nie prywatne auta mało kto by jeździł zbiorkomem, bo ten można ,,regulować,,.Pieszo nie każdy da radę iść dalej niż kilometr, słuchawkę na biurko i prawie nikt Szanownemu Panu Urzędnikowi ,,du.y nie zawraca,,! A tak nici z kawki i ploteczek, bo petenci się szwendają...

            • 4 2

            • może i płaci, ale nie pokrywa wszystkich kosztów, które generuje

              stop dyktaturze użytkowników samochodów prywatnych

              • 3 1

          • Chyba cię Bozia opuściła.

            • 15 8

        • Jako w circa 60% podróży "blachosmrodziarz"

          stwierdzę - jak najbardziej. U nas wszystko jest organizowane pod kierowców. Gdzieś są granicę. Zresztą, co tu gdybać, zawsze można pojeździć sobie po centrach podobnej wielkości miast lub "metropolii" na zachodzie i zobaczyć, na czym polega różnica w polityce komunikacyjnej...

          • 6 8

    • Na obrzeżach miasta nikt nie zaparkuje samochodu, jeśli zechce przyjechać do centrum! (8)

      • 18 5

      • W Pradze by Cię wyśmiali za tę opinię (7)

        Ale w Gdyni nie ma infrastruktury, żeby tak robić i się nie poryczeć z żalu.

        • 5 6

        • A parkingi pod Rivierą i Filmówką nieodmiennie z dziesiątkami wolnych miejsc... (4)

          • 7 8

          • Jeszcze dodaj: (2)

            parking pod Batorego,
            parking obok Batorego,
            parking przy ul. Władysława IV róg z Obrońców Wybrzeża.
            Wymieniać dalej?

            • 5 6

            • A pomimo tego... (1)

              Wszędzie auta na chodnikach, miejscach wyłączonych z ruchu, kopertach dla dostaw, przystankach autobusowych... Znaczy, że nie tam są miejsca postojowe, gdzie są potrzebne!!! Bo ,,centralne sterowanie z Ratusza,, nie działa w realu

              • 4 1

              • nie, po prostu na braku zdecydowanych działań ze strony straży miejskiej

                lekceważenie przepisów dotyczących parkowania jest bardziej nagminne niż lekceważenie limitów prędkości przez naszych mistrzów kierownicy, jeżdżących oczywiście "szybko, ale bezpiecznie" (w godzinach szczytu poniżej prędkości pieszego).

                • 0 2

          • Parking pod filmowką jest ok.

            • 0 0

        • Jak to nie ma infrastruktury? (1)

          W Śródmieściu zawsze znajdziesz parking i wolne miejsce. Naprawdę nie ma z tym żadnego problemu. Nieważne w jakim celu do Śródmieścia przyjeżdżasz.

          • 6 12

          • Kwestia

            zmarnowanej godzinki, lub zapatkowania ,,na trawniczku,, i spoko!!!

            • 4 1

    • (1)

      Jest napisane, że będzie park, bo zgodzili się na parking podziemny.

      • 4 3

      • Prywatny...

        ulubionego dewelumpera Gdyni.... A już wyjaśniona afera DPSu na ,,Sokółce,,?

        • 3 2

    • Co to znaczy na obrzeżach miasta?
      Bełkot

      • 3 0

    • Nie na obrzeżach miasta, ale na obrzeżach centrum. (1)

      • 4 3

      • Przecież jest napisane, że obrzeża miasta

        Poza tym, obrzeża centrum z reguły są gęsto zamieszkane, więc gdzie tam parkingi?

        • 3 0

  • 3 drzewa

    Trzeba będzie uważać aby się w tym gąszczu nie zgubić..

    • 0 1

  • kiedy zmienimy parking przed UM w park? (1)

    • 3 2

    • hi hi, już nie długo, pod skwerem będzie ogromny podziemny parking z wjazdem z ul. Partyzantów, w miejscu gdzie obecnie są schody ot taki psikus. Parking zapewne płatny.

      • 0 0

  • A przy skwerze (w miejscu Gemini) powstał nowy ogromny dziado-parking :D (2)

    gdynia - miasto PR

    • 22 6

    • Cały Skwer Kościuszki to jedno wielkie dziadostwo ! Relikt PRL .

      • 0 1

    • to nie jest teren miasta

      to teren prywatny, na którym niebawem ruszy budowa

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Dobre koncepcje systemu terenów zieleni publicznej. (11)

    Cieszą mnie w coraz większym stopniu rozproszone w Gdyni struktury zieleni w ciągły system. Oznacza to powiązanie istniejących i nowych, publicznych terenów zieleni miejskiej ciągami pieszo-rowerowymi i ciągami zieleni oby były tworzone na wzór swoistego zielonego krwioobiegu miasta z morza i marzeń. Takie rozwiązania są korzystne pod względem przyrodniczym (ciągi zieleni pełnią funkcję korytarzy ekologicznych) oraz użytkowym (daje możliwość przemieszczania się po mieście pieszo lub na rowerze przy wykorzystaniu zielonych korytarzy)a parki kieszonkowe będą takimi oazami wypoczynku.
    Na ślepych odcinkach ulic, powinno być zalecane wprowadzenie stref zamieszkania i stosowanie ciągów pieszojezdnych typu miejski podwórzec bez wyodrębnionej jezdni i chodnika, co umożliwi wprowadzenie większej ilości zieleni zwłaszcza szlachetnej. Miasto powinno coraz bardziej promować przechwytywanie deszczu i wykorzystywanie jej dla dbania o zieleń, odpowiednie zielone zagospodarowywanie podwórek, dachów i wprowadzanie w szkołach odpowiednich ekolekcji i wyczulenia dzieci i młodzież na dbanie o środowisko.

    • 33 56

    • Jak chcesz więcej zieleni

      to idź do lasu

      • 0 1

    • Zwolennicy lekcji religii Zminusowali ?

      • 0 0

    • (2)

      Dlaczego ten przydługi bełkot to "Opinia wyróżniona"?

      • 6 8

      • (1)

        wskaż bełkot milordzie

        • 4 4

        • scena rodem z "poszukiwany - poszukiwana"

          • 1 0

    • Od razu czuć

      urzędnika... dużo tekstu, mało faktów! A fakty są takie, że miasto selektywnie decyduje gdzie stary park zaorać budynkiem, a któremu właścicielowi utrzeć nosa parkiem!!! Przykłady: Galeria Kwiatkowskiego, róg AK/ Władysława IV, wspomniany ,,park kieszonkowy,, , park Rady Europy. Ale takich sytuacji jest więcej...

      • 0 1

    • ciagi (3)

      pieknie pieknie - kiedys to poprostu bylo dbaniem o miasto - trawniki ,deptaki, alejki. teraz afere robia jak jakies podworko posprzataja. Ale nie o to mi chodzi. Aby miasto bylo zywe i dostpne dla wszystkich - o to mi chodzi. A wyglada na to ze Gdynia zamyka swe progi dla wybrancow. I z tym by sie pogodzila ale czy to jest przepis na miasto? Czy nie wystarczy kilka ulic z ograniczeniem parkowania dla mieszkancow. Gdynia to turystyka. I wszyscy chca miec dostep do najpiekniekszych miejsc w miescie. Biorac pod uwage to ze jestem coraz starsza chciala bym mies mozliwosc dojazdu do bulwaru. Prosze zeby miasto mi to umozliwilo. Eh pozdrawiam i zycze udanych spacerow ze zdrowymi kolanami i bioderkami.

      • 8 1

      • I na Gubałówkę też autem (2)

        • 1 7

        • Proszę napisać 1000 razy słowo empatia (1)

          I wtedy dodawać kometarze

          • 4 1

          • Proszę kupić słownik

            I wtedy dodawać komentarze.

            • 0 3

    • dziękuję za ten komentarz

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane